تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

خبرخوانی هفتگی دیدار: شجریان رفت، کرونا تاخت، ایران ازبکستان را برد

در این هفته ۲۳۰ هموطن دیگر قربانی کرونا شدند، بورس فقط حفظ ظاهر کرد، روحانی به جلسه سران نرفت، ترامپ از بیمارستان به خانه سفیدش و شجریان به خانه ابدیش رفت و ایران ازبکستان را برد.

کد خبر: ۷۳۰۷۱
۱۰:۲۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در این پایان هفته و به سنت گذشته، دیدارنیوز اتفاقات، رویداد‌ها و اخبار مهم داخلی و خارجی را مورد بررسی و یادآوری قرار می‌دهد، مثل همیشه کرونا اولین موضوعی است که به آن توجه شده است. روز پنجشنبه ۱۷ مهر ماه آمار فوت شدگان ناشی از کرونا،۲۳۰ و مبتلایان شناسایی شده ۴۳۹۲ تن بودند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند واستان‌های  کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.


دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز (۱۷ مهر ۱۳۹۹) بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۴۳۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۰۵۲  نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۸۸ هزار و ۲۳۶ نفر رسید و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته،   ۲۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و  ۸۸۸ نفر رسید.

 

رشد اندک بورس


 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۶ مهر) به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۲.۵ درصد رشد را تجربه کرد. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۳۷ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۹ مهر ماه) با عدد یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۶ مهر ماه) به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید.
 

روحانی در واکنش به دستیار قالیباف: بایست تا آب بیاید و ببردت!

 
حسن روحانی روز سه شنبه به جلسات شورای عالی اقتصادی که باهمیشه با حضور سران قوا برگزار می‌شود نرفت. رییس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره غیرمستقیم به لغو جلسه سران قوا، گفت: من هرگاه شک داشتم که جلسه‌ای را برگزار کنم یا نه؟ سمیناری باشد یا نه؟ اجتماعی تشکیل شود یا نه؟ از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسیدم و هرچه گفتند، عمل کردم. روحانی با اشاره‌ای تلویحی به این ماجرا گفت: همه مردم و همه مسئولان بدون استثنا باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند. اگر این را زیر پا بگذاریم و به آن اهمیت ندهیم - که عقل و شرع و قانون هم به ما این را می‌گوید - آسیب می‌بینیم.

رییس جمهور در سخنانی که رسانه‌ها آن را واکنش به کنایه دستیار سیاسی رییس مجلس به وی در پی لغو جلسه سران قوا توصیف کردند، تصریح کرد: "کسی نمی‌تواند برود در مسیل بایستد، در حالی که صدای سیل را هم می‌شنود و بعد بگوید می‌ترسی که وسط رودخانه بایستی؟ من نمی‌ترسم. خب نترس بایست تا آب بیاید و ببردت! یا زلزله دارد تکان می‌دهد می‌گوید می‌ترسی که زیر این سقف بایستی؟ من نمی‌ترسم و می‌ایستم. خب بایست سقف می‌ریزد روی سرت.
 
در پی لغو جلسه اخیر سران قوا که قرار بود به میزبانی مجلس برگزار شود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره علت این تصمیم‌گیری در رسانه‌ها مطرح شد که نقطه مشترک بیشتر آن‌ها بر حضور رئیس مجلس در بیمارستان مبتلایان به کرونا و بازدید محمدباقر قالیباف از بخش‌های بستری مبتلایانِ وخیم این ویروس، تاکید می‌کرد.

 در همین زمینه روز چهارشنبه علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها ضمن اشاره به لغو این جلسه تصریح کرد: آنچه که مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رییس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رییس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده گفتند که در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد، ولی امکان انتقال آن وجود دارد.
 

اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است

 
ماجرا از آنجا شروع شد که به دنبال واکنش توییتری علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری که با انتقاد از حضور رئیس مجلس در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های تهران گفت: «کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگیزه‌ای، عادی‌سازی نقض آنهاست. حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نشانه ایستادن در کنار مردم نیست، پیامی خطرناک برای سلامت عمومی است.» محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس نیز با انتشار فیلمی از سخنان آیت‌الله بهشتی در توییتر نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی را برای رئیس جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد. برگردید به آن دوران که رئیس جمهور در خط مقدم جبهه بود.»

رییس دفتر رییس جمهور با انتقاد از رویکرد مجلس شورای اسلامی در مورد لغو جلسه اخیرا سران قوا گفت: جلسه اخیرا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد، ولی اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است.
 

ترامپ؛ کرونا بی کرونا!

 
ترامپ کرونا گرفت و خیلی زود خود را از بیمارستان مرخص کرد، برای دوربین‌های تلویزیونی دست تکان داد و، چون فاتحان وارد کاخش شد. او نمی‌خواهد جنگ انتخاباتی را ببازد و همه چیز را فدای پیروزی می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند که بهتر است ترامپ در هیچ سخنرانی و مصاحبه‌ای شرکت نکند، زیرا هر بار موجب خشم بیشتر معترضین می‌شود و شرایط را برای خیابان‎های آمریکا سخت‌تر می‌کند. با این حال ترامپ تمام زور خود را برای پیروزی در انتخابات می‌زند و حتی با شرایط کرونایی هیچ کدام از سخنرانی‌های خود را کنسل نمی‎کند و در ۱۱ ژوئیه در جمع هواداران در دومین کمپین تبلیغاتی خود در نیوهمپشایر سخنرانی خواهد کرد.

دونالد ترامپ کرونا را برای پیروزی در انتخابات نوامبر نادیده می‌گیرد. در حالی که آمار مبتلایان به کووید-۱۹ هر روز در آمریکا رو به افزایش است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ در ۱۱ ژوئیه در جمع هواداران در دومین کمپین تبلیغاتی خود در نیوهمپشایر سخنرانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ترامپ به رقابت انتخاباتی بازگشت؛ البته بدون ماسک!

 

قلب محمدرضا شجریان از تپش ایستاد

 
پزشکان عصر پنجشنبه ۱۷ مهر از ایست قلبی محمدرضا شجریان و تلاش تیم پزشکی برای احیا استاد آواز ایران خبر داد. ولی ساعتی بعد قلب محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، پس از چهار سال مبارزه با سرطان، از تپش ایستاد و تیم پزشکی در حال احیا او هستند. این خبر را دکتر مهرداد بهلولی، در ساعت ۱۶:۲۰ امروز تایید کرد. محمدرضا شجریان در بیمارستان جم تهران درگذشت. این استاد موسیقی در ۱۴ مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود. بر اساس تصمیم خانواده شجریان پیکر آن مرحوم برای تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. این استاد آواز و خواننده پیشکسوت ایرانی در سن ۸۰ سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. او سال‌ها از بیماری رنج می‌برد و طی روز‌های اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.
 
محمدرضا شجریان که متولد مشهد بود، با استعداد خدادادی و تمرین‌های بسیاری که داشت، توانست به یکی از قاریان و خوانندگان موسیقی ایرانی بدل شود. او شرکت «دل‌آواز» را بنیان‌گذاری کرد و پس از آن طی دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ با هنرمندان شاخصی همچون پرویز مشکاتیان، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری کرد که نتیجه آن برپایی ده‌ها کنسرت و انتشار بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی است.
 
شجریان جوایز متعددی نیز در طول حیات حرفه‌ای خود کسب کرد که اکثراً به یک دهه اخیر متعلق دارد، جوایزی همچون: «خداوندگار موسیقی» (جایزه ویژه بنیاد آقاخان در سال ۹۸)، نشان شوالیه (نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه، سال ۱۳۹۳)، جایزه بیتا (بزرگداشت ادب و هنر پارسی در دانشگاه استنفورد آمریکا، سال ۱۳۸۹)، نشان عالی هنر برای صلح در سال ۱۳۹۶، جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در سال ۱۳۷۸. سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران با تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ تهران به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند.

در اولین نمایش اسکوچیچ، ایران ازبکستان را برد

در نخستین بازی تدارکاتی تیم ملی در دوران حضور دراگان اسکوچیچ، ایران در تاشکند به مصاف تیم ملی ازبکستان رفته است. دیدار دوستانه و تدارکاتی تیم ملی ایران و ازبکستان در ورزشگاه پاختاکور برگزار  و ترکیب دو تیم به این شرح بود.
در نیمه نخست کار‌های ترکیبی مهاجمان تیم ملی ایران در دقیقه ۴۲ به نتیجه رسید و سردار آزمون با یک شوت فوق‌العاده و بیرون از موحطه جریمه دروازه ازبکستان را باز کرد. در نیمه دوم نیز مهدی طارمی در ادامه گلزنی‌هایش در اروپا به گل رسید. گل دوم بازی در پی حرکت او در محوطه جریمه ازبکستان و خطای دروازه‌بان حریف در دقیقه ۵۱ ثبت شد. داور مسابقه اعلام ضربه پنالتی کرد و طارمی با خونسردی این توپ را گل کرد و پاداش حرکت زیبای خود را گرفت. با این حال ازبک‌ها به سرعت و در عرض یک دقیقه دروازه ایران را توسط شومورودوف باز کردند تا فاصله را به حداقل برسانند.
 
 بیشتر بخوانید: ایران ۲ ـ ازبکستان ۱، پیروزی اسکوچیچ در اولین نمایش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی