تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
مصاحبه دیدار با جوانا لبلنک استراتژیست سیاسی آمریکایی

بایدن به برجام بر می‌گردد و این به نفع مردم ایران خواهد بود

دیدار با جوانا لبلنک، استراتژیست سیاسی و امنیت ملی آمریکایی در خصوص سیاست خارجی دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به گفت‌وگو پرداخته است. متن کامل این گفت‌وگو و فیلم آن را در این گزارش می‌خوانید و می‌بینید.

کد خبر: ۷۲۹۱۵
۱۸:۴۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
دو حزب آمریکا بر سر جنگ تجاری با چین اتفاق نظر دارند/ بایدن به برجام بر می‌گردد و آمریکا را از این مشکل در سیاست خارجی رها خواهد کرد
 
 
دیدارنیوز ـ حمیدرضا بابایی: روند سیاست خارجی هر کدام از نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا موضوع مهمی است. در شرایطی که آمریکا در چالش‌های جدی با بعضی کشور‌ها از جمله چین و روسیه قرار دارد، این موضوع برای انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. بر همین اساس دیدار با جوانا لبلنک، استراتژیست سیاسی و امنیت ملی آمریکایی به گفت‌وگو نشسته است.

در ادامه این گفت‌وگو را بخوانید و ببینید.
 
 
 
 
 
 
 
 


تفاوت‌های سیاست خارجی ترامپ و بایدن در صورت پیروزی هر کدام چگونه تفسیر می‌کنید؟
 
درباره اختلافات سیاست خارجی دولت ترامپ و بایدن در قبال ایران، آن گونه که شاهدیم اختلافاتی اساسی وجود دارد. در دوره اوباما، دولت آمریکا با ایران وارد توافق هسته‌ای شد و این گامی به جلو بود. ترامپ  از این توافق خارج شد، اقدامی که باعث ایجاد نگرانی‌های زیاد در آمریکا و آشکارا نگرانی متحدان ما در ناتو شده است. آمریکا با خروج از توافق با ایران چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را که اکنون در ایران وجود دارد، تشدید کرد و همان طور که می‌دانیم ایران کشوری است با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و متوسط سن ۳۰ سال و به دلیل تحریم‌ها، مردم قادر نبوده‌اند کار پیدا کنند و آشکارا این مسئله از مدت‌ها قبل وجود داشت، اما فکر می‌کنم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اقتصاد ایران را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. تورم افزایش یافته است در ایران و فرار مغز‌ها صورت گرفته و آن‌ها برای زندگی بهتر در حال ترک این کشور به اروپا و آمریکا هستند. به نظر من در دولت بایدن، آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران می‌پیوندد تا کامیابی مردم ایران تضمین شود و برای آمریکا نیز رهایی از یک مشکل در عرصه‌ سیاست خارجی خواهد بود.

در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات بشود، آیا روند خروج از سازمان‌های جهانی را شتاب خواهد داد؟
 
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که هم اکنون ادامه دارد، دونالد ترامپ سخنرانی و مشخص کرد که منافع آمریکا و مردم آمریکا همواره نخستین اولویت است همان طور که شما هم احتمالاً تصور می‌کنید. رئیس جمهوری کنونی آمریکا قویا دراین باره نظر داده است و فکر می‌کنم که اگر به تصمیمات گذشته در عرصه‌ سیاست خارجی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که آمریکا همواره منافع خود را در اولویت قرار داده است و مشخصاً در خصوص تمامیت ارضی و دیگر مسایل کشور‌ها و تصور می‌کنم کرونا به ما آموخته است که تعاملات چند جانبه چه اهمیتی دارد. کشور‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا صلح و موفقیت‌های اقتصادی تضمین شود و لذا قطعاً تصور می‌کنم اگر ترامپ مجدداً پیروز شود، آمریکا همچنان از بسیاری سازمان‌های بین‌المللی که لزوماً منافع آن را تامین نمی‌کنند، خارج خواهد شد. مثلاً به سازمان بهداشت جهانی نگاه کنید، آمریکا همان طور که می‌دانید از آن خارج شده است، اما اگر جست و جو کنید مشخص می‌شود آمریکا چرا از آن منافع چندانی ندارد. این سازمان باید تضمین کند که کشور‌های در حال توسعه به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند، مواردی که برای موفقیت آن‌ها ضروری است؛ لذا این اقدامی بود که انجام شد و گام‌های دیگری هم وجود دارد و من فکر می‌کنم شاهد آن خواهیم بود که دولت ترامپ همچنان از سازمان‌های مختلف خارج خواهد شد.

اگر ترامپ رای بیاورد استراتژی او در مقابل چین و روسیه چگونه خواهد بود؟
 
نخست و مهم‌تر از همه، تا جایی که به چین مربوط می‌شود، شاهدیم که میان آمریکا و چین جنگ تجاری وجود داشته است و توافق بر سر این جنگ، مسئله‌ای دوحزبی در آمریکا است. این چیزی است که من به عنوان یک فرد ساکن آمریکا به شما می‌گویم. این فقط موضع جمهوری خواهان نیست، این گونه نیست که دمکرات‌ها موضعی متفاوت داشته باشند؛ فکر می‌کنم هر کسی، یعنی اغلب مقامات منتخب ما در آمریکا می‌پذیرند که بین دو کشور جنگ تجاری وجود دارد و آمریکا باید گام‌های مشخص بردارد تا تضمین شود به عنوان رهبر جهانی، موقعیت مناسبی را حفظ می‌کند. درباره چین، شاهد بحران کویید-۱۹ هستیم؛ و دولت کنونی آمریکا تصریح کرده است که چین عامل تولید و شیوع این ویروس است و مسئول مرگ هزاران نفر در آمریکا و کشور‌های سراسر جهان است؛ لذا به نظر من دولت ترامپ موضعی سرسخت‌تر در قبال چین خواهد داشت و به اعمال فشار بر آن ادامه خواهد داد، می‌توانم بگویم این مربوط به دولتی می‌شود که پیش از هر چیز، واقعاً می‌خواهد منافع مردم آمریکا را حفظ کند، برخی با این رویکرد موافقند. برخی مخالف این شیوه هستند، به هر حال این رویکردی است که ترامپ به نمایندگی از مردم آمریکا اتخاذ کرده است.

رویکرد بایدن و ترامپ در صورتی که هر کدام پیروز انتخابات باشند با خاورمیانه چگونه خواهد بود؟

باز هم به نظر من همکاری چندجانبه ضروری است. به نظر من تا جایی که به مسئله تحریم‌ها مربوط می‌شود، هدف از طراحی تحریم‌ها اعمال فشار به دولت بود، تا با مردمش رفتار مناسبی داشته باشد و این که گاهی اوقات منافع برخی دولت‌ها تضمین شود، اما به نظر من تا جایی که به تحریم‌ها مربوط می‌شود، مردمی که واقعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند، طبقه متوسط مردم هستند، زیرا مردم بالادست اغلب به منابع دسترسی دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد زندگی و حتی شادی خود را دنبال کنند؛ لذا به نظر من دولت بایدن این مسئله را تا حدی درک می‌کند البته نه به طور کامل، زیرا من نمی‌گویم که بایدن در خصوص سیاست خارجی در خاورمیانه یا سایر مناطق جهان، تمام تصمیمات درست را اتخاذ کرده است، اما میان رهبری بایدن و ترامپ اختلافات شدید وجود دارد و شفاف بگویم که به نظر من بایدن یک سیاستمدار بزرگ است؛ لذا می‌توانیم به سوابقش برگردیم و ببینیم اکنون کجا است، به خصوص درباره‌ مسائل مرتبط با خاورمیانه، اما مهم‌تر اینکه او کار خود را به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا آغاز کرد و در خصوص مسایلی که در منطقه روی می‌دهد، قویاً دخالت داشته است؛ لذا به نظر من، او قطعاً به توافق هسته‌ای ایران خواهد پیوست و اقدامی مثبت و رو به جلو خواهد داشت. شفاف بگویم، در نهایت این کار به نفع مردم ایران و منطقه صورت می‌گیرد.

فکر می‌کنید اگر ترامپ و بایدن هر کدام رأی بیاوند آمریکا را وارد جنگ جدیدی خواهند کرد؟
 
ابتدا بگویم من فکر نمی‌کنم جنگ دیگری در آینده نزدیک دربگیرد، چه در اینکه اگر رئیس جمهوری مجدداً انتخاب شود، و یا بایدن. زیرا تصور نمی‌کنم چنین چیزی به نفع مردم آمریکا، یا مردم ایران و یا مردم کشور‌های خاورمیانه باشد. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد مردم آمریکا دیگر آماده و موافق این نیستند که آمریکا با ایران بجنگد. هیچ کس نمی‌خواهد که مردم کشته شوند؛ لذا جنگ راه حل چالش‌های ایران و آمریکا نیست. دو کشور برای تحکیم روابط دوجانبه باید مذاکرات سازنده بکنند، نه فقط با ایران که با سایر رهبران منطقه؛ تا تضمین شود مردم ایران می‌توانند به دنبال شادی خود باشند. مثلاً در ایران سیاه پوستان ایرانی زندگی می‌کنند. اخیراً من مقاله‌ای درباره جوامع سیاه پوست خواندم که در آن درباره مشکلات سیاه پوستان ایران بحث می‌شد. این مسئله خیلی نگران کننده است و برای من به عنوان یک زن سیاه پوست ساکن آمریکا، مطالعه درباره چالش‌های فراروی گروهی خاص از ایرانی‌ها، دردسر آفرین بود؛ لذا تضمین اینکه دولت ایران کار‌های لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند زندگی و شادی خود را دنبال کنند و همچنین چالش‌های موجود در ایران، صرفاً منحصر به ایران نیست، زیرا همان طور که می‌دانیم، مبارزه برای عدالت، برابری و دمکراسی، کاری بسیار دشوار و دائم است و منحصر به کشور‌های خاصی نیست، چنانچه دولت ایران تضمین دهد از حقوق مردمش حمایت بشود، نشان می‌دهد که دولت ایران هر کار لازمی را برای مردمش و این کشور انجام می‌دهد و این مسائل اغلب بر تصمیمات سیاست خارجی رهبران مهم مانند آمریکا و قدرت‌های غربی تاثیر می‌گذارد.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی