تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

زوایای مختلف ترور شهید محسن فخری‌زاده و سؤالات مطرح درباره این ترور

رحمت‌اله بیگدلی استاد دانشگاه و فعال سیاسی زوایای مختلف سیاسی، امنیتی و بین‌المللی ترور شهید محسن فخری‌زاده و دیگر ترورهای دانشمندان هسته‌ای را در یادداشتی اختصاصی که برای دیدار ارسال کرد، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

کد خبر: ۷۷۱۶۵
۰۸:۵۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
 
زوایای مختلف ترور شهید محسن فخری‌زاده و سؤالات مطرح در باره این ترور
 
دیدارنیوز ـ حجت‌الاسلام رحمت‌اله بیگدلی*: ترور شهید محسن فخری‌زاده واکنش‌های متفاوتی در داخل و خارج به همراه داشت. گروهی نیز سعی دارند از این اتفاق نامیمون بهره برداری سیاسی کنند. به همین خاطر باید زوایای مختلف این ترور را مورد بررسی و مداقه قرار داد.
 
۱. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران
در سلسله ترور‌های شخصیت‌های هسته‌ای و دفاعی ایران توسط مزدوران رژیم تروریستی صهیونیستی از سال ۱۳۸۸ تا کنون شهیدان بزرگوار مسعود علیمحمدی (۲۲ دی ۱۳۸۸)، مجید شهریاری (۸ آذر ۱۳۸۹)، داریوش رضایی‌نژاد (۱ مرداد ۱۳۹۰)، مصطفی احمدی روشن (۲۱ دی ۱۳۹۰)، رضا قشقایی‌فرد (۲۱ دی ۱۳۹۰) و محسن فخری‌زاده مهابادی (۷ آذر ۱۳۹۹) به شهادت رسیده‌اند و فقط فریدون عباسی دوانی (۸ آذر ۱۳۸۹) از سوءقصد جان سالم به‌در برده است. در این ترور‌ها عده‌ای از همراهان این شهدای بزرگوار نیز به شهادت رسیدند و مجروح شدند. شهادت دانشمند ارجمند محسن فخری‌زاده مهابادی، معاون وزارت دفاع و از مدیران صنعت هسته‌ای ایران جدیدترین ترور از این سلسله ‌ترور‌ها است که در روز جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. از این ترور‌ها شش مورد در اوج دولت محمود احمدی‌نژاد و یک مورد در اواخر دولت حسن روحانی اتفاق افتاده است. از این‌رو ضروری است که درباره چرایی و بازه زمانی وقوع ترور شهید محسن فخری‌زاده نهایت دقت و تأمل را داشته باشیم.
 
۲. واکنش‌ها در جهان به ترور شهید محسن فخری‌زاده

ترور شهید محسن فخری‌زاده که رسانه‌های غربی او را «پدر برنامه هسته‌ای ایران» خوانده‌اند واکنش‌های متفاوتی را در جهان و ایران داشته است. در آمریکا و اروپا، این عملیات تروریستی را کار رژیم صهیونیستی و در تقابل با صلح و دیپلماسی دانسته‌اند. «برنی سندرز»، سناتور دموکرات آمریکا، ترور شهید محسن فخری‌زاده را محکوم کرد و این کار را غیرقانونی و تحریک‌آمیز نامید. «سندرز» در توییتر نوشت: «ترور محسن فخری‌زاده "نابخردانه"، "تحریک‌آمیز" و "غیرقانونی" بود. در حالی که دولت جدیدی (در آمریکا) به روی کار می‌آید، این کار به‌طور مشخص با هدف ضربه زدن به دیپلماسی بین آمریکا و ایران صورت گرفته است. نباید بگذاریم که چنین شود.» سندرز در ادامه نوشت: «بهترین راه پیش رو، دیپلماسی است نه کشتار.»

پیش از «سندرز»، «کریس مورفی»، سناتور دموکرات هم سوء‌قصد به جان شهید فخری‌زاده را برای امنیت آمریکا و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] مضر دانسته بود. «مورفی» که عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا است، در توییتر نوشت: «اگر هدف اولیه کشتن آقای فخری‌زاده مشکل‌تر کردن بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران باشد، باید گفت این ترور آمریکا، اسرائیل [فلسطین اشغالی] یا جهان را امن‌تر نکرده است.»

«جان برنان» از رؤسای پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، هم ترور شهید فخری‌زاده را «غیرقانونی» نامیده و نسبت به خطر به راه افتادن دور تازه‌ای از مناقشات منطقه‌ای هشدار داد. این سخنان با واکنش تند «تد کروز»، سناتور «جمهوری‌خواه» همراه شد که «برنان» را به جانبداری از «تندروانی» متهم کرد که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند و از اسرائیل [رژیم صهیونیستی] انتقاد می‌کنند.

پس از ترور شهید فخری‌زاده، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور فعلی آمریکا هم توییت «یوسی ملمن» روزنامه‌نگار اسرائیلی [فلسطین اشغالی] را بازنشر کرد که نوشته بود: «بر اساس گزارش‌ها در ایران محسن فخری‌زاده در دماوند، در شرق تهران ترور شده است. موساد سال‌ها به دنبال او بود. مرگ وی ضربه‌ای حرفه‌ای و روانی بر جمهوری اسلامی است.»
 
۳. واکنش‌ها در ایران به ترور شهید فخری‌زاده

 انتظار می‌رفت که شهادت فخری‌زاده موجب همبستگی ملی و همدلی جریان‌های مختلف سیاسی و مسؤولان جمهوری اسلامی ایران شود، اما متاسفانه واکنش جریان‌ها، چهره‌های سیاسی و مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی در ایران نه تنها هماهنگ، منسجم و همدلانه نبود، بلکه شدیدا متفاوت و حتی متناقض بود.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران آقای حسن روحانی هوشمندانه ضمن تأکید بر این‌که «ایران "شجاع‌تر" و "غیورتر" از آن است که ترور شهید محسن فخری‌زاده را "بی‌پاسخ" بگذارد»، گفت: «اما "در موقع مناسب" پاسخ این ترور داده خواهد شد.» آقای روحانی با اشاره به پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ که از آغاز ریاست‌جمهوریش، فشار کم‌سابقه‌ای علیه ایران وارد کرده است، گفت: «این ترور نشان می‌دهد دشمنان ما در "هفته‌های پراضطرابی" هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آن‌ها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و برای آن‌ها این چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از این روز‌ها ببرند.»

در حالی که رییس‌جمهوری، دولت جمهوری اسلامی و جریان‌های اصلاح‌طلب، ملی و خردگرا ضمن محکوم کردن این جنایت رژیم صهیونیستی، ملت ایران را به همبستگی ملی در قبال این جنایت خواندند، جریان اصولگرا نهایت تلاش خود را  کرد و می‌کند که از نمد خون شهید مظلوم محسن فخری‌زاده، کلاهی برای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ببافد. طیف افراطی جریان اصولگرا از همان آغاز، نهایت تلاش خود را کرد که به بهانه ترور شهید فخری‌زاده، دولت، برجام و سیاست دیپلماسی را مورد حمله قرار دهد و بر «انتقام سخت» تأکید کند. این طیف کوشید که ترور شهید فخری‌زاده را نتیجه برجام و سیاست دیپلماسی عنوان کند بدون این‌که بگوید؛ «پس چرا از میان هفت شهید هسته‌ای، ترور شش نفر از آنان در اوج دولت اصولگرا و افراطی محمود احمدی‌نژاد و حاکمیت یک‌پارچه اصولگرایان و فقط یک مورد در اواخر دولت حسن روحانی اتفاق افتاده است؟!»

از این‌رو پس از شهادت فخری‌زاده ما شاهد تحلیل‌های کاسبکارانه مدعیان کارشناسی وابسته به کاسبان تحریم هستیم که نقش پیاده‌نظام «ترامپ» و اعضای ستاد تبلیغات انتخاباتی قاتل سردار شهید قاسم سلیمانی را در ایران بازی می‌کردند و تا چند روز پیش در تحلیل‌های خود خبر از فروپاشی جامعه و نظام سیاسی آمریکا می‌دادند و حتی پس از پذیرفتن شکست توسط خود «ترامپ» هم همچنان از پیروزی «ترامپ» حمایت می‌کنند! این جریان سیاسی که به‌غایت از شکست «ترامپ» و احتمال بازگشت «بایدن» به برجام و رفع تحریم‌ها نگران است شدیدا به‌دنبال گل‌آلود کردن فضای سیاسی ایران است و می‌کوشد با سوءاستفاده از خون این شهید بزرگوار و دروغ‌پردازی و افترازنی و ... و اتخاذ تصمیمات تند، مانع بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها (حداقل در مدت بازمانده دولت روحانی) شود تا بتواند هم از نعمات تحریم علیه ملت ایران در این مدت نهایت استفاده را ببرد و هم با تلاش برای تصاحب مسند ریاست‌جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ سند مذاکره برای رفع تحریم‌ها را به نام خود بزند!

بر این اساس بر مسؤولان نظام است که در دام این توطئه صهیونیستی و همراهان ناآگاه و آگاه صهیونیسم جهانی در داخل نیافتند و این نوع تحلیل‌های کاسبکارانه را مبنای تصمیمات دولت و نظام قرار ندهند. برای خنثی کردن این توطئه صهیونیستی باید بسیار محتاطانه و با تأمل با این ترور پیچیده برخورد شود تا به حقیقتِ چرایی و چگونگی شهادت شهید فخری‌زاده در این بازه زمانی نایل آییم و با «صبر استراتژیک» بر این توطئه فائق آییم و در زمان مناسب انتقام خون شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای بزرگوار خود را بگیریم.
 
۴. سفر مخفیانه «بنیامین نتانیاهو» به عربستان سعودی

ما اخیرا شاهد لو رفتن سفر مخفیانه «بنیامین نتانیاهو» به عربستان سعودی و تکذیب آن از سوی مقام‎های ریاض و تایید آن از سوی رژیم صهیونیستی بودیم. بدون تردید، سفر نتانیاهو به عربستان برای عادی‌سازی روابط و سازش با سعودی‌ها نیست؛ زیرا این دو رژیم سال‌هاست که با هم ارتباط دوستانه دارند و خاندان خائن سعودی جاده‌صاف‌کن سازش خائنانه رژیم‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی بوده‌اند! پس نباید ساده‌لوحانه به این سفر حساس در این بازه زمانی نگریست و باید این سفر مخفیانه را در پازل طرح بزرگ «غربی، عبری و عربی» برای غرب آسیا (خاورمیانه) به‌ویژه ایران تحلیل کرد.

بدون تردید، ترور شهید محسن فخری‌زاده نیز در پازل این طرح بزرگ «غربی، عبری و عربی» قابل ارزیابی است؛ زیرا شهادت شهید محسن فخری‌زاده پس از نشست سه جانبه مثلث شیطانی «غربی، عبری و عربی» و همزمان با هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی به دست نیرو‌های مجاهد یمن و قطعی شدن پیروزی «بایدن» روی داده است. مثلث «غربی، عبری و عربی» شدیدا نگران بازگشت «بایدن» به برجام است و همه تلاش خود را به‌کار خواهد بست که این اتفاق نیافتد!
 
۵. بازگشت به برجام از اولویت‌های دولت «بایدن» و آثار آن

به گزارش پایگاه خبری «بورس پرس»، «آموس هاچسن» که در دولت «باراک اوباما» مسؤول تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، در باره بازگشت فوری «بایدن» به برجام به شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: «انتظار می‌رود در ماه اول ریاست‌جمهوری «بایدن»، شاهد پیوستن کامل دولت وی به برنامه جامع اقدام مشترک و تعلیق برخی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهیم بود که در طول سه سال گذشته اعمال شده است.» «جیک سالیوان» عضو ارشد ستاد «بایدن» نیز در ماه آگوست (مرداد) اعلام کرده بود: «بازگشت به برجام از اولویت‌های دولت «بایدن» در ۱۰۰ روز نخست خواهد بود.»

روزنامه «جروزالم پست» از قول «صخی هانگبی»، وزیر امور شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین رژیم صهیونیستی نوشته است: «در صورت پیروزی "جو بایدن" در انتخابات ایالات متحده و بازگشت آمریکا به برجام، این امر می‌تواند به جنگ بین ایران و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] بیانجامد.»

متن توییت معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در باره چرایی ترور شهید محسن فخری‌زاده بسیار تامل‌برانگیز است! به گزارش ایسنا «مارک فیتز پاتریک»، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایرانی در صفحه توییت خود نوشت: «دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه هدفِ ممانعت از دیپلماسی را در بر داشت!» او همچنین در واکنش به پیام توییتری کاربر دیگری که با اشاره به این ترور مدعی شده بود فخری‌زاده «معمار برنامه هسته‌ای نظامی ایران» بوده است، گفت: «این اتفاق بزرگی است، اما برنامه هسته‌ای ایران مدت‌هاست از آن موقعیتی که به افراد وابسته بود گذر کرده است.»

بدون تردید، برگشت دولت آینده آمریکا به برجام می‌تواند زمینه رفع تحریم‌ها و شکوفایی اقتصاد ایران را فراهم آورد. رفع تحریم‌ها و عبور جمهوری اسلامی ایران از بحران تورم سرسام‌آور و سقوط ارزش پول ملی و وضعیت نابسامان اقتصادی در این شرایط سخت کرونایی همه آرزو‌های مثلث «غربی، عبری و عربی» را که با وضع تحریم‌های سنگین توسط ترامپ به فروپاشی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران امید بسته بود بر باد می‌دهد.
 
۶. مخالفان بازگشت «بایدن» به برجام

«رژیم صهیونیستی»، «تندرو‌های آمریکا» و «کاسبان تحریم» در ایران، مخالفان سرسخت بازگشت «بایدن» به برجام هستند. «ترامپ» قاتل سردار شهید قاسم سلیمانی و تندرو‌های آمریکا از مقاومت ایران و امتناع از گفت‌وگوی ذلت‌بار پس از خروج دولت ترامپ از برجام که می‌توانست در پیروزی «ترامپ» نقش داشته باشد زخمی هستند. «ترامپ» آخرین روز‌های دولتش را سپری می‌کند و ایران را در شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری مستقر خود مقصر می‌داند و مثلث «غربی، عبری و عربی» با انجام عملیات ویژه‌ای به دنبال «تشدید تخاصم» بین ایران و آمریکا و ممانعت از بازگشت دولت «بایدن» به برجام و انتقام از ایران هستند.

در داخل کشور هم شاهد بودیم که «سید محمود نبویان» نماینده عضو «جبهه پایداری» از تهران در یک برنامه تلویزیونی در دفاعی انتحاری و خنده‌دار از «ترامپ» گفت: «️من رفته‌ام شمرده‌ام، اوباما ۱۲ بار دستور تحریم داده و این همه که می‌گوییم ترامپ، ترامپ تنها سه بار دستور تحریم داده است.» و افزوده است: «️شاید بگویید اوباما ۸ سال رییس‌جمهور بود و ترامپ ۴ سال، خب اگر ترامپ چهار سال دیگر رییس‌جمهور بود، سه ضرب در دو می‌شود ۶ بار!» و دیگر این را نگفت که تحریم‌های ترامپ چنان فلج‌کننده بوده که اقتصاد ایران را زمینگیر کرده است، آن هم بعد از رفع تحریم‌های پس از برجام و آغاز شکوفایی و صعود رشد اقتصاد ایران!

در این میان، تجمع فوری جمعی از نیرو‌های همیشه در صحنه در این شرایط کرونایی در مقابل شورای‌عالی امنیت ملی و مطالبه «انتقام سخت و واقعی» از عاملان ترور شهید فخری‌زاده و مطالبه توقف کامل بازرسی‌های آژانس بر حساسیت موضوع می‌افزاید!

جالب‌تر از آن تجمع جماعتی در مشهد در این شرایط کرونایی بود که به بهانه ترور شهید فخری‌زاده به خیابان آمدند و در حالی که هنوز «ترامپ» قاتل سردار شهید قاسم سلیمانی، رییس‌جمهوری آمریکا  و در مظان نقش داشتن در ترور شهید فخری‌زاده است، فریاد زدند که ترور شهید فخری‌زاده پیام «جو بایدن» به منطقه خاورمیانه است و تصاویر «بایدن» را آتش زدند!
 
۷. روایت‌های متفاوت از عملیات ترور شهید فخری‌زاده

یکی از مسایل آزاردهنده و نگران‌کننده، روایت‌های متفاوت و حتی شدیدا متناقض از عملیات ترور شهید فخری‌زاده است.
الف. اولین روایت این بود که شهید فخری‌زاده در اثر اصابت گلوله تک‌تیراندازان به شهادت رسیده است. جواد موگویی، «مستندساز ارزشی» مدعی شد که: «در این عملیات تروریستی یک خودروی سانتافه با چهار سرنشین، چهار موتورسوار و دو تک‌تیرانداز شرکت داشتند. ابتدا به خودروی فخری‌زاده شلیک می‌شود. پس از اصابت چند گلوله به دست و پای شهید فخری‌زاده، وی از اتومبیل پیاده می‌شود. سپس اسکورت بعدی از راه می‌رسد و یکی از محافظان خود را روی شهید فخری‌زاده می‌اندازد و تیراندازان به سوی او و تیم حفاظت شلیک می‌کنند. براساس این روایت چند نفر مجروح می‌شوند.»

ب. فریدون عباسی، فعال سیاسی اصولگرا در روایتی متناقض با روایت قبلی به نقل از محافظان شهید فخری‌زاده گفته است: «پس از شلیک به سمت خودروی حامل شهید فخری‌زاده، خودروی وی کمی دورتر از نیسان متوقف می‌شود. شهید فخری‌زاده بدون آن‌که گلوله‌ای به وی اصابت کرده باشد از خودرو به اتفاق همسرش پیاده می‌شود و یکی از محافظان، خود را به روی او می‌اندازد. محافظ در اثر شلیک تیراندازان به شهادت می‌رسد و سپس شهید فخری‌زاده مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. این در حالی است که فرزند شهید فخری‌زاده شهادت محافظ را رد کرده است و می‌گوید او تیر خورده، اما در قید حیات است.»

ج. از سوی دیگر خبرگزاری فارس در روایتی نزدیک به اظهارات سردار دهقان و فرزند شهید فخری‌زاده می‌گوید: «خودروی ضد گلوله شهید فخری‌زاده پس از اصابت چند گلوله متوقف می‌شود. وی در حالی که متوجه شلیک به خودرو نشده، به تصور این‌که اشکالی در موتور به وجود آمده یا مانع خارجی به خودرو اصابت کرده از خودرو پیاده می‌شود که از سوی تیربار اتومات مستقر در روی نیسان به سمت وی شلیک می‌شود و چند گلوله به پهلو و پشت وی اصابت می‌کند.» گزارش فارس مدعی است که: «در این عملیات تروریستی هیچ عامل انسانی نقش نداشته و همه تیربار‌ها به صورت خودکار و با کنترل از راه دور شلیک کرده‌اند.»
 
۸. شهادت بزرگانی، چون شهید فخری‌زاده باید موجب ایجاد همبستگی بین ملت ایران و جناح‌های سیاسی شود
 هیچ فرد و نهادی حق ندارد شهادت شهید فخری‌زاده و رویداد‌هایی از این سنخ را دست‌مایه ایجاد دو قطبی در جامعه و حکومت و وسیله پمپاژ کینه و نفرت بین جناح‌های سیاسی قرار دهد. شهادت بزرگانی، چون شهید فخری‌زاده باید موجب ایجاد همبستگی بین ملت ایران و جناح‌های سیاسی شود.

پیام حکیمانه مقام رهبری و موضع مدبرانه رییس‌جمهوری در باره ترور شهید محسن فخری‌زاده باید راهنمای عمل تیم رسیدگی به پرونده ترور این شهید بزرگوار و همه ارکان و نهاد‌های نظام اعم از کشوری و لشکری باشد.

هیچ فرد و نهادی نباید خود را در این وقایع آگاه‌تر و دلسوزتر از مقام رهبری و رییس‌جمهوری اسلامی بداند و فراتر از رهنمود‌ها و سیاست‌های اعلامی از سوی دولت جمهوری اسلامی و شورای امنیت ملی دست به ایجاد انحراف در افکار عمومی یا انجام عملی مغایر مصالح و منافع ملی بزند.

هرگونه اقدام خارج از سیاست‌های کلی نظام توسط هر فرد و نهادی، به مثابه ریختن آب به آسیاب رژیم صهیونیستی و «مثلث غربی، عبری و عربی» است که بدون تردید این ترور را برای نیل به این هدف خبیثانه انجام داده‌اند.  
 
۹. آقای سید محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شامگاه ۰۲/۰۶/۱۳۹۸ در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما گفت: «این وزارتخانه در جا‌هایی جاسوس کشف کرده که مسؤولان کشور دچار شگفتی شده‌اند!» آقای علوی با بیان این‌که هیچ‌گاه «نزدیکی دشمن به عناصر خودی در جمهوری اسلامی به اندازه امروز نبوده است»، گفت: «زمانی که گزارش کشف برخی از جاسوس‌ها به مسؤولان کشور داده شده، آن‌ها دچار شگفتی شدند.» وزیر اطلاعات گفت: «وزارت اطلاعات با کمک حفاظت اطلاعات نیرو‌های مسلح توانست شبکه جاسوسی CIA را متلاشی و جاسوسان را شناسایی کند و عملا چشم CIA آمریکا کور شد.» آقای علوی در ادامه «صیانت از مدیران کشور را یکی از اولویت‌های وزارت اطلاعات برشمرد و با بیان این‌که این وزارتخانه در این راستا کارکرد بسیاری دارد»، گفت: «موضوع نفوذ، مسأله‌ای کاملا فنی و حرفه‌ای و کارشناسی است و به این منظور تشکیلاتی به نام اداره کل نفوذ آن هم در سه قسمت که البته بیش از این نیاز به توضیح نیست شکل گرفته است.» آقای علوی ادامه داد: «نفوذ توسط سرویس‌ها، اما با تابلوی بازرگانی و اقتصادی و... انجام می‌شود و در لایه‌های متغیر حکومت مستقر نمی‌شوند و اولویت اداره نفوذ روی بخش‌هایی از دولت که به‌صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند نیست، بلکه در لایه‌های ثابت، سرمایه‌گذاری بلندمدت مثلا ۲۰ ساله انجام می‌شود.» وزیر اطلاعات افزود: «افرادی که نفوذ می‌کنند معمولا داغ‌ترین شعار‌های حکومتی را می‌دهند؛ خیلی زود دیگران را متهم می‌کنند پیش از این‌که خودشان در معرض کوچک‌ترین توهم و شبهه‌ای قرار گیرند! پیدا کردن عوامل نفوذی بسیار مشکل‌تر از جاسوسان است. نفوذی‌ها در راستای دفاع از نظام مسائلی را مطرح می‌کنند که به باور‌های مردم آسیب می‌زند.» آقای علوی همچنین تاکید کرد: «اولویت ما صیانت از مدیرانی است که سرمایه نظام محسوب می‌شوند و مخلصانه خدمت کرده‌اند.»
 
۱۰. براساس مجموعه اطلاعات ارائه‌شده، از شورای امنیت ملی کشور انتظار می‌رود که با این موضوع با نهایت دقت و حساسیت برخورد و تیمی از امین‌ترین، پاک‌ترین، مطمئن‌ترین و متخصص‌ترین نیرو‌های ضدجاسوسی و امنیتی وزارت اطلاعات و دیگر نهاد‌های امنیتی را با ریاست شخص رییس‌جمهوری به عنوان نماینده اراده ملی و به صورت تیمی و نه جداگانه مأمور رسیدگی به واقعه ترور شهید فخری‌زاده کند و اجازه ندهد که رسیدگی به پرونده این ترور حساس همانند برخی پرونده‌های دیگر مشمول مرور زمان و یا خدای نکرده انحراف شود.

 برخی از سؤالاتی که تیم بررسی‌کننده واقعه ترور شهید فخری‌زاده باید به آن‌ها پاسخ دهد عبارتند از:

یک. چرا این همه روایت متفاوت و متناقض در باره ترور شهید فخری‌زاده ارائه شده است و بعد از چند روز هنوز روایتی که افکار عمومی را قانع کند ارائه نشده است؟

دو. در این ایام سؤال‌های زیادی در باره نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور مطرح و در مواضع جریان‌ها و چهره‌های سیاسی و مقامات مختلف از وجود حفره‌هایی برای نفوذ در ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور خبر داده شده است. این نکته، موضوعی بسیار حساس و استراتژیک است و بر شورای امنیت ملی است که از کنار این موضوع به سادگی نگذرد و یک بار برای همیشه به جراحی این دمل چرکین بپردازد و ساحت نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور را از چنین اتهاماتی پاک سازد.
سه. با توجه به سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر این‌که: «این وزارتخانه در جا‌هایی جاسوس کشف کرده که مسؤولان کشور دچار شگفتی شده‌اند!»، انتظار می‌رود که برای روشن شدن افکار عمومی به مردم گفته شود که: «وزارت اطلاعات در کجا‌ها جاسوس کشف کرده است؟» بدون تردید، روشنگری در این زمینه تکلیف مردم را در قبال جریان نفوذ و حفره‌های اطلاعاتی و امنیتی روشن می‌کند!

چهار. با توجه به سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر این‌که: «نفوذی‌ها در لایه‌های متغیر حکومت مستقر نمی‌شوند و اولویت نفوذ روی بخش‌هایی از دولت که به‌صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند نیست، بلکه در لایه‌های ثابت، سرمایه‌گذاری بلندمدت مثلا ۲۰ساله انجام می‌شود.»، انتظار می‌رود که برای روشن شدن افکار عمومی به مردم گفته شود که: «نفوذ در کدام لایه‌های ثابت نظام و سرمایه‌گذاری بلندمدت مثلا ۲۰ساله در کجا‌ها انجام شده است؟!»

پنج. با توجه به سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر این‌که: «افرادی که نفوذ می‌کنند معمولا داغ‌ترین شعار‌های حکومتی را می‌دهند و خیلی زود دیگران را متهم می‌کنند پیش از این‌که خودشان در معرض کوچک‌ترین توهم و شبهه‌ای قرار گیرند.»، انتظار می‌رود که برای روشن شدن افکار عمومی، وزارت اطلاعات رسما اعلام کند که «داغ‌ترین شعار‌های حکومتیِ نفوذی‌ها کدام شعارهاست و نفوذی‌ها دیگران را به چه اتهاماتی متهم می‌کنند؟»

شش. با توجه به اظهارات وزیر اطلاعات باید این نکته دقیقا بررسی و روشن شود و به اطلاع ملت بزرگوار ایران برسد که حضور شهید فخری‌زاده در آن لحظه خاص در آن نقطه از چه کانالی به اطلاع تروریست‌های جنایتکار رسیده است.
هفت. در حالی که ما این همه شعار اشراف امنیتی می‌دهیم، تروریست‌ها چگونه توانسته‌اند این مقدار مواد منفجره و سلاح‌های حساس را به‌راحتی در پایتخت جمهوری اسلامی جا به‌جا کنند؟!

هشت. با توجه به این‌که نام شهید فخری‌زاده در لیست ترور رژیم صهیونیستی بوده است و بالاترین مقامات رژیم صهیونیستی بار‌ها این شهید بزرگوار را تهدید کرده بودند و با توجه به ترور حساس سردار قاسم سلیمانی که حاکی از رصد تردد شخصیت‌های مؤثر ما توسط سیا و موساد و ... بود، چرا سیستم امنیتی و حفاظتی ما اجازه تردد به ایشان در چنان مکانی را داده است؟

نه. اخیرا ما شاهد این بودیم که «رالف لنگنر» مشاور امنیت کنترل سیستم ایالات متحده آمریکا از گاف بزرگ هسته‌ای و اطلاعاتی محمود احمدی‌نژاد سخن گفت و تصریح کرد که: «️چگونه حضور احمدی‌نژاد در نطنز باعث لو رفتن هویت دانشمندان هسته‌ای و اطلاعات سری سایت و سانتری‌فیوژ‌ها و زمینه حمله ویروس استاکس‌نت و تخریب سانتریفیوژ‌ها را فراهم کرد!» بر تیم بررسی‌کننده است که بررسی دقیقی در باره عوامل و چرایی حضور احمدی‌نژاد در نطنز و علل لو رفتن هویت دانشمندان هسته‌ای و اطلاعات سری سایت و سانتری‌فیوژ‌ها و حمله ویروس استاکس‌نت و تخریب سانتریفیوژ‌ها در اثر این حضور داشته باشد.

ده. بلافاصله بعد از ترور شهید فخری‌زاده ما شاهد راه افتادن موج توهین و ایراد اتهامات سنگین از سوی امثال جواد کریمی‌قدوسی و متهمانِ به عنوان کاسبی تحریم علیه رییس‌جمهوری و دولت جمهوری اسلامی بودیم. سوالی که تیم بررسی پرونده ترور شهید فخری‌زاده باید پاسخ آن را بیابند این است: «چرا این افراد و محافل در دوران محمود احمدی‌نژاد که حضور احمدی‌نژاد در نطنز باعث لو رفتن هویت دانشمندان هسته‌ای و اطلاعات سری سایت و سانتری‌فیوژ‌ها و زمینه حمله ویروس استاکس‌نت و تخریب سانتریفیوژ‌ها را فراهم کرد و شش دانشمند هسته‌ای ما هدف ترور جنایتکاران قرار گرفتند چنین توهین‌ها و اتهاماتی را متوجه احمدی‌نژاد و دولتش نکردند و چرا با مصونیت کامل علیه دولت و شخص رییس‌جمهوری این همه دروغ بین و آشکار می‌گویند تا جریان بررسی ترور را به انحراف بکشانند؟!»

یازده. با توجه به تجمع فوری جمعی از نیرو‌های همیشه در صحنه در این شرایط کرونایی در مقابل «شورای‌عالی امنیت ملی» و مطالبه «انتقام سخت» و واقعی از عاملان ترور شهید فخری‌زاده و مطالبه «توقف کامل بازرسی‌های آژانس» و همچنین به خیابان آمدن جماعتی در مشهد در این شرایط کرونایی به بهانه ترور شهید فخری‌زاده و اعلام ترور شهید فخری‌زاده به عنوان «پیام جو بایدن» به منطقه خاورمیانه و آتش زدن تصاویر «بایدن» در حالی که هنوز «ترامپ» قاتل سردار سلیمانی رییس‌جمهوری آمریکا است، انتظار می‌رود که بررسی شود که آبشخور این نوع تجمعات از کجاست و محافل تحریک‌کننده این تجمعات چه اهدافی را تعقیب می‌کنند که در زمان اوج دولت احمدی‌نژاد با آن گاف بزرگ هسته‌ای و شهادت شش دانشمند هسته‌ای ما، خبری از این نوع تجمعات با این نوع شعار‌ها نبود، اما امروز هست؟!

دوازده. بدون تردید، سفر مخفیانه «بنیامین نتانیاهو» به عربستان سعودی و ارتباطات مثلث «غربی، عبری و عربی» را باید در عداد مقدمات ترور شهید محسن فخری‌زاده دانست که به منظور تلاش آنان برای ممانعت از تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا و برگشت آمریکا به برجام انجام شده است. بر تیم بررسی‌کننده و شورای‌عالی امنیت ملی است که به این سؤال پاسخ دهند که مثلث «غربی، عبری و عربی» از این ترور چه هدفی را تعقیب می‌کند و هم‌خوانی مواضع نیرو‌های افراطی داخلی با این مثلث شیطانی برای چیست؟
 
 
* مدرس حوزه، عضو هیأت علمی دانشگاه و رییس دفتر سیاسی حزب جمهوریت ایران اسلامی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
حمید اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
1
2
تحلیل اب دوغ خیاری بود.
فقط مغز گردو کم داشت.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
ترور در زمان پیشرفت هسته ای برای کندکردن هسته ایی است ودر زمان تسلیم هسته ایی برای ازبین بردن دانش بومی هسته ایی است.واین چیزی است که نویسنده محترم درنظر نگرفته اند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی