تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدار" از اولین روز تعطیلی تهران گزارش می‌دهد؛

اولین روز تعطیلی کرونا؛ تهرانِ نیمه تعطیل!

گزارش میدانی دیدار از سطح شهر تهران به تشریح و توصیف وضعیت برخی مناطق شلوغ شهر در نخستین روز تعطیلی دوهفته‌ای تهران پرداخته است. تعطیلی دو هفته‌ای که هفته‌ها درباره آن صحبت بود از دیروز کلید خورد و طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مشاغل درجه یک مانند مراکز خدماتی و درمانی، فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه فروشی‌ها اجازه فعالیت داشتند؛ اینکه کدام یک از اصناف به این تعطیلی توجه بیشتری کرده یا خواهند کرد مستلزم این است که ببینیم در روز‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ هر چند که به نظر می‌رسد در نخستین روز همکاری مناسبی با تعطیلی مغازه‌ها و پاساژ‌ها از سوی مردم برای مهار کرونا انجام شده است، اما همچنان شلوغی مترو و اتوبوس‌ها موضوعی بود که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

کد خبر: ۷۶۱۹۱
۰۸:۱۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
کرونا؛ تهران را قفل کرد
 
دیدار نیوزـ نسرین نیکنام:  گزارش‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که تعطیلی که از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا خیلی به مذاق مغازه دار‌ها و صاحبان بنگاه‌های کوچک اقتصادی خودش نیامده و نخستین معترضان به این طرح آن‌ها بودند و برخی با بازکردن مغازه‌های خود اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند؛ با این حال بازدید میدانی خبرنگار دیدار از سطح شهر حاکی از آن است که بیشتر مغازه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تعطیل بودند.
 

خیابان اسکندری جنوبی؛ ساعت ۹ و نیم صبح

خیابان اسکندری جنوبی که بخشی از فعالان چاپ و نوشت افزار در این خیابان فعالیت دارند ساعت ۹ و نیم صبح به حالت نیم تعطیل بود، برخی مغازه‌ها به طول کامل بسته بود و کرکره برخی از آن‌ها تا نیمه باز بود.‌ می‌توان گفت به غیر از یک مغازه اتوشویی و فروشگاه لوازم صنعتی سنگین بقیه مغازه‌ها بسته بودند و تنها چند میوه فروشی و سوپرمارکت باز بودند.
 

خیابان، ولی عصر حد فاصل جمهوری تا انقلاب و طالقانی، ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه

مغازه داران این خیابان هم با بستن مغازه‌های خود تلاش کردند که به اجرای درست طرح کمک کنند، هر چند که شب گذشته برخی از این مغازه داران در گفتگو با دیدار خیلی موافق تعطیلی نبودند و علت این مخالفت را هم پرداخت اجاره بها و مالیات‌های سنگین اعلام کردند.

سعید یکی از مغازه داران به دیدار گفت: "من ماهی بیست میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنم از اول امسال هم هیچ کاسبی درستی نداشتم و به تناوب تعطیلی و محدودیت‌های مختلف صنف ما را با مشکل زیادی مواجه کرده است و حالا این تعطیلی دو هفته‌ای شرایط را برای ما سخت‌تر کرد."

او در پاسخ به این پرسش که این طرح در راستای سلامتی خود و خانواده و مردم اجرا می‌شود نیز گفت: "این طرح زمانی می‌تواند منطقی و کارآمد باشد که همه جا تعطیل باشد، ولی وقتی کارمند‌ها سرکار می‌روند و بانک‌ها باز است چه اتفاق خاصی رخ خواهد داد؟ به نظر من کرونا با این روش‌ها از بین نمی‌رود."

میدان تجریش تا ونک، ساعت یک و ۴۵ دقیقه

مسیر پر تردد و همیشه شلوغ حد فاصله بین میدان ونک تا تجریش جزء شلوغ‌ترین مسیر‌های شهر تهران در همه ایام سال است، اما این منطقه در نخستین روز از تعطیلی تهران به خلوت‌ترین منطقه تبدیل شد. طبق مشاهدات عینی خبرنگار دیدار تنها بنگاه‌های اقتصادی فعال در این مسیر بانک‌ها و سوپرمارکت‌ها باز بودند.


جمهوری تقاطع حافظ، ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه

خیابان جمهوری و بورس موبایل فروشی‌های تهران است؛ از پاساژ علاء‌الدین تا چهارسو، پرنده هم پر نمی‌زند؛ صحنه‌ای که حتی در روز‌های تعطیل رسمی هم به ندرت دیده می‌شود. از سوی دیگر کرکره پاساژ موبایل ایرانیان که کمی پایین‌تر از علاءالدین قرار دارد هم پایین است.

کمی پایین‌تر یعنی میدان حسن‌آباد و خیابان‌های منتهی به پارک شهر هم که بیشتر لوازم صنعتی، آتش‌نشانی و یدکی می‌فروشند هم تعطیل است و از پل حافظ به پایین که بروید، چیزی جز کرکره‌های سفید و خاکستری نمی‌بینید؛ در میان آن‌ها تک و توک البته رستوران بیرون‌بر، داروخانه و سوپرمارکتی با چراغ روشن قابل رویت است.

و اما قلب لوستر فروشی‌های تهران چهاراه گلوبندک و خیابان ابوسعید هم همین شرایط را دارد همه تعطیل هستند و از شلوغی‌های هر روز این نقطه از پایتخت دیگر خبری نیست.

تداوم تعطیلی در روز‌های آینده

گروه‌های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل شود، اما گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد، تا دو هفته تعطیل می‌شود که تهران نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.
 
اما گروه شغلی ۲ شامل کدام صنوف هستند؟ این گروه عبارتند از پاساژها، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند.

آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب‌بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت‌افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هم جزو گروه شغلی ۲ هستند.

گروه شغلی ۳ شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها، استخر‌های سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ‌ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه‌ها و مکان‌های برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه ۳ شغلی است.

گروه‌های شغلی ۴، شغل‌هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه‌خانه‌هاست.
 
در هر حال به نظر می‌رسد دولت در روز اول اجرای طرح تعطیلی دو هفته‌ای تا حدودی موفق بوده است. با این حال مواردی از مقاومت در برابر اجرای این طرح هم وجود دارد. باید به انتظار روزهای آینده نشست و دید که آیا در ادامه اجرای این طرح تعطیلی فراگیر خواهد شد یا آن که اجرای سفت و سخت روزهای اول طرح تمام خواهد شد و این مقاومت‌های پراکنده است که بر تصمیم تعطیلی کرونایی غلبه می‌کند. هر چه هست پای جان صدها و شاید هزاران نفر در میان است و قصور از هیچ کس پذیرفته نیست. 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی