تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

استراتژی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰؛ تهاجم به بنیاد لیبرال دموکراسی

ترامپ سعی می‌کند از همه امتیازات یک رئیس جمهور مستقر جهت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره بگیرد. چیزی که اغلب در نظام‌های سیاسی فاقد لیبرال دموکراسی مستحکم رخ می‌دهد.

کد خبر: ۷۲۳۴۷
۱۶:۰۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
استراتژی ترامپ برای پیروز شدن در انتخابات ۲۰۲۰
 
دیدارنیوز ـ رحمن قهرمانپور: ترامپ سعی می‌کند از همه امتیازات یک رئیس جمهور مستقر جهت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره بگیرد. چیزی که اغلب در نظام‌های سیاسی فاقد لیبرال دموکراسی مستحکم رخ می‌دهد. روح این استراتژی همانا ترساندن رأی دهندگان است. ترساندن آن‌ها از اینکه اگر بایدن پیروز شود آمریکا گرفتار بی نظمی و اعتراضات مکرر خیابانی خواهد بود و اگر ترامپ پیروز نشود ممکن است نتیجه انتخابات را نپذیرد و باز هم آمریکا دچار هرج و مرج شود. پس در این استراتژی رأی دهندگان یا از ترس بایدن به ترامپ رأی می‌دهند یا از ترس اقدامات خودش به او رأی می‌دهند.
 
پیام کمپین ترامپ یعنی نظم و قانون هم القاء کننده همین ترس به رأی دهندگان جمهوری خواه و مردد است. اما استراتژی کلی کمپین ترامپ در عمل مبتنی بر چند اقدام است. نخستین اقدام وی تلاش برای تغییر کانون رقابت انتخاباتی از موضوع کرونا (یا همان نقطه ضعف ترامپ) به موضوع اقتصاد (یا همان نقطه قوت ترامپ) است، اتفاقی که ترامپ با مانور در سیاست خارجی و کاهش ماجراجویی در موضوع مدیریت کرونا تا حد قابل توجهی موفق به انجام آن شده است. تغییر کانون رقابت از موضوعی که حریف در آن دست برتر را دارد به موضوعی که مزیت او نیست؛ از ارکان یک کمپین موفق انتخاباتی است و البته این کار برای روسای جمهور مستقر آسان‌تر است. هر چه موضوع مدیریت کرونا در انتخابات کم رنگ‌تر شود رأی دهندگان مردد بالای ۶۵ سال علاقه کمتری برای رأی دادن به بایدن خواهند داشت. در جایی مثل فلوریدا که یک ایالت دارای رأی شناور است این مسأله اهمیت زیادی دارد.

دومین کاری که کمپین ترامپ در صدد انجام آن است بی اثر کردن افزایش مشارکت از سوی دموکرات‌ها است. در انتخابات قطبی شده با دو نامزد، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کمپین؛ افزایش یا کاهش مشارکت است. در حال حاضر افزایش مشارکت در انتخابات به ضرر ترامپ و به نفع بایدن است. ترامپ نتوانسته هسته سخت یا اصلی رأی دهندگان خود را افزایش دهد و به همین دلیل تلاش می‌کند مشارکت در انتخابات کمتر شود. با توجه به پایگاه رأی بایدن در میان جوانان، تحصیل کرده‌ها و اقلیت‌ها انجام این کار ناممکن نیست. خاصه اینکه درصد قابل توجهی از هواداران بایدن به صورت پستی رأی خواهند داد. پس کمپین ترامپ می‌کوشد با انواع روش‌ها در شمارش آرای پستی سنگ اندازی کند یا کسانی را که می‌خواهند با پست یا غیر حضوری رأی دهند از رفتن پای صندوق رأی باز دارد. در ایالت‌های دارای رأی شناور این گونه اقدامات ایذایی می‌تواند میزان مشارکت را تا ۲ درصد کاهش دهد یا میزان آرای باطله را افزایش دهد. با این تاکنیک ترامپ ممکن است آرای الکترال برخی ایالت‌های شناور را که در آن‌ها رقابت نزدیکی با بایدن دارد؛ از آن خود کند. کمپین ترامپ در سه ایالت دعوای حقوقی درباره لغو آرای پستی مشکوک یا فاقد امضا یا ناقص را آغاز کرده است. تکرار شائبه تقلب هم برخی از آرای مردد را از اثرگذاری رأی خود ناامید کرده و از رفتن به پای صندوق رأی باز می‌دارد.

سومین کاری که تیم ترامپ درصدد انجام آن است جمع آوری امضا برای نوشتن نام نامزد حزب سبز در برگه رأی در برخی ایالت‌ها است. در سال ۲۰۱۶ هم خانم استاین که نامزد حزب سبز بود با کمک مالی کمپین ترامپ توانست در انتخابات بماند و بخشی هر چند اندک از آرای دموکرات‌ها را در برخی ایالت‌های حساس از آن خود کند. این بار هم کمپین ترامپ تلاش می‌کند با آوردن نامزد سوم از سبد رأی بایدن در ایالت‌های شناور بکاهد. فراموش نکنیم در برخی موارد نامزد‌های سایه یا سوم می‌توانند از رأی رقیب بکاهد. با توجه به تنگاتنگ بودن رقابت هر میزان رأیی که هاوکی نامزد حزب سبز بدست آورد ضربه‌ای به بایدن و یک پیروزی برای ترامپ خواهد بود. با توجه به تغییر ترکیب دادگاه عالی به نفع محافظه‌کاران بعد از فوت خانم گینزبرگ بعید نیست دادگاه عالی برخی ایالت‌ها به نفع ترامپ دخالت‌هایی را در روند انتخابات در روز‌های باقی مانده یا پس از رأی گیری انجام دهد.

چهارمین کار ترامپ استفاده از برگ برنده مناظره‌های تلویزیونی زنده برای جلب نظر آرای مردد است. هر چند در این دوره به دلیل قطعی شدن فضای سیاسی و رقابت انتخاباتی در آمریکا میزان آرای تصمیم نگرفته و مردد نسبت به دوره‌های قبل کمتر است؛ بنابراین نباید فراموش کرد در رقابت نزدیک انتخاباتی وجود پنج درصد آرای مردد هم رقم بزرگی است. یافته‌های متعدد موید آن است که مناظره‌های تلویزیونی بیشترین تأثیر را در آرای مردد و رأی دهندگان با تحصیلات پایین‌تر دارند. اگر ترامپ بتواند با مناظره‌ها سهم خود را از آرای مردد افزایش دهد می‌تواند در کنار استراتژی کاهش یا بی اثر کردن مشارکت حامیان دموکرات‌ها در برخی ایالت‌های شناور در آرای الکترال برنده شود و‌ چه بسا سناریوی ۲۰۱۶ تکرار شود و بایدن با وجود کسب عدد رأی بیشتر، در رأی الکترال بازی را به ترامپ واگذار کند. اگر استراتژی بایدن در مناظره‌ها درگیر نشدن باشد، کار برایش بسیار دشوار خواهد بود؛ مگر آنکه رأی دهندگان مردد با یک بایدن جدید و شگفت روبرو شوند که انتظار آن را نداشته‌اند. اگر استراتژی تیم بایدن در مناظره‌ها غافلگیری باشد و نمایشی فراتر از حد انتظار از بایدن دیده شود، برنده مناظره‌ها (از نظر آرای مردد) بایدن خواهد بود و این می‌تواند به نفع او در ایالت‌های شناور یا چرخشی یا مردد باشد.

هر میزان که ترامپ برگ برنده‌های بیشتری را در روز‌های باقیمانده تا سوم نوامبر رو می‌کند از برتری بایدن کاسته شده و رقابت دو نامزد به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بعید است کمپین ترامپ بتواند با فاصله زیاد بایدن را در مناظره‌ها پشت سر بگذارد و به همین دلیل بی اثر کردن میزان اثرگذاری متغییر مشارکت همچنان اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. کاری که خطری بزرگ برای نهاد انتخابات و مخصوصاً اصل انصاف (در کنار اصل آزادی) است. اتفاقی که در یک سطح کلان‌تر می‌تواند بحران یا زوال لیبرال دموکراسی در آمریکا را وارد مراحل جدیدتر می‌کند و این چیزی است که طبقه متوسط حامی دموکراسی را در آمریکا نگران کرده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی