تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

چه کسی وزیر خارجه دولت بایدن می شود؟

سوزان رایس سفیر سابق سازمان ملل و مشاور سابق امنیت ملی در کنار تونی بلینکن، معاون اسبق وزیر خارجه و معاون امنیت ملی دو نامی هستند که این روزها بیشتر از سایرین برای وزارت امور خارجه به گوش می‌رسند. کفه ترازو بیشتر به سمت رایس سنگینی می‌کند. وی یکی از گزینه های نهایی بایدن برای سمت معاونت بود ولی پس از آنکه سرانجام سناتور کمالا هریس انتخاب شد، این گمانه‌زنی در مورد انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه تقویت گردید.

کد خبر: ۷۵۸۶۲
۰۹:۴۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
چه کسی وزیر خارجه دولت بایدن می شود؟
 
دیدارنیوز - آلیسون کاپلار در روزنامه اسراییلی هاآرتص نوشت: بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بایدن جهان حالا منتظر انتخاب وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا است. در این بین اسرائیل نیز مانند سایر دولت ها مشتاق است که ببیند وزیر امور خارجه بعدی چه کسی خواهد بود و این شخص چه سوابقی در مورد سیاست خاورمیانه خواهد داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: سوزان رایس سفیر سابق سازمان ملل و مشاور سابق امنیت ملی در کنار تونی بلینکن، معاون اسبق وزیر خارجه و معاون امنیت ملی دو نامی هستند که این روزها بیشتر از سایرین برای وزارت امور خارجه به گوش می‌رسند.

کفه ترازو بیشتر به سمت رایس سنگینی می‌کند. وی یکی از گزینه های نهایی بایدن برای سمت معاونت بود ولی پس از آنکه سرانجام سناتور کمالا هریس انتخاب شد، این گمانه‌زنی در مورد انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه تقویت گردید. علاوه بر این، بایدن متعهد شده كه كابینه متنوعی داشته باشد که از این نظر نیز رایس گزینه مطلوبی خواهد بود.

بزرگترین نقطه ضعف او مخالفت احتمالی از سوی سنا است. جمهوریخواهان مدت‌هاست که رایس را مسئول اطلاعات نادرست در مورد حملات مرگبار به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سپتامبر 2012 می‌دانند. بلافاصله پس از این حادثه، خصومت با او به حدی بود که اوباما رئیس جمهوری پیشین از انتخاب او برای جانشینی هیلاری کلینتون اجتناب کرد.

در آن زمان، او نامه ای به اوباما نوشت و در آن اظهار داشت که در صورت انتخاب اش به عنوان گزینه وزارت امور خارجه روند تایید وی هزینه‌بر و طولانی خواهد بود.

در مقابل ، بلینکن احتمالاً راحتتر از سد سنا عبور خواهد کرد. اگرچه او نیز مانند رایس نقش‌های ارشد سیاسی را در کاخ سفید اوباما ایفا می‌کرده، اما نسبت به رایس به رئیس جمهور منتخب بسیار نزدیکتر است. این مرد 58 ساله به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی بایدن در مجلس سنا فعالیت می‌کرد و یکی از دستیاران ارشد وی نیز بود. از نظر جهان بینی بلینکن یک دموکرات میانه‌رو محسوب می‌شود و جمهوری خواهان کمتر نسبت به او حساسیت دارند.

دولت فعلی اسرائیل احتمالاً در برابر انتخاب رایس واکنش منفی نشان خواهد داد چرا که انتخاب وی را نشانه‌ای از بازگشت به سیاست‌های دوره اوباما می‌دانند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر نیز علاقه چندانی به رایس ندارد. او مطمئناً روایت دنیس راس، مذاکره کننده پیشین صلح را فراموش نکرده، جایی که او نتانیاهو را نژادپرست خوانده بود. وی در کتاب سال 2015 با عنوان "محکوم به موفقیت: رابطه آمریکا و اسرائیل از ترومن تا اوباما" اظهار داشت که رایس، مشاور امنیت ملی در آن زمان، از واکنش نتانیاهو به مذاکرات هسته‌ای ایران بسیار عصبانی بوده است.

راس در این کتاب نوشته که ذهنیت خاص رایس و کتمان جزئیات مربوط به مذاکرات واشنگتن با ایران روابط ما با اسرائیل را بیش از آنچه که تصور می‌شد، تخریب کرد.

تونی بلینکن اصالتی یهودی دارد و ناپدری‌اش نیز بازمانده هولوکاست است. پیام او به رأی دهندگان یهودی در طول مبارزات انتخاباتی این بود که ترامپ برای اسرائیل خوب نیست، زیرا خسارتی که به موقعیت بین المللی آمریکا وارد کرده در نهایت به دولت یهود نیز آسیب می‌رساند.

وی در تصویب توافق هسته‌ای اوباما در سال 2015 توسط کنگره نقش اصلی را داشت و در کل مبارزات انتخاباتی بایدن گفته که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق در سال 2018 ، باعث آسیب به اسرائیل شده است.

ماه گذشته، بلینکن در مصاحبه‌ای با یهودی اینسایدر گفت که حتی اگر تحریم‌های مربوط به هسته‌ای علیه ایران به حالت تعلیق درآید، ما تحریم‌های غیر هسته‌ای را به عنوان اهرمی علیه رفتارهای نادرست ایران در سایر حوزه‌ها ادامه خواهیم داد.

حوزه دیپلماتیک
ویلیام برنز دیگر نامی است که احتمال حضوراش در سمت وزیر امور خارجه مطرح شده است. برنز 64 ساله، معاون وزیر خارجه دولت سابق اوباما است که 33 سال به عنوان افسر خدمات خارجی در دو دولت جمهوری خواه و دموکرات خدمت کرده و اکنون رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی است.

دور گلد، مدیرکل سابق وزارت امور خارجه اسرائیل و رئیس فعلی اندیشکده سیاست‌های عمومی اورشلیم، در حال حاضر از بحث در مورد نامزدهای وزارت امور خارجه آمریکا خودداری کرد.

با این حال گلد، متحد نتانیاهو که بایدن را اساساً دوست اسرائیل توصیف کرده، از دولت آینده خواست تا وزیر امور خارجه را شخصی با تجربه عملی در مورد تلاش‌های قبلی صلح اسرائیل و فلسطین انتخاب کند. گلد گفت، نامزدی كه با جزئيات اينكه چرا اين تلاش‌ها به بن بست رسید نا آشنا است، با پيش فرض‌هاي نادرست وارد کار خواهد شد.

باید یادآوری شود که آخرین دور مذاکرات در سال 2014 با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت پذیرفت. گلد در پایان افزود، دیپلمات آمریكایی باید از اوضاع و احوال شخصیه فلسطین و عباس آگاهی داشته باشد تا به اشتباه وضعیت فعلی را به این واقعیت نسبت دهد كه اسرائیل با ترامپ همه چیز داشته است.
 
منبع: انتخاب
برچسب ها: پیروزی بایدن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی