تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
پیش‌بینی‌های رئیس علوم پزشکی اراک؛

هیزم‌کشان آتش کرونا بخوانند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی با استفاده از ماسک و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود با سردشدن هوا و عدم تهویه هوا در فضا‌های بسته، قطعا هیزمی برای شعله ور شدن آتش کرونا فراهم می‌شود و ناقل بودن یک فرد منجر به ابتلای بیش از ۵۰ نفر خواهد شد.

کد خبر: ۷۵۲۴۱
۰۹:۲۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

هیزم‌کشان آتش کرونا بخوانند

 

دیدارنیوز ـ دکتر سیدمحمد جمالیان اظهار کرد: اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی برخی صنوف غیرضروری به معنای قطع کامل زنجیره کرونا نیست، بلکه سرعت سرایت و انتشار این ویروس از این طریق کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد شبانه شهری اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین میزان درگیری افراد با کروناویروس مربوط به دورهمی‌های خانوادگی و میهمانی‌های شبانه به منظور دید و بازدید است که بر این اساس نسبت به اعمال محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ به بعد بیشتر امیدوار بوده و معتقدم محدودیت در تردد شبانه منجر به کاهش دورهمی‌های خانوادگی شبانه خواهد شد.

وی به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منازل و دورهمی‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه با ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری کووید ۱۹ مابقی اعضای خانواده نسبت به رعایت پروتکل‌ها کم توجهی می‌کنند که خود عامل درگیری و شیوع بیماری است.

رئیس علوم پزشکی اراک تعطیلی کامل شهر‌های سیاه و قرمز کرونایی را در قطع زنجیره کرونا موثر دانست و افزود: تعطیلی کامل شهر‌های سیاه و قرمز که در فروردین ماه ۱۳۹۹ تجربه کردیم منجر به فروکش شدن بیماری کروناویروس خواهد شد.

وی به اعمال محدودیت و تعطیلی ضروری برخی صنوف نظیر آرایشگاه‌های زنانه، پوشاک، رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایط قرمز و سیاه کرونایی همچنان برخی از تالار‌های پذیرایی اقدام به برگزاری جشن عروسی می‌کنند که خود عامل شیوع بیشتر بیماری است.

وی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا گفت: متاسفانه برخی از مصوبات نظیر اعلام تعطیلی مشاغل غیرضروری به مرحله اجرا در نمی‌آید و تا مادامی که مصوبات اجرا نشده و پروتکل‌ها رعایت نشود کرونا همچنان مهمان ماست.

دکتر جمالیان در ادامه به بیان وظیفه مردم و دولت در این روز‌های سخت کرونایی پرداخت و افزود: وظیفه مردم و مدیران این است که اولا بحران کرونا را بپذیرند. متاسفانه تصور بخشی از جامعه این است که کرونا مشکل علوم پزشکی و حوزه سلامت کشور است و باید برای فروکش کردن آن تلاش کند و عملا هیچ ارگانی به جز صحبت کردن، هیچ کمکی به حوزه بهداشت و درمان نکرده است. حرف‌های قشنگ زیادی گفته شده و مصوبات خوبی در جلسات بر روی کاغذ می‌آید، اما متاسفانه در مقام عمل و در پای اجرا همکاری نمی‌شود.

وی تاکید کرد: از طرفی عدم رعایت مصوبات از سوی مردم نیز مشکلات را دو چندان می‌کند، به عنوان مثال آرامستان‌ها تعطیل اعلام می‌شوند، ولی متاسفانه مردم رعایت نکرده و صحنه‌هایی از تجمع مردم و اصرار بر ورود به آرامستان دیده می‌شود که زحمات کادر درمان را هدر می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم و مسئولان همکاری خوبی برای حفظ سلامت خود ندارند، اظهار کرد: تاب آوری و ظرفیت حوزه درمان نیز سقف معینی دارد و تشدید این وضعیت نگران کننده خواهد بود چرا فشار‌های موجود که خارج از ظرفیت و توان کادر درمانی است.

رئیس علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه ظرفیت درمان به انتها رسیده است، اظهار کرد: اگر مردم رعایت نکنند و آمار مبتلایان افزایش یابد روزی خواهد رسید که حتی تخت عادی برای بستری کرونایی‌ها موجود نباشد و مجبور خواهند بود یا در محوطه بیمارستان یا در محل سکونت شان بستری شوند یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

وی درخصوص پیش بینی روند خط سیر ابتلا به کرونا در استان گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی و استانی رعایت و اجرا نشود، قطعا با سیر صعودی بیماری مواجه خواهیم بود و صعود نمودار مبتلایان با اولین موج سرد شدن هوا شتاب خواهد گرفت.

دکتر جمالیان تصریح کرد: طبیعی است که با سرد شدن هوا پنجره و درب منازل و ادارات برای جلوگیری از سرمای هوا بسته خواهد شد و تهویه هوا صورت نخواهد گرفت و تجمع مردم در فضای بسته میزان سرایت و انتشار ویروس را دوچندان خواهد کرد.

وی بیان کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی با استفاده از ماسک و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود با سردشدن هوا و عدم تهویه هوا در فضای بسته قطعا هیزمی برای شعله ور شدن آتش کرونا فراهم می‌شود و ناقل بودن یک فرد منجر به ابتلای بیش از ۵۰ نفر خواهد شد.

رئیس علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه عدم رعایت دستورالعمل‌ها و اجرایی شدن مصوبات منجر به افزایش هیزم‌های آتش کرونا خواهد شد، گفت: رعایت پروتکل‌ها منجر به ملایم شدن سیر صعودی می‌شود و هنر ما این است که کاری کنیم که افزایش آمار مبتلایان با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های درمانی همخوانی داشته باشد و در غیر این صورت با یک بحران مواجه خواهیم بود.

وی گفت: آنچه از رفتار مردم و مسئولان در مواجهه با کرونا دیده می‌شود نشان از بروز بحران جدی در سرایت این بیماری در سطح کشور و استان مرکزی دارد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی