تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
کلیدواژه های موفقیت

به آب روی همت خاک را زر می توان کردن​​

در این روزگاری که ما به سر می بریم همه دنبال انجام کارهای بزرگ هستند یک ضرب المثل ایرانی می گوید سنگ بزرگ علامت نزدن است. در این یادداشت بهیار سلیمانی نگاهی به زندگی انسان هایی دارد که با تلاش و کوشش زیاد به مدارج بالا رسیدند.

کد خبر: ۷۳۷۸۷
۱۱:۴۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

دیدار نیوزـ بهیار سلیمانی: در کتاب فارسی یک درس داشتیم بعنوان بلدرچین و برزگر در آن داستان به ما می آموختند که اگر بخواهیم کاری انجام شود باید از هیچ کس غیر از خودمان انتظار نداشته باشیم و به امید دیگران ننشینیم اما بعد از انقلاب در این دوران چهل ساله حکومت هر روز دامنه دخالت خودش را در کارهای جاری مردم بیشتر کرده است و هر روز هم دستگاه اداری بزرگتر شده است دهها نهاد موازی تشکیل شده است و به تبع آن انتظار مردم هم بیشتر شده است.


این دخالت و انتظار متقابل کارها را پیچیده تر کرده است. ولی راه نجات ما در چیست؟ ما باید توقع بیشتری از خودمان داشته باشیم و امیدمان را به دستگاه های عریض و طویل اداری کمتر کنیم ما باید عادت کنیم کارهای کوچک انجام بدهیم یک ضرب المثل قرقیزستانی ها دارند بسیار زیباست آنها می گویند راه هزار قدمی با قدم اول برداشته می شود و می گویند همین که تصمیم بگیرید قدم اول را برداشته اید. یک واقعه تاریخی داریم که بسیار حیرت انگیز است وقتی که چنگیز خان مغول می خواست کشورگشایی خود را از کشور کوچک و دورافتاده مغولستان شروع کند در جمع فرماندهان خود گفت من قصد تسخیر جهان را دارم یکی از فرماندهان او گفت چگونه ما با این عده کم می توانیم جهان را بگیریم همین کشور چین در همسایگی ما با این جمعیت چند ده برابر ما وسعت فراوان کافی است که ما را نابود کند چنگیز از فرمانده خود پرسید شما می توانی به یکبار و به تنهایی یک گاو را بخوری؟ فرمانده پاسخ داد خیر نمی توانم چنگیز گفت اگر این گاو را بکشی و قطعه قطعه کنی و لقمه لقمه نمایی می توانی به مرور آنرا بخوری؟ گفت آری. حالا ما محاسبه کنیم اگر پنجاه سال عمر کرده باشیم تاکنون اگر روزانه صد گرم گوشت خورده باشیم تاکنون چند گاو خورده ایم تاکنون چند کیلو برنج، روغن، شکر، میوه و سایر اقلام خورده ایم؟ تاکنون چند دهها هزار لیتر آب مصرف کرده ایم اگر بخواهیم همه این میزان مواد را هر کدام از ما محاسبه کنیم چه حجمی وسیله نقلیه لازم است که این بار را مثلا برای ما حمل کند.


چنگیز گفت ما به آهستگی و به این شیوه جهان را تصرف خواهیم کرد و او با همین شیوه به خشونت تمام بخش بزرگی از جهان را فتح کرد. مثال دیگر اینکه مثلا وقتی بچه هستیم پدر یا مادر ما از ما خواهش های کوچک دارند که مثلا از سوپر مارکت سر کوچه یا نانوایی محل خرید کنیم اما ما به بهانه اینکه درس داریم آنرا انجام نمی دهیم و در تصورات خود می گوییم اجازه دهید ما بزرگ شویم مثلا پدر مادرمان را به سفر حج می بریم و این زحمات را جبران می کنیم این توقع پدر و مادر در انجام کارهای کوچک ادامه می یابد و ما پیوسته عذر می آوریم تا به سن بالاتر می رویم بهانه می آوریم درس هایمان بیشتر شده یا کنکور داریم اجازه می خواهیم که کارهای کوچک را انجام ندهیم و به خودمان وعده می دهیم پس از موفقیت در کنکور و قبولی در رشته پزشکی یا مهندسی یا ... و فارغ التحصیلی پدر و مادر را آنقدر به سفر داخلی و خارجی ببریم تا جبران زحمات آنان را بنماییم حالا دانشجو شده ایم پدر و مادر هم پیرتر شده اند می خواهند که در سفرها همراهشان شویم اما بهانه ها ادامه می یابد تازه وقتی فارغ التحصیل شدیم در آغاز درآمدی برای جبران نداریم تحصیل را ادامه می دهیم مثلا پزشک متخصص می شویم آن وقت مطب نداریم آنرا خریدیم منزل نداریم آنرا تهیه کردیم همسر نداریم حالا پدر و مادر دیگر توان سفر هم ندارند ما هم فرصت نداریم همراهشان شویم تا متوجه شویم پدر ومادر پیر شده اند و از دنیا رفته اند ما مانده ایم و یک دنیا آرزوی انجام نشده اما اگر از اول کارهای کوچک را انجام داده بودیم دل آنها را خوشحال کرده بودیم آنها با دلخوشی از ما احساس رضایتمندی بیشتری داشتند اگر با کارهای کوچک همین هزینه های روزمره همین احوالپرسی ها و سلام ها و تماس های تلفنی همین سفرهای داخلی آنان را خوشنود کرده بودیم آنها به ما افتخار می کردند در زندگی در کارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موفق می شویم که کارهای کوچک انجام دهیم.

 

زندگی نامه مردان بزرگ را مطالعه کنید آنها همه اول کارهای کوچک انجام می داده اند مثلا برادران خیامی که صاحب ایران خودرو بوده اند باور کنید اول در گاراژ ماشین می شسته اند. آقای محسن آزمایش صاحب کارخانجات آزمایش، آقای پونکی رئیس کارخانه کوشش رادیاتور اول یک جوشکار ساده بوده است و دهها و صدها انسان بزرگ در ایران و جهان با آرامش و حوصله با کارهای کوچک شروع کرده اند و فرد بزرگی گشته اند.

 

یک درخت بزرگ مثل گردو را نگاه کنید از طبیعت الهام بگیرید این درخت اول یک دانه گردو بوده است که این عظمت را پیدا کرده است توجه کنیم در حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و حوزه های دیگر کار کوچک شروع کنیم به مرور و پشتکار بزرگ می شود رودخانه آمازون بزرگترین رودخانه جهان است که از ترکیب آرام آرام هزاران چشمه و جویبار کوچک شکل می گیرد بیایید کوچک کار کنیم بزرگ بیاندیشیم تا جهانی شویم.


موفقیت انسان در پشتکار، فرصت شناسایی و بهره گیری از هوش خود است تا بتواند آینده بهتری برای خود و خانواده جامعه و کشور و منطقه و جهان خود بسازد. موفقیت به ما نزدیکتر از آن چیزی است که ما به آن فکر می کنیم بخواهیم می توانی با کارهای کوچک شروع کنیم. پیوسته بیاموزیم مطالعه کنیم یاد بگیریم که بسیاری از آموزش هایی که دیده ایم و مطالبی که یاد گرفتیم ممکن است به درد امروز ما نخورد آنها را فراموش کنیم یاد بگیریم که بعضی از دانسته ها را فراموش کنیم یاد بگیریم تخصصی عمل کنیم روی یک موضوع متمرکز شویم مثل لیزر عمل کنیم هرچه را نمی دانیم بگوییم نمی دانیم و برویم یاد بگیریم برای آموزش هیچوقت دیر نیست اگر بخواهیم می توانیم با انجام کارهای کوچک شروع کنیم و آنرا به مرور زمان بزرگ کنیم،  تابه موفقیت برسیم.

* نماینده مجلس ششم 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی