تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ترس نتانیاهو از تغییر مواضع واشنگتن در خاورمیانه

اسرائیل بار دیگر به اهدافی در سوریه حمله کرد و به نظر می‌رسد نتانیاهو نگران ورود جو بایدن به کاخ سفید است. قطعاً اهداف آمریکا برای حفظ اسرائیل فرقی نخواهد کرد، اما دوران بایدن با ترامپ در برخورد با اسرائیل فرق‌های کلانی خواهد داشت.

کد خبر: ۷۶۰۰۸
۰۸:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹
ترس نتانیاهو از تغییر مواضع واشنگتن در خاورمیانه
 
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: اکثر کشور‌های خاورمیانه منتظر اتفاقات بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید هستند. اسرائیل بیش از هر کشوری نگران تغییرات در کاخ سفید است، چون در ۴ سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ دوران طلایی را سپری کرده اند. به نظر می‌رسد تحرکات این روز‌های اسرائیل هم خارج از این نگرانی نیست.

خبرگزاری رسمی سوریه پیشتر گزارش داده بود که در تجاوز اسرائیل به بلند‌های جولان سه پرسنل نظامی این کشور کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده است. یک منبع نظامی سوری گفته است: «حدود ساعت ۳:۱۱ بامداد امروز، اسرائیل از سمت جولان اشغالی حمله نظامی انجام داد و پدافند هوایی ما با آن مقابله کرد و تعدادی موشک پرتاب کرد. حملات هوایی را علیه اهداف نظامی در دمشق و جولان انجام داده اند.»

همچنین اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه در پستی در توئیتر خود نوشت که نیرو‌های دفاعی اسرائیل اهداف نظامی مرتبط با ایران و ارتش سوریه را بمباران کرده است. همچنین او گفت که این حملات در واکنش به کار گذاشتن بمب‌های دست ساز در داخل مرز جولان انجام می‌شود. البته بعد از حملات اسرائیل به سوریه سخنگوی ارتش اسرائیل از آماده باش ارتش اسرائیل از ترس انتقام سوریه خبر داد.

این حمله ساعاتی پیش از ورود مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل از جمله برای بحث درباره ایران انجام شد. احتمالاً این آخرین سفر پومپئو به اسرائیل پیش از پایان کار دولت دونالد ترامپ است. به نظر می‌رسد ترامپ قبل از خروج خود از کاخ سفید برنامه‌هایی در خاورمیانه دارد که هنوز پمپئو در حال رایزنی به نتانیاهو است.
 


بایدن و اسرائیل

خروج آمریکا از برجام، ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، نزدیک کردن اسرائیل به امیرنشین‌های خلیج فارس و تغییر مکان سفارت آمریکا در اسرائیل بزرگترین حمایت‌های دونالد ترامپ از اسرائیل بود. راهی که شاید با ریاست جمهوری جو بایدن اینگونه ادامه پیدا نکند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دولت ترامپ را قوی‌ترین متحد خود تا به امروز در کاخ سفید توصیف کرده و بار‌ها از مواضع سخت دولت ترامپ علیه ایران ستایش کرده است. او اندکی دیرتر از سران شماری از کشور‌های جهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شادباش گفت و در پیام تبریکش به سابقه ۴۰ سال دوستی فی مابین با جو اشاره کرد.

برخی معتقد هستند با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا نتانیاهو اکنون نگران تعامل دیپلماتیک او با ایران و احتمال بازگشت به برجام، توافق هسته‌ای است. بایدن روز ۱۳ سپتامبر در سرمقاله‌ای در سی‌ان‌ان نوشته بود که اگر رئیس‌جمهوری شود،  قرارداد برجام در سال ۲۰۱۵ را نقطه شروع ازسرگیری مذاکرات با ایران در نظر خواهد گرفت. همین سخنان کافی بود که تساهی هنگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل ادعا کند که مواضع جو بایدن در مورد توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به جنگ بین اسرائیل و ایران منجر شود. در واقع بنیامین نتانیاهو همواره گفته است که او تنها دولتمرد در جهان بود که برجام را قبول نکرد و با آن کنار نیامد.

به نظر می‌رسد بسیاری از وزیران و سیاستمداران نزدیک به بنیامین نتانیاهو و فرماندهان ارشد پیشین ارتش اسرائیل، نقطه اصلی تنش احتمالی در روابط آتی اسرائیل و آمریکا، ایران می‌دانند. تحرکات این روز‌های اسرائیل نیز در منطقه بی علت به این موضوع نخواهد بود.

خاورمیانه از زمانی که بایدن از دفتر ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ خارج شد فرق بسیاری کرده است و همه منتظر هستند که بدانند او چگونه در این منطقه حضور پیدا خواهد کرد. ُ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی