تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

عدم ابلاغ رسمی ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان به محیط زیست

مدیرکل دفتر حفاظت از سواحل دریایی سازمان محیط زیست گفت: موضوع ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان هنوز به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است و حتی در جلساتی که در این زمینه تشکیل می‌شد نیز نماینده‌ای از سازمان محیط زیست حضور نداشت اما به هرحال پرسش‌هایی در این زمینه وجود دارد که لازم است پاسخ آن‌ها روشن شود.

کد خبر: ۷۴۲۲۷
۱۳:۴۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
عدم ابلاغ رسمی ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان به محیط زیست
 
دیدارنیوز - ایجاد ممنوعیت‌هایی برای صید ترال طی روزهای اخیر با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. در ابتدا سمیه رفیعی - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی - از تعطیل کردن موقت صید ترال از اول آذر ماه به مدت دو سال - به دلیل ضررهای شدید به محیط زیست و اقتصاد بومیان- خبر داد . نبی‌الله خون میرزایی - رئیس سازمان شیلات کشور - بلافاصله در گفت و گویی اعلام کرد که فقط صید ترال فانوس ماهیان برای به‌روز رسانی مطالعات و ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم براساس مطالعات جدید، ممنوع شده است همچنین این ممنوعیت تا پایان زمان تحقیقات که حداکثر ۲ سال است، ادامه دارد.

صیدترال فانوس ماهیان درحالی به صورت موقت و برای انجام مطالعات جدید متوقف شده است که پیش از این بارها کارشناسان محیط زیست نسبت به صید بی‌رویه آن هشدار داده بودند. میلاد خسروی - کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری- پیش از این به ایسنا گفته بود که صید بیش از حد (Overfishing) یا بهره­‌کشی بیش از اندازه (Overexploitation) از منابع دریایی هشداری برای محیط زیست و حتی هشداری برای تأمین غذا و سایر نیازهای بشر است. بهره­‌برداری بیش از اندازه از منابع دریایی برای تأمین نیازهای روزافزون انسان سبب می­‌شود که گونه­‌ها دیگر پتانسیل و توانایی لازم برای تشکیل مجدد جمعیت­‌های پایدار را نداشته باشند و به اصطلاح بازیابی خود (Recruitment) را از دست بدهند. این امر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر محیط زیست و در نهایت بر زندگی خود انسان­‌ تاثیراتی به شدت منفی می­‌گذارد.

به گفته این کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری تخمین زده شده است که با هر بار کشش تور ترال حدود ۵ تا ۲۵ درصد محیط زنده بستر دریا از بین می­‌رود.

اگرچه گفته می‌شود که صیدترال فانوس ماهیان به صورت موقت ممنوع شده است اما همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. داود میرشکار - مدیرکل دفتر حفاظت از سواحل دریایی سازمان محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا دراین‌باره اظهار کرد: موضوع ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است اما به هرحال باید مشخص شود که در کدام یک از پهنه‌های دریایی این نوع صید ممنوع شده است؟ آیا این ممنوعیت فقط برای صیدهای صنعتی است یا شناورهای سنتی را هم دربرمی‌گیرد؟

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد اما تبعات اجتماعی خاص خود را دارد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه فعالیت‌های صید و صیادی در جنوب کشور موضوع صیادی‌های غیرمجاز و غیر مسئولانه است که هیچ دستگاهی در کشور به دلیل تبعات اجتماعی که به دنبال دارد، مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت از سواحل دریایی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: متاسفانه این مسئله که نظارتی بر نوع صید و استفاده از ابزار آلات صید غیرمجاز و مخرب وجود ندارد و سوء استفاده‌گران بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی به صید می‌پردازند، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور داشته باشد.

پیش از این احمدرضا لاهیجان‌زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - ضمن انتقاد از اینکه مجوزهای صیادی بدون هیچگونه استعلامی از سازمان محیط زیست صادر می‌شوند به ایسنا گفته بود که در حوزه صدور مجوز برای صید آبزیان بر خلاف سایر پروژه‌های عمرانی و تولیدی و یا فعالیت‌هایی که محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیازی به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نیست و از این‌رو تمام مسئولیت صدور مجوز صید در دریاها اعم از تعیین ذخایر و... به سازمان شیلات واگذار شده است و مجوزها در این حوزه بدون هیچگونه استعلامی از محیط زیست صادر می‌شود.
 
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی