تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

بذرپاش وارد می‌شود

«ارز ۴۲۰۰ تومانی» اولین پروژه دیوان محاسبات مجلس یازدهم در مبارزه با فساد است؟

کد خبر: ۷۴۶۹۰
۰۹:۳۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹
بذرپاش وارد می‌شود
 
دیدارنیوز - حضور مهرداد بذرپاش آن‌هم با جار و جنجالی غیرقابل انکار و مخالفت‌های درون و برون‌پارلمانی بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در راس دیوان محاسبات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یک‌سو و احتمال حضور او در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران سبب شد تا دیوان محاسبات مجلس یازدهم بیش از آنکه نهادی نظارتی به شمار آید، به نهادی سیاسی تبدیل شود و این یعنی خطور احتمال زد و خورد میان این نهاد و دولت دوازدهم باتوجه به تفاوت نگاه فاحش موجود به مباحث سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی.
 
با این حال حضور بذرپاش در دیوان محاسبات در ماه‌های اخیر با خبر و فعالیت خاصی همراه نبود تا اینکه روز گذشته بالاخره خبر ورود این نهاد به ماجرای ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی رسانه‌ای شد. سیاست ارزی بحث‌انگیزی که اگرچه ظاهرا با اصرار حسن روحانی عملیاتی شد، اما بیش از هرکس در دولت دوازدهم به پای اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی نوشته شد و توانست تا حد قابل‌توجهی بر جایگاه او نزد افکار عمومی اثرگذار شود. اینکه پروژه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بذرپاش جوان راهی برای اثبات فسادستیزی خود محسوب می‌شود یا خیر را تنها زمان مشخص خواهد کرد ولی او حالا در جریان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی درباره چند و، چون بررسی شیوه تخصیص این ارز‌ها در دیوان محاسبات گفته که از قرار معلوم با مفاسدی چشم‌گیر نیز همراه بوده است. بذرپاش گفته که «موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین پرونده‌ها در دیوان محاسبات است و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. بخش اعظم این ارز به واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده شده و کمبود این کالا‌ها مانند نهاده‌های دامی در بازار نشان می‌دهد که نظارت و پیگیری درستی انجام نشده تا ارز‌ها به محل واقعی خودشان تخصیص داده شوند.» او تاکید کرد: «دیوان محاسبات کل کشور در بررسی‌های خود درباره این موضوع تمامی مسائل و جوانب را مدنظر قرار خواهد داد از جمله اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده و کالای مورد نظر هم به وسیله آن وارد شده، اما متاسفانه توزیع مناسبی در این میان صورت نگرفته یا اینکه ارز تخصیص یافته ولی کالای دیگری به وسیله آن وارد شده است.» در این میان آنچه عیان است، زیان دولت روحانی در ماجرای ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی است؛ ارز‌هایی که روزگاری قرار بود مقابل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها ایستادگی کند ولی خود به عاملی برای سوءاستفاده برخی افراد تبدیل شد و این روز‌ها از بانک مرکزی گرفته تا قوه قضاییه را وادار به اظهارنظر کرده است. حال باید منتظر نتیجه بررسی‌های یک ماهه دیوان محاسبات ماند و دید در نهایت سرنوشت ارز‌های تقدیم‌شده به واردکنندگان چه خواهد شد، اما از قرار معلوم همچنان پس‌لرزه‌های تصمیم وقت دولتمردان ادامه دارد چنان‌که بذرپاش درباره چرایی افزایش قیمت نهاده‌های دامی در ایران گفته است: «مسوولان اعلام می‌کنند در زمان لازم ثبت سفارش برای واردات نهاده‌ها انجام نشده، در صورتی که بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار می‌کنند ارز لازم تخصیص و ثبت سفارش هم انجام شده است حتی وارد کننده هم می‌گوید نهاده دامی را وارد کرده‌ایم پس سوال اصلی اینجاست کدام عامل موجب شده تا نهاده‌های دامی در اختیار مرغداران قرار نگیرد؟ مرغدار می‌گوید نهاده‌های دامی در بازار نبود و نداشتیم تا به مرغ‌ها دهیم و به این دلیل مدتی جوجه‌ریزی متوقف شد و بعد از آن هم به دلیل کاهش میزان مرغ در بازار، قیمت آن افزایش پیدا کرد.»
 
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی