تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از هجوم برای ثبت تولد فرزندان در تاریخ رند

رستگاری در ساعت ۹/۹ دقیقه ۹۹/۹/۹ !!!

امروز عجیب‌ترین و در عین حال مورد توجه‌ترین تاریخ ایران است ۹۹/۹/۹؛ تاریخی که خواهان زیادی دارد از زایمان‌های زودرس حتی در ساعت ۹/۹ دقیقه گرفته تا تعیین وقت عقد و عروسی در این روز‌های کرونایی و حتی خرید خانه‌های لاکچری در همین تاریخ با قیمت‌هایی که ۹ در آن به تعداد زیادی مستتر است.

کد خبر: ۷۶۷۱۹
۰۸:۵۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

رستگاری در ساعت ۹/۹ دقیقه ۹۹/۹/۹

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: توجه به تاریخ‌های رند مانند ۷۷/۷/۷ یا ۸۸/۸/۸ در همین دهه‌های اخیر خیلی مرسوم شد و البته ماجرا به همین تاریخ‌ها هم ختم نشد، مثلا ۹۸/۸/۸ یا ۸۷/۷/۷ یا حتی ۷/۷/ ۹۷ هم جزء تاریخ‌هایی بود که خواهان زیادی برای تاریخ زایمان داشت و عجیب‌تر اینکه در این تاریخ‌ها تعداد زایمان‌هایی که انجام شده تعداد کمی نیست.

 

طی سال‌های اخیر تمایل خانواده‌ها به این تاریخ‌ها بیشتر شده و تعداد تولد‌ها در این روز‌ها بیشتر از حد معمول بوده است. مانند این تاریخ‌ها که طبق خبرها، تعداد زایمان‌ها در آن‌ها حداقل دو برابر تعداد روز‌های عادی بوده است. نگاهی به آمار‌ها که بیندازید متوجه خیلی موضوعات می‌شوید.


۸/۸/۹۸: تولد ۵۲۴۲ نوزاد
۷/۷/۹۷: ۲۱۸۷ نوزاد
۶/۶/۹۶: ۵۶۸۰ نوزاد
۵/۵/۹۵: ۶۰۱۳ نوزاد
۸/۸/۸۸: ۴۱۹۵ نوزاد

 

ماجرای تاریخ رند از کجا مهم شد؟

شاید هیچکس دقیق نداند که این توجه کردن به تاریخ‌های رند از چه زمانی باب شد، اما آنچه عیان است اینکه خیلی‌ها بدون هیچ تردیدی هزینه‌هایی را برای ثبت این تاریخ در شناسنامه‌شان چه تولد فرزند چه عقد و عروسی می‌کنند که باعث تعجب و ایجاد سوال برای دیگران می‌شود که چرا آیا این تاریخ رند تاثیری در سرنوشت فرزند دارد و یا آیا این تاریخ تضمینی برای خوشبختی است؟ از طرف دیگر اگر از یک دهه شصتی یا حتی پنجاهی درباره تاریخ رند بپرسی با تعجب نگاهت می‌کند و می‌گوید: تاریخ رند دیگه چیه؟ حتی مادر‌هایی که در آن دهه‌ها بچه‌دار شدند هم هرگز به چنین تاریخ‌های فکر نمی‌کردند، اما در دهه جدید همه چیز از قبل هماهنگ شده است از تاریخ حامله شدن تا تاریخ زایمان!


اما حالا همه چیز فرق کرده خاص و لاکچری بودن تبی است که به نوعی همه را درگیر کرده است و هر کس تلاش دارد گوی سبقت را از دیگر با کار عجیب غریب‌تر برباید، اما واقعا این موضوعات تا چه اندازه مهم است.

 

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین در پاسخ به این سوال که سزارین زوری و تولد زودرس چه خطراتی برای مادر و جنین دارد، گفت: در صورت سلامت کامل مادر و جنین، تکامل نهایی جنین به حدود ۴۰ هفته زمان نیاز دارد و گاهی ممکن است تا ۴۲ هفته هم طول بکشد. اما متاسفانه چند سالی است که در کشور ما خانواده‌ها در مدت زمان حاملگی دخالت می‌کنند و به خواست خودشان آن را تغییر می‌دهند و از قبل برای تاریخ دقیق تولد نوزاد در یک روز خاص مثل ۹/۹/۹۹ حساب و کتاب می‌کنند.


او افزود: خانم‌هایی را داریم که با تشخیص پزشک باید اول آذر سزارین می‌شدند، اما به اصرار زایمانشان را عقب انداخته‌اند، یا خانم‌های دیگری که باید مثلا ۲۰ آذر زایمان کنند، اما اصرار دارند که حتما ۹ آذر فرزندشان به دنیا بیاید.

 

نیرومنش درباره عوارض این نوع زایمان‌ها نیز گفت: این تصمیمات اشتباه به جز عوارض هیچ چیز دیگری به همراه ندارد. با تاخیر انداختن زایمان، ممکن است جفت پیر شود و جنین با کمبود اکسیژن مواجه شود. یا ممکن است عقب انداختن زایمان در مادرانی که قبلا سزارین داشته‌اند، پارگی رحم را به دنبال داشته باشد. کم وزنی، نارس بودن ریه‌ها و مشکلات تنفسی برخی از عوارض زایمان‌های زود یا با تاخیر است که هم به نوزاد و هم به روح و روان خانواده‌ها آسیب می‌زند.

 

مثل علیرضا و مهسا نباشید!

والدینی که ذوق زده از ثبت تاریخ ۹/۹/۹۹ در شناسنامه فرزندشان، در صف سزارین می‌ایستند، غافل از این که ممکن است همچون علیرضا و مهسا، سال‌های سال شب تولد فرزندشان تلخ‌ترین شب زندگی‌شان باشد. اما ماجرای چه بود.


این زوج جوان چند ماه، قبل از به دنیا آمدن "آبان" اسمش را انتخاب کرده بودند برایشان لذت بخش بود که اسم فرزندشان هم نام ماهی باشد که در آن متولد می‌شود. این حقشان بود که نام او را چیزی بگذارند که دوستش دارند، اما یک تصمیم اشتباه سبب شد سرنوشت " آبان" تغییر کند.


آن‌ها به یمن بچه دار شدن مهمانی گرفتند و در آن شب دوستشان مهسا با هیجان و ذوق زدگی پیشنهادی داد: "حالا که بچه‌تون داره توی آبان سال ۸۸ به دنیا میاد،‌ ای کاش روز تولدش رو هم بذارین هشتم باشه، این جوری میشه متولد ۸/۸/۸۸، خیلی خوب میشه. "


این همان تصمیم تلخی بود که آن شب گرفتند و حالا ۱۰ سال در هشتم آبان ماه، تولد می‌گیرند و اشک می‌ریزند، چرا که تولد زودرس "آبان"، با ریه‌های او کاری کرده است که تا آخرین روز زندگی از شر تنگی نفس رها نخواهد شد.

 

واکنش‌های مسئولان نسبت به تاریخ ۹/۹/۹۹

وقتی خبر‌هایی مبنی بر رزرو اتاق عمل ۱۳۰ میلیونی برای زایمان در ساعت ۹/۹ دقیقه ۹/۹/۹۹ در سطح فضای مجازی به ویژه اینستاگرام منتشر شد واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، واکنش اول را معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قاسم جان‌بابایی داشت که در ابلاغی به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی ۹/۹/۹۹ شده و تصریح کرده است: با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده دارند، برخورد خواهد شد.

 

از طرف دیگر سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز به خانواده‌های نگران و لاکچری‌پسند اعلام کرده است ما هیچ محدودیتی برای ثبت تاریخ ۹/۹/۹۹ در شناسنامه حتی برای متولدان ۵ و ۶ آذر هم نداریم و تقاضا می‌کنیم به سلامت فرزندانتان فکر کنید.

 

معاون امور بین الملل و حقوق بشر وزیر دادگستری نیز در این باره گفت: با توجه به علاقه‌ای که برخی خانواده‌ها به تولد فرزندشان در تاریخ رند دارند، باید دید در تاریخ ۹۹/۹/۹ چه فاجعه‌ای در کشور رخ خواهد داد.

 

محمود عباسی تولد زودرس و اجباری کودکان در رندترین تاریخ دهه اخیر را فاجعه دانست و افزود:، زیرا تولد زودرس می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت کودکان در پی داشته باشد.

 

توجه به موضوعاتی موقتی و هیجانی ریشه در تربیت و فرهنگ افراد دارد

سارا گلستانی، روانشناس در گفتگو با دیدار درباره هجوم افراد به بیمارستان‌ها برای زایمان در تاریخ ۹/۹/۹۹ یا حتی برگزاری مراسم در این تاریخ‌ها می‌گوید: تصورم این است که یکی از مهمترین دلایل اتفاق مزبور این است که این قبیل کار‌ها به یک ارزش برای دیده شدن تبدیل شده است.

 

او می‌افزاید: وقتی افراد از خودشان، جایگاه و موقعیت فرهنگی اجتماعی‌شان و حتی دارایی‌هایشان راضی نباشد به روش‌های مختلفی برای دیده شدن می‌روند تا همه توجه‌ها حاکم در جامعه را به سوی خود جلب کنند.

 

به عقیده این روانشناس، این اتفاق‌ها قطعا ریشه در تربیت و فرهنگ دارد زمانی‌که فرهنگ تائید جامعه چیزی مهمتر از رضایت شخصی باشد این زمینه به وجود می‌آید که افراد به روش‌های عجیب و غریب به دنبال تائید شدن باشند.

 

گلستان معتقد است: هر زمان که کل جامعه و یا یک بخشی از جامعه به سمت چنین موضوع‌های توجه نشان می‌دهد این رفتار‌ها افزایش پیدا کند و تکرار و در نهایت ارزش گذاری محسوب می‌شود.

 

این روانشناس در پاسخ به این پرسش که ریشه این موضوعات کجاست، می‌گوید: این گرایش‌ها نشان از این دارد افراد خودشان را نمی‌شناسند یا خودشان را دوست ندارند، بنابراین به سمت موضوعات زودگذری می‌روند که فقط حالشان برای مدتی خوب باشد یا مورد توجه جامعه و محیط اطرافشان قرار بگیرند.

 

او با اشاره به اینکه آن‌ها به این فکر نمی‌کنند که برای این کارها چه بهایی می‌دهند یا بعدا ممکن است چه اتفاق‌هایی بیفتد، می‌گوید: این موضوع را هم نمی‌دانند که ممکن است گرفتن تاریخ رند برای فرزندشان چه خطراتی را در تولد‌های زودرس برای آنان به همراه داشته باشد. از طرف دیگر خودشان هم استرس تحمل می‌کنند و کسی نیست به این پرسش پاسخ دهد که به دست آوردن تاریخ رند چقدر در سرنوشت و پیشرفت انسان‌ها تاثیر گذار است.

 

گلستان ادامه می‌دهد: عیان است که تاریخ‌های رند یک فرم عددی است و تاثیری در میزان رشد یافتگی افراد ندارد و کسی که به دنبال این است که جلب توجه کند بینش کافی نسبت به فرایند رشد ندارد و گرایش به این موضوعات تنها حکم مسکن را دارد و مانند کسانی که به دنبال مواد مخدر هستند یعنی تجربه یک هیجان موقتی که در ادامه بی‌اهمیت می‌شود.

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی