تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
گزارش کامل مناظره پنس و هریس + بازتاب ها

مواجهه محافظه‌کار خونسرد با لیبرال پرشور!

کد خبر: ۷۳۰۲۸
۰۴:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۹

پوشش زنده مناظره پنس ـ هریس

 

دیدارنیوز: مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا و شریک انتخاباتی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها تا دقایقی دیگر  در مناظره نامزدهای معاونت ریاست جمهوری در مقابل هم خواهند ایستاد. این دو از پشت یک دیوار طلقی با یکدیگر مناظره می‌کنند. این مناظره به خصوص با توجه به سن و سال بایدن و ترامپ حائز اهمیت است. زیرا بر طبق قانون اساسی آمریکا در صورت درگذشت رئیس جمهور در طول دوره ریاست جمهوری، معاون او جانشین او خواهد شد. 

 

واکنش‌ها بعد از مناظره پنس و هریس

 
ریان لیزا در پولتیکو نوشت: این یک بحث خسته کننده بین دو نامزد آماده و براق! بود که علاقه چندانی به دادن جواب سوالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شد نداشتند و برای این کار هم تحت فشاری از طرف مجری نبودند. دو سیاستمدار حرفه‌ای که با هم مودبانه برخورد می‌کنند، قوانین را زیر و رو می‌کنند و مرتبا واقعیات را می‌چرخانند. موارد زیادی برای نقد وجود داشت. اما شاید این مناظره نمایی از سیاست آمریکا باشد بعد از آن که سلطه دونالد ترامپ بر آن به پایان برسد. ترامپی که در مناظره اولش با بایدن ۹۰ دقیه حرف او را قطع می‌کرد.
 
 
داگ شون تحلیلگر فاکس نیوز نوشت: این مناظره مانند اکثر مناظره‌های معاونان رئیس جمهور تاثیر روی مبارزات انتخاباتی ندارد، نظرسنجی‌ها را تغییر نمی‌دهد و باعث برد و باختی برای کمپین‌ها نمی‌شود. این نکته در مورد  این مناظره به خصوص از این جهت درست است که این مناظره فاقد هر گونه بحث سیاسی معنادار و فارغ از تکرار مواضع قبلی طرفین با صدای بلند بود. هر دو  نفر از پاسخ به برخی سوالات طفره رفتند و جواب‌هایی دادند که دوست داشتند. 
 
 
آنتونی زاکر تحلیلگر بی بی سی نوشت:مناظره نامزدهای  معاونت رئیس جمهور به ندرت تغییری در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ایجاد می‌کند و مناظره امشب هم از این اصل مستثنی نبود. هر دو نفر لحظات قوی و لغزش‌های اندکی داشتند، اما لحظه به یادماندنی‌ای خلق نشد. یک نتیجه قابل فراموش شدن خبر خوبی برای دموکرات‌هاست که در نظرسنجی‌ها پیش هستند. 
 
 
فاکس‌نیوز تیتر زد مناظره ای «مدنی اما جنجالی» و نوشت: بایدن و هریس در بحث های مربوط به دیوانعالی ، کرونا و اقتصاد اختلاف نظر داشتند.
 
دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: مایک پنس عالی دارد کار می کند . خانم [ هریس ] ماشین گاف دادن است.
 
 
جو بایدن در توئیتر خود نوشت: کاملا هریس، تو سبب افتخار همه ما شدی.
 
 
نیویورک تایمز تیتر زده است «چهره‌ای مدنی‌تر، اما تبادلات تیزبینانه در سیاست» در ادامه نوشت هریس، مایک پنس و ترامپ را به یک شکست فاجعه بار در سیاست بهداشت عمومی متهم کرد. پنس از برخورد کاخ سفید با ویروس کرونا دفاع کرد و برخلاف رئیس جمهوری، خود را به عنوان یک رهبر میانه‌رو معرفی کرد.
 
وندی شرمن، دیپلمات آمریکایی در توئیتر خود نوشت، پنس می داند آنها می بازند او درحالی به مسئله هیلاری اشاره می کند که ترامپ در همه موارد دیگر شکست خورده است؛ مردم آمریکا بهتر می دانند. به بایدن رای دهید.
 
 
ان‌بی‌سی نوشته است، در جریان مناظره میان نامزدهای معاونت رئیس جمهوری آمریکا که سه شنبه شب برگزار شد، مایک پنس، نامزد جمهوری خواهان 93 بار رقیب خود را هدف حمله لفظی قرار داد و 16 بار صحبت های وی را قطع کرد. کاملا هریس، نامزد دموکرات ها 84 حمله لفظی انجام داد و 9 بار صحبت های طرف مقابل را قطع کرد
 
 
جی استریت (لابی یهودیان لیبرال در آمریکا) در توئیتر خود نوشت: حق با کاملا هریس است، سیاست خارجی ترامپ به ویژه تصمیم او درخصوص خروج از برجام یک فاجعه بود؛ ذخایر اورانیوم ایران 10 برابر شد. ما منزوی شدیم و نزدیک ترین متحدانمان را تهدید کردیم. امنیت جهان بخاطر ترامپ کمتر شده است.
 
 
سی‎ان‌ان، کاملا هریس را برنده مناظره با مایک پنس معرفی کرد.
 
 

در مناظره پنس و هریس چه گذشت؟


• نخستین سوال مجری در مورد ویروس کرونا و عملکرد دولت در این مورد بود.


• هریس مناظره را تهاجمی شروع کرد و عملکرد دولت ترامپ در مورد بحران کرونا را بزرگترین شکست یک دولت در تاریخ آمریکا دانست. او با مرور آمار‌های کرونا دولت ترامپ را به مخفی کردن اطلاعات و بی‌عملی در مورد کرونا متهم کرد و از مرگ ۲۱۰ هزار آمریکایی بر اثر کرونا سخن گفت.


• پنس در پاسخ ابتدا چین را متهم اصلی رواج ویروس کرونا دانست. پنس تاکید کرد که تاکنون ۱۱۰ میلیون تست کرونا انجام شده است و تدابیر دولت ترامپ در جلوگیری از سفر از چین به آمریکا در ابتدای بحران کرونا جان ۲.۲ میلیون آمریکایی را نجات داده است. پنس گفت که مردم آمریکا در مقابله با بحران کرونا فداکاری کرده‌اند و نباید این فداکاری زیر سوال برود.


• هریس در پاسخ به پنس گفت که مردم آمریکا به خاطر بی کفایتی دولت ترامپ ناگزیر از فداکاری شده‌اند. او بار دیگر دولت ترامپ را به مخفی کاری متهم کرد. او گفت که در صورتی از واکسن احتمالی استفاده می‌کند که متخصصان این واکسن را تایید کنند و نه دولت ترامپ!


• پنس مدعی شد که در حال حاضر ۵ شرکت آمریکایی در حال تهیه میلیون‌ها دوز واکسن کرونا هستند. او در پاسخ به هریس به عملکرد بد دولت اوباما در ماجرا آنفولانزای خوکی اشاره کرد.


• سوال بعدی مجری در مورد تقسیم مسئولیت بین معاون اول و رئیس جمهوری در دولت‌های ترامپ و بایدن بود. این که احتمال دارد یکی از این دو نفر در میانه دوره به عنوان رئیس جمهور ایفای نقش کند.


• کاملا هریس با اشاره به سوابقش به عنوان نخستین زن سیاهپوستی که دادستان کل یک ایالت شده است و دومین زن سیاه‌پوست سنای آمریکا، این سوابق را دلیل دعوت از او به عنوان معاون بایدن دانست. او صداقت ترامپ را مورد تردید قرار داد و گفت که او در سال‌های گذشته تنها ۷۵۰ دلار مالیات داده و در انتشار اطلاعات خود صادق نبوده است.


• پنس با دفاع از ترامپ گفت که او یک بیزنس من است و همیشه انواع مالیات‌ها را پرداخت کرده و اطلاعات خود را هم همیشه منتشر کرده است.


• سوال بعدی در مورد برنامه‌های اقتصادی دو نامزد بود.


• کاملا هریس با تاکید بر ایجاد اصلاحات مالیاتی توسط دولت بایدن به نفع کم درآمد‌ها این اقدام را به نفع کارگران آمریکایی دانست. او به سرمایه گذاری دولت بایدن در زیرساخت‌های آمریکا مانند جاده‌های این کشور اشاره کرد. چیزی که وعده دونالد ترامپ هم بوده است. هریس بر سرمایه‌گذاری بر امر خلاقیت تاکید کرد. او گفت که در دولت بایدن کوشیده خواهد شد که تحصیلات رایگان برای خانواده‌هایی که زیر ۱۲۰ هزار دلار درآمد دارند تامین خواهد شد.


• پنس بر عملکرد قوی اقتصادی دولت ترامپ تاکید کرد. او گفت که دولت بایدن به دنبال افزایش مالیات‌هاست و قصد دارد که سوخت‌های فسیلی را حذف کند. او تاکید کرد که بر خلاف گفته‌های هریس خانواده‌های متوسط آمریکایی از طرح کاهش مالیات‌های ترامپ سود برده‌اند. او تداوم بازسازی اقتصاد آمریکا را در گروی این انتخابات دانست.


• هریس تاکید کرد که در دولت بایدن مالیات‌های برای افراد و خانوار‌های با زیر ۴۰۰ هزار دلار درآمد سالانه افزایش نخواهد یافت. او بر تلاش‌های بایدن برای طرح بیمه عمومی در دولت اوباما تاکید کرد که ۲۲ میلیون نفر از آن بهره‌مند شده‌اند.


• پنس گفت که دموکرات‌ها به دنبال حذف سوخت‌های فسیلی و محدود کردن حمل و نقل هستند. آن‌ها قصد بازگرداندن آمریکا به توافق پاریس و افزایش مالیات‌ها را دارند.


• هریس تاکید کرد که عملکرد دولت ترامپ مشکلات زیست محیطی به بار آورده و غرب ایالات متحده در آتش می‌سوزد. او دولت ترامپ را متهم کرد که علم را قبول ندارد او مجددا تاکید کرد که مالیات‌ها برای افراد زیر ۴۰۰ هزار دلار درآمد افزایش نخواهند داد.
• سوال بعدی مجری در مورد رویکرد آمریکا به چین بود.


• پنس تاکید کرد که دولت ترامپ بعد از دهه‌ها در مقابل چین ایستاده است و این کشور باید به خاطر ویروس کرونا سرزنش شود و دولت ترامپ همچنان در برابر چین خواهد ایستاد. او کاملا هریس را متهم کرد که رویکردی رادیکال در مقابل مسائل زیست محیطی دارد و حتی از برنی سندرز هم لیبرال‌تر است.


• کاملا هریس گفت که رویکرد دولت ترامپ به چین باعث از دست رفتن مشاغل و جان مردم شده است. جنگ تجاری با چین به رکود اقتصادی در آمریکا منجر شده و هزنیه مصرف کنندگان را افزایش داده است. دولت ترامپ به نحو بیمارگونه‌ای میل به از میان بردن میراث اوباما دارد و اقدامات مهم آن دولت برای مدیریت روابط با چین را از بین برده است.
• سوال بعدی مجری در مورد سیاست خارجی و نقش رهبری جهانی آمریکا بود.


• هریس در پاسخ به این سوال گفت که رهبر ما (ترامپ) احترام خود را در میان رهبران جهان از دست داده است. او به متحدان آمریکا پشت کرده و دیکتاتور‌ها را در آغوش گرفته است. او از برجام خارج شده و این اقدام به کاهش امنیت آمریکا منجرشده است، زیرا ایران امروز ذخایر هسته‌ای بیشتری دارد. ترامپ چیزی از صداقت نمی‌داند.


• پنس پاسخ داد که ترامپ سفارت این کشور را به اورشلیم (بیت المقدس) برده است؛ کاری که بایدن در زمانی که می‌توانست انجام نداد. متحدان آمریکا در دولت ترامپ هزینه‌های بیشتری در عرصه سیاست خارجی می‌پردازند (همه هزنیه‌ها بر دوش آمریکا نیست.). در زمان اوباما داعش بخش بزرگی از خاورمیانه را در اختیار گرفته بود. در حالی که ترامپ به نیرو‌های مسلح ما فرصت داد که داعش را از بین ببرد. ما ابوبکر بغدادی را کشتیم، چون او مسئول جان آمریکایی‌ها بود. در حالی که دولت اوباما بیش از ۱ میلیارد دلار به ایران داد ما (سردار) قاسم سلیمانی را ترور کردیم.


• هریس در جواب گفت که بعد از ترور (سردار) سلیمانی ایران متقابلا به پایگاه آمریکایی حمله کرد. نیرو‌های ما دچار ضربه مغزی شدند و ترامپ از آن به عنوان سردرد یاد کرد! او نیرو‌های نظامی ما را هالو نامید. او حتی در مورد مک کین که یک قهرمان بود گفته است که او قهرمان نبوده است، چون زمانی اسیر شده است.


• پنس گفت که هریس به ترامپ در مورد ارتش تهمت زده است. پسر و داماد من در ارتش هستند و می‌دانم که نیرو‌های مسلح در مورد ترامپ چگونه فکر می‌کنند. پنس گفت که (سردار) سلیمانی ترور شد، چون مسئول کشته شدن صد‌ها سرباز آمریکایی بود و بایدن و هریس از این کار انتقاد کردند. بایدن حتی مخالفت کشتن بن لادن هم بوده است.


• سوال بعدی مجری در مورد معرفی ایمی کونی برت (قاضی محافظه‌کار) به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا و مقوله سقط جنین بود.
• پنس گفت که ترامپ خوشحال است که می‌تواند برت را معرفی کند. او زنی خارق العاده است که به خاطر مسیحی بودن به او حمله شده است؛ و رهبران دموکرات او را به خاطر ایمانش «دگم» خطاب کرده اند.


• هریس در این مورد گفت که ۲۷ روز تا انتخابات باقی مانده است و باید اجازه داده شود که اول رئیس جمهور انتخاب شود. او در مورد سقط جنین گفت که او برای آزادی زن می‌جنگد تا زنان بدن خود را کنترل کنند. در مورد دیوان عالی نه فقط بحث سقط جنین که مقوله بیمه درمانی هم مهم است که ترامپ در پی لغو آن است.


• پنس گفت که ما به قداست زندگی احترام می‌گذاریم. بایدن و هریس هر دو طرفدار سقط جنین هستند. ما در این موردایستادگی می‌کنیم. او از هریس پرسید که اگر برت انتخاب شود و بایدن به پیروزی برسد آیا آن‌ها به دنبال افزایش تعداد قضات دیوان عالی خواهند بود.


• هریس با اشاره به عملکرد آبراهام لینکلن گفت که او در سال ۱۸۶۴ وقتی انتخابات نزدیک بود، قاضی‌ای در دیوان عالی منصوب نکرد.


• پنس دوباره از او در مورد افزایش قضات پرسید. هریس جواب نداد. در عوض گفت که انتصابات قضایی ترامپ ایدئولوژیک بوده است.


• سوال بعدی مجری در مورد پروند رینا تیلر بود و از هریس پرسید آیا در این مورد عدالت اجرا شده است.


• هریس جواب داد که این طور نبوده است. او از خشونت پلیس انتقاد و به جریان خفه شدن جرج فلوید اشاره کرد. او گفت که در دوران جوانی در تظاهرات‌ها شرکت داشته و ضمن این که خشونت را تایید نمی‌کند می‌داند که باید برای ارزش‌ها مبارزه کرد. او گفت که در دولت بایدن با پلیس‌های قانون شکن مبارزه خواهد شد. او گفت که آن‌ها مصرف ماری جوانا را آزاد خواهند کرد.


• پنس گفت که در مورد پرونده رینا تیلر یک هیئت منصفه رای داده است و او به سیستم قضایی اعتماد دارد. در مورد قاتل جرج فلوید عدالت اجرا خواهد شد، اما این توجیه خشونت نیست. او تاکید کرد که در همین شهر محل برگزاری مناظره هفته قبل یک سالن آرایش به دست خشونت گران نابود شده است. او گفت که وقتی دولت ترامپ خواسته قانونی به نفع پلیس تصویب کند؛ دموکرات‌ها مقاومت کرده‌اند.


• هریس گفت که ترامپ حاضر نشده است که نژاد پرستی را محکوم کند. او به مکزیکی‌ها توهین کرده و جلوی ورود مسلمانان را گرفته است. اما بایدن تکثر این کشور را درک می‌کند.


• پنس جواب داد که یکی از دلایل تنفر مردم از رسانه‌ها برخورد گزینشی آنهاست. ترامپ نژاد پرستی را محکوم کرد، او داماد و نوه‌های یهودی دارد. او برای سیاهپوستان در همه زمینه‌ها فرصت ساخته است. پنس کارنامه هریس در دادستانی کالیفرنیا زیر سوال برد.


• هریس با برشمردن برخی اقداماتش در کالیفرنیا گفت که لازم نیست پنس به او درس بدهد!


• سوال بعدی مجری در مورد انتقال مسالمت آمیز قدرت بود.


• هریس در پاسخ گفت که آن‌ها برای دموکراسی می‌جنگند و حتی جمهوری‌خواهان برجسته از بایدن حمایت می‌کنند. او تاکید کرد. او از مردم خواست که رای بدهند و مانند بایدن چند بار این جمله را تکرار کرد. او گفت که اگر همه مردم از حق رای خود استفاده کنند؛ بایدن پیروز می‌شود و اجازه نخواهد داد که کسی دموکراسی را زیرسوال ببرد.


• پنس در پاسخ گفت که شما ۳ سال به دنبال زیر سوال بردن انتخابات قبلی و باطل کردن رای مردم بودید. اما من مطئنم که مردم به خاطر اقتصاد، مسائل انرژی و ارتش به ترامپ رای خواهند داد. در مورد قبول نتیجه هم شما در پی از بین بردن رای مردم بودید. اف بی آی، و سی آی‌ای از ترامپ جاسوسی کرده‌اند تا نشان دهند که او با روسیه در تماس بوده در حالی که در نهایت هیچ سندی وجود نداشت. او گفت که بایدن و هریس در پی تغییر قانون انتخابات و رای گیری پستی هستند و لی در نهایت ترامپ برنده است.


• در نهایت مجری سوال یک دانشجو را خواند که در آن پرسیده بود وقتی رهبران دو حزب در حال دریدن هم هستند چگونه می‌خواهند که آمریکا را متحد کنند.


• پنس جواب داد که آزادی رسانه‌ها و افکار بخشی از اعتقادات ماست، اما در نهایت و با همه اختلاف نظر‌ها درکنار هم می‌ایستیم.


• هریس هم این دانشجو را یک رهبر جوان خواند و از یکپارچگی آمریکا سخن گفت.

 

آخرین واکنش‌ها قبل از مناظره

ریان نوبلز در سی ان ان نوشته است: در حالی که انتظار می‌رود که پنس در مورد عملکرد دولت ترامپ در بحران کرونا به چالش کشیده شود، اما انتظار می‌رود که او تنها در فاز دفاعی باقی نماند و به خصوص به هریس با توجه به مواضع او در مورد خدمات درمانی همگانی حمله کند. 
 
نیویورک تایمز در ابتدای گزارش خود در مورد این مناظره نوشته است که دیوار‌های طلقی در سالت لیک سیتی (شهر محل برگزاری مناظره) یادآور تاثیری است که بیماری کرونا بر مبارزات انتخاباتی و زندگی در آمریکا نهاده است. ویروسی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر را کشته است و میلیون‌ها شغل را از میان برده است.
 
فاکس نیوز در گزارش خود در مورد این مناظره نوشته است در حالی که احتمالا هریس در مناظره امشب حملات خود را متوجه ترامپ خواهد کرد، پنس خواهد کوشید تمرکز خود را بر روشن کردن تفاوت‌های خودش و هریس بگذارد.
 
بی بی سی در مطلبی به زنانی چون جرالدین فرارو و سارا پیلین پرداخته است که پیش از هریس به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری مطرح شده بودند. 
 
 

 

سوابق پنس و هریس

کامالا هریس،  متولد ۲۰ اکتبر سال ۱۹۶۴ است و آفریقایی - آسیایی تبار است. مادر هریس هندی و متخصص سرطان سینه است و پدرش جاماییکایی پروفسور اقتصاد بوده است که در سال ۱۹۶۱ برای ادامه تحصیلات در رشته اقتصاد از جامائیکا به کالیفرنیای آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه بارکلی درس خواند. هریس فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا است. او در رشته‌های علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق درس خوانده است. هریس مدافع حقوق مهاجران و زنان است و «یک صدای ضد ترامپ» در آمریکا محسوب می‌شود. هریس مدافع حقوق مهاجران و زنان است و «یک صدای ضد ترامپ» در آمریکا محسوب می شود. او با «داگلاس امهاف» وکیل کالیفرنیایی ازدواج کرده ‌است.
 
مایک پنس ۵۷ ساله از محبوبیت زیادی بین کسانی برخوردار است که در مسائل اجتماعی عقاید محافظه‌کارانه دارند. او به سابقه کاری خود در واشنگتن می‌بالد. پنس همراه با پنج برادر و خواهرش در خانواده‌ای کاتولیک در شهر کلمبوس ایالت ایندیانا بزرگ شده است. مایک پنس یک مسیحی تبشیری است و در سال ۱۹۸۶ از دانشکده حقوق دانشگاه ایندیانا فارغ التحصیل شده است. او با کرن پنس ازدواج کرد و سه فرزند دارد. پنس محافظه‌کار و از هواداران دیرپای جنبش تی پارتی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی