تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

پرسشی درباره شناسایی مسافران کرونایی

مسئولان آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها می‌گویند هنوز به بانک اطلاعات بیماران کرونایی دسترسی ندارند. این درحالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد مبتلا به کرونا تا ۱۴ روز اجازه سفر ندارند و طرح محدودیت‌های جاده‌ای از امروز آغاز شده و تا تطعیلی دوهفته‌ای کشور نیز کمتر از سه روز باقی مانده است.

کد خبر: ۷۵۹۹۷
۱۵:۳۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

پرسشی درباره شناسایی مسافران کرونایی

 

دیدارنیوز ـ وزارت بهداشت هفته گذشته بخشنامه‌ای را به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ و تاکید کرد: از روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه، هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است. معاون وزیر بهداشت گفته که این طرح در راستای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، اجرا می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرده است: همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیت اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس برای مسافران، کد ملی آن‌ها را در سامانه مورد نظر وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه می‌توانند سفر جاده‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی بین‌شهری داشته باشند.

از طرفی، به دنبال اجرای طرح تعطیلی شهر‌های پرخطر از روز شنبه اول آذرماه، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت که وزارت بهداشت با کمک وزارت ارتباطات طرحی را آماده کرده‌اند تا همه کسانی که کرونا مثبت می‌شوند از طریق این طرح ردیابی و با رصد مستمر کنترل شوند. با این وجود مدیران آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها نسبت به چگونگی دسترسی به چنین سامانه یا بانک اطلاعاتی‌ای برای تشخیص افراد مبتلا به کرونا، ابراز بی‌اطلاعی کرده و می‌گویند هنوز بخشنامه یا دستورالعملی در این رابطه به آن‌ها ابلاغ نشده است و آژانس‌های مسافرتی و یا هتل‌ها امکان تشخیص چنین افرادی را ندارند که به آن‌ها خدمات سفر نفروشند و یا از سفر چنین افرادی جلوگیری کنند.

معاون گردشگری قبلا که درباره رفع شبهه بخشنامه «ممنوعیت سفر افراد مبتلا به کرونا» توضیح داده و گفته بود انجام تست کرونا برای همه مسافران الزامی نیست، درباره ابلاغ همین بخشنامه توضیح داده است: این بخشنامه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است و همه باید اجرا کنند. هرچند که با تشدید محدودیت‌های تردد از هفته آینده، عملا امکان اجرای تور وجود ندارد و سفر با وسایل نقلیه عمومی با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز، محدود خواهد شد.

بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت ۲۱ آبان‌ماه ابلاغ کرد و چند روز بعد از آن منتشر شد، حاوی اطلاعات کلی است که فقط تاکید می‌کند جابه‌جایی مسافران مبتلا به کرونا به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست ممنوع است. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بعد‌ها توضیح دادند که ضرورتی برای ارائه نتیجه منفی تست کرونا هنگام سفر و جابه‌جایی نیست و فقط افرادی که اطلاعات آن‌ها در سامانه وزرات بهداشت ثبت شده است تا ۱۴ روز اجازه جابه‌جایی ندارند، اما جزئیات بیشتری درباره چگونگی دسترسی مراکزی مثل شرکت‌های مسافرتی و حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز اقامتی به بانک اطلاعاتی بیماران شناسایی‌شده را هنوز مشخص نکرده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ۱۷ آبان‌ماه پیامی را در توئیتر با این محتوا منتشر کرده بود: «با ابلاغ وزارت بهداشت بر پایه دولت الکترونیکی، به زودی مبتلایان کووید ۱۹ امکان استفاده از قطار بین شهری، پرواز‌های هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را در دوران بیماری و قرنطینه ندارند.» بهنام، ولی زاده - سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات - هم توئیت مشابهی را منتشر کرده بود: «با دستور معاون وزیر ارتباطات از هفته گذشته پیاده‌سازی این کار را شروع کرده‌ایم. وب سرویس وزارت بهداشت و مرکز ملی تبادل اطلاعات آماده شده، با اتصال شرکت‌های هواپیمایی، رجا، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فروش بلیت، موضوع تکمیل خواهد شد که در حال انجام است.»

با وجود چنین مقدمه‌چینی‌ها و توضیحاتی، اما هنوز مراکز فروش بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، شرکت‌های حمل و نقل و مراکز اقامتی نمی‌دانند از طریق چه سامانه‌ای باید کد ملی مسافر را وارد کنند تا به اطلاعات بیمار احتمالی دسترسی پیدا کنند و از سفر مبتلایان کرونا جلوگیری شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
سلام. خواهش میکنم راهنمایی کنید انقدر اخبار ضد و نقیض تو این چند روز خوندم که گیج شدم. الان کسی مثل من که تا به حال کرونا نگرفته و هیچ تستی هم نداده میتونه با این محدودیت های جدید که از اول آذر اجرا میشه بلیت اتوبوس بگیره و از تهران بره شهر دیگه یا نمی تونه؟! قبلش باید تست بدم یا نه؟ برای برگشت باز چطور میشه میتونم راحت بلیت اتوبوس بگیرم یا باید تست بدم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی