تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

وضعیت قرمز کرونا؛ مردم ماسک نمی‌زنند، دارو کم‌تاثیر و کمیاب است

در روزهای بسیار سخت بیماری کرونا در کشور این گزارش نگاهی انداخته است به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و نیز اخبار و اظهارات ضد و نقیضی که در مورد داروهای بیماری کرونا به گوش می‌رسد.

کد خبر: ۷۳۲۰۱
۰۷:۵۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

ماسک‌هایی برای نزدن و دارویی برای تولید نشدن

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: "هر کس ماسک نزند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود" این هشدار جدی! رییس‌جمهور به کسانی بود که از دیروز در سطح شهر تردد دارند و برای کنترل مردم، پای بسیج و نیروی انتظامی را به میدان باز کرد، نکته قابل توجه این است که این جریمه فقط برای تهرانی‌ها تعریف شده و هنوز تصمیمی برای بقیه مجرمان در کل کشور در نظر نگرفته‌اند؛ شاید این پرسش برای شما هم مطرح شود که این قانون نانوشته تا چه اندازه به کنترل کرونا در این روز‌های بحرانی و پر هیاهو کمک می‌کند؟ و آیا می‌توان با اعمال این قانون به ظاهر سختگیرانه به نابودی کرونا امیدوار بود؟


مشاهدات خبرنگار دیدار از سطح شهر این است که این جریمه و حتی شاید بالاتر از این هم نقش بازدارنده‌ای برای برخی از افراد نداشته است، زیرا آن‌هایی که به قول خودشان خیلی اعتقادی به کووید ـ ۱۹ ندارند هنوز هم بدون ماسک در سطح شهر تردد می‌کنند و اگر از آن‌ها بپرسید چرا ماسک ندارید، با لبخندی شانه بالا می‌اندازند و می‌گویند: کرونا وجود ندارد این حرف‌ها کار خودشان است! و دیگری تحمل ماسک روی صورت را برای مدت طولانی بهانه می‌کند و نفر بعدی هم می‌گوید از کجا معلوم ماسک واقعا بازدارنده باشد؟ خلاصه هر کس از زعم خود توجیهی برای این کار دارد.


شاید شما هم این سوال را بپرسید که آیا واقعا ماسک تاثیرگذار است ما برای شما دلایلی را بیان می‌کنیم که شاید جواب سوالتان را بگیرید.

از آزمایش تا واقعیت

محققان دانشگاه دوک (Duke University) یک آزمایش ساده به منظور بررسی کارایی انواع مختلف ماسک‌ها، که به یک جزء حیاتی در توقف گسترش ویروس کرونا تبدیل شده‌اند، طراحی کردند.


نیاز به تعیین میزان کارایی انواع ماسک‌ها زمانی احساس شد که یک استاد در مدرسه‌ پزشکی دوک در حال کمک رسانی به یک گروه محلی برای خرید عمده‌ ماسک به منظور توزیع در میان افراد جامعه بود. این استاد می‌خواست اطمینان حاصل کند که ماسک‌های خریداری شده توسط گروه مذکور واقعا کارآمد هستند. محققان دپارتمان فیزیک با استفاده از یک راهکار ساده برای بررسی کارایی ماسک‌های مختلف استفاده کردند. در این روش با استفاده از یک دوربین تلفن و پرتو‌های لیزری میزان عبور قطرات تنفسی از ماسک‌های مختلف در هنگام صحبت معمولی مورد بررسی قرار گرفت. در این تکنیک همچنین از ابزار‌های بصری کمکی به منظور نشان دادن نحوه‌ کار پرتو‌های لیزری و صفحه‌ نوری در به تصویر کشیدن قطرات تنفسی استفاده شد.


از سوی دیگر در ایران هم دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: یافته‌های علمی حاکی از اثربخش بودن پوشیدن صحیح ماسک در برابر همه‌گیری کرونا است و پوشیدن ماسک‌های پارچه‌ای خانگی نیز در صورتی که بر اساس راهنما‌های معتبر تهیه و به روش صحیح شست‌وشو و استفاده شود دارای اثر بخشی مطلوب است.

 

کدام دارو‌ها موثرترند؟

در کنار ماسک بحث دارو‌های کرونا هم موضوع قابل اهمیتی است، با اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان این ویروس پیدا نشده است، اما صحبت از تاثیر برخی دارو‌ها مانند رمدسیویر، نایتازوکسانید، آیور مکتین، فاویپیراویر و ... است که همه این دارو‌ها خاصیت ضد ویروسی دارد، اما پزشکان و متخصصان تاکنون صحبت قطعی از تاثیرگذاری این دارو‌ها روی کرونا نداشته‌اند.


حالا بدتر از همه اینکه همین دارو‌ها هم که بیماران و خانواده‌های کرونایی به آن دلبسته بودند، کم شده و مدتی است کسانی که بیمار بستری شده در بیمارستان دارند دربه‌در دنبال پیدا کردن برخی از این دارو‌ها هستند و هر روز هم کمتر از دیروز امیدوار می‌شوند تا جایی‌که مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد کرونا از حذف یک دارو و وارد شدن دو دارو در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کووید ـ ۱۹ خبر داد و گفت: آخرین مصوبات در قالب یک دستورالعمل درمانی به کل کشور ابلاغ شد و در آن دارو‌های مورد تایید کمیته علمی ستاد کرونا نیز اعلام شده است.


وی در خصوص دارو‌های مورد تایید کمیته علمی ستاد کرونا، توضیح داد: در این پروتکل درمانی نه داروی "رمدسیویر" و نه "فاویپیراویر" به عنوان دارو‌های الزامی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ـ ۱۹ قلمداد نشدند.


قانعی خاطر نشان کرد: داروی "فاویپراویر" هیچ اثری در درمان بیماران مبتلا نداشت و مصرف آن ممکن است برای بیماران آسیب رسان نیز باشد، ولی داروی "رمدسیویر" به عنوان موردی است که پزشک این اختیار را دارد و می‌تواند آن را برای بیماران مبتلا تجویز کند و این دارو به طور کامل از پروتکل درمان خارج نشده است.


رییس کمیته علمی ستاد کرونا تاکید کرد: ما در پروتکل درمانی، دارو‌های "کورتیکوئید استروئید" و "اینترفرون" را وارد کردیم و اجازه استفاده از آن‌ها را دادیم و داروی "اینترفرون" دارویی است که می‌تواند با ویروس مقابله کند و "کورتیکوئید استروئید" نیز به عنوان دارویی برای مقابله با التهاب ریه تجویز می‌شود.

چه خبر از بازار سیاه

در بازار سیاه دارو‌های نایاب کرونا، رمدسیویر از سکه افتاده و تقریبا همه قبول کرده‌اند این دارو تقلبی است. به همین دلیل، دلالان ناصرخسرو حالا دارو‌های جدیدی به بیماران پیشنهاد می‌دهند. از فاویپیراویر ۷۰ میلیونی که گران‌ترین داروی بازار است تا اسپری سالبوتامول که ۶۰۰ هزار تومان است.


دلالان، دارو را با شرط اصالت به مشتری می‌دهند. دارو‌های سوییسی و آلمانی و هندی که معلوم نیست چطور به جای بیمارستان و داروخانه، کنار خیابان خرید و فروش می‌شوند. خود دلالان که پیشنهادشان برای دریافت دارو‌های کرونایی مانند "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" بیمارستان مسیح دانشوری است.


مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این‌باره به قدس گفته بود: یک عده‌ای هستند که دارند از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و مردم هم، چون مستأصل هستند به دام این‌ها می‌افتند.


وی با اشاره به اینکه دارو‌های یاد شده موجود در بازار سیاه، جعلی و یا تاریخ مصرف گذشته هستند، می‌افزاید: این دارو‌ها یک مدت در بازار سیاه زیاد وجود داشتند و حتی از طریق فضای مجازی هم به فروش می‌رسیدند؛ اما الان که رمدسیویر و فاویپیراویر به تولید داخلی رسیده، این موضوع کمی دست و بال آن‌ها را بسته است.

تولید داخلی داریم؟

یکی از موضوعاتی که برای مردم در این دوران کرونایی اهمیت دارد این است که آیا ایران می‌تواند دارویی برای کرونا تولید کند، زیرا امیدی که به تولید واکسن کرونا وجود ندارد بنابراین همه امید‌ها به سمت تولید دارو رفته است؛ موضوعی که سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به کمبود داروی رمدسیویر در جهان و اینکه همه کشور‌ها به دنبال تهیه آن هستند، می‌گوید: این دارو فقط در بیمارستان تجویز می‌شود و این طور نیست که وارد داروخانه‌ها شود.


او درباره همکاری یک کمپانی هندی با ایران برای تولید رمدسیویر به فارس گفته بود: کیفیت تولید داخلی این دارو هیچ تفاوتی با مشابه آمریکایی آن ندارد، ضمن اینکه قیمت آن بسیار پایین‌تر است.


سید سجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت هم از تلاش این شورا برای زیر پوشش قرار دادن دارو‌های یاد شده خبر می‌دهد و می‌گوید: برای اینکه عدالت در سلامت وجود داشته باشد «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» باید زیر پوشش بیمه قرار بگیرند، هرچند این دارو‌ها تولید داخل هستند، اما قیمت آن‌ها گران است و قشر ضعیف نمی‌توانند به راحتی آن‌ها را تهیه کنند بنابراین تلاش می‌کنیم این دارو‌ها را با فرمولی که بتوانیم مصرف آن‌ها را کنترل کنیم زیر پوشش قرار دهیم.


وی می‌افزاید: اگر دارو‌های یاد شده توسط معاونت درمان وزارت بهداشت جزو پروتکل‌های درمانی قرار گیرند و برای مصرف آن‌ها گایدلاین و شناسنامه نوشته شود، تلاش می‌کنیم در سازمان‌های بیمه‌ای با استفاده از این گایدلاین آن‌ها را زیر پوشش قرار دهیم. در واقع اگر معاونت درمان وزارت بهداشت هزینه اثربخشی دارو‌های درمان کرونا را تأیید کند این دارو‌ها زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند و این اتفاق هم در کمتر از یک هفته می‌افتد.


وی با بیان اینکه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دولتی همچنان رایگان است، تصریح می‌کند: خدمات بیمارستان‌ها همانند روز‌های گذشته ادامه دارد و در زمینه کیفیت دارو تغییری نداشته‌ایم و همه لوازم و تجهیزاتی که مورد تأیید وزارت بهداشت است در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.


حالا باید منتظر ماند و دید که اجرای طرح جریمه ماسک نزدن و بحث تولید دارو‌های داخلی برای جبران دارو‌های کمیاب و نایاب از سوی دولت و دست اندرکاران چه زمانی جواب می‌دهد؟ و شاید هم این طرح مانند ویروس کرونا که مردم به وجود آن عادت کردند، عادی خواهد شد و پس از چند روز فراموش ...

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی