تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

اجلاس گروه ۲۰ زیر سایه نقض حقوق بشر در عربستان پایان یافت

پانزدهمین اجلاس رهبران کشور‌های عضو «گروه ۲۰» که از ثروتمندترین کشور‌های جهان (شامل ۱۹ کشور به علاوه اتحادیه اروپا) به شمار می‌آیند، دیروز (یکشنبه) زیر سایه نقض حقوق بشر در عربستان به کار خود پایان داد.

کد خبر: ۷۶۳۱۳
۱۲:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

اجلاس گروه ۲۰ زیر سایه نقض حقوق بشر در عربستان پایان یافت

 

دیدارنیوز ـ در این اجلاس که در روز‌های شنبه و یکشنبه گذشته بصورت مجازی به میزبانی عربستان برگزار شد، مقامات بلندپایه کشور‌های عضو حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را از طریق ویدئو کنفرانس ارائه و در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی و مالی روز دنیا تبادل نظر کردند تا برنامه‌هایشان را برای این مسائل جهت دست‌یابی به آینده‌ای بهتر با هم هماهنگ کنند.

چهاردهمین دوره این اجلاس سال گذشته به ریاست ژاپن در شهر «ناگویا» برگزار شده بود و پس از واگذاری ریاست اجلاس به عربستان، بسیاری از کارشناسان در آن زمان پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به وجود تنش‌های اقتصادی بین کشور‌های قدرتمند، تغییر سیاست برخی از آن‌ها در خصوص تغییرات اقلیمی و خارج شدن آن‌ها از معاهدات بین‌المللی مرتبط و خروج آمریکا از «برجام» موجب شود تا با دیدار‌های رهبران کشور‌های عضو در حاشیه این اجلاس، تجارت، تغییرات اقلیمی و بحران رابطه آمریکا با ایران مهمترین موضوعات نشست امسال باشد، اما همه‌گیری «ویروس کرونا» باعث شد تا اجلاس بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شود و این مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد.

شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی همچنین مقابله با آن و اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت اقتصاد جهانی در دوره پسا کرونا از مهمترین موضوعاتی بود که در اجلاس ریاض رهبران گروه ۲۰ درباره آن سخن گفتند و تبادل نظر کردند.

در اجلاس یاد شده کشور‌های عضو از ابتدای شیوع ویروس کرونا متعهد به پرداخت ۲۱ میلیارد دلار برای مقابله با این ویروس شدند و این اعتبار برای تأمین مالی فوری و به ویژه برای توسعه دارو‌های تشخیص، واکسن‌ها و درمان‌های تأثیرگذار کرونا اختصاص یافت.

رهبران کشور‌های عضو در صورت ساخت موفقیت‌آمیز واکسن کرونا، خواستار توزیع عادلانه واکسن این ویروس و تسهیل راه‌های دستیابی افراد مورد نیاز به آن شدند و وعده دادند که از هیچ تلاشی برای تضمین دسترسی منصفانه به واکسن کرونا در سطح جهان فروگذاری نخواهند کرد.

در این اجلاس همچنین کشور‌های عضو گروه ۲۰ متعهد شدند که برای محافظت از کره زمین، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند و به همین منظور به تلاش‌های خود برای بازنگری در طرح‌ها و توسعه پروژه‌های متناسب با شرایط و اوضاع طبیعی دنیا ادامه دهند.

تمدید و به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی فقیرترین کشور‌ها از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی رهبران عضو گروه ۲۰ قرار گرفت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز قبل از برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در پیامی به رهبران این گروه، آن‌ها را به اقدامات جسورانه‌تر فراخواند و تأکید کرد که به اقدام‌های بیشتری برای کاهش بدهی‌های کشور‌های توسعه نیافته نیاز است.

«کریستینا گئورگیوا» مدیرکل صندوق بین المللی پول نیز پنجشنبه گذشته با اشاره به اینکه یک راه حل و درمان پزشکی برای بحران کرونا نزدیک است، هشدار داد که بهبود و رشد اقتصادی همچنان در برابر عقب‌ماندگی‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود.

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در نشست سالانه خود که مهر ماه امسال برگزار شده بود، از گروه ۲۰ خواستند که تاخیر پرداخت بدهی فقیرترین کشور‌های جهان را که قرار است در پایان سال منقضی شود، تمدید کنند.

گروه ۲۰ در ماه آوریل گذشته موافقت کرد که از میلیارد‌ها دلار بازپرداخت‌های کشور‌های فقیر تا پایان سال تحت عنوان «طرح تعلیق خدمات بدهی» چشم‌پوشی کند، اما بانک جهانی این را کافی ندانسته بود و برای جلوگیری از عواقب بیشتر خواستار آن شده بود که سود وام‌ها کاهش یابد.

در همین حال کشور‌های عضو گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود که در چهار بخش و ۳۸ بند صادر شد، آورده‌اند که این گروه تلاش خواهند کرد تا بدهی فقیرترین کشور‌ها را به منظور حمایت از آن‌ها برای غلبه بر ویروس همه‌گیر کرونا به تعویق بیندازد.

این گروه در بیانیه پایانی اجلاس ریاض تاکید کردند که هدف آن‌ها هدایت تلاش جهانی برای ایجاد آیند‌های مطمئن، پایدار، متعادل و فراگیر پس از بیماری همه‌گیر کرونا است.

آن‌ها افزودند که ما بر این عقیده اجماع داریم که اقدامات هماهنگ جهانی، همبستگی و همکاری چند جانبه به ویژه برای غلبه بر چالش‌های فعلی و تحقق فرصت‌های یکسان قرن ۲۱ برای همه و تقویت نیروی انسانی، حفظ کره زمین و رسیدن به افق‌های جدید، بسیار مهم است.

بی تاثیری اجلاس
کارشناسان اقتصادی و سیاسی انتقادات زیادی را به این گروه وارد می‌کند، از جمله معتقدند که این نشست‌ها برای برون رفت جهان از چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی تاکنون موثر نبوده و در واقعیت تاثیر کمی داشته است.

به اعتقاد آن‌ها در نشست رهبران گروه ۲۰، هیچگونه رای گیری انجام نمی‌شود و تصمیمات و توافقات اجلاس این گروه نیز برای کشور‌ها الزام‌آور نیست. کارشناسان اقتصاد بین‌الملل و ناظران سیاسی می‌گویند که شاید حضور اندک رهبران کشور‌ها موجب شده تا این تصمیم‌ها نتایج سریع و موثری در بر نداشته باشد و خواستار پیوستن دیگر کشور‌ها به این گروه هستند.

برگزاری اجلاس گروه ۲۰ زیر سایه مشکلات حقوق بشری عربستان
پانزدهمین دوره اجلاس سران گروه ۲۰ به میزبانی عربستان در حالی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد که این کشور به خاطر نقض حقوق بشر و زندانی کردن فعالان سیاسی و حقوقی، قتل «جمال خاشقجی» و جنگ یمن با انتقادات شدید سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و جامعه جهانی مواجه است.

در آستانه برگزاری این اجلاس بسیاری از گروه‌های حقوق بشری از سران گروه ۲۰ خواسته بودند که از این فرصت برای تحریم مقامات عربستان استفاده و آن‌ها را در رابطه با نقض حقوق بشر پاسخگو کنند.

کشته شدن وحشتناک خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به دستور مقامات سعودی و پاسخگو نبودن دستگاه قضایی این کشور برای محاکمه این متهمان، باعث شد تا فعالان حقوق بشری از رهبران گروه ۲۰ درخواست تحت فشار دادن ریاض برای برقراری عدالت در این پرونده کنند.

حمله عربستان به یمن و جنگ حدود ۶ ساله با مردم این کشور فقیر غرب آسیا نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که سبب شد اعطای میزبانی و ریاست اجلاس گروه ۲۰ به ریاض زیر سوال برود، زیرا سازمان ملل متحد، وضعیت یمن را بدترین بحران انسانی در جهان دانسته و به اعتقاد ناظران سیاسی عربستان با ادامه آن به جرایم جنگی متهم شده است.

پیش از شروع اجلاس دیده‌بان حقوق بشر از کشور‌های گروه ۲۰ خواسته بود تا از عربستان بخواهند که این کشور اجازه دسترسی تیم‌های سازمان ملل به یمن یا مقر پایگاه‌های ائتلاف ریاض را بدهد.

" خاویر ژوبرت" مدیر موسسه بین المللی " کودکان را نجات دهید" در یمن در این باره گفت: رهبران جهان در اجلاس گروه ۲۰ در حالی پای سخنان شاه عربستان نشستند که کودکان یمنی با ترس در خانه زندگی می‌کنند و حمله هواپیما‌های عربستان باعث مرگ پدران، مادران، خواهران و برادران آن‌ها می‌شود.

موسسه بین‌المللی و امدادرسانی "اکسفام" نیز از فروش تسلیحات از سوی برخی کشور‌های عضو گروه ۲۰ به عربستان انتقاد کرد و گفت: بر اساس محاسبات انجام شده پس از حمله عربستان به یمن، برخی کشور‌های گروه ۲۰ فروش تسلیحات این کشور‌ها به عربستان سه برابر شده است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی