تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
"دیدار" از اعمال محدودیت‌های کرونایی گزارش می‌دهد؛

کرونا از ساعت ۱۸ به بعد فعال می‌شود!

با مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا حلقه محدودیت‌های کرونایی تنگ‌تر شد، حلقه‌ای که به نظر به جای اینکه عرصه را برای جولان کرونا محدود کند دست روی گلوی مردم گذاشت و جان آن‌ها را بیشتر به خطر انداخته تا جایی‌که این شعر در ذهن متبلور می‌شود "از گلوی من دستاتو بردار، دستاتو بردار از گلوی من".

کد خبر: ۷۵۴۷۵
۰۸:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹
کرونا از ساعت ۱۸ به بعد فعال می‌شود!
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: وخامت اوضاع شیوع کرونا از یک سو و مصوب نکردن یک استاندارد درست و کاربردی توسط مسئولان ستاد کرونا از سوی دیگر سبب شد که پای مجلسی‌ها هم به این ماجرا باز شود و نمایندگان به این مساله ورود کردند و گویا قرار است طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران و سایر کلان شهر‌ها مصوب کنند. حالا اینکه این مصوبه کی و چه زمانی به صحن مجلس برود، کسی نمی‌داند، اما به نظر روشن است که با توجه به بالا رفتن آمار فوت شدگان کرونا و جهش این ویروس چاره‌ای جز تعطیلی تهران و سایر کلانشهر‌ها وجود ندارد.

چند دلیل وجود دارد که به راحتی می‌توان با استناد به آن متوجه شد که مصوبه جدید ستاد کرونا هیچ دردی از مردم دعوا نمی‌کند؛ اول اینکه تعطیلی برخی از اصناف از ساعت ۱۸ چقدر در کنترل ویروس کرونا موثر است؟ مگر ویروس در ساعت خاصی منتقل می‌شود و از ساعتی به بعد غیر فعال می‌شود؟ دوم اینکه ابلاغ محدودیت رفت و آمد از ساعت ۹ شب به بعد هم باعث شده که از ساعت ۶ عصر که برخی از اصناف تعطیل می‌شوند همه هجوم بیاورند به وسایل حمل و نقل عمومی و تراکم آدم‌ها در اتوبوس و مترو خیلی خطرناک‌تر از ساعت‌های عادی رفت و آمد است؛ پس می‌توان گفت که هیچ کدام از ابعاد این مصوبه به بهبودی شرایط کنونی کرونا نه تنها کمک نکرد بلکه اوضاع را هم وخیم‌تر کرد.

برای اینکه بیشتر از نحوه اجرای این مصوبه بدانیم خبرنگار دیدار به سطح شهر رفت تا از نزدیک در جریان اجرای این مصوبه قرار گیرد.


دوشنبه ۲۰ آبان ساعت ۱۸:۳۰، پاساژ علاءالدین

ستاد ملی مقابله با کرونا از ۴۸ ساعت پیش (قبل از بیستم آبان ماه) طی پیامکی به همه اصناف اعلام کرد که از تاریخ اعلام شده باید راس ساعت ۶ بعدازظهر مغازه‌ها را ببندند در غیر این‌صورت جریمه می‌شوند؛ بر همین اساس صاحبان مشاغلی که در پاساژ‌ها فعالیت می‌کنند برای اینکه جریمه دامنشان را نگیرد زود دست به کار شدند و راس ساعت ۶ عصر مغازه‌ها را تعطیل کردند. یکی از این پاساژها، علاءالدین بود که دقایقی بعد از ساعت اعلام شده همه کسب و کار خود را تعطیل کردند و راهی خانه شدند.
 
طبق مشاهدات خبرنگار دیدار این پاساژ که یک قطب اقتصادی در تهران محسوب می‌شود ساعت ۱۸ و ۳۰ دیگر فعالیت نداشت، با اینکه یکی از بند‌های مصوب ستاد کرونا محله محور است و قرار بود نیرو‌های بسیج و امدادی ناظر بر این بند از دستورالعمل باشند، اما در مشاهدات عینی خبری از حضور نیرو‌های ناظر نبود و مغازه‌دار‌ها هم بر این موضوع اذعان داشتند که هیچ ماموری برای آگاهی از اینکه آن‌ها مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند یا نه، به پاساژ مراجعه نکرده است.

میدان محمدیه، ساعت ۱۸:۵۰

میدان محمدیه از دیرباز مرکز فروش اقلامی، چون برنج، روغن و حبوبات است. با اینکه این بنگاه‌های اقتصادی هیچگاه در مرکز یا پاساژی متمرکز نشدند، اما بخش عمده‌ای از کاسبان این میدان سال‌هاست به فعالیت این دست از مشاغل ضروری تبدیل شده است، مشاهدات خبرنگار دیدار از این محدوده هم نشان از آن داشت که مغازه‌داران از پروتکل جدید پیروی و راس ساعت ۱۸ تعطیل کردند.

اما اتفاقی که در این میان افتاد این بود که بقیه بنگاه‌های اقتصادی فعال در سطح شهر مانند آبمیوه فروشی‌ها، کافی شاپ‌ها، فروشگاه‌های لباس و پوشاک و ... همچنان تا ساعاتی بعد از زمان اعلام شده فعال بودند.


از استان‌ها چه خبر؟

وضعیت در استان‌های دیگر هم همین بود، یعنی برخی از مشاغل تلاش کردند با دولت و مصوبه همراه باشند از این رو تعطیل کردند و برخی دیگر همچنان فعال بودند. اتفاقی که افتاد این است که برخی از استان‌ها تصمیم گرفتند برخی از مشاغل مانند بانک‌ها را برای چند روزی تعطیل کنند، اما این تصمیم هم برای مدت یک روز اجرا شد و پس از آن دوباره فعالیت آن‌ها از سر گرفته شد.


رشت، روز اول محدودیت‌های کرونایی، فعالیت ۹۰ درصدی اصناف

دیدار در تماس با برخی از استان‌ها وضعیت اعمال این محدودیت‌ها را پرس‌وجو کرد و شنیده‌ها حاکی از آن است که در روز نخست اجرای این محدودیت‌ها بیش از ۹۰ درصد واحد‌های صنفی حتی تا چند ساعت بعد از شروع طرح باز و تجمعات همچنان در سطح شهر رشت ادامه داشته است.

مصطفی، یکی از شهروندان رشتی با گلایه از عدم توجه مردم نسبت به دستور العمل‌ها به دیدار گفت: تنها در اصناف نیست که دستورالعمل‌ها به درستی اجرا نمی‌شود بلکه منبع ویروس کرونا را می‌توان حمل و نقل عمومی عنوان کرد.


کرمانشاه، روز اول محدودیت‌های کرونایی، بنر‌های بی جواب!

وضعیت در این استان هم مشابه استان‌ها دیگر است، رضا سلیم ساسانی، رئیس اتاق اصناف کرمانشاه درباره وضعیت این استان به مهر اینگونه توضیح داد: از زمان شیوع کرونا امروز اتاق اصناف با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط اصناف در استان کرمانشاه نظارت ویژه و قاطعی داشته است و مصوبه جدید ستاد را هم با نصب بنر در سطح شهر و بازار به اطلاع مردم رساندیم. اما خبر‌های رسیده از این استان هم گویای این موضوع است که مصوبه ابلاغ شده حتی با بنر هم کارساز نبوده و فعالیت در این استان هم مانند سایر استان‌ها پابرجا بوده است.


اصفهان، روز اول محدودیت‌های کرونایی، همه باز بودند

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اولین شب اجرای مصوبه کرونا گفت: متأسفانه در نخستین شب اجرای این طرح شاهد همکاری کاملی از سوی اصناف نبودیم و روند نظارتی نیز در این زمینه مناسب نبود و از این رو از اصناف انتظار داریم در این زمینه همکاری کامل داشته باشند.
 
او با بیان اینکه ظرفیت مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رو به تکمیل است، ابراز داشت: از شهروندان درخواست داریم نسبت به حفظ سلامتی خود با عدم حضور در مهمانی و مراسم‌ها، عدم حضور در تجمعات، عدم تردد در شهر برای کار‌های غیر ضروری و ... توجه داشته باشند.


مشهد، روز اول محدودیت‌های کرونایی، همه چیز فرق داشت

احسان، یکی از شهروندان مشهد به دیدار گفت: در اولین شب اجرای محدودیت‌های کرونایی برای مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ مناطق مختلف مشهد شرایط متفاوتی داشتند، به طوری که در بعضی از مناطق این محدودیت‌ها تا حدود زیادی اجرا شده بود و اکثر واحد‌های تجاری تعطیل بودند، اما در برخی دیگر از مناطق صنوف به روند عادی فعالیت ادامه می‌دادند و خبری از تعطیلی نبود. او افزود: به نظر می‌رسد برای اجرای کامل این محدودیت‌ها نیاز به نظارت‌های بیشتر در تمامی نقاط شهر است.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که مصوبه جدید ستاد کرونا با شکست مواجه شده و این ستاد باید تصمیم جدی و کابردی‌تری برای وضعیت کنونی تهران و سایر کلانشهر‌ها اتخاذ کند، زیرا فوت ۴۶۲ نفر موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی