دیدارنیوز ـ
سرویس اجتماعی: هفته گذشته
دیدار در گزارشی از قول یک راوی به مشکلات و معضلات روستای تخت شاه پرداخت. این گزارش با واکنش منفی بسیاری از اهالی این روستا و اهالی منطقه سیستان مواجه شد.
دیدار در راستای مسئولیت رسانهای خود و به دلیل حساسیتی که نسبت به سرنوشت مردم همه نقاط ایران دارد؛ نسبت به تهیه این گزارش و گزارشهای مشابه اقدام مینماید. هدف از این گزارشها اطلاعرسانی در مورد محرومیتها و کمک به توسعه هر چه بیشتر مناطق مختلف کشور است. اینکه وضعیت زندگی مادی و معنوی مردم در هر نقطهای از کشور بهتر از گزارشهای دیدار باشد؛ موجب خوشحالی و سربلندی و افتخار این رسانه است. البته که در تهیه چنین گزارشهایی باید دقت مقتضی صورت گیرد، اعتبارسنجیهای لازم انجام و احساسات اهالی هر منطقه به خوبی لحاظ شود؛ به همین دلیل دیدار ضمن حذف گزارش مذکور نسبت به بررسی بیشتر این مسئله اقدام کرده و آمادگی دارد با همکاری فعالان رسانهای و مدنی، مسئولان قانونی و همه ساکنان منطقه تصویر رسانهای دقیقتری از استان سربلند سیستان و بلوچستان و به خصوص شهرستان هیرمند ارایه نماید.
در نخستین گام دیدار به سراغ دکتر طاهره شهرکی جامعه شناس و فعال حقوق زنان رفته و نظر وی را جویا شده است. لازم به ذکر است که دکتر شهرکی سابقه سالها کار پژوهشی و میدانی در این منطقه را در کارنامه دارد.
چادر زن «میار» است
طاهره شهرکی در ابتدا با اشاره به اینکه تجربه یک شخص یا چند فرد قابل تعمیم به همه جامعه نیست، به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت و جایگاه رفیع زنان در سیستان و بلوچستان پرداخت و در این خصوص گفت: «در استان سیستان و بلوچستان هم مانند برخی نقاط کشور، زنان مشکلات و کمبودهای اجتماعی را تجربه کردهاند، اما واقعیت این است که نقش اجتماعی و جایگاه زنان در سراسر سیستان و بلوچستان همچون کل ایران از دوران باستان تا ورود اسلام و هم اکنون جایگاه رفیع و حائز اهمیتی بوده است. در این استان و در ارتباط با جایگاه زن، مفهومی وجود دارد با این عنوان که «چادر زن مَیار است» این مفهوم واجد پیامی مهم برای مخاطبین است و به خوبی جایگاه والا و کم نظیر زن در این منطقه را نشان میدهد.
میار به این معناست که چنانچه دعوا یا نزاعی بزرگ صورت گیرد اگر زنی مداخله کرده و چادر خود را واسطه و پهن کند، نزاع خاتمه مییابد؛ یا اگر مردی مرتکب خطا یا حتی قتلی شود که مستوجب مجازات است، اگر در حین فرار به زنی پناه ببرد و در پشت چادر او قرار گیرد، در امنیت است. آن زن لازم نیست معروف یا شناخته شده باشد، همین که زن است کافی است؛ و این مصداق ارزشمندی زن میباشد. بنابراین وجود محرومیت در حوزه زنان که اتفاقا در سالهای اخیر چه در بحث آموزش و چه در بهداشت و سلامت و چه در حوزههای اجتماعی در استان رو به کاهش بوده و هست و نمیتوان با خشونت علیه زنان یکی دانست».
سقط جنین در سیستان و بلوچستان مذموم است
شهرکی ادامه داد: «با داشتن چنین جایگاهی برای یک مادر چطور میتوان سقط جنین دختر با ضربه را توضیح داد. احتمال زیاد فردی که چنین اظهاراتی کرده جدا از اینکه ممکن است تجربه فردی خودش را بیان کرده باشد که قابل تعمیم به همه جامعه نیست و در نزد اهالی این استان چه از حیث مذهبی و چه اجتماعی، سقط جنین عملی بسیار زشت، ناپسند و نامیمون است».
طاهره شهرکی در ادامه به بحث چند همسری اشاره کرد و گفت: «ممکن است در نقاطی از استان تعدد زوجات به دلایل بیشتر مذهبی وجود داشته باشد، اما این به معنای ظلم کردن و نادیده گرفتن حق و حقوق زن نیست. زنان ما همواره پشت غیرت مردانه پدران، همسران و برادران خود مانند شیر پرورش یافته و حضوری موثر در خانواده داشتهاند و دارند. بار زندگی را به دوش گرفتهاند و به مثابه یک همراه شیر دل از خانواده و حیثیت خانوادگی خود محافظت میکنند؛ بنابراین نمیتوان تجربیات فردی را به فرض اتفاق افتادن به همه تعمیم داد.»
مردان سرزمین ما پایبند به موازین دینیاند و ارزش زن را میدانند
شهرکی ادامه داد: «از آنجا که سیستان و بلوچستان بافتی مذهبی و سنتی دارد، مردم و مردان ما متاثر از آموزههای دینی و مذهبی، احترام خاصی برای زنان به دلیل جایگاه و نقش زایشگر بودن و فرزند آوری آنها قائلند. آنها به خوبی آگاهند که تمام مسئولیتها و نقشهای خداوند بر روی زمین به زنان داده شده، مادر خدای کوچک است، بنابراین مرد بلوچ و سیستانی و هر مردی که سلامت روح و روان داشته و مسلمان واقعی باشد نمیتواند به همسر، دختر یا خواهرش ظلم کند. این مساله یعنی ارزش و جایگاه ارزنده زن، که حتی در اسطورههای تاریخی و روایات باقی مانده از نیاکان و پدران به کرات وجود دارد. فراموش نکنید مردان و زنان استان سیستان و بلوچستان نماد غیرتمندی، شرافت و مردانگی بوده و هستند.»
اشتباه شما این بوده که خبرنگار شما رفته سراغ یه چند خانواده مهاجر افغانی که چندسالی بطور غیرقانونی اونجا ساکن شدن
وگرنه همه سیستانی های تخت شاه از آب لوله کشی برخوردارند و هر منزل حمام جداگانه داره ' جای تعجب داره شما بعنوان مدیر این سایت با رزومه رادیوگفت و گو که خودش کم رزومه ای نیست دستور انتشار همچین مطلبی رو دادی ؟ آقای محمدیان مگه اینجا عرب جاهلیت بود که نوزاد دختتر با مشد و لگد باید سقط میشد ' چطور باور کردید در اینجا هر شش ماه حمام میرن و شش ماه دیگه نمی روند ' چطور به خبرنگار اجازه دادید که بنویسه اینا نمی دونن نوار بهداشتی چیه ' بجاش از کهنه آلوده استفاده می کنن ' الان همون زن افغان هم می دونه کاندوم چیه و قرص جلوگیری چیه' اون وقت مردم تخت شاه اینا رو استفاده نمی کردن ؟ بنده از شما گله دارم با این رزومه کاری
ضمنا خواهش می کنم این کامنت تایید جواب بدید