تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دیدار آدینه ۱۶: نغمه‌های جاویدانِ سمرقندِ مجنون

کد خبر: ۷۲۵۹۵
۰۸:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۱۶: نغمه‌های جاویدانِ سمرقندِ مجنون

دیدارنیوز: به سنت هر هفته «دیدار» چند محصول فرهنگی را معرفی می‌کند که می‌تواند آدینه خوبی برای شما رقم بزند. ببنید و بخوانید و بشنوید! آدینه‌تان پر از دیدار!

دیدار آدینه ۱۶: نغمه‌های جاویدانِ سمرقندِ مجنون

مجنون؛ یک کمدی روان‌شناسانه


داستان سریال جذاب مجنون (Maniac) از آن‌جا شروع می‌شود که آنی لندزبرگ و اُوِن میلگریم که هیچ آشنایی قبلی‌ای با هم ندارند با هم داوطلب شرکت در یک آزمایش دارویی می‌شوند. هر یک از آن‌ها دلیلی برای شرکت کردن در این آزمایش دارد آنی فردی بی‌هدف و پوچ‌گراست که رابطه بدی با خانواده‌اش دارد و از آن طرف اُوِن هم در سراسر عمرش با شیزوفرونی دست و پنجه نرم کرده. آن دو به همراه ده داوطلب دیگر با شنیدن خبر‌های عجیب مربوط به قرصی که می‌تواند تمامی مشکلات ذهنی را درمان کند، وارد یک دوره سه روزه برای مصرف آزمایشی دارو می‌شوند. هرچند همان‌طور که قابل حدس است، همه چیز آن‌طور که دانشمندان برنامه‌ریزی کرده‌اند پیش نمی‌رود. مجنون یک مینی‌سریال در ژانر کمدی سیاه روان‌شناسانه است که در سپتامبر ۲۰۱۸ از شبکه نتفلیکس پخش شد. آن‌طور که گفته می‌شود این مینی‌سریال آمریکایی براساس یک مجموعه تلویزیونی نروژی با همین نام ساخته شده است. در این سریال جذاب و دیدنی بازیگران مشهوری همچون، اما استون، جونا هیل، جاستین ترو و سالی فیلد ایفای نقش می‌کنند. این سریال علاوه بر واکنش خوب تماشاگران توانست تحسین منتفدان را برانگیزد تا جایی که منتقدان سخت‌گیر وبسایت راتن‌تومیتوز به این سریال امتیاز ۸۵ درصد را دادند. مجنون همچنین در شاخه‌های مختلف نامزد جوایزی شد که از آن‌ها می‌توان به دو نامزدی بهترین بازیگر برای، اما استون (ستلایت اواردز و گیلد اواردز)، نامزدی بهترین کارگردانی (گیلد اواردز) و بهترین متن فیلمنامه (گیلد اواردز) اشاره کرد.

 

دیدار آدینه ۱۶: نغمه‌های جاویدانِ سمرقندِ مجنون

سمرقند؛ سرگذشت یک کتاب


امین معلوف نویسنده مشهور لبنانی تبارِ فرانسوی که سابقه پرباری در نویسندگی رمان و نمایشنامه دارد، آن‌قدر به قول خودش عاشق ایران و تاریخ و تمدن چند هزار‌ساله‌اش است که یکی از رمان‌های خود را به سرگذشت رباعیات خیام از زمان نگارش خود در قرون وسطا تا دوران مدرن اختصاص داده است. داستان این رمان خواندنی که با ترجمه هوشنگ مهدوی و توسط انتشارات مروارید چاپ شده، در دو دوره تاریخی مهم ایران یعنی دوران سلجوقیان و دوران مشروطه اتفاق می‌افتد. قهرمانان اصلی بخش اول کتاب چهره‌های مهم تاریخی ما یعنی خیام، خواجه نظام‌الملک و حسن صباح هستند و در بخش دوم هم چهره‌های مهم مشروطه داستان را پیش می‌برند. در این میان می‌بینیم که چه‌طور خیام رباعیاتش را در دورانی پرخطر در دفتری می‌نگارد و این دفتر چند قرن بعد در سانحه غرق شدن کشتی تایتانیک به قعر اقیانوس اطلس می‌رود. در جایی از این رمان می‌خوانیم: ... عمر [خیام]با مهربانی به او می‌نگرد و سرانجام با لحنی خسته، ولی قاطعانه می‌گوید: «من راهم را به خاطر نامم تغییر نخواهم داد و نامم را به خاطر راهم عوض نخواهم کرد». سکوتی سرد و طولانی حکمفرما می‌شود. نگاه‌ها از هم فرار می‌کنند. عمر کفش‌هایش را از پا در می‌آورد و دراز می‌کشد. اما حسن [صباح]دست‌بردار نیست: «شاید با یادآوری این آداب و رسوم تو را رنجانده باشم. فقط می‌خواستم وقتی نامت را در این محل می‌بری محتاط باشی. در مورد نیات من اشتباه نکن...» دو روز بعد این دو رفیق به کاروانی از بازرگانان می‌پیوندند و دوش به دوش اسب می‌رانند و زیباترین صفحات کتاب‌های نویسندگان ایرانی و عرب را که در حفظ دارند برای یکدیگر نقل می‌کنند... وقتی حسن با قاطعیت سخن می‌گوید صدایش را بلند می‌کند و حقایق انکارناپذیر را اعلام می‌دارد و از رفیقش می‌خواهد که بی‌چون‌وچرا آن‌ها را بپذیرد، عمر شکاک می‌ماند... مرتب این رباعی را زمزمه می‌کند:
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
هست از پس پرده گفت‌وگوی من و تو
چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من

 

دیدار آدینه ۱۶: نغمه‌های جاویدانِ سمرقندِ مجنون

نغمه‌های واسیلیس تسابروپولوس


واسیلیس تسابروپولوس پیانونواز و آهنگساز یونانی است که نوازندگی حرفه‌ای را از دوران کودکی آغاز کرد. در مقام نوازنده او تاکنون با ارکستر‌های بسیار مهم و مشهور اروپایی از جمله ارکستر فیلارمونیا (بریتانیا)، ارکستر فیلارمونیک استوکهولم، ارکستر سمفونی بالتیمور، ارکستر فیلارمونیک بوداپست، ارکستر رادیوی ایتالیا و بسیاری دیگر از ارکستر‌های جهانی همکاری داشته است. او علاوه بر نوازندگی قطعات کلاسیک خود نیز آثاری گوشنواز و شنیدنی را آفریده است که از میان آن‌ها برای این آخر هفته شما آلبوم Melos (در یونانی به معنی نغمه‌ها) را پیشنهاد می‌کنیم. این آلبوم گوش‌نواز و شنیدنی که سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی ای‌سی‌ام منتشر شد با همکاری آنیا لخنر ویولنسل‌نواز مشهور آلمانی و یوتی گاندی، درامر ایتالیایی خلق شده است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی