تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بحران کرونا در تهران/ مردانی: به شمال بروید، بیماران باید در چادر‌های صحرایی بخوابند

موج سوم کرونا، بیمارستان‌های شهر تهران را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است، در این میان، اما اختلاف نظر‌هایی میان مسئولان تصمیم‌گیرنده شهر وجود دارد.

کد خبر: ۷۲۸۲۷
۱۴:۴۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ بدتر از فروردین، بدتر از خرداد، پاندمی کووید-۱۹ بار دیگر در تهران به اوج خود رسیده است. اوجی که این بار معلوم نیست سیستم بهداشتی تا کی توان تحمل آن را دارد، این بار بیمارستان‌های شهر به معنای واقعی کلمه پر شده‌اند، آی‌سی‌یو‌ها ظرفیت پذیرش بیمار‌های جدید را ندارند و هر روز کرونا، زندگی ده‌ها نفر را به پایان می‌رساند.
 
براساس آنچه استاندار تهران اعلام کرد، پریروز در پایتخت ۶۸ نفر بخاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ بیشتر از ۳۰ درصد آمار روزانه فوتیان کرونای کل کشور. البته حتی این احتمال وجود دارد که این تعداد در تهران بیشتر هم باشد، چراکه روز گذشته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، اعلام کرده بود که ۱۳۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند.
 
خداکرمی درباره علت اختلاف بین آمار اعلام شده توسط خودش و استانداری می‌گوید: «آنچه وزارت بهداشت اعلام می‌کند برمبنای تشخیص قطعی کروناویروس است، در بهشت زهرا جواز‌های قطعی و مشکوک به کرونا منتشر می‌شود، آنچه من اعلام کردم مجموع کسانی است که دفن شده‌اند که یا قطعا کرونا داشتند یا به این بیماری مشکوک بودند. استاندار درست می‌گوید، آمار رسمی همان ۶۸ نفر است. این که من آمار اعلام می‌کنم صرفا به این دلیل است که مردم بدانند شرایط چگونه است و بیشتر رعایت کنند.»
 
چه تعداد قربانیان روزانه کرونا در تهران ۶۸ نفر باشد، چه ۱۳۶، تقریبا هیچ اختلاف نظری نسبت به وضعیت بحرانی پایتخت و برخی استان‌های دیگر در مقابله با موج سوم کرونا وجود ندارد.
 
هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که مریضی پشت در بماند، اما این که تا کی بتوانیم به این روند ادامه بدهیم به عوامل مختلفی وجود دارد و نمی‌توانم عدد شفافی بگویم. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، الان ۱۸۰ در بیمارستان در تهران وجود دارد اگر آن‌ها تخت‌های بیشتری در اختیار کرونایی‌ها قرار ندهند و از سویی شیوع بیماری به همین روند ادامه پیدا کند، تحمل وضعیت سخت می‌شود.
 
«اگر دوباره آخر هفته به شمال بروند، بیماران باید در چادر‌های صحرایی بخوابند»
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در رابطه با وضع کرونا می‌گوید: «وضعیت تهران قرمز است، وضعیت بحرانی است، تعداد مبتلایان روز به روز بیشتر می‌شود. دیگر بخش خالی در بیمارستان‌ها وجود ندارد و اگر عزیزان آخر هفته دوباره به شمال بروند و وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، دیگر بیماران باید در چادر صحرایی بخوابند.»
 
البته به نظر می‌رسد این حرف‌های عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، صرفا یک تهدید توخالی نباشد. وضعیت این روز‌های بیمارستان‌های پایتخت این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد، میزان مراجعه و بستری روزانه به بیمارستان‌ها بیش از ۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است و این فشار شدیدی به بیمارستان‌ها وارد کرده است.
 
برای مثال اطلاعاتی که از بیمارستان امام خمینی در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته نشان می‌دهد که تخت‌های آی‌سی‌یو این بیمارستان کاملا پر شده‌اند و تنها در صورت ترخیص بیماران جا برای بیمار‌های وخیم کرونایی دیگر خالی می‌شود، تخت‌های دیگر بیمارستان هم به شکل بسیار محدود در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌گیرد.
 
خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در این رابطه می‌گوید: «هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که مریضی پشت در بماند، اما این که تا کی بتوانیم به این روند ادامه بدهیم به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توانم عدد شفافی بگویم. الان ۱۸۰ بیمارستان در تهران وجود دارد اگر آن‌ها تخت‌های بیشتری در اختیار کرونایی‌ها قرار ندهند و از سویی شیوع بیماری به همین روند ادامه پیدا کند، تحمل وضعیت سخت می‌شود.».
 
اما اختصاص تخت‌های بیشتر به کرونایی‌ها، می‌تواند پیامد‌هایی برای دیگر بیماران غیرکرونایی به همراه داشته باشد. موضوعی که از همین حالا هم نشانه‌هایی از آن دیده شده است.
 
صادق‌نیست توضیح می‌داد: «نسبت به اسفند و فروردین ما بیشتر به رفتار بیماری آشنا شدیم و اثربخشی و مکانیزم مدیریت بیماری بهتر شده است، اما تفاوت دیگر به بیماران غیرکرونایی مربوط می‌شود. اسفند و فروردین معمولا مراجعه برای جراحی‌های سنگین کمتر است و تخت خالی داشتیم. الان با گروهی از افرادی که با بیماری‌های شدید دیگری درگیر هستند، مواجه هستیم و در واقع در دو جبهه در حال مبارزه هستیم.»
 
او افزود: «این کار ما را نسبت به قبل سخت‌تر کرده است. سعی کردیم که آسیب به بیماران غیرکرونایی را به حداقل برسانیم و هیچکدام از خدماتمان را تعطیل نکنیم، هرچند که مسلما خدمات ما هم محدودتر شده است، باید به نوعی اولویت‌بندی کنیم.»
 
آمار مورد تایید آن چیزی است که وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند، شورای شهر اگر راست می‌گفت به جای این که آماری را اعلام کند، مترو‌ها را درست می‌کرد. انگار آن‌ها کاری ندارند که به موضوع آمار پرداخته‌اند. بهتر است به مسائلی مثل وضعیت معتاد‌های کنار خیابان رسیدگی کنند.
 
تعطیلی یک هفته‌ای تهران برای مقابله با بحران کافی است؟
به نظر می‌رسد هرچقدر هم بیمارستان‌ها به شیوه‌های مختلف به کنترل تخت‌ها بپردازند، تنها راه نرسیدن روز‌هایی با «بیمارستان‌های صحرایی» کاهش شیوع ویروس باشد، اتفاقی که تنها با کمتر شدن ترددها، پوشیدن ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.
 
به همین دلیل چند روز پیش استانداری تهران اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس، برخی فعالیت‌ها در تهران به مدت یک هفته تعطیل می‌شوند. بر این اساس دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبان سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه ها، مساجد و مصلی ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل شدند.
 
همچنین عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه‌ها و چایخانه ها، باغ وحش و شهر بازی ها، مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و مراسم نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.
 
مردانی در این رابطه می‌گوید: «به طور مقطعی به نظر می‌رسد که این تصمیم کافی باشد. البته به شرط این که این تصمیم‌گیری در این رابطه ادامه پیدا کند. همچنین رفتار مردم زیر نظر است، اما قطعا اگر به شکل قبلی رفتار کنند اوضاع بدتر از این می‌شود.»
 
اما مسئولان شورای شهر تهران دیروز در صحن به این تصمیم اعتراض کردند، آن‌ها باور دارند که این تعطیلی‌ها برای کنترل پاندمی در پایتخت کافی نیستند، چراکه هم آن چنان که باید گسترده نیستند، هم گستردگی لازم را ندارند.
 
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «آمار کرونا نسبت به اردیبهشت در تهران پنج برابر شده است و متاسفانه با این وضعیت، تصمیم تعطیلی یک هفته‌ای اصلا قاطع نیست، این نوع تصمیم‌ها زمانی که تعداد قربانی‌ها ۹ نفر بود هم اعمال شدند، الان بیش از ۱۳۸ نفر قربانی کرونا شده‌اند. شرایط خوب نیست، نمی‌دانم چرا تصمیم قاطعی برای قطع زنجیره شیوع گرفته نمی‌شود، تهران باید دو تا سه هفته تعطیل شود، کار در ادارات به حداقل برسد و اجتماعاتی مثل مدارس تعطیل شوند، اما تصمیم تعطیلی کنونی اصلا کافی نیست.»
 
رئیس کمیته سلامت شورای شهر هم نظری مشابه دارد، او توضیح می‌دهد: «واقعا یک هفته تعطیلی بسیار کم است و دردی را دوا نمی‌کند، این تصمیم قدمی روبه جلوست، اما کافی نیست. ما کشوری هستیم که به شکل قطره‌چکانی این بیماری را کنترل کرده و به همین دلیل جزو معدود کشور‌هایی هستیم که سه پیک بیماری را تجربه کرده است، بله مشکل اقتصادی داریم، اما به جدیت برخورد کنیم.»
 
«شورای شهر به جای اعلام آمار، مترو را درست می‌کرد»
اگرچه به نظر می‌رسد، برخی اعضای شورای شهر تهران انگشت اتهام را به سمت ستاد مقابله با کرونا تهران گرفته‌اند، اما از سوی دیگر برخی مسئولان و کارشناسان هم با انتقاد‌هایی نسبت به نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری نسبت به سیستم حمل‌ونقل عمومی توسط شورای شهر در دوره پاندمی، آن‌ها در این وضع تهران بی‌تاثیر نمی‌دانند.
 
تصمیم آن‌ها مبنی بر عدم لغو طرح ترافیک یکی از این مسائل است، به گفته برخی از اعضای شورای شهر عدم لغو طرح ترافیک باعث افزایش استفاده از مترو و در نتیجه شیوع ویروس می‌شود، حتی دیروز محسن هاشمی اعلام کرد که "سیستم حمل و نقل عمومی منبع انتشار کرونا است و نباید یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر حمل و نقل عمومی فشرده جا به جا شوند. "
 
مردانی یکی از منتقدین وضعیت سیستم حمل‌ونقل تهران است، او در این رابطه می‌گوید: «آمار مورد تایید آن چیزی است که وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند، شورای شهر اگر راست می‌گفت به جای این که آماری را اعلام کند، مترو‌ها را درست می‌کرد. انگار آن‌ها کاری ندارند که به موضوع آمار پرداخته‌اند. بهتر است به مسائلی مثل وضعیت معتاد‌های کنار خیابان رسیدگی کنند.».
 
اما خداکرمی می‌گوید که بررسی‌هایی که انجام دادند نشان می‌دهد سیستم حمل‌ونقل عمومی پنجمین یا ششمین عامل شیوع کرونا در تهران است و شهروندان بیشتر در مراکز درمانی و مهمانی‌ها این بیماری مبتلا می‌شوند.
 
در میان این اختلافات مسئولان شهر، روز به روز تعداد تخت‌های خالی برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها کمتر می‌شوند، افراد بیشتری جانشان را از دست می‌دهند و سیستم بهداشتی زیر فشار بیشتری از پاندمی قرار می‌گیرد.
 
خلیل‌آبادی می‌گوید: «هر طور شده باید یک مقدار این زنجیره ارتباطات را پاره کنیم، در این راه مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما آن چه مهم اهمیت دارد، جان مردم است.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی