تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
دیدار آدینه ۱۵

خبرخوانی هفتگی دیدار: صعود استقلال، پرسپولیس، دلار و کرونا!

در هفته‌ای که گذشت کرونا این قاتل شناخته شده به صورت میانگین هر روز جان ۱۸۰ هموطن را گرفت، بورس همچنان در بستر بیماری ماند، ارزش ریال بیش از پیش سقوط کرد و دلار حالا به ۳۰ هزار تومان نگاه می‌کند، کروبی و کرباسچی دیدار کردند، روحانی سخنران مجازی هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی و خودروی دنا مجلس را به حاشیه برد و استقلال و پرسپولیس صعود به مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند.

کد خبر: ۷۲۱۰۵
۰۱:۰۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خبرخوانی هفتگی دیدار: صعود استقلال، پرسپولیس، دلار و کرونا!
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در هفته پایانی شهریور ماه و شروع پاییز شاهد رویداد‌ها و خبر‌هایی بودیم که دیدارنیوز در این اولین جمعه مهرماه آن‌ها را یادآوری و مورد بررسی قرار داده است. این هفته هم مهمترین و تکراری‌ترین خبر، خبر بد فوت هموطنان ناشی از ویروس کرونا است.
 
کرونا؛ فوت ۱۷۵ نفر در ۲۴ ساعت  
 

دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز پنجشنبه از شناسایی ۳۵۲۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. از دیروز (چهارشنبه) تا امروز ۳ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۹ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۶ هزار و ۳۱۹ نفر رسید.
 
لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۱۵ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون ۳۶۷ هزار و ۸۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. به گفته وی، ۳۹۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، تا کنون سه میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 
 سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح شرایط استان‌های در وضعیت قرمز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی درباره استان‌های در شرایط هشدار نیز گفت: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 
صعود‌ها و سقوط‌ها؛ ارز، سکه و بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲ مهر) به عدد یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۵.۷ درصد افت را تجربه کرد. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۹۳ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۶ شهریور ماه) با عدد یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲ مهر ماه) به عدد یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۳۰ هزار و ۲۰۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۱۳ هزار و ۴۳۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۸۱ هزار و ۹۸۸ واحد به عدد ۲۷۰ هزار و ۹۵۳ واحد رسید.

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو  روز چهارشنبه

قیمت طلا و دلار روز چهرشنبه هم بالا رفت و دلار به ۲۸،۱۵۰ (بیست و هشت هزار و یکصد و پنجاه) تومان رسید. در مقابل سکه کاهش ۳۸ صدم درصدی قیمت را تجربه کرد. بازار ایران روز چهارشنبه را در حالی آغاز کرد که قیمت طلا و دلار سیر صعودی داشت، البته سکه تمام بهار آزادی به ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ (سیزده میلیون و سیصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۳۸ درصدی داشته است.

این افزایش قیمت دلار که به همان نسبت در دیگر ارز‌های معتبر دنیا هم اتفاق افتاده، امری طبیعی و واکنش بازار به اوضاع اقتصادی کشور است. زیرا این روز‌ها کمتر کسی از افزایش‌های این روز‌ها با عنوان حباب یا غیرواقعی بودن این رشد، یاد می‌کند. شرایط جنگ اقتصادی موضوعی بود که رییس جمهوری هم روز چهارشنبه به آن اذعان کرد و گفت: جنگ هم برد دارد و هم باخت و این بی ثباتی شاخص‌هایی، چون بورس، ارز و طلا نشان از باخت ایران در این جنگ اقتصادی مورد اشاره دارد.


روحانی در نشست مجازی مجمع عمومی سخنرانی کرد

رییس جمهوری در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه برای جهان امروز زمان "نه" گفتن به زورگویی و قلدرمآبی" است، گفت: دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت  و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون مدارتر هستند. همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب نماینده کشور دوست و برادر ترکیه به ریاست هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد تبریک گفته و برای وی، دبیرکل و همه همکارانتان که در مسیر تحقق اهداف ملل متحد، تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق کرد.

سخنرانی روحانی مطلب جدیدی را در بر نداشت و کلا به مباحثی پرداخت که روزانه از زبان او و دیگر مقامات رسمی کشور می‌شنویم و آن ادامه مقابله و مقاومت در برابر آمریکا و همپیمانان آن کشور است. هیچ سخنی در رابطه با راه‌های واقعی برون رفت از این شرایط کشور نه در مواضع حسن روحانی دیده و شنیده می‌شود و نه از زبان دیگر مسئولان.


دیدار کروبی با کرباسچی و قوچانی
 

آخر وقت روز دوشنبه و صبح سه شنبه ۱ مهرماه خبر‌هایی از دیدار مهدی کروبی با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و محمد قوچانی، سردبیر روزنامه  سازندگی حکایت داشت. این دیدار عصر یکشنبه به مدت شش ساعت در خانه مهدی کروبی انجام شد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در رابطه با دیدار با مهدی کروبی گفت: در این دیدار کروبی با وجود کسالت جسمی که داشت، اما از روحیه و حال خوبی برخوردار بود. وی ادامه داد: بحث‌های مختلفی در این دیدار مطرح شد، وضعیت گذشته، حال و آینده را مورد بحث قرار دادیم. او بیش از هر چیزی نگران مشکلات مردم و کشور است و نگرانی‌هایی را در این خصوص بیان کرد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که پیرامون بحث انتخابات چه گفت‌وگویی با آقای کروبی داشتید بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است.

این دومین بار در یک ماه گذشته است که خبر‌هایی مبنی بر دیدار کروبی با شخصیت‌های اصلاح‌طلب منتشر می‌شود و بسیاری این گشایش را زمینه گشایش‌های بیشتری در موضوع حصر محصورین قلمداد و تحلیل می‌کنند. حتی شنیده شده که سه تن از مقامات امنیتی و قضایی در قالب کمیته‌ای مامور بررسی موضوع حصر شده‌اند که از شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علوی وزیر اطللاعات و اژه‌ای از قوه‌قضاییه نام برده شده است. به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیکتر می‌شویم نظام ضرورت استفاده از همه سرمایه‌های خود را حس می‌کند، البته این فقط یک امید است و باید منتظر ماند و دید تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد شد، چون مدت‌ها است از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دیگر محصورین این قصه خبری نیست.

 
دنا پلاس؛ حاشیه‌ای جدید برای مجلس یازدهم!  

شایعاتی چند روز اخیر مبنی بر دریافت خودرو توسط نمایندگان مجلس در فضای مجازی منتشر شد، اما بمب خبری درباره این موضوع زمانی ترکید که نماینده تهران پس از پشیمانی خود از دریافت خودرو دنا پلاس در صفحه شخصی خود به این موضوع رسمیت بخشید.    انگار قرار نیست حاشیه‌ها دست از مجلس یازدهم و نمایندگان آن بردارد. بعد از تشکیل مجلس یازدهم از همان ابتدا از بیرون و درون مجلس برای نمایندگان تازه وارد مجلس یازدهم حواشی زیادی به وجود آمد، اما این بار نیز تخصیص خودرو به هر نماینده بر حواشی گذشته این مجلس صحه گذاشت و دوباره حاشیه را در راس قرار داده است.
 
شرح ماجرا بدین صورت بوده که طی روز‌های گذشته به هر نماینده مجلس که متقاضی دریافت ماشین بوده است یک ماشین دنا پلاس توربو دنده اتومات تحویل داده شده است. این درحالی است که هنوز از عمر ماشین‌های مجلس ۵ سال هم نمی‌گذرد.پ


روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم  گفت: در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:
 
١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.
 
٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.
 
٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.
 
وی بیان داشت: بنده، چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. این نماینده مجلس تصریح کرد: قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد. اما جالب ماجرا آنجاست که وی بعد از چند روز با انتشار پست دیگری در اینستاگرام که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید از انصراف خود خبر داد و نوشت: باهاش کنار نیومدم! نکته مهم این است که مجلس یازدهم با شعار شفافیت و انقلابی عمل کردن بر سرکار آمد و به نوعی امید‌های مردمی را بعد از ناکارآمدی مجلس دهم و دولت فعلی زنده نگه داشت، اما رفته رفته دست به اقداماتی زد که در حال ناامید کردن مردم و افکار عمومی نسبت به خود هست که این مورد حتی صدای برخی افراد را هم  در آورده است.

 
حواشی مجلس یازدهم تمامی ندارد

وحید یامین پور در صفحه شخصی خود اینگونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد: «سرعت دناپلاس رانتی از طرح شفافیت بیشتر بوده و زودتر به مجلس رسیده. مجلسی که قرار بود بار از دوش مردم برداره هربار با حاشیه‌ای زمین‌گیر میشه، تاجگردون، بذرپاش، وام ۲۰۰میلیونی و... ما به نمایندگان انقلابی برای مراقبت از حیثیت مجلس در برابر این حواشی امید داریم».


 سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ذیل توییتی تحویل خودرو دنا پلاس به برخی از نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و نوشت: «کم نیستند نمایندگانی مثل حقیر که نه دناپلاس و نه رهن ۲۰۰ میلیونی منزل گرفته اند. بیش از این لطفا به مدیون شدن سیاستگذاران به خانه و خودروی پیشنهادی صاحبان ثروت، حساس باشید تا مصوبات دولت و مجلس سوگیری نداشته باشد. با تشکر از واکنش اصلاحی ایزدخواه».


 سوال اینجاست که در شایعات فضای مجازی بیان شده است که مجلس حدود ۳۵۰ ماشین دریافت کرده است این درحالی است که نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر هستند و همانطوری که احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرده بود که این خودرو‌ها برای نمایندگان مجلس است؛ پس مابقی خودرو‌ها برای چه کسانی گرفته شده است؟ در نهایت باید گفت از عمر ماشین‌های مجلس ۵ سال هم نمی‌گذرد چه کسی یا چه کسانی پشت پرده تعویض خودرو‌های مجلس بوده و هستند؟ و چه سود‌هایی از این اتفاق خواهند برد؟ از این رو از تک تک نمایندگان مجلس و همچنین هیئت رئیسه مجلس این مطالبه وجود دارد که نسبت به این موضوعات مطرح شده شفاف سازی کنند.
 
رزم حسینی به مجلس معرفی شد

بالاخره بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی وزارت صمت و عدم اعتماد مجلس به حسین مدرس خیابانی برای تصدی این وزارتخانه، رئیس‌جمهور علیرضا رزم‌حسینی را برای اخذ رای اعتماد نمایندگان، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. علیرضا رزم‌حسینی پیش از معرفی حسین مدرس خیابانی به مجلس شورای اسلامی نیز یکی از گزینه‌های اصلی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رفت. احتمالاً جلسه رای اعتماد مجلس به علیرضا رزم حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه ۸ یا چهارشنبه ۹ مهرماه مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور عصر سه شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد حجت الاسلام حسن روحانی، علیرضا رزم حسینی را وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. حسینعلی امیری با اعلام این خبر که رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس معرفی شده است، گفت: «آقای روحانی در نامه‌ای به مجلس، آقای علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد. معرفی وزیر صمت قاعدتاً در جلسه علنی فردا مجلس شورای اسلامی باید اعلام وصول شود. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قاعدتاً یک هفته پس از اعلام وصول این موضوع، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی باید برگزار شود.»
 
علیرضا رزم‌حسینی از سال ۹۷ تا کنون استاندار خراسان رضوی بوده و در کارنامه اجرایی و پژوهشی او استانداری کرمان از سال ۹۲ تا ۹۷، رئیس ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان خراسان رضوی، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های کرمان و خراسان‌رضوی، رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور، مدیر عامل و ریاست هیئت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیر عامل شرکت تولیدی ماشین آلات سنگین، مدیر عامل شرکت تکنوپروم (بازرگانی خارجی و تامین مواد اولیه کارخانجات)، مبتکر الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، موسس سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، پژوهشگر کتاب قوانین و مقررات مزاحم تولید و سرمایه‌گذاری، پژوهشگر کتاب مبانی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، پژوهشگر کتاب نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی و پژوهشگر طرح نجات (آسیب‌های اجتماعی)، مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید: رزم حسینی و امید‌های دولت برای یک رای اعتماد بی‌دردسر

 

خبر خوب هفته؛ برد و صعود استقلال و پرسپولیس بود

استقلال بعد از ۲۳۹ روز موفق شد در آسیا به برتری برسد. تیم فوتبال استقلال تهران عصر چهارشنبه ۲ شهریور با نتیجه پرگل سه بر صفر از سد الاهلی عربستان گذشت تا با پنج امتیاز به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. این برد در حالی به دست آمد که استقلال در مرحله گروهی و سه بازی پیشین خود یک باخت و ۲ تساوی داشت و نتوانسته بود به بردی دست پیدا کند، اما این طلسم شکسته شد. بعد از چند روز؟ بعد از ۲۳۹ روز. آخرین برد آسیایی استقلال در تاریخ هشت بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ ثبت شد. جایی که آبی‌پوشان تهرانی با نتیجه پنج بر صفر در مرحله دوم پلی‌آف از سد الریان قطر گذشتند و حالا یک پیروزی دیگر به دست آمد. جالب است که استقلال در همان بازی آخرین کلین‌شیت آسیایی خود را به ثبت رسانده بود و حالا این اتفاق مجددا با یک برد دیگر تکرار شد.

همین اتفاق برای پرسپولیس هم تکرار شد. شاگردان یحیی گل محمدی در یک بازی مقتدارنه با چهار گل تیم شارجه امارات را در هم کوبیدند و راهی مرحله بعدی مسابقات شدند. 


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی