تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

ماجرای «دختر آبادانی»؛ روایت‌های متناقض و لزوم شفافیت رسانه‌ای

کد خبر: ۷۴۱۸۳
۱۸:۵۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹
 
ماجرای خانم آبادانی از چه قرار است؟ / ماجرای خانم آبادانی چه بود؟ از سرقت مسلحانه تا دادخواهی علیه تجاوز
 
دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: حول ماجرایی که به «دختر آبادانی» مشهور شده است، روایت‌های مختلف و متناقضی وجود دارد. مقامات قضایی آیادان مسئله را اختلافات بانکی و ملکی بین مهندس و خانم «ب» دانسته‌اند. مهندس «ا. ج» و خانواده‌اش گفته‌اند دختر آبادانی سارق مسلحی بوده که چاقو و اسید و شوکر به دست برای بردن پول و طلا به خانه آن‌ها حمله کرده است. روایت خود قربانی، اما چیز دیگری است. خانم ب «مدعی است که مهندس به او تجاوز کرده و او برای دادخواهی و گفتن این مساله به همسرش به خانه آن‌ها رفته که از طرف اعضای خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفته و چاقو می‌خورد.
پس از انتشار فیلمی تکان دهنده از ضرب و شتم دختر آبادانی، روایت‌های ضدونقیضی از تریبون‌های مختلف در خصوص این ماجرا روایت شد. آنچه قابل انکار نیست، تصویر دختری با سرو صورت زخمی و بادکرده است که زنی مو‌های او را گرفته و با مشت به سرش می‌کوبد، زنی دیگر روی پاهایش نشسته، مردی پا روی سینه‌اش گذاشته و با باتوم و سپس دست‌هایش او را مورد تعرض قرار می‌دهد، دختر التماس می‌کند و می‌گوید نمی‌توانم نفس بکشم!
***


از سارق مسلح تا دادخواهی علیه تجاوز

پس از آنکه انتشار فیلم ضرب و شتم دختر آبادانی توسط خانواده مهندس «ا. ج» یکی از مقامات شرکت نفت آبادان، انزجار مردم به ویژه در خصوص نگهبانی که در آن شرایط دردناک، به دختر خشونت دیده تعرض جنسی می‌کند، برانگیخته شد، برخی رسانه‌ها ماجرا را به گونه‌ای دیگر روایت کردند و پس از آن فیلمی از اعترافات دختر آبادانی منتشر شد. چند فیلم هم از زبان مهندس «ا.ج» و همچنین صحنه سازی حادثه رخ داده در منزل «ا.ج» منتشر شد و مورد توجه صداوسیما و رسانه‌های رسمی قرار گرفت. در این فیلم‌ها حرفی از ضرب و شتم دختر، فرو رفتن چاقو در پایش، دستمالی و تعرض نگهبان حراست و مرد متهم به تجاوز و همچنین فایل‌های صوتی او و اصرار آمیخته به تهدید و تحقیرش برای رابطه جنسی با خانم «ب. چ» نیست.


جریان تسویه حساب مالی بوده؟!

در توضیح حادثه رخ داده در منطقه بریم آبادان، صادق مرادی رئیس دادگستری استان خوزستان گفته: «این خانم به قصد تسویه حساب مالی ـ بانکی وارد منزل یکی از پرسنل شرکت نفت شده و در طی این تسویه حساب، با خانواده ایشان درگیر شده است.» امیرسام کمایی معاون اجتماعی و فرماندهی انتظامی آبادان نیز گفته: «مهندس ا.ج صاحب خانه این خانم بوده و این دو نفر یک مشکل قدیمی بر سر خانه داشته‌اند، این خانم برای حل کردن این مشکل به منزل مهندس مراجعه کرده بودند که آن درگیری پیش آمد.» 
 
بخشی از فیلم پخش شده از دختر آبادانی بسیار شبیه فیلمی است که از جورج فلوید منتشر شد، در این فیلم نیز نگهبان پای بر سینه دختر دارد و او با گریه می‌گوید نمی‌توانم نفس بکشم! دادستان عمومی آبادان در واکنش به این فیلم تهدید کرده که عاملان پخش فیلم ضرب و شتم دختر آبادانی دستگیر و مجازات می‌شوند. 


سارق مسلح با چاقو و اسید و شوکر

برخی رسانه‌ها فیلم‌هایی از خانواده مهندس «ا.ج» تهیه و منتشر کرده‌اند. در یکی از این فیلم‌ها مهندس «ا.ج» می‌گوید: «این خانم سارق مسلحی بوده که به قصد دزدیدن پول و طلا به منزل ما وارد شده و در طول دزدی با اعضای خانواده از جمله پسرم درگیر شده است.» در این فیلم همسر مهندس به تشریح کارهای دختر بعد از ورود او به خانه می‌پردازد. 

روشن نیست که چطور این خانم در روز روشن و آن هم در ساعتی که می‌دانست اعضای خانواده حضور دارند، وارد خانه‌ای شده است که افراد زیادی در آن حضور داشته‌اند. همچنین روشن نیست که چگونه وقتی این دختر انواع سلاح‌های سرد و همچنین اسید به همراه داشته چرا آن طور صورتش زخمی شده و چاقو به پایش فرو رفته؟

بر خلاف ادعای خانواده مهندس، مقامات انتظامی آبادان اشاره‌ای به حمل اسید و چاقو توسط خانم «ب» نکرده‌اند، و در خصوص شوکر نیز گفته‌اند، که شوکر خانم «ب» خراب بوده است، این در حالی است که مهندس در مصاحبه خود گفته خانم «ب» مرتب با شوکر به اعضای خانواده حمله می‌کرده است.


روایت ماجرا از زبان خانم «ب»

ماجرای بریم آبادان، راوی دیگری هم دارد. بنا به روایتی که به دست دیدار رسیده است، خانم «ب» در آخرین صحبت‌هایی خود با یکی از نزدیکانش گفته: آقای مهندس مدت‌ها بود که به اشکال مختلف از او درخواست رابطه جنسی می‌کرده و او نمی‌پذیرفته، مهندس به تهدید متوسل شده و به خانم «ب» گفته اگر باز هم دست رد به سینه‌اش بزند موقعیت شغلی خود و برادرش در شرکت نفت در معرض خطر قرار خواهد گرفت..
 
دو فایل صوتی در فضای مجازی منتشر شده است که گفته می‌شود اظهارات مهندس (ا.ج)  خطاب به خانم (ب) است. در این دو فایل صوتی، مهندس با ادبیاتی بسیار سخیف از خانم «ب» می‌خواهد که با او قرار بگذارد، از صحبت بعدی مهندس معلوم می‌شود که خانم «ب» در پاسخ گفته مایل به رابطه جنسی نیست، مهندس در پاسخ می‌گوید: به مقدسات قسم که... فقط اجازه بده زیارتت کنم! بعد هم با دلخوری می‌گوید: من درخواست زیارتت را دارم، اما تو مرتب فحش می‌دهی!. تایید صحت این فایل‌های صوتی و انتساب آن به مهندس (ا.ج) برای دیدار میسر نبوده است. 

خانم «ب» مدعی است که در نهایت مهندس را می‌بیند و او در حالی که خانم «ب» راضی نبوده، با او رابطه جنسی برقرار کرده و در واقع به او تجاوز می‌کند و بعد از آن نیز به آزارهایش ادامه می‌دهد، خانم «ب» برای خلاص شدن از دست اذیت‌های مهندس تصمیم می‌گیرد به خانه او رفته و در حضور خانواده‌اش مسئله را مطرح کند. مهندس در خانه نبوده و جدال لفظی میان خانم «ب» و همسر مهندس به دعوایی شدید و ضرب و شتم خانم «ب» توسط خانواده مهندس منجر می‌شود. در این نزاع خواهر مهندس چاقویی در پای خانم «ب» فرو می‌کند و پسر مهندس نیز با ضربات پیاپی مشت و لگد، دماغ او را می‌شکند.

انتشار فیلمی از دختر مضروب؛ پیگیری از راه قانونی

ماجرای ضرب و شتم دختر آبادانی اما به همین جا ختم نشد. چند ساعت بعد از این ماجرا فیلمی از این دختر منتشر شد که ضمن تقبیح مداخله رسانه‌های بیگانه، بر پیگیری شکایت خود از مهندس (ا.ج) از طرق قانونی تاکید می‌کند. روشن نیست که این فیلم در کجا ضبط شده است، اما دختر آبادانی در این فیلم شائبه باردار بودنش بر اثر رابطه جنسی با مهندس را تکذیب می‌کند. 
 

تعرض نفرت‌انگیز

روایت‌های طرفین از حادثه آبادان متناقض است و ابهامات بسیار زیادی در مورد آن وجود دارد. با این حال یک چیز کاملا روشن است و آن هم برخورد نفرت‌انگیز فردی است که در فیلم باتوم به دست دارد و به نظر از کارکنان حفاظت یا نگهبانی آن منطقه است. این فرد در صحنه‌ای از این فیلم پایش را روی بدن دختری خونین و مالین می‌گذارد. در صحنه‌ای دیگر باتوم را به بدن او می‌زند و در نهایت دست‌هایش را روی بدن دختر می‌گذارد. در صحنه‌های بسیار متشنج و هولناک این فیلم، اقدامات این فرد تکان‌دهنده و غیرقابل باور است. 
 

شفافیت رسانه‌ای و رسیدگی قضایی

اتفاقی که در آبادان رخ داده است، فراتر از یک اختلاف فردی یا خانوادگی یا حتی سرقت مسلحانه بوده است. انتشار تصاویر مربوط به این رخداد وجدان عمومی را متاثر کرده است. در شرایطی که شایعات و خبرهای ضد و نقیض متعددی پیرامون این رخداد منتشر می‌شود؛ به نظر بهترین راه تامین آزادی و شفافیت رسانه‌ای برای طرفین است تا بتوانند ادعاهای خود را برای افکار عمومی مطرح کنند. انتشار فیلم‌های یک سویه و عدم امکان دسترسی به دو طرف برای رسانه‌های مستقل، بستری است که به شایعات و شائبه‌ها دامن می‌زند.
 
البته که در نهایت این مسئله باید توسط قوه قضائیه رسیدگی شود و حکم آن روشن شود، با این حال فراهم کردن امکان دسترسی آزادانه و پوشش حرفه‌ای رسانه‌ای تنها راه حل برای آرام کردن افکار عمومی است که اکنون به شدت مشوش شده است. 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی