تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

نوید قدوسی: قیمت دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان خواهد بود

با اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دلار با روند ریزشی و کاهش قیمت همراه شد. صبح روز گذشته دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد اگرچه از ظهر مقداری افزایش یافت. بورس نیز علی‌رغم مثبت شدن در چهار شنبه هفته پیش، اما شنبه و یکشنبه هفته جاری کماکان به روند نزولی خود ادامه داد و به پیروزی بایدن واکنش مثبت نشان نداد. دیدار در گفتگو با نوید قدوسی کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی چشم‌انداز این بازارها پرداخته است.

کد خبر: ۷۵۲۱۸
۱۲:۳۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

نوید قدوسی: قیمت دلار به اراده بانک مرکزی بستگی دارد/ دولت سهم فروخت و پولش را از بورس خارج کرد

 

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: با اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دلار با روند ریزشی و کاهش قیمت همراه شد. صبح روز گذشته دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد اگرچه از ظهر مقداری افزایش یافت. بورس نیز علی‌رغم مثبت شدن در چهار شنبه هفته پیش، اما شنبه و یکشنبه هفته جاری کماکان به روند نزولی خود ادامه داد و به پیروزی بایدن واکنش مثبت نشان نداد.


قیمت دلار به اراده بانک مرکزی بستگی دارد

نوید قدوسی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌‎وگو با خبرنگار اقتصادی دیدار در خصوص وضعیت بازار ارز پس از پیروزی بایدن گفت: در خصوص قیمت ارز با توجه به پیروزی بایدن و چشم‌انداز مذاکره و احتمال بهبود وضعیت ایران در روابط بین‌الملل، به صورت طبیعی اثر خود را به صورت کاهش قیمت دلار نشان داده است. دیروز قیمت پایین آمد که البته از ظهر به بعد مقداری افزایش پیدا کرد. در مجموع برای به تعادل رسیدن قیمت دلار به یک بازه زمانی دو هفته‌ای نیاز است تا مشخص شود در چه قیمتی به ثبات نسبی می‌رسد.


قدوسی در پاسخ به این پرسش که قیمت تعادلی در چه محدوده‌ای است و آیا ممکن است به ریز ۲۰ هزار تومان نیز نزول پیدا کند؟اظهار داشت: پیش‌بینی کردن قیمت دلار دشوار است، چون به اراده بانک مرکزی بستگی دارد.


بازار ارز، دلار، بورس و طلا غیرحرفه‌ای شده است

وی ادامه داد: باید این را در نظر داشته باشیم که ترکیب فعالان بازار‌ها در دو سال گذشته بهم خورده است. تا پیش از دو سال گذشته، بازار ارز فعالان حرفه‌ای خودش را داشت که عموما صرافی‌ها بودند. یا بازار اتومبیل هم فعالان حرفه‌ای خودش را داشت. بازار بورس هم فعالان عموما حرفه‌ای خودش را داشت. در دو سال گذشته اتفاقی که افتاد این بود که ترکیب فعالان بازار‌ها دیگر مثل سابق نیست و همه جور آدمی به بسیاری از بازار‌ها از جمله ارز، طلا، بورس، خودرو و ... آمده‌اند و بازار‌ها ترکیبی از فعالان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است. بازار ارز هم همین مشکل را پیدا کرده است. افرادی غیرحرفه‌ای و بدون سررشته و کم اطلاع، تحت تاثیر هیجانات دست به خرید و فروش می‌زنند و نوسانات را تشدید می‌کنند.


قیمت دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان خواهد بود

این تحلیلگر بازار‌های مالی افزود: در مورد قیمت دلار باید توجه داشته باشیم که بانک مرکزی، بازارگردان بازار ارز است و محدوده قیمت عملا به اراده بانک مرکزی مربوط است، اما بر اساس حجم نقدینگی و تورم، می‌توان گفت قیمت در محدوده ۲۰ هزار تومان خواهد بود.


بورس منطق رفتاری‌اش را از دست داده است

قدوسی در خصوص وضعیت بورس پس از پیروزی بایدن گفت: بورس متاسفانه منطق رفتاری‌اش را از دست داده است و رفتارش فاقد منطق است. مواضع بایدن و ترامپ نسبت به ایران مختلف است و انتظار می‌رفت انتخاب هر کدام وضعیت متفاوتی را برای بورس رقم بزند و اثرات متفاوتی داشته باشد، اما در عمل نداشت. چهارشنبه صبح وقتی در ابتدا خبر پیروزی ترامپ آمد قیمت سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی که دلاری هستند، مثبت شد و خودرویی‌ها و بانکی‌ها منفی شدند. تصور بر این بود که با انتخاب بایدن این وضعیت بر عکس بشود. اما شنبه و یکشنبه دلاری‌ها و غیردلاری‌ها رفتار مشابه داشتند و منفی شدند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: من برای این وضعیت نمی‌توانم هیچ قاعده و منطقی پیدا کنم. تنها می‌توان گفت یک شرایط هیجانی و دنباله‌روی در بازار وجود دارد. متاسفانه غیر حرفه‌ای شدن بورس از سایر بازار‌ها بیشتر است و افراد غیرحرفه‌ای بسیاری در دو سال گذشته به این بازار وارد شدند. چون برخلاف سایر بازار‌ها می‌شد با سرمایه کوچک نیز به آن وارد شد. همچنین آنلاین بودن بورس، دسترسی به آن را آسان‌تر کرد. رفتار غیرمنطقی در بورس بیشتر از سایر بازار‌ها است. می‌بینیم که وقتی هیجان خرید ایجاد می‌شود دومینوی خرید تشدید می‌شود و وقتی هیجان فروش شکل می‌گیرد، دومینوی فروش ایجاد می‌شود. مشاهده می‌کنیم یک سهم بدون منطق مشخص، یک روز صف خرید دارد و فردایش صف فروش!


دولت سهم فروخت و پولش را از بورس خارج کرد

قدوسی مهم‌ترین دلیل این وضعیت بورس را بی‌اعتمادی به بورس دانست و گفت: بی‌اعتمادی خیلی به ضرر بازار عمل می‌کند. دولتی‌ها در گران‌ترین قیمت‌ها مردم را تشویق به ورود به بازار بورس کردند و وقتی بازار، ریزشی شد حمایت درستی نکردند. دولت یک حجم بزرگی از سهام را در بورس فروخت و پول آن را از بازار خارج کرد. پشتیبانی واقعی و آوردن منابع نقدی و خرید، توسط دولت انجام نشد. همچنین برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به بازار سرمایه نیز عملی نشد. کاش دولتی‌ها این قبیل وعده‌ها را اصلا نمی‌دادند. وقتی وعده دادند و عمل نکردند، وضع بازار سرمایه، بدتر شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی