تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کویت خواستار آغاز گفتگو میان ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس شد

نخست وزیر کویت طی سخنانی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد، خواستار آغاز گفتگو میان تهران و کشور‌های عربی خلیج فارس برای رفع تنش و کاهش درگیری‌ها در منطقه شد.

کد خبر: ۷۲۱۶۷
۱۰:۴۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر کویت که در غیاب امیر این کشور و به صورت اینترنتی سخن می‌گفت، خواستار انجام اقدامات جدی برای ایجاد اطمینان بین کشور‌های خلیج فارس و همکاری برای رفع تنش در منطقه شد. 
 
وی اظهار داشت: کویت بار دیگر خواستار انجام اقدامات جدی تهران برای ایجاد اعتماد متقابل به منظور شروع گفتگو مبتنی بر احترام به حاکمیت کشور‌ها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.
 
 اظهارات نخست وزیر کویت برای دعوت ایران به گفتگو با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اتخاذ اقدامات جدی برای جلب اعتماد این کشور‌ها در حالی انجام می‌شود که پیش از این و در مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل، دکتر روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشور‌هایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم. 
 
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آن‌ها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشور‌های حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد. 
 
روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفتگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. 
 
 «عباس موسوی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان نیز آذر سال گذشته طی سخنانی گفت که ایران همه کشور‌های منطقه را به پیوستن به ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کند. 
 
وی ۱۱ آبان ماه نیز گفته بود که این طرح، نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشور‌های منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است. 
 
ائتلافی که ایران از آن سخن می‌گوید ۸ کشور منطقه‌ای از جمله ۶ کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و ۲ کشور ایران و عراق را در بر می‌گیرد. 
 
بنابر اعلام منابع خبری، کویت همراه با قطر و عمان از طرح " ابتکار صلح هرمز " که توسط ایران ارائه شده بود استقبال و موافقت ضمنی خود را با این ابتکار جمهوری اسلامی برای ایجاد صلح و ثبات در خلیج فارس اعلام کرده بودند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی