تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

دیدار آدینه ۲۱: مداد رنگی‌هایی به رنگ اسکناس!

کد خبر: ۷۵۰۰۷
۰۸:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۲۱: مداد رنگی‌هایی به رنگ اسکناس!

دیدارنیوز ـ ترمه ماندگار: روزگاری نه آن قدر قدیم که به اندازه یک نسل عمر داشته باشد یا حداقل به اندازه یک دهه، بلکه در همین اواسط دهه ۹۰ که ماه‌های آخر آن را می‌گذرانیم، وقتی حرف از میلیون بود، یعنی حجم و میزانی پول که ارزش داشت و می‌توانستی با آن کالایی سرمایه‌ای خریداری کنی که حداقل سال بعد هم برایت نفسش ارزش داشته باشد. کالایی در حد یک پراید. اما حالا می‌توان فقط کالا‌های مصرفی خرید. کالایی در حد رفع نیاز یک کودک دبستانی. مثلا؟ مداد رنگی. بازار قیمت‌های عجیبی از مداد رنگی دارد. رقم‌هایی که گاه تا ۹ میلیون تومان و حتی بالاتر نیز ثبت شده است.


بچه‌ها حتی پیش از آن که دست چپ و راست‌شان را بشناسند، یاد می‌گیرند که چطور مداد دست بگیرند و هر جایی را خط خط کنند و از همان وقت‌ها که احتمالا سه سال ابتدای زندگی است، مداد رنگی وارد زندگی‌شان می‌شود که هم با تنوع در و دیوار را خط خطی کنند و هم در آن بازیگوشی‌ها، رنگ‌ها را بشناسند. بعدتر در دوران مهد کودک و دبستان، این ابزار وسیله‌ای ارزش‌مندتر می‌شود و وجودش در کوله پشتی بچه‌ها جایگاه ویژه‌تری پیدا می‌کند. اما این روز‌ها جایگاه این جنس بیش از همیشه بالا رفته و ترفیع گرفته است.


سر زدن به بازار لوازم التحریر، این روز‌ها دل شیر می‌خواهد به خصوص اگر کودکی در سن مدرسه داشته باشید. قیمت‌ها حتی دیگر سرسام‌آور نیست، بلکه حیرت انگیز است.


قیمت یک بسته مداد رنگی ۴۸ رنگ فابرکاستل مدل Classic به همراه پاک کن، ۴۷۰ هزار تومان است. خصوصیات این بسته که جنس جعبه آن هم مقوایی است، آلمانی بودن آن است و مناسب برای کودکان. یعنی هر مداد حدودا ۱۰ هزار تومان. مدل ۲۴ رنگ همین مدل، ۱۲۰ هزار تومان است که ارزان‌تر است، اما هنوز نمی‌توان آن را مناسب دانست به خصوص وقتی قرار باشد مداد رنگی تنها یکی از اقلام مورد نیاز بچه‌ها باشد و برای تکمیل فرآیند نقاشی نیاز به دفتر و ... است.

 

در میان اعداد عجیب، می‌توان به بسته مداد رنگی ۱۲۰ رنگ فابر کاستل مدل Polychromos اشاره کرد که رقم آن ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. رقمی که در سال ۹۵ می‌توانستید با آن یک پراید ۱۰ ساله خریداری کرد. بگذریم که همان پراید هم در کمال نا باوری حتی تولید کننده اش چنان پله‌های ترقی را طی کرده که دست کسی به آن نمی‌رسد، اما این رشد چنان بوده که ارزش پول از خرید یک کالای سرمایه‌ای (البته در ایران) به کالایی مصرفی رسیده است. بارزترین خصوصیت این جعبه مداد رنگی، همان جعبه آن است که چوبی است و در دو طبقه طراحی شده است. همچنین بدنه‌ مداد‌های پلی‌کروموس از چوب سرو کالیفرنیا ساخته شده است. اغلب از این چوب به دلیل نرمی و قابلیت تراشیده شدن آسان در ساختن مداد استفاده می‌شود. این مداد‌ها مناسب برای کاربرد‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای است. یعنی مصرف آن خاص هنرمندان حرفه‌ای و مرتبط با کار‌های سطح بالا که نگاهی نیز به بازار دارد، نیست. یک ضرب وتقسیم ساده ما را به عدد ۷۶.۶۶ هزار تومان به ازای هر مداد می‌رساند. این در حالی است که یک دانشجوی نقاشی می‌گوید با افزایش قیمت‌ها، او مجبور شده است که هر مداد را به صورت تکی خریداری کند. آن هم به ازای هر رنگ، ۲۰ هزار تومان. او معتقد است که فروشندگان قیمت‌ها را بر اساس جعبه آن تعیین کرده‌اند. در آن صورت قیمت مجموع مداد‌ها دو میلیون ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و قیمت جعبه بدون مداد و خالی، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. خانم مهرسا به عنوان یک کاربر غیر حرفه‌ای این کالا را خریداری کرده است و از کیفیت آن بسیار راضی است و در عین حال تاکید دارد که قیمت آن بسیار ارزان است. خانم نینا می‌گوید: «من این مدادرنگی را سال۸۰به قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری کردم، افزایش قیمت آن حدود ۸۵ برابر بوده است.»


البته قیمت‌ها هم بالاتر از این ارقام در بازار موجود است و هم پایین‌تر. اگر تصور بر آن است که هر چه بر قیمت کالایی افزوده شود، نشانگر حرفه‌ای بوده وسیله است و حتما خاص گروه‌ای ویژه و عمومیت ندارد، چندان حرف منصفانه‌ای نیست. چه آن که در مورد اخیر، این وسیله برای دانشجویان یا هنرآموزانی که در ابتدای راه هستند، یکی از وسایل اصلی است که در کنار سایر هزینه‌ها سنگین‌تر نیز می‌شود و شاید چاره آن باشد که از خیر آن بگذرند و میدان را به کسانی واگذار کنند که توان پرداخت و تامین این هزینه‌ها را دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی