تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

در جریان تشکیل کمیته گردشگری خلاق اتاق ایران مطرح شد: گردشگری از نفت ۱۳۰ دلاری سهمی نداشت چه برسد به حالا

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت آسیب‌دیده گردشگری گفت: گردشگری زمانی که نفت ۱۳۰ دلار بود هیچ کمکی دریافت نکرد. حالا که ۹۷ درصد مشاغل آن از کرونا آسیب دیده‌اند و برای اولین‌بار بعد از ۳۰ سال از دولت کمک خواستیم، جز ابراز شرمندگی چیزی نمی‌شنویم.

کد خبر: ۷۳۱۶۹
۱۴:۲۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ علی‌اکبر عبدالملکی این صحبت‌ها را در جریان تشکیل کمیته گردشگری خلاق در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد. باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو اواخر شهریورماه تشکیل شده بود و رییس آن در توضیح ماموریت این باشگاه گفته بود: کارشناسان این باشگاه براساس شاخص‌های مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی گردشگری، تاسیسات گردشگری را ارزیابی و امتیازدهی کرده و بر پایه آن گواهی اهدا می‌کنند و در کنار آن، دوره‌های آموزشی با هدف ایجاد کسب‌وکار‌های کوچک بر پایه گردشگری خلاق برگزار خواهد شد. اینک کمیته‌ای از آن باشگاه در کمیسیون گردشگری اتاق ایران تشکیل شده که درباره ضرورت آن گفته شده است: گردشگری خلاق راهبرد بخش خصوصی گردشگری است تا بدون اتکا به دولت با داشته‌های موجود گردشگری را گسترش دهند.
 
۹۷ درصد مشاغل گردشگری از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند
علی‌اکبر عبدالملکی - رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران - پس از آن‌که حکم ریاست کمیته گردشگری خلاق را به سهند عقدایی داد، با بیان این‌که از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، حدود ۹۷ درصد از مشاغل حوزه گردشگری آسیب‌دیده‌اند، گفت: دولت آن زمانی که روزانه ۳ میلیون بشکه نفت ۱۳۰ دلاری می‌فروخت به فکر توسعه زیرساخت‌های گردشگری نبود، نه هتل ساخت، نه ناوگان هوایی را گسترش داد و نه خودرو‌های مناسب توریست تهیه کرد. امروز هم که به خاطر کرونا، برای اولینبار در این ۳۰ سال از دولت کمک خواسته‌ایم، جز ابراز شرمندگی چیزی نمی‌شنویم. درحالی که مدام از اهمیت صنعت گردشگری و نقشی که این صنعت در کسب درآمد‌های ارزی دارد، صحبت می‌شود.
 
تنها راه نجات از رکود تورمی قطع امید از حمایت‌های دولت است
سهند عقدایی ـ رییس کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری اتاق ایران ـ نیز در این نشست گفت: در دهه ۹۰ ما شاهد دو دوره شدید رکود تورمی بوده‌ایم که در اقتصاد ایران بی‌سابقه است. در این شرایط که فعلا چشم‌اندازی برای پایانش نمی‌بینیم، راهبرد بخش خصوصی باید قطع امید از هرگونه حمایت دولتی و اتکا به داشته‌های موجود باشد.
 
او افزود: امروز انتظار از دولت برای ایجاد زیرساخت‌های بزرگ گردشگری نظیر هتل‌های بزرگ، توسعه حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده‌ای، مجتمع‌های گردشگری، تبلیغات وسیع بین‌المللی و ...، چه بخواهیم و چه نخواهیم دور از واقعیت است. ما باید سراغ الگو‌هایی از گردشگری برویم که با داشته‌های جوامع محلی همخوان و همساز باشد.
 
عقدایی گفت: در مدل گردشگی خلاق، گردشگر برای تجربه تفاوت‌های فرهنگی به درون جامعه مقصد می‌رود، در خانه‌های محلی اقامت می‌کند، در کنار خانواده‌ها غذای محلی می‌خورد. تلاش می‌کند تجربه نزدیکی از زندگی، فرهنگ و سنن مردم به‌دست بیاورد و بر خلاف گردشگری انبوه، هدفش تماشای گذری جاذبه‌ها و برگشتن به هتل‌های بزرگ و مدرن برای اقامت نیست؛ بنابراین گردشگری خلاق به سرمایه‌گذاری‌های وسیع برای ایجاد امکاناتی که تاکنون وجود نداشته‌اند، نیاز ندارد. گردشگری خلاق تغییر نگاه گردشگر و فعال گردشگری به تجربه و کسب درآمد از آن چیزی که سال‌ها و بلکه قرن‌ها داشته‌ایم، است.
 
رییس کمیته گردشگری خلاق اتاق ایران، تنوع بخشیدن بسته‌های گردشگری و همچنین رشد کسب و کار‌های کوچک را از دیگر ویژگی‌های گردشگری خلاق دانست و یادآور شد: در عرصه تور‌های ورودی، برای بیشتر گردشگران تنها مسیر کلاسیک اصفهان و شیراز و یزد شناخته و تجهیز شده است. این موضوع باعث می‌شود حتی در زمان‌هایی که به خاطر گشایش‌های بین‌المللی، نظیر دوران بعد از برجام، تقاضا برای گردشگری در ایران افزایش می‌یابد، ظرفیت گردشگرپذیری ایران به واسطه نبود بسته‌های متنوع سفر محدود شود. در حوزه گردشگری داخلی نیز عمده تمرکز بر مقاصدی همچون کیش و مشهد بوده و یا شاهد هجوم پرتیراژ و بی‌برنامه گردشگران به مناطق طبیعی هستیم که باعث تخریب محیط زیست و آسیب دیدن فرهنگ بومی شده است.
 
عقدایی بیان کرد: ما با گسترش گردشگری خلاق تلاش می‌کنیم گردشگران را به دورترین نقاط ایران توزیع کنیم. به فعالان کسب و کار‌های کوچک بگوییم به پتانسیل‌های خود باور داشته باشند و به سرمایه‌های کوچک سمت و سو دهیم تا در واحد‌های کوچک، اما به موازات در تعداد زیاد، وارد عرصه اقتصاد گردشگری شوند.
 
سمیه عباسیان ـ رییس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو ـ نیز یادآور شد: این باشگاه به عنوان بازوی گردشگری یونسکو در ایران، آموزش تجاری‌سازی جاذبه‌های گردشگری را رأس برنامه‌های خود گذاشته است.
 
انتقاد نماینده کمیسیون یونسکو: کم‌کاری‌های ایران در شهر‌های خلاق و برند شهری
بنابر گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، امیر روشن - معاون دبیرکل این کمیسیون - هم در این نشست گفت: به عنوان مجری پروژه شهر‌های خلاق اطلاع دارم که تا سال ۲۰۱۹ جمعا ۶۶ شهر با عنوان شهر خلاق یا یادگیرنده خلاق در یونسکو ثبت شده‌اند که رشت، سنندج، اصفهان، بندر خمیر و تهران از آن جمله‌اند. امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کمیسیون ملی یونسکو و همچنین مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران بتوانیم در حوزه گردشگری خلاق اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: یونسکو الگوی توسعه برند شهری را برای سال ۲۰۱۹ معرفی کرد، ولی از ایران هیچ شهری معرفی نشد.
 
روشن از ثبت مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران با محوریت شهر‌های همدان، کرمانشاه و سنندج خبر داد و افزود: قرار است این شهر‌ها به‌عنوان مسیر تمدن و فرهنگ معرفی شوند. شهرداری این سه شهر تمام تلاش خود را به‌کارگیرند تا با برنامه‌ریزی و استراتژی مؤثر، محور گردشگری غرب کشور را راه‌اندازی کنند.
 
سنگ‌اندازی مقررات جلو پای گردشگری دریایی
همچنین لیلا اژدری - رییس کمیته توافق‌های ملی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - گفت: این وزارتخانه در سال‌های گذشته با تمرکز دادن گردشگری موضوعی درصدد رفع موانع حوزه گردشگری بوده است. پس از دو سال بحث و تبادل‌نظر میان بخش خصوصی و دولت، ارتباط گردشگری و کشاورزی جای خود را در کشور پیدا کرده است. در بسیاری از استان‌ها مراکز گردشگری کشاورزی راه‌اندازی شده است و تلاش شده تا این مراکز شناسنامه‌دار شوند.
 
او بیان کرد: متأسفانه با وجود ظرفیت‌های گردشگری دریایی، اما این نوع گردشگری در کشور همچنان مغفول مانده است و موانع و مقررات دولتی بسیاری در این حوزه وجود دارد که امیدوار هستیم با رفع آن‌ها، شاهد توسعه گردشگری دریایی باشیم.
 
مهرشاد کاظمی، رییس ستاد گردشگری تهران که به نمایندگی از شهرداری تهران در این نشست حضور داشت، درباره برنامه‌های شهرداری تهران برای معرفی ظرفیت‌های پایتخت و معرفی آن به‌عنوان مقصد گردشگری، توضیح داد: تهران شهر ناشناخته‌ای است و هنوز بسیاری از جنبه‌های گردشگری آن ناشناخته مانده است. می‌دانیم که اطلاعات گردشگری زیادی درباره تهران وجود دارد، ولی آن‌ها هیچ‌وقت تجمیع نشده‌اند. به همین دلیل سامانه جامع گردشگری تهران را راه‌اندازی کرده‌ایم.
 
رییس ستاد گردشگری تهران همچنین از آماده‌سازی طرح تفصیلی شهر تهران با هدف تهیه پهنه گردشگری خبر داد و گفت: با همکاری نهاد‌های ذی‌نفع، برند شهری تهران شکل گیرد.
 
 
انتهای پیام
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی