تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

جواد امام: کسانی که نبض بازار دلار دستشان بود، از شکست ترامپ ناراحتند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کسانی امروز از رأی نیاوردن ترامپ ناراحت هستند که به قول خودشان به دنبال دور زدن تحریم‌ها بودند و نبض بازار دلار در اختیارشان بود، کسانی که به دنبال فروش نفت کشور از مجاری غیررسمی بودند و امروز حس می‌کنند منافع اقتصادی و دلارهایشان آسیب می‌بیند.

کد خبر: ۷۵۳۶۵
۱۲:۲۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹
جواد امام: کسانی که نبض بازار دلار دستشان بود، از شکست ترامپ ناراحتند
 
دیدارنیوز - جواد امام در پاسخ به این سوال که باتوجه به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن جوبایدن به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، چرا  عده‌ای در داخل سریع دستپاچه و نگران شده و به دولت و مخصوصا وزیر امور خارجه حمله می‌کنند، گفت: بحث مذاکره و عدم مذاکره دست دولت نیست، دولت در زمینه مذاکره خودش راساً نمی‌تواند تصمیم بگیرد؛ چراکه این موضوع یک تصمیم حاکمیتی است اما چیزی که مسلم است این است که آنهایی که امروز بعد از پیروزی بایدن با مذاکره حتی در قالب ۵+۱ مخالفت می‌کنند، از ابتدا با برجام هم مخالف بوده و امیدوار بودند ترامپ رئیس‌جمهور شود تا هم منافع‌شان تأمین شود و هم به اقدامات خودشان ادامه دهند، در واقع این افراد تنها به فکر خودشان هستند.

بعضی‌ها با رفتن ترامپ دیگر به مقاصد خودشان نمی‌رسند
این فعال سیاسی با بیان این‌که عده‌ای امروز در ظاهر از روی کار آمدن بایدن در ایالات متحده خوشحال هستند اما در باطن ناراحتند، عنوان کرد: بعضی‌ها دیگر با رفتن ترامپ به مقاصد خودشان نمی‌رسند، به طور مثال در بحث مذاکره بعضی از جریان‌ها و افراد که مشخص است در کدام اردوگاه قرار دارند، می‌خواستند  خودشان  مذاکره را انجام دهند!

وی خاطرنشان کرد: مذاکره بحث یک جریان و گروه خاصی نیست، بحث منافع کشور است؛ قطعا همان طور که برجام با نظر حاکمیت انجام گرفت، مذاکره هم با نظر کل حاکمیت انجام باید شود.

ترامپ، روی دیگر سکه تندروها بود
امام با اشاره به این که باید از فرصت‌ها استفاده کنیم، اظهار داشت: ما قرار نیست در برابر آمریکا تسلیم شویم، قرار است مذاکره کنیم و قاعدتا در مذاکره آن چیزی که مدنظر قرار می‌گیرد، منافع کشور است نه چیز دیگری.

وی ادامه داد: آنهایی تصمیم می‌گیرند و در میدان فعال می‌شوند، قطعا منافع کشور را در نظر می‌گیرند. شما در قضیه برجام نگاه کنید، یک ترامپی پیدا می‌شود که آن روی سکه تندورها است. اما امروز شرایط فرق می‌کند، حاکمیت برای منافع کشور و مردم و باتوجه به این که انتظار جامعه هم انجام یکسری اقدامات است باید درباره مذاکرات با شرط و شروط و قالب پذیرفته شده خود تصمیم بگیرد و اقدام کند.

در هر تصمیمی نگاهمان باید اول به مردم باشد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که انجام مذاکره به منزله تسلیم و یا شکست نیست، بیان کرد: طی سال‌های گذشته فشارهای زیادی بر مردم وارد آمده است، مخصوصا در سال‌های اخیر که با ترامپ و تحریم‌های ظالمانه‌اش مواجه بودیم، مردم ایستادگی کرده و فشاری که بر گرده‌شان بود را تحمل کردند.
وی با اشاره به اینکه مردم باید در تعیین سرنوشت خودشان سهیم باشند، اظهار داشت: به هرحال ما باید بدانیم هر تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم نگاهمان باید به مردم باشد، اگر هم تندروها خیلی مدعی هستند و  واقعا فکر می‌کنند که مذاکره به ضرر کشور است، این امر را طبق قانون اساسی به رفراندوم بگذارند تا  بدهکار هیچ کسی نشوند و ببینند نظر مردم چیست.

برخی منافع‌شان از طریق افزایش تنش‌ها تامین می‌شود
امام خاطرنشان کرد: حاکمیت مردم را نمایندگی می‌کند و نمی‌تواند مستقل از مردم تصمیم بگیرد، بنابراین چنین موضوعی را می‌توان نفیاً و اثباتاً به رأی گذاشت و هرآنچه که مردم گفتند را انجام داد تا همه در خیر و شرش سهیم باشند و این‌گونه حرفی هم باقی نماند‌.

وی درباره این که جریانی روی ریاست‌جمهوری مجدد ترامپ برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند با آمدن وی گزینه‌های بعضاً تندرو را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورمان معرفی کنند و بیم آن می‌رفت که جنگی در منطقه شکل گیرد، بیان کرد: ما به دنبال جنگ افروزی نیستیم، شاید منافع یک عده خاصی در این قضیه باشد اما این را نمی‌توان به کل کشور نسبت داد.

امام افزود: کسانی امروز از رأی نیاوردن ترامپ ناراحت هستند که به قول خودشان به دنبال دور زدن تحریم‌ها بودند و نبض بازار دلار در اختیارشان بود، کسانی که به دنبال فروش نفت کشور از مجاری غیر رسمی بودند، امروز حس می‌کنند منافع اقتصادی و دلارهایشان آسیب می‌بیند، بنابراین اگر ما به دنبال تنش‌زدایی باشیم و تلاش کنیم تحریم از کشور دور شود و در منطقه درگیر نشویم، قاعدتا آنهایی که از این مسیرها منافع‌شان تامین می‌شد، متضرر می‌شوند. 

باید به فکر منافع اکثریت و صلح پایدار باشیم
وی با بیان این که امروز باید تشخیص دهیم با اتفاقاتی که می‌افتد منافع مردم تامین می‌شود یا منافع یک گروه خاص، گفت: اگر ما به دنبال منافع یک گروه خاص باشیم، قاعدتا هرآنچه آنان تصمیم بگیرند و تحمیل کنند کسی نباید معترض شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: ما باید به فکر منافع اکثریت و صلح پایدار باشیم نه یک عده قلیل.

وی با اشاره به این که قطعا اگر ما به سمت تنش برویم مشکلاتی خواهیم داشت، عنوان کرد: این تجربه را در ادوار گذشته در دولت اصلاحات داشتیم علیرغم این که جمهوری خواهان سر کار بودند، منطقه درگیر بود و در عراق و افغانستان جنگ پیش آمد و یازده سپتامبر صورت گرفت، خوشبختانه ایران درگیر نشد  زیرا  سیاست‌های آن مقطع تنش‌زدایی بود.

امام تاکید کرد: اگر ما دنبال تنش در منطقه باشیم، حتما گریبان خودمان را خواهد گرفت هزینه‌اش را  نیز مردم پرداخت خواهند کرد و اما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی