تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

بندر نیمه سوخته‌ی حاشیه خلیج‌فارس؛ ضربه نهایی آتش بر پیکر بازار ساحلی نیمه‌جان از کرونا

، بازار ته لنجی پرطرفدار ساحل نشینان دیلمی را نیمه جان کرده بود که سیل آتش فرا رسید و ضربه نهایی را به اقتصاد بندر دیلم زد؛ گرچه با سوختن دست کم ۲۰۰ مغازه، شهر، چهره جنگ زده به خود گرفته و اهالی اش زانوی غم به بغل گرفته اند، اما حالا با مهر همشهریان و بلندهمتان بلند شده اند تا کمر خم شده را صاف کنند.

کد خبر: ۷۲۷۴۹
۱۴:۲۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ دیلم؛ نامی آشناست برای ایرانیانی که کیلومتر‌ها آن طرف از زندگی‌شان به جنوب می‌روند تا جهیزیه و وسایل خانه‌شان را خیلی ارزان‌تر به دست آورند؛ گاهی تا ۵۰ درصد زیر قیمت بازار تهران به عنوان مرکز پخش کالا در کل کشور، اما حالا ویران شده با آتشی که معلوم نیست جرقه اش از کجا روشن شده؛ از هر منشاء که بوده حدود ۲۳۱۵ مترمربع را دچار حریق کرده و ۲۰۰ واحد صنفی توزیعی اجناس عموماً خارجی و داخلی را سوزانده است.
 
بلافاصله بعد از این واقعه سوزناک، دادستان دیلم به بررسی این حادثه پرداخت و در نهایت گزارش داد، دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم صادر کرده و در همین رابطه یک نفر دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد.
 
محمد ضیائی، دادستان عمومی و انقلاب دیلم در استان بوشهر ضمن اعلام خبر صدور دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم، گفت: چنانچه فرد یا افرادی عمداً اقدام به آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم نموده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزی قاطعانه برخورد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در این راستا اقدامات و دستورات قضایی صادر و در همین رابطه یک نفر دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد.
 
 
پس از این واقعه گراوند، استاندار بوشهر با صاحبان این بازارچه جلسه‌ای تشکیل داد و در آن تصریح کرد، این بازارچه از ایمنی لازم برخوردار نبوده؛ سازه ساختمانی آن‌ها از نوع فایبرگلاس سبب شعله‌ور شدن آتش شده و در نتیجه اطفاء و خاموش کردن آن هم قدری سخت‌تر بوده است.
 
آغاز فعالیت این بازارچه به ۱۸ سال قبل برمی‌گردد و زمانی که مستأجران آن در تفاهمی با شهرداری دیلم به‌عنوان مالک فعالیت خود را آغاز کردند. حالا مستاجران آواره شده‌اند و دست چه کنم به سوی مسئولان محلی و کسوری دراز کرده‌اند.
 
از آن سو ستاد فرمان اجرایی امام، بنیاد مستضعفان و شهرداری دیلم قول داده‌اند، در زمینی جدید با نقشه‌ای جدید و استاندارد دوباره بازار را بسازند تا باز هم بندر دیلم بشود میزبان گردشگرانش از دور و نزدیک ایران و اقتصاد آن دوباره بچرخد و ایام شود به کامشان با سخاوت خلیج‌فارس و تجارت دریایی‌اش.
 
مسئولان برای جبران از خودگذشتگی دیلمی‌ها به صورت ویژه اقدام کنند
مصطفی گراشی، رئیس اتاق اصناف بوشهر نیز در جمع خبرنگاران از اقدام خودجوش بازاریان فرهنگ مدار دیلمی برای تعطیلی بازار در ایام کرونایی گفت و اینکه بازاریان ابن منطقه از اولین بازاریان ایران بودند که اقدام به تعطیلی بازار کردند و بنابراین امروز وظیفه انسانی همه فعالان صنفی استان بوشهر است که با وقوع آتش‌سوزی در بازار دیلم در کنار همکاران خود باشند.
 
او از تاثیر آتش‌سوزی گسترده در بازار ساحلی دیلم در ایام رکود کسب و کار در سراسر کشور گفت و ضمن اشاره به آسیب دیدن معیشت بازاریان دیلم از مسئولان استان بوشهر خواست به صورت ویژه برای جبران از خودگذشتگی دیلمی‌ها اقدام کنند.
 
گراشی تاکید کرد: نباید چهره سوختگی یا رکود و ناامیدی در بازار این شهر باشد چرا که گردشگرانی که به استان بوشهر می‌آیند با دیدن وضعیت امروز دیلم، مردمداری مدیران استان را قضاوت خواهند کرد و به همین دلیل باید ترمیم سریع این بازار مهم در اولویت همه برنامه‌های اقتصادی استان قرار بگیرد.
 
وی البته این پیشنهاد را هم داد که به منظور همبستگی معنوی بازار و با درک شرایط دشوار اقتصادی فعلی، کارگروه بازسازی فوری بازار دیلم با حضور همه دست‌اندکاران اعم از استانداری، فرمانداری، شهرداری و اتاق اصناف دیلم، اتاق‌های اصناف سراسر استان، شرکت‌های بیمه و سایر نهاد‌های مرتبط تشکیل شود.
 
رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر تاکید کرد: با توجه به فرسودگی بخش زیادی از بدنه بازار استان، بیمه آتش‌سوزی واحد‌های صنفی باید به عنوان یک قانون در سراسر استان به اجرا درآید.
 
 
اهالی دیلم برای کمک به همشهریان خود یک‌صدا شده‌اند
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است؛ از لحظه وقوع آتش‌سوزی در بازار ساحلی دیلم، اهالی این شهرستان یک‌صدا به کمک همشهریان خود به پا خاسته‌اند، تا آنجا که جامعه لنجداران دیلم اعلام کرده‌اند که قصد وصول بدهی‌های کاسبان بازار ساحلی را ندارند و یا جامعه فرهنگی دیلم که اعلام کرده‌اند، یک روز حقوق خود را به بازاریان مجتمع ساحلی دیلم اهدا خواهند کرد.
 
یا یکی از فعالان صنفی دیلم که در رسته صنفی نوشت‌افزار فروشی مشغول فعالیت است با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که کلیه خدمات چاپ، کپی و لوازم التحریر را برای کسبه و دانش‌آموزان آنان تا پایان سالی تحصیلی با قیمت خرید انجام می‌دهد.
 
امید می‌رود این گزارش بهانه‌ای شود برای سایر بازاریان و مردم در سراسر کشور تا در این پویش و همدلی شرکت کنند و مردم بحران زده این شهر از مشکلی که برایشان هر شب کابوس ساخته عبور کنند.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی