تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

نگاهی به «برخاسته از ارادت» و عذرخواهی شریعتمداری

حسین شریعتمداری که در یادداشت «برخاسته از ارادت» نسبت به مواضع آیت‌الله سیستانی اعتراض کرده بود با موضع‌گیری مقامات ایرانی و عراقی مواجه شد؛ وی به سرعت به اشتباه خود معترف و از آیت‌الله سیستانی عذرخواهی کرد.

کد خبر: ۷۲۳۵۷
۱۹:۲۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: شبی که در دوره پهلوی امام خمینی دستگیر و به تهران منتقل شد بسیاری از علما و مراجع نسبت به این تصمیم حکومت اعتراض کردند. در این بین یکی از مراجع بزرگ وقت ظاهرا اعتراضی نسبت به این مسئله نکرده بودند و یا اگر برای آزادی مرحوم امام رایزنی هم کرده بودند از دید مردم پنهان مانده بود. جماعتی به آن مرجع بزرگوار اعتراض کردند که شما چرا برای آزادی آیت‌الله خمینی کاری نمی‌کنید و سخنی نمی‌گویید؟ آن عالم دینی فرموده بود خب شما چرا کاری نمی‌کنید؟ مردم در کمال تعجب گفته بودند ما که مرجع تقلید نیستیم شما مرجع دینی هستید. آن مرجع درگذشته در جواب معترضان گفته بود اگر من مرجع هستم خودم می‌دانم چه کنم و لزومی ندارد شما وظیفه‌ام را یادآوری کنید. این جریان مصداق حال و روز حسین شریعتمداری و آیت‌الله سید علی سیستانی است.

خانم «جینین هینیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق به دیدار آیت‌الله سیستانی رفته و حضرت آیت‌الله مواضع و دیدگاه خود را بیان کرده‌اند. حسین شریعتمداری در یادداشت ۵ مهر با عنوان «برخاسته از ارادت» خیلی مودبانه نقدی را به آیت‌الله سیستانی وارد کرده‌اند. نقد شریعتمداری در کیهان با واکنش‌های بسیاری در ایران و عراق مواجه شد. مقامات ایرانی و عراقی نسبت به نوشته شریعتمداری معترض شدند و در توئیتی آقای سیستانی را «دژ مستحکم عراق» خواندند. بدین منظور سه نکته را یادآوری می‌کنم.

اول: اصل اینکه به عملکرد و سخنان افراد من‌جمله بزرگان از علما و سیاسیون می‌توان نقد وارد کرد امری مسلم و بدیهی است و حسین شریعتمداری نیز بر پایه همین امر بدیهی به خود اجازه داده موضع‌گیری آیت‌الله سیستانی را نقد و به ایشان به تعبیر خود از سر ارادت اعتراض کنند. تا اینجای کار اشکالی متوجه یادداشت حسین شریعتمداری نیست، ولی بد نیست شریعتمداری و دیگران پاسخ دهند آیا این حق را برای بقیه افراد قائل هستید و یا دیدگاه‌ها و مواضع دیگرانی غیر از آیت‌الله سیستانی را نیز می ‌توان نقد و بررسی کرد؟

دوم: در قسمتی از یادداشت مزبور حسین شریعتمداری آورده است: « حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزه) در این دیدار از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواستند که انتخابات پارلمانی عراق تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل متحد انجام پذیرد! که با عرض پوزش باید به محضر ایشان عرضه داشت این درخواست اولا؛ دون شأن و جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت‌الله سیستانی است. در واقع این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تأیید حضرت ایشان نیاز دارد...» در ابتدای این نوشتار آوردم آن عالم بزرگوار به مردم معترض فرموده بود اگر من مرجع هستم خودم هم می‌دانم چه کنم. آیا مدیر مسئول کیهان فکر نمی‌کند آیت‌الله سیستانی که در تمام این سال‌ها همگان اذعان می‌دارند که مواضع اصولی و حکیمانه‌ای اتخاذ کرده‌اند، خود به شأن و جایگاه برجسته‌شان آگاه هستند و لزومی ندارد دیگرانی چون حسین شریعتمداری حد و حدود و شأن و شئون آیت‌الله را برایشان مشخص کنند؟

سوم: از روزنامه‌نگار با تجربه‌ای چون مدیر مسئول کیهان انتظار می‌رود ابتدا نسبت به صحت و سقم خبرهای دریافتی وسواس بیشتری به خرج دهند تا در ادامه مجبور به عذرخواهی نشوند. پس از یادداشت «برخاسته از ارادت» و موضع گیری مقامات ایران و عراق و جوابیه دفتر آیت‌الله سیستانی به یادداشت مزبور، مدیر مسئول کیهان گفت: برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده‌اند. خوشبختانه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزه) درپی انتشار یادداشت کیهان توضیحی ارائه کرد که نشان می‌داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است و حضرت ایشان آنگونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل فرموده‌اند: «باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت پذیرد.» و در ادامه آمده است: «بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید و معنای آن این است که نظارت صرفا از سوی عراقی‌ها صورت می‌گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچگونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروه‌های ذی‌ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد.»
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
كامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
1
مختصر و مفيد؛ چيزى كه عوض داره گله نداره
سیدمحمدجعفرغضنفری
|
United Kingdom
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
2
ضمن تشکر از متن جامع نگارنده این مطلب جناب آقای مسلم تهوری، اینجانب باور ندارم روزنامه نگار کارکشته ای مانند حسین شریعتمداری فرمایش مرجع معظم آیت الله سیستانی را از اول متوحه نشده و یا برایش سوء برداشت شده باشد. در این سال ها دیده ایم گاهی برای تابو شکنی و شکستن ابهت و عظمت فردی بزرگ، شخص دون پایه ای وسط می افتد و تابو را می شکند و بعد هم عذرخواهی می کند. و البته او به هدفش رسیده است. در مبحث فوق با عذرخواهی صاحب کیهان در حقیقت بخاطر جایگاه نازلی که دارد چیزی از او کم نشده است ولی هدف که شکستن حرمت کلام مرجعیت معظم است محقق شده است. و شما خواهید دید از این به بعد دیگران به راحتی در نقد تندتر مراجع معظم (حتی داخل کشور) اقدام خواهند کرد.
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
2
حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان نوشت: خطا کردم پوزش می‌خواهم.

آقای شریعتمداری،
ورود شما را به مرحله انسانیت که خودشناسی می‌باشد تبریک می‌گویم.
چون نبودم تا که بودم خودشناس دیگری را کی شناسم در قیاس.
چون کفی خاکی سخن از خاک گوی جمله را تو پاک دان و پاک گوی.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق #آزادی_بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی