تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
مصاحبه با دکتر طاهره شهرکی جامعه شناس + توضیحات دیدار

جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان در استان سیستان و بلوچستان

طاهره شهرکی جامعه شناس و فعال زنان در سیستان و بلوچستان، ضمن اشاره به سنت پسندیده «میار» بر جایگاه والای اجتماعی و خانوادگی زنان در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: منکر محرومیت‌ها نیستیم، اما زنان بلوچ و سیستانی از احترام و ارزش زیادی نزد خانواده و جامعه برخوردارند، خشونت علیه زنان به اشکال مختلف تجربه‌ای فردی و قابل تعمیم به کل استان یا منطقه نیست.

کد خبر: ۷۵۳۱۵
۲۲:۳۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
 
** جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان در استان سیستان و بلوچستان

دیدارنیوز ـ سرویس اجتماعی: هفته گذشته دیدار در گزارشی از قول یک راوی به مشکلات و معضلات روستای تخت شاه پرداخت. این گزارش با واکنش منفی بسیاری از اهالی این روستا و اهالی منطقه سیستان مواجه شد. دیدار در راستای مسئولیت رسانه‌ای خود و به دلیل حساسیتی که نسبت به سرنوشت مردم همه نقاط ایران دارد؛ نسبت به تهیه این گزارش و گزارش‌های مشابه اقدام می‌نماید. هدف از این گزارش‌ها اطلاع‌رسانی در مورد محرومیت‌ها و کمک به توسعه هر چه بیشتر مناطق مختلف کشور است. اینکه وضعیت زندگی مادی و معنوی مردم در هر نقطه‌ای از کشور بهتر از گزارش‌های دیدار باشد؛ موجب خوشحالی و سربلندی و افتخار این رسانه است. البته که در تهیه چنین گزارش‌هایی باید دقت مقتضی صورت گیرد، اعتبارسنجی‌های لازم انجام و احساسات اهالی هر منطقه به خوبی لحاظ شود؛ به همین دلیل دیدار ضمن حذف گزارش مذکور نسبت به بررسی بیشتر این مسئله اقدام کرده و آمادگی دارد با همکاری فعالان رسانه‌ای و مدنی، مسئولان قانونی و همه ساکنان منطقه تصویر رسانه‌ای دقیق‌تری از استان سربلند سیستان و بلوچستان و به خصوص شهرستان هیرمند ارایه نماید. 

در نخستین گام دیدار به سراغ دکتر طاهره شهرکی جامعه شناس و فعال حقوق زنان رفته و نظر وی را جویا شده است. لازم به ذکر است که دکتر شهرکی سابقه سال‌ها کار پژوهشی و میدانی در این منطقه را در کارنامه دارد.
 

چادر زن «میار» است

طاهره شهرکی در ابتدا با اشاره به اینکه تجربه یک شخص یا چند فرد قابل تعمیم به همه جامعه نیست، به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت و جایگاه رفیع زنان در سیستان و بلوچستان پرداخت و در این خصوص گفت: «در استان سیستان و بلوچستان هم مانند برخی نقاط کشور، زنان مشکلات و کمبود‌های اجتماعی را تجربه کرده‌اند، اما واقعیت این است که نقش اجتماعی و جایگاه زنان در سراسر سیستان و بلوچستان همچون کل ایران از دوران باستان تا ورود اسلام و هم اکنون جایگاه رفیع و حائز اهمیتی بوده است. در این استان و در ارتباط با جایگاه زن، مفهومی وجود دارد با این عنوان که «چادر زن مَیار است» این مفهوم واجد پیامی مهم برای مخاطبین است و به خوبی جایگاه والا و کم نظیر زن در این منطقه را نشان می‌دهد.

میار به این معناست که چنانچه دعوا یا نزاعی بزرگ صورت گیرد اگر زنی مداخله کرده و چادر خود را واسطه و پهن کند، نزاع خاتمه می‌یابد؛ یا اگر مردی مرتکب خطا یا حتی قتلی شود که مستوجب مجازات است، اگر در حین فرار به زنی پناه ببرد و در پشت چادر او قرار گیرد، در امنیت است. آن زن لازم نیست معروف یا شناخته شده باشد، همین که زن است کافی است؛ و این مصداق ارزشمندی زن می‌باشد. بنابراین وجود محرومیت در حوزه زنان که اتفاقا در سال‌های اخیر چه در بحث آموزش و چه در بهداشت و سلامت و چه در حوزه‌های اجتماعی در استان رو به کاهش بوده و هست و نمی‌توان با خشونت علیه زنان یکی دانست».


سقط جنین در سیستان و بلوچستان مذموم است

شهرکی ادامه داد: «با داشتن چنین جایگاهی برای یک مادر چطور می‌توان سقط جنین دختر با ضربه را توضیح داد. احتمال زیاد فردی که چنین اظهاراتی کرده جدا از اینکه ممکن است تجربه فردی خودش را بیان کرده باشد که قابل تعمیم به همه جامعه نیست و در نزد اهالی این استان چه از حیث مذهبی و چه اجتماعی، سقط جنین عملی بسیار زشت، ناپسند و نامیمون است».

طاهره شهرکی در ادامه به بحث چند همسری اشاره کرد و گفت: «ممکن است در نقاطی از استان تعدد زوجات به دلایل بیشتر مذهبی وجود داشته باشد، اما این به معنای ظلم کردن و نادیده گرفتن حق و حقوق زن نیست. زنان ما همواره پشت غیرت مردانه پدران، همسران و برادران خود مانند شیر پرورش یافته و حضوری موثر در خانواده داشته‌اند و دارند. بار زندگی را به دوش گرفته‌اند و به مثابه یک همراه شیر دل از خانواده و حیثیت خانوادگی خود محافظت می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان تجربیات فردی را به فرض اتفاق افتادن به همه تعمیم داد.»


مردان سرزمین ما پایبند به موازین دینی‌اند و ارزش زن را می‌دانند

شهرکی ادامه داد: «از آنجا که سیستان و بلوچستان بافتی مذهبی و سنتی دارد، مردم و مردان ما متاثر از آموزه‌های دینی و مذهبی، احترام خاصی برای زنان به دلیل جایگاه و نقش زایشگر بودن و فرزند آوری آن‌ها قائلند. آن‌ها به خوبی آگاهند که تمام مسئولیت‌ها و نقش‌های خداوند بر روی زمین به زنان داده شده، مادر خدای کوچک است، بنابراین مرد بلوچ و سیستانی و هر مردی که سلامت روح و روان داشته و مسلمان واقعی باشد نمی‌تواند به همسر، دختر یا خواهرش ظلم کند. این مساله یعنی ارزش و جایگاه ارزنده زن، که حتی در اسطوره‌های تاریخی و روایات باقی مانده از نیاکان و پدران به کرات وجود دارد. فراموش نکنید مردان و زنان استان سیستان و بلوچستان نماد غیرتمندی، شرافت و مردانگی بوده و هستند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
سیستانی با تعصب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
5
دوست عزیز ' سیستانی ها از قوم سکاها .... البته لازم نیست بنده کل تاریخ رو بیان کنم همینکه ' بدانید سیستانی ها قومی خانواده دوست هستند و برعکس گزارش تون چ پسر چ دختر نعمت الهی می دونن و اصلا به سقط کردن فکر نمی کنن چه برسه به این نحوه ای که شما گفتی .
اشتباه شما این بوده که خبرنگار شما رفته سراغ یه چند خانواده مهاجر افغانی که چندسالی بطور غیرقانونی اونجا ساکن شدن
وگرنه همه سیستانی های تخت شاه از آب لوله کشی برخوردارند و هر منزل حمام جداگانه داره ' جای تعجب داره شما بعنوان مدیر این سایت با رزومه رادیوگفت و گو که خودش کم رزومه ای نیست دستور انتشار همچین مطلبی رو دادی ؟ آقای محمدیان مگه اینجا عرب جاهلیت بود که نوزاد دختتر با مشد و لگد باید سقط میشد ' چطور باور کردید در اینجا هر شش ماه حمام میرن و شش ماه دیگه نمی روند ' چطور به خبرنگار اجازه دادید که بنویسه اینا نمی دونن نوار بهداشتی چیه ' بجاش از کهنه آلوده استفاده می کنن ' الان همون زن افغان هم می دونه کاندوم چیه و قرص جلوگیری چیه' اون وقت مردم تخت شاه اینا رو استفاده نمی کردن ؟ بنده از شما گله دارم با این رزومه کاری
ضمنا خواهش می کنم این کامنت تایید جواب بدید
پایگاه خبری تحلیلی صدای هیرمند
|
United Kingdom
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
2
با سلام .
انتظار داشتیم پس از انتشار روایت سراسر توهین توسط رسانه دیدار و جریحه دار کردن احساسات مردم شریف و نجیب شهرستان هیرمند ، مسئولین سایت دیدار از مردم شریف و مرزداران غیور ،عذرخواهی کنند ،اما متاسفانه با حذف مطلب سعی در پاک کردن صورت مسئله داشته اید، و کماکان رسانه دیدار یک معذرت خواهی به مردم شریف شهرستان هیرمند بدهکار است.
محسن سارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
2
سایت دیدار به نقل از یک انسان مجهول الهویه بنام سحر اقدام به نشر یک روایت عجیب و سراسر دروغ در مورخه 14 آبانماه نمود و پس از گلایه مردم شریف شهرستان هیرمند این مطلب سراسر دروغ و کذب را از خروجی سایت خودش حذف کرد ، اقایان مسئول سایت دیدار قطعا باید بزودی در مراجع قانونی باید پاسخگو این مطلب دروغ را بدهید اما اقایان بجای مصاحبه با بانو شهرکی یک عذرخواهی از مردم شهرستان مظلوم هیرمند می کردید
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی