تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
دیدار اندیشه

گفتگوی امیر دبیری مهر با ناصر مهدوی: کرونا؛ شر عظیم یا خیر اعظم

کد خبر: ۷۶۹۳۸
۱۶:۱۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹

گفتگوی امیر دبیری مهر با ناصر مهدوی: کرونا؛ شر عظیم یا خیر اعظم

دیدارنیوز _ امیر دبیری‌مهر: کرونا یا کووید ۱۹ هر چند ویروس ناشناخته یا کمتر شناخته شده‌ای است، اما در ۱۰۰ سال اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین و وسیع‌ترین تاثیر را بر زندگی بشر داشته است. برای مثال از اغاز این پاندمی یا همه گیری جهانی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر از ۷ میلیارد انسان کره زمین به ان مبتلا شدند و حدود ۱/۵ میلیون نفر هم در هماورد با این بیماری جان باختند. در ایران هم حدود ۹۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا و ۴۵ هزار نفر از هموطنانمان را در این دوران فراموش نشدنی از دست دادیم. جای توضیح ندارد که این این بیماری با استمرار خود چه پیامد‌های زیانباری در حوزه‌های اقتصادی و روانی و اجتماعی داشته است؛ بنابراین ذهن کنجکاو بشر نمیتواند برای پاسخ به دو پرسش مهم درباره کرونا بیکار و عاطل باشد؟ اول علل و ریشه‌های بروز این پدیده که توانسته بشر را به زانو دراورد؟ دوم پیامد‌های هستی شناختی و معرفت شناختی و اخلاقی پاندمی کرونا؟


در حال حاضر با دانش کمی از نظر زیست شناسی درباره کرونا داریم شاید زمان مناسبی برای پاسخ به چیستی و علل بروزکرونا نباشد و همه اقوال و ادعا‌ها حول وحوش گمانه‌های اثبات نشده می‌چرخد. اما حتما می‌توان و- اخلاقا باید- به پیامد‌های بروز و ظهور کرونا اندیشید و آن را موضوع گفتگو قرار داد به عبارتی اگر ما دست از سر کرونا برداریم او دست از سر بشر بر نمی‌دارد پس معقول‌تر این است که به او و پیامد‌های او بر زندگی بشر بیندیشیم و چه بسا با رویکردی متافیزیکی هدف از ظهور رونا همین تاملات شناختی و اخلاقی باشد.


در این خصوص چند پرسش محوری وجود دارد که در گفتگوی اختصاصی با دکتر ناصر مهدوی پژوهشگر و مولف حوزه فلسفه و اخلاق مطرح کردم :


۱- آیا کرونا صرفا یک بیماری است یا پدیده‌ای فراتر از بیماری از نوع مقدرات تاریخی است؟ آیا مواجهه پزشکی و درمانی با آن می‌تواند کفایت کند؟


۲- آیا این پدیده یکسره شوم و نحس است یا درس‌ها و عبرت‌های مهم و و بزرگی هم برای بشر داشته یا دارد؟ این درس‌ها ذاتی این پدیده است یا تالی طبیعی و پسینی آن؟


۳- آیا می‌توان کرونا را با همه ویرانی‌ها و تلفات و مصیبتهایش به فرصتی برای بهزیستی بشردر پسا کرونا تبدیل کرد؟

 

آن چه در ادامه می‌بینید، مشروح گفتگوی من با دکتر مهدوی است.

 

فیلم کامل این گفتگو را ببینید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی