تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
افاضات اضافه

قند و نمک نظام بهداشت کشور

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. چند هفته‌ای است که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات هفتگی است.

کد خبر: ۷۶۶۱۴
۱۶:۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹

دیدارنیوز _ عوام الملک:

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹

فیلم "همه مردان رییس جمهور" را دیدم. مربوط به ماجرای واترگیت است. حدود چهل و چهار سال پیش ساخته شده است. معلوم است آمریکا از همان زمان در حال فروپاشی بوده و اینقدر در این زمینه وضعشان خراب است که حتی خودشان هم برایش فیلم ساخته‌اند و نتوانسته‌اند مساله را تکذیب کنند. اینکه دو روزنامه‌نگار در یک روزنامه بتوانند باعث استعفای رییس‌جمهور بشوند نشانه ضعف و انحطاط آن کشور است. خوب است که کشور ما از این مشکلات ندارد و کار روزنامه‌نگاران ما به اینجور جا‌ها نمی‌کشد. عصر صحبت‌های حکیمانه آقای صدیقی را خواندم که گفته بود رفتن به بهشت تحمل می‌خواهد و مردم به همین خاطر باید فشار اقتصادی را تحمل کنند. حرف کاملا درستی‌ست. مخصوصا که در دنیا فرصت استفاده کافی از محضر آقای صدیقی و خواصی مانند ایشان را نداشته‌ایم و کافی‌ست کمی تحمل کنیم تا در بهشت در کنار ایشان باشیم. می‌دانم به همه خواص هم فشار می‌آید، اما به خاطر بهشتی شدن عوام، تحمل می‌کنند. مصاحبه پمپئو با یک روزنامه اسرائیلی را خواندم. گفته است در مورد ایران همه گزینه‌ها روی میز است. از آنجا که پمپئو و ترامپ همچنان نتایج انتخابات را قبول ندارند باید پیگیر بشویم که بدانیم بعد از شروع به کار بایدن، میز را کجا می‌گذارند. بالاخره گزینه‌های روی میز مال ماست و ما هم حق داریم در مورد میز و مکانش نظر بدهیم. آخر شب نامه استعفای معاون وزیر بهداشت که خودش چهار سال وزیر بهداشت بوده است به دستم رسید. مضمونش این است که، چون بلد نیست با روغن بنفشه و ادرار شتر کار کند ترجیح می‌دهد نباشد. چند دقیقه بعد نامه یک عضو فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر بهداشت به دستم رسید که گفته بود "بهتر که معاونت استعفا داد. من که از اول گفتم بگذار خودم معاونت باشم. تو قبول نکردی. حالا هم دیر نشده است. " بعد هم نامه مشاور وزیر بهداشت که برادرش معاون رییس خواص‌الدوله‌هاست به دستم رسید که به وزیر گفته بود "من می‌دانستم. به همین خاطر هم خداحافظ. " احتمال می‌دهم ویروس کرونا با دیدن این شرایط در وزارت بهداشت برای حفظ جان و سلامتی خود و بستگانش هم که شده، ایران را ترک کند. وقتی وزیر بهداشت، نمکی و رییس نظام پزشکی هم قندی باشد این مسائل پیش می‌آید. اختلاف مزه‌ها ریشه تاریخی دارد. البته آن زمان هم که وزیر بهداشت، هلو بود رییس خواص‌الدوله‌ها می‌خواست قورتش بدهد. باید بگویم از این به بعد رییس خواص‌الدوله، هر کسی که هست، وزیر بهداشت طعم‌دار انتخاب نکند.

 شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹

باران خوبی از دیشب می‌بارید. امروز روز نخست شروع محدودیت‌های کرونایی بود. به نظر می‌رسید واقعا تقریبا کلیه مشاغل به جز همه مشاغل تعطیل بودند و همین فرصت خوبی در اختیار کارمندان ادارات دولتی که امروز نباید در محل کار خود حاضر می‌شدند داده بود تا برای خرید و پیگیری کار‌های عقب‌مانده به خیابان بیایند. مخالفان و موافقان معاون مستعفی وزیر بهداشت همچنان در حال دعوا با همدیگر هستند. مخالفان کشف کرده‌اند که همه بدبختی‌های سیستم بهداشت و درمان کشور زیر سر معاون مستعفی و جاسوس و خائن و سارق علمی بوده است و چه خوب که رفت. موافقان او هم معتقدند دوران نمکی تمام شده و نوبت قندی شده است. ظهر تصاویر تاثیرگذار توزیع بادنجان توسط جمعی از خواص در میان عده‌ای از عوام برازجان را دیدم. می‌توان در توزیع تصاویر از تیتر "بادنجان در برازجان" استفاده کرد. شاید قرار است به دلیل خاطرات خوب دولت سیب‌زمینی در عصر محمود، برای دوران پساحسن دولت بادنجان را تجربه کنیم. لااقل از نظر رنگ که با دولت حسن، شباهت دارد.

یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹

این روز‌ها به دلیل وضعیت کرونا و اخباری که از ابتلا و مرگ افراد می‌شنوم دائم به فکر چینی‌ها هستم. به نظر می‌رسد چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند راه آمریکایی‌ها را برای ابرقدرت شدن با قدرت بیشتر و نرمتر ادامه بدهند. آمریکایی‌ها در جنگ جهانی دوم از دو بمب اتمی استفاده کردند که مجموعا دویست و بیست هزار نفر را کشت، اما چینی‌ها بدون اینکه از بمب استفاده کنند تا امروز بیش از یک میلیون و سیصدهزار نفر را کشته‌اند. واقعا کشور خوبی هستند و باید از ایشان تقدیر شود. در حال گرفتن انتقام انقراض دایناسورها، لاک‌پشت‌ها و سایر گونه‌های نادر جانوری و گیاهی از آدم‌ها هستند. اگر زحماتشان در ترکیب خفاش و پنگولین به همین شکل نتیجه بدهد به زودی رکورد نازی‌ها در کشتار هلوکاست را می‌شکنند. یک موسسه کانادایی کشور‌ها را از نظر آزادی اقتصادی رتبه‌بندی کرده و ما را از آخر در رده سی و دوم جا داده است. این توطئه‌ها دیگر اثری ندارد. مهم این است که خودمان می‌دانیم در جداول اینطوری معمولا جزو سه تای اول هستیم. اگر چه بعضی‌ها جدول را سر و ته نگه می‌دارند. عصر خبر بازداشت ویدا ربانی، خبرنگار، منتشر شد. گویا به دلیل توییت‌هایش بوده است. به نظرم کار خوبی انجام شده است. آدمی که در توییتر فحش ندهد یا دروغ نگوید باید ادب شود. ایشان هم به همین دلایل پررو شده بود و باید گوشمالی شود. شب مسابقه فوتبال آث‌میلان و ناپولی را تماشا کردم. مربی فعلی ناپولی، بازیکن سابق آث‌میلان بود. آث‌میلان با نتیجه سه بر یک برنده شد، اما هیچکدام از دو مربی از داور کارت قرمز نگرفتند و حتی به هم فحش ندادند. این شکل مربیگری عجیب است. باید هماهنگ کنم فیلم مسابقات لیگ خودمان را برایشان بفرستند تا مربیگری را یاد بگیرند. مگر می‌شود فحش نداد و لگد نزد و ادعای مربیگری داشت؟

 دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹

از صبح چشمم به گوشی تلفن همراه بود که ببینم پیامک جدیدی از دکتر نمکی می‌آید یا نه. باز هم خبری نشد. از روزی که با معاونش دعوا کرده‌اند گویا با عوام قهر کرده و پیامک نمی‌زند که بفهمیم چطوری باید کرونا نگیریم. امیدوارم کسی به او بگوید که عوام هیچ‌وقت نقشی در دعوای خواص ندارند و نهایتا گوشت قربانی هستند. گویا قیمت یک بسته چای به صد هزار تومان رسیده است. به نظر من در جهت مقابله با فرهنگ بریتانیایی چای خوردن، یکی از راه‌های مناسب و کم‌دردسر همین افزایش قیمت چای هست. تازه باعث می‌شود از این به بعد پول چای دادن هم شان و منزلت خودش را پیدا کند و اگر جایی از کسی پول چای خواستند بداند که از صد هزار تومان شروع می‌شود. به علاوه با تعریف چند وقت پیش یکی از خواص‌المله از تفاوت شیرینی و رشوه همخوانی دارد. اصولا هم از حالا به بعد پذیرایی با چای و شیرینی مانند توزیع خاویار و کباب سلطانی در مهمانی خواهد بود. باید جزوه‌ای بنویسم و این حکمت‌ها را برای بقیه عوام هم توضیح بدهم. شب، خبر سفر نخست‌وزیر اسرائیل به عربستان و دیدارش با ولیعهد این کشور منتشر شد. به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان خیلی علاقه‌ای ندارد پادشاه شدن خودش را ببیند. این مطلب را در اینجا نمی‌توانم خیلی باز کنم. در آن یکی نسخه از خاطراتم که برای عوام خاص می‌نویسم در موردش توضیح خواهم داد.

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ 

آقای حسین دهقان [وزیر دفاع سابق]آمد. البته پیش من نیامد. اعلام کرد که برای ریاست خواص‌الدوله می‌آید. احتمالا همین مساله باعث می‌شود که محسن و باقر هم بیایند و خیلی رقابت گرم می‌شود. اگر بتوانیم کاری کنیم که تعداد کاندیدا‌ها از تعداد تماشاگران بیشتر باشد رکورد خوبی‌ست. این یک کار را هنوز رسما نکرده‌ایم و حیف است به نام ما در جهان ثبت نشود. البته در اسفند ماه گذشته تلاش خوبی برای این کار انجام شد. اما کرونا باعث شد زحمت‌ها به چشم نیاید. عصر شبکه CNN اعلام کرد که چین می‌خواهد یک فضاپیما به ماه بفرستد. احتمالا چینی‌های عزیز می‌خواهند دستاورد‌های بزرگشان در گسترش ویروس را به فضا هم صادر کنند. همین که به کم قانع نمی‌شوند باعث پیشرفتشان شده است. خبری به دستم رسید که جمعی از عوام پول‌های هنگفتی خرج کرده‌اند تا وقت اتاق عمل بیمارستان‌ها را برای زایمان در ساعت نه و نه دقیقه روز نهم ماه نه سال نود و نه رزرو کنند. نشانه فرهیختگی و عمیق شدن ملت نحیف ایران است. مخصوصا اگر ثابت شود از زمان اقدام برای حامله شدن طوری تنظیم کرده بودند که بچه دقیقا در آن زمان به دنیا بیاید باعث امیدواری‌ست. مترو‌های سوییس و ژاپن هم اینقدر منظم و بابرنامه نیستند. امید ما به نسلی‌ست که از تولید تا تولد اینقدر برنامه‌ریزی‌شده به دنیا می‌آیند. همین‌ها باعث توسعه کشور خواهند شد. مخصوصا که تا زمانی که این نسل، بزرگ شود آمریکا هم فروپاشی کرده است و چین هم بقیه موفقیت‌هایش را در فضا پیگیری خواهد کرد. فردا از آنِ ماست.

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹

محمود که زمانی از سبزی کاشتنش در باغچه خانه فیلم می‌گرفت و منتشر می‌کرد تا ثابت کند فقط توزیع‌کننده سیب‌زمینی نیست و اگر لازم باشد می‌تواند تولیدکننده باشد، امروز چهره یک مصرف‌کننده را گرفت و به میدان میوه و تربار رفت تا برای خانه تخم‌مرغ و کرفس بخرد. از آنجا که محمود هم مثل بقیه خواص، خیلی مردمی و محبوب است خوشبختانه فیلم‌های باکیفیت زیادی از خرید کردنش در بازار تره‌بار منتشر شد و خیالم را از بابت نزدیک شدن به رکوردشکنی که دیروز درباره تعداد کاندیدا‌ها نوشتم راحت‌تر کرد. به نظرم لازم است باقر و محسن هم فیلم‌هایی که مردمی‌بودنشان را نشان می‌دهد دوباره منتشر کنند. باید فکر کنم و به آن‌ها ایده‌های جدید بدهم. هنوز محمود خرید‌ها را به خانه نرسانده بود که خبر فوت مارادونا، فوتبالیست آرژانتینی، منتشر شد. به نظر می‌رسد استثنائا چینی‌ها نقشی در مرگ او نداشته‌اند. سعی کردم چند متن کوتاه درباره مارادونا آماده کنم و برای محمود بفرستم تا وقتی به خانه رسید بتواند بلافاصله با چند زبان زنده جهان توییت کند. به عوام‌النسا هم گفتم که اسامی و عکس‌های کلیه اقوام اناث آن مرحوم را استخراج کند تا به دست محمود برسانم و او تکلیف خود را در مراسم تشییع بداند. البته اگر مراسم به صورت مجازی باشد کار همه راحت‌تر است. گویا دولت آرژانتین به خاطر درگذشت مارادونا سه روز عزای عمومی اعلام کرده و هنوز هیچکدام از طرفدار‌های مارادونا کتک نخورده‌اند. یک پیغام محرمانه برای رادیو و تلویزیون فرستادم که خیلی روی این بخش اقدامات دولت آرژاتتین برای مارادونا مانور ندهند. توقع ایجاد می‌کند و بدآموزی دارد.

 پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹

دیشب بعد از نوشتن خاطرات خبر پیدا شدن یک توپ جنگی دوره صفویه در بین ضایعات آهنی ارسالی به کارخانه ذوب آهن اصفهان را خواندم. گویا مسوولان کارخانه ذوب آهن با اداره میراث فرهنگی اصفهان تماس گرفته‌اند و آن‌ها هم توپ را برای مرمت برده‌اند. معمولا آن چیزی که از دید عوام میراث تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود از نظر خواص ضایعات است. اینکه این بار عوام و خواص در مورد یک توپ جنگی دوره صفویه یک نظر دارند ثابت می‌کند که بر خلاف تبلیغات غربی‌ها عوام با تمام وجود پشتیبان خواص هستند. باید روی این خبر خیلی مانور بشود. محمود یکی از متن‌هایی را که دیروز برای تسلیت درگذشت مرحوم مارادونا نوشته بودم با کمی تغییر توییت کرد. همزمان اعلام شد می‌خواهند مارادونا را در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین دفن کنند. معلوم است آرژانتینی‌ها خیلی در خبررسانی این مسائل تجربه ندارند. به جای اینکه اول راه را ببندند و بعد مکان مراسم را دفن کنند از ابتدا محل مراسم را اعلام کردند و در نتیجه عوام آرژانتین توانستند با مارادونا خداحافظی کنند. این شلوغی‌ها آرامش مرحوم را به هم می‌زند. بهتر بود با آن مقابله می‌شد. عصر لحظاتی از مسابقه فوتبال نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس را دیدم. عده‌ای از طرفداران فوتبال برای اینکه داخل ورزشگاه کرونا نگیرند روی یک تپه مشرف به ورزشگاه جمع شده بودند و تیمشان را تشویق می‌کردند. این مساله ثابت کرد که همانطور که معتاد‌ها نمی‌گیرند کسانی هم که مسابقات فوتبال را از بیرون ورزشگاه تماشا کنند نمی‌گیرند. سر شب فهمیدم هنوز کسانی پیدا می‌شوند که، چون عوام نمی‌توانند دارو‌های مربوط به کرونا را تهیه کنند، اگر دارو را به ایشان برسانند هم استفاده نمی‌کنند. بهتر است اینطور آدم‌ها را از جلوی چشم عوام دور نگه داشت که فکر نکنند باید توقع رفتار اینچنینی از خواص داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
1
خیلی خوب بود آفرین. ها ها ها..
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی