تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

حسین دهقان: مذاکره با آمریکا منفعتی برای ما ندارد

مذاکره با آمریکا منفعتی برای ما ندارد

کد خبر: ۷۲۴۴۹
۱۵:۵۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
حسین دهقان: مذاکره با آمریکا منفعتی برای ما ندارد
 
دیدارنیوز - نشست هفتگی شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین یکشنبه شب با حضور حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار شد.

علیرضا خجسته پور قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به بخش‌هایی از سخنان شب گذشته حسین دهقان، وزیر سابق دفاع در نشست شورای مرکزی این تشکل اشاره کرد.

بر پایه این خبر حسین دهقان دربخشی از سخنانش به وضعیت کشورمان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: طرف ما در اصل در دوران دفاع مقدس صدام نبود بلکه او یک عامل و ابزار دست کسانی بود که وی را به جنگ با ما فرستاده بودند و آمریکا که زخم خوردۀ انقلاب‌اسلامی بود برافروزانندۀ این جنگ بود و در کنار آن شوروی و اروپایی‌ها و رژیم‌های ارتجاعی منطقه همگی در پشت سر صدام علیه ملت ما صف آرایی کرده بودند. دهقان افزود: در ابتدای انقلاب شاهد قطع شدن ارتباط ارتش با خارج بودیم به این معنا که چه در حوزۀ تجهیزات، چه در حوزۀ مشاوره‌های نظامی هیچ کشوری دیگر به ما کمکی نمی کرد و ضمن اینکه دستگاه دیپلماسی نظام سلطه هم کاملا در عرصه جهانی از صدام حمایت می‌کرد. اما در این میان سی و چند روز در خرمشهر با دست خالی در مقابل آن ارتش تا دندان مسلح مقاومت می‌کنیم و آبادان 349 روز در محاصره مقاومت می‌کند و اجازۀ سقوط شهر داده نمی شود.

دهقان با اشاره به نقش بی بدیل مردم در دوران دفاع مقدس گفت: اگر همراهی مردم نبود، قاعدتاً تحمل آن شرایط دوران دفاع مقدس بسیار سخت بود و مدیریت جامعۀ هم ناممکن می‌شد. البته ما هیچگاه دنبال جنگ نبوده و نیستیم اما در عرصه دفاع تا پای شهادت برای دفاع از عرض و ارض ایران و اسلام آماده ایم.

دهقان با تاکید بر اینکه یک ملت سازی در دوران دفاع مقدس به وجود آمد، اظهار داشت: یک احیاگری در تمام ظرفیت‌های کشورمان در آن دوران به وقوع پیوست. چراکه دفاع مقدس کاری کرده بود که همه در خدمت هم بودند. همه در جهت کاهش باری که بر دوش دیگران بود کار می‌کردند. لذا تاب آوری جامعۀ ما در دوران مقدس به اوج خود رسید. و این جلوه را اکنون در مبارزه با کرونا در میان پزشکان و پرستاران و دیگرانی که داوطلبانه در این مسیر فعالیت می‌کنند می‌بینیم.

فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رویش های سریع در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: آن قدر قدرت بازتولید جبهه زیاد بود که ما هیچگاه در آن دوران دچار کمبود کار نشدیم. یعنی یکسری افراد خیلی سریع و با استعداد از یک بسیجی ساده در مدت کوتاهی به فرماندهی لشگر می‌رسیدند. اگرچه ملت ما توفیق پیدا کرد که در زمان کنونی حاج قاسم را بیشتر در این دوران بشناسد. اما می توان اذعان کرد که همۀ فرماندهان دفاع مقدس ما یک حاج قاسم بودند.

وی افزود: ما واقعاً در آن دوران تجهیزات نداشتیم، در ابتدای جنگ حتی سلاح نداشتیم، بعد از عملیات بیت‌المقدس تمام سلاح سازمان رزمیمان را از غنیمت‌های عراقی تامین کردیم. اما متخصصان ما توانستند با اولیه‌ترین تجهیزات و با روحیۀ خلاقانه، آنهارا کاربردی کنند و برای ماموریت های مهمی مثلاً در حوزه شناسایی و ... استفاده می کردند.

دهقان با اشاره به مسائل روز کشور اظهارداشت: ما در برنامۀ ششم رشد 8 درصدی را متوقف کردیم  به فروضاتی که هیچ وقت محقق نمی‌شد. اگر بخواهیم به آن برسیم اگر شش سال سطح درآمد 8 درصدی را تجربه کنیم تازه می‌توانیم به وضعیت سال 91 برگردیم. سوال این است که باید چه کنیم؟

وی افزود: ما 12 سال در تحریم دنیا بوده‌ایم و هر چیزی را که به عنوان زیرساخت کنترل تحریم بوده است آنها درست کرده‌اند و ما  با آنها آشنا نیستیم. لذا باید قرارگاهی بزنیم و کسی در صدر آن بایستد و بدانیم برای بیمه، بانک و فروش نفت و دریافت پول چه کنیم. آمریکایی‌ها همواره همه چیز از ما گرفته‌اند اما چیزی به ما نداده‌اند. لذا مذاکره با امریکائی ها منفعتی برای ما ندارد. متاسفانه ما الان در درون کشور با وادادگی و بی‌انگیزگی و این افکار که به بن‌بست رسیده‌ایم روبرو هستیم. و باید این اتمسفر شکسته شود و برای بهبود نظام اداری، افزایش اعتماد مردم به دولت و افزایش سرمایه اجتماعی کشور برنامه ریزی و تلاش کنیم.

وی با انتقاد از رویکرد سیاست خارجی کشور نیز گفت: متاسفانه سیاست خارجی‌مان هم فقط دو نقطه را می‌بیند، آمریکا و سازمان ملل و از سایر دنیا دور است. درحالیکه می توانستیم با دیپلماسی فعال با بسیاری از کشورهای جهان روابط محکمی برقرار کنیم اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.

دهقان ادامه داد: ما نیاز داریم مدیریت کشورمان، پرانگیزه، با تحرک و انقلابی باشد و در یک کلام در پیوند ناگسستنی با رهبری باشد. به روسای جمهور گفته ام که شما که با فضای کشور آشنا بودید، می‌دانستید که چه تحویل می‌گیرید و چه اختیارات و امکاناتی دارید. پس چرا الان نسبت به اختیارات و امکانات شکوه می کنید.

مشاور فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: من چندین سال با رهبر معظم انقلاب کار کرده ام. امکان ندارد شما بخواهید کار درستی را انجام دهید و آقا نخواهند حمایت کنند.

وی افزود: مشکلی که در کشور داریم این است که ما از دعوا خوشمان می‌آید و نمی‌دانیم سر چه دعوا می‌کنیم. باورم این است که با همین قانون اساسی و رهبری آقا می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. یادمان باشد که کشور امروز به دو چیز نیاز دارد؛ نظام و اقتدار.

خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پایان اظهار داشت: در انتهای این جلسه حسین دهقان به سوالات چند تن از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین درخصوص موضوعات مربوط به دوران دفاع مقدس و همچنین فضای انتخابات ریاست جمهوری آینده پاسخ داد.  
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی