تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

مدیر کل اروپا وزارت امور خارجه خبر داد: دادگاه «اسدالله اسدی» ۲۷ نوامبر برگزار می‌شود

بیانیه حمایت جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه تحویل مقامات وزارت امور خارجه شد.

کد خبر: ۷۵۴۵۳
۱۴:۱۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹

مدیر کل اروپا وزارت امور خارجه خبر داد: دادگاه «اسدالله اسدی» ۲۷ نوامبر برگزار می‌شود

 

دیدارنیوز ـ پیمان سعادت، سفیر سابق ایران در بلژیک صبح چهارشنبه در مراسم تحویل بیانیه حمایت جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه به مقامات این وزارتخانه به تشریح شرایط دستگیری اسدالله اسدی رایزن سوم سفارت ایران در اتریش در هنگام عبور از کشور آلمان پرداخت و اظهار کرد: نحوه دستگیری اسدالله اسدی بسیار غیر حقوق‌بشری بود؛ پرونده ایشان یکی از دستورکار‌های من در بروکسل و همکاران ایشان بود. من و معاونم هر هفته به ملاقات ایشان می‌رفتیم، اما بعد از هر ملاقات، ایشان را بازرسی بدنی می‌کردند که به خاطر این بازرسی‌ها دیگر این ملاقات‌ها ادامه نیافت.

وی با بیان اینکه «اکنون وضعیت ایشان بهبود یافته است»، افزود: این پرونده با تمرکز ویژه منافقین و چند سرویس اروپایی برنامه‌ریزی شد و ایشان را دستگیر کردند. در دیدار چند روز قبل هم با سفیر بلژیک تاکید کردم اگر شما به منافقین و رسانه‌هایی همچون ایران اینترنشنال میدان بدهید، می‌خواهند فضا و روابط ایران و اروپا را خراب کنند.

دستیار وزیر و مدیر کل اروپا وزارت امور خارجه با اشاره به انجام دیدار‌هایی با وکلای اسدی خاطرنشان کرد: این پرونده مهم و ضروری برای ایران است و وکلای ایشان هم مبرز و خوب هستند. بازداشت‌شان چند بار تمدید شده بود، اما ۲۷ نوامبر وقت دادگاه‌شان است.

سعادت با تاکید بر اینکه «تمام تلاش خود را خواهیم کرد و مکرراً و مرتبا در دستورکار ماست»، گفت: به حمایت شما حقوقدانان و وکلا نیازمند هستیم و لازم است از اهتمام شما بهره‌برداری لازم را انجام دهیم. انعکاس رسانه‌ای اقدام شما بسیار مهم است و حتما به تلاش شما توجه خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، عزالدین سلیمانی نیز در این نشست گفت: یک نسخه از بیانیه انتقادی خود را صبح امروز به نمایندگی سازمان ملل در ایران تقدیم کردیم که حاوی ۱۸۴۲ امضا است؛ در زمینه آزادی دیپلمات کشورمان مسئولیت سنگینی برعهده وزارت امور خارجه است و می‌دانیم پیگیری‌های لازم را انجام در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون وین هیچ کشوری حق برخورد قضایی با هیچ دیپلماتی را ندارد و کشور میزبان فقط حق دارند آن فرد را به عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند؛ با این حال ما آماده همکاری با وزارت امور خارجه برای طرح دعاوی حقوقی در محاکم بین‌المللی از جمله دیوان لاهه هستیم.

بر اساس این گزارش، بهزاد صابری مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه نیز در این نشست خاطر نشان کرد: وقتی امروز این جمع را دیدیم احساسات من به غلیان درآمد و متوجه شدم دیپلمات‌های مظلوم ما تنها نیستند و مورد توجه حقوقدانان، وکلا و جامعه حقوقی ما هستند.

وی اضافه کرد: من با ایشان چهار سال در وین همکار بودم. اتفاقی که رخ داد برای ما خیلی تلخ بود؛ هم به خاطر ظلم به ایشان و هم ظلم به جمهوری اسلامی. دسیسه‌ای چیده شد که ایشان قربانی شده بودند.

گفتنی است: صبح امروز نیز جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور در مقابل نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران بیانیه‌ای در حمایت از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده تحویل این دفتر دادند.

این بیانیه توسط ۱۸۴۲ حقوقدانان و وکلای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به امضا رسیده است و امروز نیز توسط تعدادی از وکلا و حقوقدانان به صورت نمادین امضا شد.

در این بیانیه، از اقدام خلاف عرف دیپلماتیک آلمان و اتریش شدیداً انتقاد شده و از سازمان ملل متحد خواستار پاسخگو کردن اتریش و آلمان نسبت به این اقدام شده است.

اسدالله اسدی، رایزن سوم سفارت ایران در اتریش در تاریخ ١٠ تیر ١٣٩٧ (برابر با اول جولای ۲۰۱۸) در هنگام عبور از کشور آلمان دستگیر شد.

این اقدام به دلیل قرار جلب اروپایی صادره از سوی دادگاهی در بلژیک و با اتهامی واهی بود. به دنبال آن، مصونیت دیپلماتیک وی از سوی دولت اتریش لغو و ایشان به کشور بلژیک مسترد می‌شوند و بعد از گذشت دو سال، پرونده در تیرماه ١٣٩٩ به دادگاه ارسال شد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی