تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
خبرخوانی هفتگی دیدار نیوز ۱۶

بایدن، آل‌کثیر، رزم حسینی برنده شدند، بورس جان کند و ۲۱۱ نفر جان دادند

در روز پایانی این هفته کرونا جان ۲۱۱ ایرانی را گرفت، بورس در تقلا بود، رزم حسینی پیروز رزم دولت و مجلس و آل کثیر رزم‌آور اول فوتبال و پرسپولیس شد، عبدی گفت روحانی استعفا دهد و بایدن ترامپ را خفه کرد!

کد خبر: ۷۲۵۹۳
۱۲:۵۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹
بایدن، آل‌کثیر، رزم حسینی برنده شدند، بورس جان کند و ۲۱۱ نفر جان دادند
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: به رسم هر هفته در این هفته پایانی دهه اول مهرماه است نیز دیدارنیوز به بررسی رویداد‌ها و خبر‌های مهمی پرداخته که طی هفته‌ای که گذشت در صدر اخبار و توجه افکار عمومی داخلی و خارجی قرار گرفت. همچنان خبر اول ما کرونا است. ۳۰ استان کشور در معرض خطر و هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت، از شناسایی۳۸۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی شبانه روز گذشته خبر داد و گفت ۱۹۲۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. سیماسادات لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۱ هزار و ۴۴ نفر رسید و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۳۸۰ نفر رسید. تا کنون ۳۸۳ هزار و ۳۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۱۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند اظهار کرد: تا کنون چهار میلیون و ۴۳ هزار و ۱۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند
 

آخرین وضعیت شاخص بورس و فرابورس

 به گزارش ایرنا؛ شاخص کل در بازار بورس روز چهارشنبه ۱۰ هزار و ۴۷۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد رسید. براساس معاملات روز چهارشنبه بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۸۲۰ واحد کاهش به ۳۹۷ هزار ۵۷۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۵۳۷ واحد افت به ۲۶۰ هزار و ۵۲۵ واحد رسیدند. شاخص بازار اول هشت هزار و دو واحد و شاخص بازار دوم ۱۹ هزار و  ۷۸۶ واحد افزیش داشتند.
 

رزم دولت و مجلس در میدان وزارت صمت

علیرضا رزم حسینی برای یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزیر صمت شد. وزارتخانه‌ای که هم باید به امور صنعتی و معدنی بپردازد و هم بازرگانی. اموری که در جنگ اقتصادی ایران در خط مقدم و در معرض بیشترین آسیب قرار دارد. اینکه واقعاً رتق و فتق گره‌های این‌چنینی چه میزان به شخص وزیر برمی‌گردد یک موضوع است و رویکرد رزم حسینی با عرصه‌ای که به او واگذار شده موضوعی دیگر. همچنین نباید فراموش کرد کار کردن در این شرایط اقتصادی بخصوص با این مجلس انقلابی سخت خواهد بود، هر چند جنس و سابقه نظامی رزم حسینی هم ظاهرا از همان جنس نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم است.
 
 بلاخره تنها وزارت خانه بدون وزیر دولت روحانی رای آورد. بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود نمایندگان با ۱۷۵ رای به وی اعتماد کردند. روحانی سه شنبه گذشته علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود.

 
رای اعتماد به وزیر صمت طبق پیشبینی‌ها بود

 پیشبینی‌ها هم همین بود، زیرا با توجه به آشفتگی عمومی در عرصه اقتصادی، صنعتی و بازگانی و حتی در دیگر عرصه‌های کشور، وزارت صمت باید مدیری به خود می‌دید. شاید به همین دلیل بود که حسین نوش آبادی نماینده مردم پیشوا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: «می‌خواهیم درباره  مدیریت وزارت خانه‌ای تصمیم بگیریم که بخش مهمی از مشکلات کشور در حوزه آن قرار دارد و مدیریت بر آن مسئولیت مهمترین بخش‌های حیاتی کشور را عهده دار می‌باشد».

 

بیشتر بخوانید: رزم حسینی در غیاب سیاسیون مجلس وزیر شد

 
عباس عبدی: روحانی استعفا بدهد

پیش از انتخابات مجلس در سال ۹۸ عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح‌طلب پیشنهاد برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح کرد. پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم هم پیشنهاد داد که اگر مجلسی‌ها به واقع مشکلات کشور را به دلیل ریاست‌جمهوری روحانی می‌دانند، او را استیضاح کنند. اخیرا عبدی پیشنهاد داده که حسن روحانی از سمت خود استعفا دهد تا در این شرایط بغرنج کشور به سمت یکدستی در تصمیم‌گیری پیش برود.  
 
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در سرمقاله روزنامه «اعتماد» به حسن روحانی پیشنهاد داد تا استعفا کند. او تشریح کرده بود که پیش از انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه ۹۸ پیشنهاد داده بود که روحانی استعفا دهد تا انتخابات زودهنگام برگزار شود. پس از آن هم پیشنهاد داده بود اگر مجلس تا این حد از عملکرد روحانی نارضایتی دارد، رییس‌جمهوری را استیضاح کند و چندی پیش هم بار دیگر موضوع استعفای رییس‌جمهوری را پیشنهاد داده بود. با این حال همه این پیشنهادات با روی خوشی مواجه نشد و از اصلاح‌طلب تا اصولگرا به آن تاختند. آخرین نمونه آن هم محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی‌رفنسجانی و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از این پیشنهاد به عنوان «پروژه برخی اصلاح‌طلبان» یاد کرده و گفته که آن‌ها «تلاش می‌کنند تا با استعفای حسن روحانی، مسیر رییس‌جمهور شدن اسحاق جهانگیری هموار شود.» او که از مخالفان استعفای حسن روحانی است، باور دارد که «در این مقطع استعفای رییس‌جمهوری به نفع کشور نیست. حتی رهبر معظم انقلاب هم در هفته دولت به رییس‌جمهوری توصیه کردند که باید تا روز آخر این دولت به کار خود ادامه دهد.» روز دوشنبه نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی و در خلال پرسش و پاسخ با خبرنگاران به این نکته اشاره کرد و گفت که دولت تا مرداد ماه ۱۴۰۰ با قدرت پیش خواهد رفت. اما آنچه از خلال یادداشت عبدی می‌توان برداشت کرد، پیشنهادی در راستای گشودن یک گره کور است. در واقع به نظر می‌رسد عبدی با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و بحران‌هایی که هر روز بیشتر رو به وخامت می‌رود، پیشنهاد راهبری یکدست و مشخص داده است. در این مورد با حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم گفتگو کردیم. او معتقد است که در این مورد به قول معروف جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم، منفعت است و روحانی باید استعفا دهد.
 
بیشتر بخوانید: اگر روحانی استعفا بدهد، بحق و بجاست

 
رضا پهلوی چه می‌گوید؟

رضا پهلوی  ۷ مهر ۱۳۹۹ در تازه‌ترین پیام ویدیویی خود از همه نیرو‌های سیاسی دموکراسی‌خواه خواست تا "با کنار گذاشتن اختلافات" برای "گذار از جمهوری اسلامی" متحد شوند. او گفت دلیل سخنرانی امروزش آغاز گفتگو برای ارائه یک "پیمان نوین" است. او گفت که "به همه نیرو‌های سیاسی دموکراسی خواه فارغ از گذشته و گرایش سیاسی شان دست یاری دراز می‌کنم و می‌خواهم با کنار گذاشتن اختلافات و خودبزرگ بینی و برتری‌جویی، روی یک هدف متمرکز شوند: نجات ایران". رضا پهلوی در  این ویدئو گفته این که هدفش "رسیدن به قدرت سیاسی نیست، بلکه تلاش برای برقراری سیستمی است که در آن، قدرت هرگز در انحصار یک فرد یا یک گروه نباشد"؛ و "مسیر پیروزی مشخص است: اعتصابات و اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی را در نقاط مختلف کشور به هم پیوند بزنیم".


این اولین بار نیست که رضا پهلوی در مورد مسائل کشور سخن می‌گوید و این در حالی است که مردم ایران تا کنون به حرف خاندان سلطنت آنچنان توجهی ندارند و راه حل مشکلات کشور را در داخل جستجو می‌کنند و تاریخ هم نشان داده مردم ایران مصلحت کشور را هرگز در بیرون از مرز‌ها جستجو نکرده و نمی‌کنند، وانگهی رضا پهلوی گویا نمی‌داند مردم ایران در سال ۵۷ به پهلوی‌ها یک نه بزرگ گفتند. این نخستین باری نیست که او در سال‌های گذشته تلاش کرده تا شماری از نیرو‌های اپوزیسیون را گرد هم بیاورد.   در اسفند ماه سال ۱۳۹۷هم، رضا پهلوی در واشنگتن با گروهی به نام ققنوس اعلام موجودیت کرد که قرار  بود به عنوان یک اندیشکده راه‌کار‌هایی را برای آینده ایران پیشنهاد کند. هفت سال پیش نیز تشکلی با عنوان شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد تشکیل شد که قرار بود نهادی سیاسی برای ائتلاف سازمان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها باشد. رضا پهلوی مدتی ریاست این شورا را هم بر عهده داشت، اما در سال ۲۰۱۷ از آن کناره‌گیری کرد. ‏ لذا جمیع فعالیت‌های او نشان می‌دهد که حتی در میان اپوزیسیون هم جایگاهی ندارد تا چه رسد به مردم ایران.

 
  پرسپولیس-پاختاکور و پا‌های  آل کثیر

پرسپولیس تنها نماینده باقی مانده ایران در لیگ قهرمانان آسیا روز چهارشنبه ساعت 9 شب در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به دیدار پاختاکور ازبکستان رفت. پاختاکور در مرحله قبل دیگر نماینده ایران یعنی استقلال را از دور رقابت‌ها حذف کرده بود. سرخپوشان در یک بازی برتر توانستند با دو گل عیسی آل کثیر این تیم را شکست داده و به جمع 4 تیم برتر آسیا ملحق شوند. قرمزها در ادامه این مسابقات شنبه شب به دیدار النصر عربستان خواهند رفت. رقیبی سرسخت که در صورتی که سرخ‌ها بتوانند آن‌ها را شکست دهند برای دومین بار در چند سال اخیر به فینال آسیا راه می‌یابند. 


بیشتر بخوانید: پرسپولیس ۲ - پاختاکور صفر؛ با پا‌های عیسی «آل صعود»!  
  
اولین دوئل خشمناک و متشنج بایدن-ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رقیب او جو بایدن از حزب دمکرات سه شنبه شب در یکی از شلوغ‌ترین و تلخ‌ترین مناظره‌های انتخاباتی در تاریخ این کشور شرکت کرده اند. در این مناظره در شهر کلیولند اوهایو که حدود ۹۰ دقیقه طول کشید و کریس والاس از شبکه فاکس نیوز میزبانی آن را به عهده داشت به مسائل متعددی از جمله پر کردن کرسی خالی دیوان عالی، اقتصاد، بحران همه گیری کرونا، تغییر اقلیم و نتیجه انتخابات پرداخته شد. دو نامزد در ابتدای این مناظره درباره نامزدی قاضی ایمی برت در دیوان عالی در آستانه انتخابات بحث کردند. با درگذشت قاضی روت بیدر گینزبرگ اکنون یک کرسی این دیوان که نقش مهمی در تعیین سرنوشت سیاست‌های دولتی دارد خالی است. آقای ترامپ از نامزدی خانم برت که مورد علاقه محافظه کاران اجتماعی است دفاع کرد، اما جو بایدن گفت در خلال انتخابات و به گفته او در حالی که ده‌ها هزار نفر به صورت پستی رای داده اند باید تا ماه فوریه برای پر کردن کرسی خالی دیوان عالی صبر کرد. پاسخ‌ها درباره قاضی برت به بحث درباره اوباماکر یا همان برنامه بیمه درمانی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود کشید. در ادامه بایدن دونالد ترامپ را متهم کرد اگر در دیوان عالی موفق به لغو این قانون شود میلیون‌ها نفر را از بیمه درمانی محروم خواهد کرد. در مقابل آقای ترامپ گفت اگر جو بایدن سر کار بیاید نظام درمانی سوسیالیستی خواهد شد.
 
کریس والاس از شبکه فاکس نیوز مجری برنامه بود. والاس مجری برنامه از شبکه فاکس نیوز برای کنترل مناظره به تقلا افتاد. بایدن برای چند ماه در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است، با این حال اختلاف این دو در ایالت‌های چرخشی کمتر بوده است. نظرسنجی‌ها همچنین حاکیست که ۱۰ درصد آمریکایی‌ها هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام طرف رای دهند. اما تحلیلگران می‌گویند که بعید است مناظره سه شنبه شب - که اولین مناظره از سه مناظره بود - تاثیر زیادی در رای مردم داشته باشد.


بیشتر بخوانید: پوشش ویژه انتخابات آمریکا در دیدار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی