تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

آمریکا بدنبال افزایش تنش در آسیا

کارشناسان معتقدند سفر هفته گذشته مایک پمپئو و مارک اسپر وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به چند کشور آسیایی از جمله هند، سریلانکا، مالدیو و اندونزی نه تنها دستاوردی برای این کشور‌ها نداشته بلکه باعث افزایش تنش در قاره کهن شده است.

کد خبر: ۷۴۶۳۸
۱۳:۵۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹

آمریکا بدنبال افزایش تنش در آسیا

 

دیدارنیوز ـ مقامات آمریکایی در طول این سفر‌ها که بیشتر اقدامی تبلیغاتی در آستانه انتخابات آمریکا ارزیابی شد تلاش کردند با دامن زدن به اختلافات، کشور‌های منطقه را برای دستیابی به نیات انتخاباتی خود علیه پکن تحریک کنند که این خواسته با بی اعتنایی این کشور‌ها مواجه شد.

به گزارش شبکه خبری ایندیا تودی، سفر مایک پمپئو و مارک اسپر وزیر خارجه و دفاع آمریکا که دوشنبه و سه شنبه هفته آغاز انجام شد بیشتر برای تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا بود و دستاوردی ببرای دیپلماسی هند نداشت.

این شبکه خبری افزود: دولت ترامپ در چند روز مانده به انتخابات برای کسب رای بیشتر به حمله به چین نیاز دارد.

این شبکه خبری هند در ادامه نوشت: در دولت ترامپ، جایگاه "متحد" مفهوم خود را از دست داده است، زیرا او تنها به آمریکا اهمیت می‌دهد و به منافع متحدان خود بی توجه است. سیاست خارجی ترامپ در چهار سال گذشته ابتدا بحران ایجاد کرده و سپس ادعای حل این بحران‌ها را کرده است.

مقاومت هند در مقابل فشار آمریکا برای خرید پهپاد‌های نظامی
خبرگزاری "اسپوتنیک" نوشت: اگرچه توافق هند و آمریکا برای اشتراک گذاری داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند در زمینه‌های نظامی و غیر نظامی کاربرد داشته باشد، اما دهلی نو با وجود درخواست‌های مکرر پمپئو و مارک اسپر برای خرید پهپاد‌های نظامی و مسلح از آمریکا، موافقت نکرده است.

یک مقام ارشد در دولت هند گفت: یکی از دلایل مخالفت هند با این پیشنهاد مشکلات اقتصادی هند است. ارزش این قرارداد به ۳ میلیارد دلار می‌رسد و هند نمی‌خواهد چنین هزینه‌ای را تقبل کند. دومین دلیل مخالفت با درخواست آمریکا، مشخص نبودن امتیاز خرید اینگونه پهپاد‌ها برای نیرو‌های مسلح هند است. روابط دفاعی هند و آمریکا در سطح همکار است و نه متحد به همین دلیل هند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید تجهیزات نظامی آمریکایی خواهد کرد.

مقامات هندی همچنین اعلام کردند که فروش این پهپاد‌ها به هند از جمله اهداف مرکزی سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا و مذاکره آن‌ها با همتایان هندی در طول مذاکرات موسوم به ۲+۲ بوده است.

سفر به سریلانکا: یارگیری علیه چین، مقاومت سریلانکا
مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا پس از پایان سفرش به هند به سریلانکا واقع در جنوب هند سفر کرد. در این سفر وی با مقامات سریلانکایی از جمله گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری و دینش گانواردنا وزیر امور خارجه سریلانکا گفتگو کرد.

پمپئو در سریلانکا نیز حملات خود علیه چین را حفظ کرده و خواهان مقاومت کشور‌های منطقه در مقابل آنچه آمریکا آن را "زیاده خواهی چین" توصیف می‌کند شد.

اما اختلاف نظر سریلانکا و آمریکا در ارتباط با چین در طول بیانیه‌های متفاوت دو کشور مشخص شد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن چین به تلاش برای تسخیر کشور‌های منطقه و تکرار روایت‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در خصوص منشاء ویروس کرونا خواستار همکاری بیشتر سریلانکا با آمریکا شد.

به گزارش "دیپلمات"، اما دینش گانواردانا وزیر امور خارجه سریلانکا در اظهارات خود گفت: سریلانکا یک کشور بی طرف و غیر متعهد است که بر حفظ صلح تاکید می‌کند. بر اساس این اصول، ما امیدواریم به روابط خود با آمریکا و سایر کشور‌ها ادامه دهیم.

"دیپلمات" نوشت: در سفر پمپئو به سریلانکا دیپلماسی بسیار محدودی برای گسترش روابط میان سریلانکا و آمریکا انجام شد و وزیر امور خارجه آمریکا تنها بر حملات خود علیه چین متمرکز شده بود.

از سوی دیگر گوتابایا راجاپاکس نیز در اظهارات خود، اختلاف نظر با آمریکا در خصوص چین را مشخص نمود.

به گزارش "ای پی"، وی ضمن حمایت از پروژه‌های چین در سریلانکا گفت: پکن برای توسعه زیرساخت‌های سریلانکا کمک کرده است و کلمبو در دام بدهی به چین گرفتار نشده است.

پمپئو در سفر به مالدیو نیز با حمله به چین و محکوم کردن سیاست‌های این کشور، سفارت آمریکا در این کشور را افتتاح کرد.

وی در این کشور با ابراهیم محمد صالح رییس جمهوری و ابراهیم شهید وزیر خارجه مالدیو دیدار و گفتگو کرد.

شهید پس از دیدار با مایک پمپئو در سخنانی که نشان از نارضایتی از خواسته‌های آمریکا بود گفت که مالدیو خواهان فضای بیشتر برای مانور در روابط بین الملل است. گرمایش زمین یک خطر جدی برای مالدیو محسوب می‌شود و ما خواهان توجه بیشتر کشور‌ها به این مساله هستیم.

این درحالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از توافق اقلیمی پاریس که با هدف کاهش اثرات گرمایش زمین مطرح شده، به صورت یک جانبه خارج شده است و مدعی است که کشور‌های دیگر از جمله هند و چین بیشتر از آمریکا جو را آلوده می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا در آخرین سفر منطقه به آسیا وارد اندونزی شد و در سخنانی گفت که واشنگتن به دنبال راه‌های جدید برای مقابله با پکن است.

وی ضمن دامن زدن به مناقشات مرزی چین و اندونزی، از تلاش برای کشف راه‌های جدید برای مقابله با پکن سخن گفت.

به گزارش رویترز، پمپئو» مدعی شد تلاش‌های اندونزی در راستای تامین امنیت آبی، با هدف رد ادعا‌های غیرقانونی پکن در دریای چین جنوبی انجام می‌شود.

این درحالی است که پکن بار‌ها به پمپئو هشدار داده که ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و دست از تخریب رابطه چین-آمریکا بردارد.

آمریکای تحت امر دونالد ترامپ با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی