تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دیدار از وضعیت این روز‌های کرونایی گزارش می‌دهد؛

طغیان هولناک کرونا؛ به فکر جانتان باشید!

کد خبر: ۷۴۳۸۰
۰۸:۳۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹

مرگ را ارزان می‌فروشند

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: جایی خوانده بودم که اگر یک موضوع یا اتفاق مردم را بیش از اندازه چه در (بعد مکان و چه در بعد زمان) درگیر کند، آن موضوع یا اتفاق به جای اینکه اهمیت بیشتری پیدا کند کم اهمیت‌تر می‌شود. این نگاهی است واقعی که جامعه و روان شناسان نیز بر آن نظر قاطعی دارند مانند همین نگاهی که این روز‌ها علیرغم شیوع کرونا شاهد آن هستیم تا جایی‌که دیگر نرفتن به سفر، مهمانی، پاساژ و بازار و جا‌های شلوغ برای مردم اهمیتی ندارد و زندگی روال عادی خود را طی می‌کند، اما با یک تفاوت بزرگ؛ بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ و میری که روی کاغذ ۳۴۶ نوشته می‌شود، اما باید آن را در ۴ ضرب کنید و بعد بخوانید.

***

 اگر بخواهیم بی انصافی نکنیم و همه تقصیر‌ها را گردن مردم نیندازیم و برای دولت و ستاد محترم ملی کرونا! هم سهمی قائل شویم باید بگوییم از اوایل همین هفته ستاد با اعلام بخشنامه‌ای از تعطیلی یک سری مشاغل خبر داد، شغل‌هایی مانند آموزشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، سالن‌های آرایشی و ورزشی؛ اما چه اتفاقی افتاد، از روز دوشنبه یعنی یک روز بعد از تعطیلی نه تنها همه مراکز و فضا‌هایی که ستاد آن‌ها را تعطیل کرده بود باز بودند بلکه شهر تهران ترافیک و شلوغی را به خود دید که حداقل در روز‌های اخیر نداشت.

 

ستاد کرونا به چه می‌اندیشد؟

در این گزارش و سلسله گزارش‌های بعدی بیشتر به این پرداخته می‌شود که ستاد ملی کرونا در هفته و روز‌های اخیر که هم آمار ابتلا و فوتی کرونا افزایش پیدا کرده است چه کار ویژه‌ای انجام داده آیا کار این ستاد بعد از ۹ ماه فعالیت تنها به اعلام آمار منوط شده یا اینکه کار‌هایی انجام می‌دهد و ما نمود آن را نمی‌بینیم!

 

ستاد کرونا از طرف دیگر غیر از تعطیلی برخی مشاغل وضعیت را در برخی از استان‌ها فوق قرمز اعلام کرد و با اینکه از چندی قبل پیش بینی شده بود که تعطیل جدی در انتظار استان‌ها است، اما این اتفاق نیفتاد و ستاد کرونا هیچ مسئولیتی در این زمینه به عهده نگرفت و به نحوی خود را از پذیرش این مسئولیت مبرا کرد.

 

شرایط فوق قرمز از یک سو و بالارفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها از سوی دیگر سبب شد برخی از استانداران خودشان دست به کار شوند و استان و مردم خود را از فاجعه بزرگی که هر روز در حال رخ دادن است نجات دهند، اولین استانی که این جرات را داشت که تعطیل رسمی اعلام کند یزد بود و پس از آن منابع خبری از تعطیلی استان مازندران هم گفتند، اما نکته قابل تامل این است که چرا ستاد کرونا درباره موضوع به این مهمی تصمیمی نمی‌گیرد و تعطیل‌های را به مراکز استانی واگذار می‌کند مگر نه اینکه در حال حاضر وضعیت همه استان‌ها قرمز بوده و عینیت آن بر همه آشکار است، علت این امر را کجا باید جستجو کرد و چه کسی باید به پرسش‌ها پاسخ دهد.


با اینکه ستاد کرونا وضعیت ۴۳ شهرستان را خطرناک توصیف کرده، اما بهتر است بدانید که بقیه شهر‌ها و شهرستان‌ها هم وضعیت چندان مطلوبی ندارند.

 

۸۰۰ فوتی و ۸۰۰ بستری با آغاز آبان ماه در کرمانشاه

مهم‌ترین عامل افزایش چشمگیر ابتلا و مرگ‌ومیر در استان کرمانشاه با ۳ شهرستان فوق بحرانی هم مانند اصفهان، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم ذکر شده است. طبق آخرین اعلامیه کمیته اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، آمار فوتی‌ها در این استان از ۸۰۰ نفر هم عبور کرد و ۸۰۰ نفر هم در بیمارستان‌های استان بستری هستند؛ آماری که مسئولان امیدوارند با تعطیلی ۲ هفته‌ای مشاغل و محدودیت‌ها بتوانند آن را کنترل و مدیریت کنند. به گفته مهدی محمدی، مدیرکمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونای کرمانشاه، هم‌اکنون شهرستان‌های گیلانغرب، پاوه و اسلام‌آباد غرب در وضعیت فوق پر خطر قرار دارند و سایر شهرستان‌های استان هم در شرایط قرمز هستند. او حضور در مراسم ختم، عقد و عروسی، تجمع در صف و مراکز خرید و عیادت بیماران را مهم‌ترین دلایل ابتلا به کرونا عنوان می‌کند و از مردم می‌خواهد از حضور در این جمع‌ها خودداری کنند.

 

افزایش تردد‌ها و شرایط بحرانی اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آغاز محدودیت‌ها و اعلام وضع بحرانی در شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، گلپایگان و نجف‌آباد به همشهری گفته بود: «متأسفانه در ماه‌های گذشته پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی در اصفهان کاهش چشمگیری داشته و برای مثال، استفاده از ماسک از ۷۰درصد به زیر ۴۰درصد رسیده است. از سوی دیگر در مرداد و شهریور، شاهد افزایش قابل توجه تردد و تجمع در شهر‌های مختلف بوده‌ایم. با وجود توصیه‌های بسیار، سفر از مبدا استان به استان‌های دیگر و همچنین پذیرش گردشگر در اصفهان افزایش چشمگیری داشته که در نهایت منجر به وضعیت امروز شد.» آرش نجیمی، تنها ممنوعیت اعمال شده برای پذیرش گردشگر در اصفهان را مربوط به فروردین‌ماه می‌داند.


افزایش آمار مبتلایان مسجد سلیمان همزمان با کوچ عشایر

محمد پاکدل، فرماندار مسجد سلیمان به کوچ عشایر و افزوده شدن آمار مبتلایان عشایر به آمار این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: آمار مبتلایان ۳ شهر و استان همجوار یعنی لالی، اندیکا و عشایر کوچنده از چهارمحال و بختیاری به آمار مبتلایان شهرستان اضافه شده است. عشایر همسایه‌های شمالی استان در قشلاق به سمت مسجد سلیمان و شهر‌های اطراف حرکت می‌کنند و در این منطقه ساکن می‌شوند. با وجود این، فعلا ۲ بیمارستان شهرستان از نظر ظرفیت بستری کمبود ندارد، اما طبق اعلام ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های جدید در این شهرستان از امروز آغاز می‌شود.


اهواز هم وضع خوبی ندارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفته‌های فرماندار مسجد سلیمان را تأیید می‌کند و توضیح می‌دهد: به‌طور کلی شرایط استان در وضع هشدار است و بعد از مسجدسلیمان، اهواز هم وضع خوبی ندارد. با وجود این محدودیت‌های جدید فعلا در مسجد سلیمان اعمال می‌شود. او البته تأکید می‌کند خوزستان از نظر ظرفیت بستری بیماران شرایط حادی ندارد و درصورت نیاز و تکمیل ظرفیت مسجدسلیمان، بیماران به مرکز استان منتقل خواهند شد.

 

مراجعه دیرهنگام ایلامی‌ها به مراکز درمانی

در ایلام مسئولان علوم پزشکی از الگوی دیگری برای افزایش آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر صحبت می‌کنند؛ مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی و ابتلای خانوادگی. بنابر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، براساس آمار ۴۰ درصد افراد فوت شده با حال وخیم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. محمد کریمیان با بیان اینکه فوت مبتلایان به کرونا با بیماری زمینه‌ای به ۷۳درصد رسیده است، می‌گوید: «روند کلی ابتلا، بستری و فوت در استان در مهر نسبت به شهریور ۲ برابر افزایش یافته است.» به گفته وی، افراد مبتلا به کرونا، قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند و از سوی دیگر بسیاری از افراد بیمار در اماکن عمومی حضور می‌یابند که این رویه باید اصلاح شود.


البرز در انتظار موج سنگین کرونا

البرز هم به گفته مسئولان علوم پزشکی این استان از ۱۰روز پیش درگیر شرایط فوق‌العاده از نظر میزان شیوع کروناست. این درحالی است که پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد در روز‌های پیش‌رو با افزایش وارونگی دما و آلایندگی، کرج مستعد طغیان کرونا خواهد بود. هرچند هیچ‌یک از شهرستان‌های البرز در فهرست ۴۳شهرستان بحرانی نیستند، اما سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به مراجعه ۱۴۶ بیمار بدحال کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته و فوت ۱۴بیمار از وضع فوق‌العاده کل استان خبر می‌دهد.


خروج آرام گلستان از وضع سفید

گلستان با وجود اینکه در نیمه اول مهرماه جزو استان‌هایی با بیشترین شهرستان سفید قرار داشت، اما هم‌اکنون شرایط خوبی ندارد. تعداد شهرستان‌های سفید این استان از ۷مورد به ۴مورد کاهش یافته است و فعلا به جز آق قلا، گالیکش، گمیشان و مراوه‌تپه بقیه شهرستان‌های گلستان در وضع زرد و نارنجی قرار دادند؛ شرایطی که با توجه به کاهش چشمگیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده بدتر شود.

 

طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور از ۸۰ به حدود ۵۰ درصد رسیده است؛ آماری که در برخی استان‌ها مانند تهران با حدود ۳۲ درصد در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. همدان هم با آمار حدود ۴۰درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط بهتری ندارد و در سایر استان‌ها هم با کاهش حداقل ۱۰درصدی رعایت پروتکل‌ها روبه‌رو هستیم و همه این‌ها نشان می‌دهد این خود مردم هستند که باید به فکر حفظ جان خود باشند چرا که دیگر کاری از دست هیچ ستاد و مسئولی بر نمی‌آید!

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی