تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
کابوس مرگ رودخانه کرج دارد تعبیر می‌شود؛

آغاز شمارش معکوس برای شلیک تیر خلاص به رودخانه کرج

حدود ۱۵ سال از آغاز ساخت یک تونل ۳۰ کیلومتری در دل رشته کوه البرز برای انتقال آب از سد کرج تا تهران گذشته و حالا با اتمام ریزه‌کاری‌های این پروژه، قرار است حجم زیادی از آب به جای حرکت در مسیر زیبای رودخانه کرج و جاده چالوس مستقیم وارد تونل و به تهران منتقل شود.چیزی که از نظر فعالین زیست محیطی و شهروندان البرزی، پهن کردن فرش قرمز مرگ زیر پای رودخانه کرج و جاده چالوس است.

کد خبر: ۷۴۴۵۳
۱۴:۴۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹

آغاز شمارش معکوس برای شلیک تیر خلاص به رودخانه کرج

 

دیدارنیوز ـ این طرح در طول چند سالی که در حال اجرا بوده تقریباً به طور کامل از سوی مجریان مبهم گذاشته شده است و اطلاعات زیادی از اثرات و چگونگی کارکرد آن در دسترس نیست، اما معدود اطلاعات پراکنده‌ای که از آن در دسترس قرار گرفته نشان می‌دهد که برای این تونل ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و می‌تواند سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب سد کرج را منتقل کند. این در حالی است که سد کرج در بهترین حالت ۲۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد!

یکی دیگر از عجایب تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران این است که توان حجمی آن در انتقال آب ۱۶ مترمکعب در ثانیه برآورد می‌شود در حالی که دبی پایه رودخانه کرج پنج مترمکعب در ثانیه است!

همه این دغدغه‌ها در طول چند سال گذشته از سوی رسانه‌ها و فعالین محیط زیست در استان البرز مطرح شده است، بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی در طول این مدت خواستار پاسخگویی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای تهران شده‌اند، اما هیچ اراده‌ای برای شفاف‌سازی این طرح وجود نداشته و همین نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

ما از همان ابتدا مخالفت کردیم
حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست البرز در خصوص این طرح در گفتگو با ایسنا، گفت: عملیات اجرایی این طرح در دولت دهم و تا سال ۹۲ کار ساخت تونل به پایان رسید. بعد از پایان ساخت تونل وزارت نیرو درخواست کرد که آب به صورت آزمایشی از تونل منتقل شود که در آن زمان ما در محیط زیست مکاتبات زیادی در راستای مخالفت با آن انجام دادیم.

محمدی افزود: در تقسیم‌بندی منابع آب سد کرج اولویت به مصرف شرب داده شده است، اما با این وجود بعد از پایان این پروژه ما در محیط زیست با تأکید بر اهمیت حیات رودخانه کرج و جاده چالوس از حق‌آبه زیست محیطی رودخانه دفاع کردیم. اگرچه دولت حق‌آبه زیست محیطی رودخانه را از سال‌ها قبل لحاظ کرده بود، اما این حق‌آبه رقم ناچیزی بود بنابراین در خصوص انتقال تونلی آب قرار شد میزان مورد نیاز برای حفظ حیات رودخانه مطالعه و محاسبه شود که در این راستا قراردادی هم با دانشگاه تهران بسته شد.

از خال قرمز‌های رودخانه گرفته تا زمین‌های کشاورزی شهریار در خطر است
وی خاطرنشان کرد: اگر حق‌آبه زیست محیطی رودخانه در انتقال آب به وسیله تونل رعایت نشود عملاً حیات رودخانه از زیر سد به بعد تهدید خواهد شد. این مسأله پوشش گیاهی مسیر رودخانه، تنوع جانوری و آبزیان رودخانه کرج به خصوص ماهی قزل‌آلای خال قرمز که رودخانه کرج یکی از زیستگاه‌های اصلی و مادری آن است و موقعیت گردشگری رودخانه کرج را در معرض خطر قرار خواهد داد.

محمدی ادامه داد: علاوه بر این نمی‌توان منکر نقش رودخانه کرج در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست شد، اگر تونل انتقال آب باعث کاهش آب رودخانه از زیر سد تا پایین دست شود حتماً سفره‌های آب زیرزمینی کرج، فردیس و شهریار با مشکل مواجه خواهد شد و نشست زمین که از سال‌ها قبل با آن مواجه هستیم را تشدید خواهد کرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با بیان اینکه کاهش آب رودخانه کرج در پی انتقال تونلی آب به تهران کشاورزی منطقه را هم تهدید خواهد کرد افزود: با کاهش آب و از بین رفتن کشاورزی در اراضی پایین دست از جمله در شهریار، شاهد افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات این مناطق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: آسیب‌ها و فجایع زیست محیطی مثل از بین رفتن فضای سبز، حیات وحش، نشست زمین، افت آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری در البرز از سال‌ها قبل شروع شده و وجود داشته است، اما تونل انتقال آب کرج به تهران این فجایع را عمیق‌تر خواهد کرد.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج با توجه به این مسائل باید تخصیص داده شود.

وی در بخش پایان با بیان اینکه مشکل اساسی ما در این است که از ۵۰ سال پیش تاکنون به جز مرکز به سایر مناطق کشور توجه نکرده‌ایم و همین باعث شده جمعیت برای دسترسی به امکانات بیشتر به تهران و کرج مهاجرت کند گفت: این بی توجهی باعث شده امروز برای تأمین آب این جمعیت دست به انتقال بین حوضه‌ای آب بزنیم. در هر حال باید تلاش کنیم با توجه به سایر مناطق کشور و توزیع امکانات و سرمایه در مناطق مختلف مهاجرت معکوس را تشویق کنیم.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی