تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

دیدار آدینه ۱۹: طلاق صوری؛ راهکار جدید کسب درآمد!

کد خبر: ۷۴۱۰۳
۰۹:۴۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹

طلاق صوری

دیدارنیوز ـ ترمه ماندگار: به طور خاص این روز‌ها که ارزش ریال در مقابل نه تنها همه ارز‌ها و پول‌ها رایج که انواع و اقسام اجناس سر تعظیم فرود آورده و نهایت فروتنی‌اش را به کار می‌برد، لاجرم باید از همه توان برای کسب ریالی بیشتر بهره برد، تا بلکه دخل به خرج برسد، هرچند سعی و تلاش بیهوده‌ای است. اما گاهی راه‌های ساده‌ای پیدا می‌شود که زحمتی ندارد، از جمله طلاق. اشتباه نکنید، در این نوع طلاق قرار نیست مرد بابت مهریه و سکه‌های طلا که خیز برداشته به خاک سیاه بنشیند و زن هم میان دادگاه و دادسرا، از پای در بیاید و اگر توانست چند سکه‌ای بگیرد، بلکه این یک «طلاق صوری» است برای بهره‌مندی از مزایای مستمری والدین فوت شده زن. معامله‌ای دو سر سود.


طبق قانون، دختران مجرد – حتی اگر به واسطه طلاق تنها زندگی کنند - که شاغل نباشند و از سوی هیچ سازمان و ارگان دولتی و خصوصی تحت پوشش بیمه قرار نداشته باشند نام‌شان در لیست بیمه به عنوان حقوق بگیر ثبت نشده باشد، می‌توانند در صورت مرگ والد یا والدین از مزایای مستمری بازنشستگی او بهره‌مند شوند. این حقوق و مزایا تا زمان اشتغال یا ازدواج دختران برقرار است. این میان دخترانی هستند که برای استفاده از این حقوق حتی در صورت اشتغال، ترجیح می‌دهند از سوی کارفرما بیمه نباشند تا علاوه بر حقوق ماهیانه، مستمری بازنشستگی را نیز دریافت کنند. به هر حال هر ماه رقمی بی‌منت و زحمت به حساب‌شان واریز می‌شود. اما نمونه‌های خاص‌تری هم این میان هستند که مربوط به زوج‌هایی است که برای استفاده از این حقوق تن به طلاق توافقی و صوری می‌دهند. طلاق‌هایی که بیشتر یک قرار دو طرفه است بی‌آن که دعوا و اختلافی باشد. تنها هدفش کسب درآمدی مازاد است.


شیوه عمل به این صورت است که بعد از فوت والد یا والدین که از مزایای حقوق و بیمه بازنشستگی استفاده می‌کردند، فرزند دختر که اتفاقا متاهل است به صورت قانونی از همسرش جدا می‌شود. مدارک و اسناد همه گویای تجرد است و با ارایه به سازمان بازنشستگی و بیمه و تایید از سوی آنها، مستمری و حقوق برای فرد مجرد برقرار می‌شود-البته در شرایطی که شاغل نباشد-. اما مهر طلاق به معنای جدایی خانه و زندگی و پایان یک رابطه نیست، آن‌ها پس از دریافت اسناد، به صورت مشترک زندگی می‌کنند و به اصطلاح رجوع می‌کنند. اما از مزایای مالی تجرد نیز بهره‌مند می‌شوند.


یکی از مسئولان سازمان بازنشستگی کل کشور می‌گوید: «چنین پرونده‌هایی در میان مستمری بگیران دختر وجود دارد که به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مزایای آن‌ها قطع می‌شود.»


البته این پایان ماجرا نیست. از نظر شرعی، پس از طلاق دوره عده برای زن و مرد تعیین می‌شود و آن‌ها در صورت تمایل و رجوع مرد می‌توانند به یکدیگر بازگردند و به اصطلاح رجوع کنند. در صورت بازگشت، از نظر شرعی، صیغه نامه طلاق باطل می‌شود و حتی نیازی به خواندن صیغه نامه جدید زوجیت وجود ندارد، اما این رجوع باید در دفاتر رسمی ثبت شود. اتفاقی که کاسبان جدید به آن اهمیتی نمی‌دهند، اما بعد از آن ممکن است آن‌ها را دچار مشکل کند.


یک وکیل دادگستری می‌گوید: «در صورت عدم ثبت رجوع، اگرچه از نظر شرعی مشکلی وجود ندارد، اما از نظر قانونی مشکلاتی در پی دارد و از آن جمله می‌توان به قانون ارث اشاره کرد.


در شرایطی که یکی از طرفین در این دوره، فوت کند، به دلیل آن که طبق اسناد و مدارک رسمی و ثبت شده آن‌ها رابطه‌ای با هم نداشته و پیش‌تر از هم جدا شده بودند، از ارث محروم می‌شوند و جزو وراث به حساب نخواهند آمد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی