تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

جزئیات سانحه هواپیمای حامل فرماندهان ارتش در هفتم مهر ۶۰

هواپیما دو تکه شده و یک تکه آن در میان شعله‌های آتش می‌سوخت و صدای مجروحین که کمک می‌طلبیدند در تاریکی صحرا به گوش می‌رسید، ولی پیدا کردن محل مجروحین ممکن نبود و این مهم وقتی که هلی‌کوپترها در فراز آسمان ظاهر شده و با نورافکن‌های قوی همه جا را روشن کردند عملی شد. عده‌ی از مجروحین جنگی که برانکاردهای‌شان با کمربند مخصوص به کف هواپیما بسته شده بود از مرگ نجات یافته‌اند.

کد خبر: ۷۲۵۵۶
۱۹:۲۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
جزئیات سانحه هواپیمای حامل فرماندهان ارتش در هفتم مهر ۶۰
 
دیدارنیوز - بین ساعت هفت تا هشت و نیم شامگاه سه‌شنبه هفتم مهر ماه ۱۳۶۰، دو روز پس از شکست حصر آبادان، یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش حامل فرماندهان رده‌بالای ارتش که از اهواز عازم تهران بود به دلیلی نامعلوم در حوالی کهریزک دچار سانحه شد. در این حادثه عده‌ای از سرنشینان هواپیما در میان شعله‌های آتش سوختند و شماری نیز به شدت مجروح شدند که توسط نیروهای امداد به بیمارستان‌ها انتقال یافتند. این هواپیما همچنین حامل شماری از مجروحان جنگی و پیکر شهدا بود، تعدادی از رزمندگان نیز که برای مرخصی عازم تهران بودند جزو سرنشینان این هواپیما بودند. سرلشگر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرتیپ سید موسی نامجو نماینده امام در شورای عالی دفاع، سرتیپ محمدجواد فکوری وزیر دفاع، محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر و یوسف کلاهدوز قائم‌مقام فرمانده سپاه پاسداران از جمله شهدای این سانحه دلخراش بودند.

اما جزئیات این سانحه را خبرنگار عکاس کیهان که یک ساعت بعد خود را به محل ماجرا رساند، فردای آن روز چنین گزارش کرد:

هواپیمای سی ۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بوده که به کار حمل مجروحین و شهدا از جبهه‌های جنگ اشتغال داشت. هواپیمای حامل مجروحین جنگی، شهدا و رزمندگان در حوالی کهریزک در منطقه «دوتویه بالا» و «دوتویه پایین» دچار حادثه شده و سقوط کرده و هنگام سقوط در ارتفاع کم پرواز می‌کرده است.
 
هواپیما دو نیم شد!
بلافاصله پس از سقوط هواپیما عده‌ای از روستاییان که با شنیدن صدای انفجار و دیدن شعله‌های آتش متوجه واقعه شده بودند کوشیدند خود را به محل سقوط هواپیما برسانند و لحظاتی بعد نیز امدادگران، مامورین اورژانس، آتش‌نشانی و پاسداران انقلاب به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند. گروه‌های متعدد، جست‌وجو در سطحی وسیع را آغاز کردند و تا هنگام حضور امدادگران نیمی از تنه هواپیما در میان شعله‌های آتش می‌سوخت و قسمت جلوی هواپیما کاملا از بین رفته بود.
 
هلی‌کوپترها به کمک آمدند
یکی از شاهدان عینی به نام سید محمدحسین که از نخستین لحظات سقوط هواپیما ناظر جریان بوده است در گفت‌وگویی با ما [خبرنگار کیهان] گفت: «حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه بود که متوجه شعله‌های آتش در منطقه دوتویه بالا و تویه پایین شدیم. نخست تصور کردیم که ضدانقلابیون خرمن‌ها را آتش زده‌اند ولی صدای انفجاری مهیب و پرتاب آتش به اطراف موجب شد که نزدیک‌تر شده و از سقوط هواپیما مطلع شویم. در این لحظه چندین هلی‌کوپتر در آسمان این منطقه ظاهر شدند و با نورافکن‌های قوی صحرا را روشن کردند. هلی‌کوپترها به دنبال سرنشینان هواپیمای سقوط‌کرده می‌گشتند و عده‌ای از مردم هم به کمک مامورین شتافتند و در کار جمع‌آوری اجساد و مجروحین کمک کردند.»
 
عده‌ای از سرنشینان نجات یافتند
یکی دیگر از شاهدان عینی حادثه سقوط هواپیما گفت: «من از نخستین ساعات به کمک مامورین و امدادگران شتافتم. به نظر می‌رسید‌ که هواپیما علاوه بر خدمه دارای عده زیادی سرنشین است. البته عده‌ای از سرنشینان هواپیما را مجروحین جنگی تشکیل می‌دادند. هواپیما دو تکه شده و یک تکه آن در میان شعله‌های آتش می‌سوخت و صدای مجروحین که کمک می‌طلبیدند در تاریکی صحرا به گوش می‌رسید، ولی پیدا کردن محل مجروحین ممکن نبود و این مهم وقتی که هلی‌کوپترها در فراز آسمان ظاهر شده و با نورافکن‌های قوی همه جا را روشن کردند عملی شد. عده‌ی از مجروحین جنگی که برانکاردهای‌شان با کمربند مخصوص به کف هواپیما بسته شده بود از مرگ نجات یافته‌اند.»
 
مجروحین با هلی‌کوپتر به بیمارستان‌ها انتقال یافتند
بنا به گزارش آتش‌نشانی ساعت ۲۰ و ۳۱ دقیه حادثه سقوط هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد اطلاع داده شده و بلافاصله ایستگاه‌های ۹، ۴، ۱۸، ۱۳ و ۱۴ به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند. نیروهای اعزامی پس از جست‌وجو در منطقه در حوالی شورآباد جاده قم در نزدیکی میدان تیر کهریزک که هواپیما در آن‌جا سقوط کرده بود وارد عملیات شده و بر اطفای حریق و نجات مجروحین و جمع‌آوری پیکر سوخته شهدا پرداختند.

هواپیمای سی ۱۳۰ که جهت فرود در فرودگاه ارتفاع خود را کم کرده بوده به دلیل نامعلومی سقوط کرده و در این حادثه عده‌ای مجروح گردیده‌اند که توسط گروه‌هایی که به کمک آمده بودند به هلی‌کوپترها انتقال یافته و به بیمارستان‌های تهران حمل شدند.
 
بیانیه ارتش
همچنین صبح روز چهارشنبه هشتم مهر ۱۳۶۰ بیانیه‌ای در این باره از سوی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار خبرگزاری پارس قرار گرفت که متن آن به این شرح بود:

بسمه‌تعالی
هموطنان عزیز و شهیدپرور ایران
یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل شهدا و مجروحین جنگ بوده در روز گذشته از اهواز عازم تهران بود. در ساعت ۱۹ شب گذشته دچار سانحه شد و در منطقه میدان تیر کهریزک سقوط می‌نماید. در این حادثه تعدادی از سرنشینان هوپیما نیز شهید و تعدادی مجروح و مصدوم می‌شوند. موضوع تحت بررسی و تحقیق می‌باشد که پس از تکمیل نتیجه به آگاهی هموطنان عزیز خواهد درسید.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران
منبع: انتخاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی