تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
دیدار آدینه ۱۴

خبرخوانی هفتگی دیدار: وفات آیت الله صانعی، حبس طبری، اعدام افکاری!

در هفته‌ای که گذشت آیت‌الله العظمی صانعی مرجع عالیقدر شیع درگذشت، کرونا تعداد بیشتری از هموطنان را مبتلا و از بین برد، بورس تلاش کرد خود را از ورشکستگی نجات دهد، افکاری اعدام و طبری به ۳۱ سال حبس محکوم شد، طالبان و دولت افغانستان مذاکره کردند و تیم‌های فوتبال ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا بردند و باختند.  

کد خبر: ۷۱۵۷۸
۱۴:۰۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
هفته طالبان، اعدام، حبس، کرونا، بورس، وفات آیت‌الله صانعی و برد باخت در فوتبال
دیدارنیوز
ـ اسفندیار عبداللهی: در روز‌های آخر آخرین ماه تابستان دیدارنیوز در آخر هفته به بررسی و یادآوری رویداد‌های مهمی می‌پردازد که بازهم مهمترین و تکراری‌ترین آن کرونا است که قصد کوتاه آمدن ندارد. بشر، علم و تکنولوژی در حال مبارزه با این مرض هستند و تحمل و عادت کردن ما به این ویروس نیز مقوله‌ای است که در زندگی ما وارد شده است. در حالی شانه به شانه کرونا راه می‌رویم و نفس می‌کشیم هر روز تعداد زیادی هموطن ما شکار این داستان می‌شوند.

  ۲۸ استان در شرایط قرمز و هشدار
روز پنجشنبه ۲۷ شهریور سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام آمار مبتلایان جدید کرونا در کشور، گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۱۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. دکتر سیما سادات لاری در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: از دیروز تا امروز ۲۷ شهریور و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۸۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۶۲۸ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۳ هزار و ۱۴۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۸۰۸ نفر رسید. وی افزود: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
رشد ۱۴۸ هزار واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت
نوسان شاخص بورس هم از حیث تکراری بودن دومین موضوعی است که به آن پرداخته می‌شود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۶ شهریور) به عدد یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۱۴۸ هزار واحد رشد را تجربه کرد. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۹ شهریور ماه) با عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۶ شهریور ماه) به عدد یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید و این بازار دوباره به مدار رشد بازگشت. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۶ هزار و ۹۸۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۳۰ هزار و ۲۰۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۹ هزار و ۹۳۵ واحد به عدد ۲۸۱ هزار و ۹۸۸ واحد رسید.

طالبان و دولت افغانستان، بن‌بست یا گشایش
در اوایل هفته‌ای که گذشت هیات نمایندگان دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله و گروه طالبان در دوحه قطر اولین دور از مذاکرات خود را آغاز  کردند. مذاکراتی که پیش از این بین طالبان و آمریکا بود. تا اینجای کار ضمن اینکه خوشبینی‌هایی وجود دارد، ولی نمی‌توان پیشبنی درستی از آینده داشت. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، سلام‌وطندار، عضو ارشد گروه طالبان گفته است: «حالا نوبت طالبان است. رژیم افغانستان را برای سه تا پنج سال به طالبان واگذار کنید. طالبان با جامعۀ جهانی به ویژه آمریکا همکاری می‌کنند. ما ثابت می‌سازیم، همان‌طوری که یک دشمن سرسخت بوده‌ایم، در آینده یک همکار استوار و قابل اعتماد خواهیم بود».
 
عباس استانکزی، معاون رئیس هیئت گفت‌وگوکننده طالبان در مصاحبۀ با سی‌بی‌اس تأکید کرده  «در ازای برخورد با طالبان به عنوان یک نهاد سیاسی مشروع در افغانستان، ما این بار خوب ظاهر شده و در برابر قوانین بین‌المللی بیش‌تر مسؤول خواهیم بود و یک عضو ارشد هیئت گفت‌وگوکننده طالبان که نخواسته نامی از او برده شود، گفته که رژیم پیشین طالبان – که در سال ۲۰۰۱ با حمله بر افغانستان سرنگون شد – بی‌تجربه بود و به همین دلیل از سوی کشور‌های جهان پذیرفته نشد و این امر سبب فاصله جامعه جهانی از این گروه شد. یک عضو دیگر طالبان نیز گفته که به این گروه در نظام باید سهم مفید داده شود. او خواستار پنج وزارت کلیدی در حکومت آینده برای این گروه شده و افزوده که جنگ‌جویان طالبان در قالب نیرو‌های امنیت ملی افغانستان ادغام شوند و همه این‌ها باید زیر چتر یک دولت اسلامی باشد. او در این مصاحبه گفته است که این گروه حالا مخالف کار زنان در حکومت نیست و به گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی نیز در حکومت نقش خواهد داد.

طالبان همواره تأکید کرده‌اند که این گروه زنان را به عنوان نخست‌وزیر و عضو دادگاه عالی نمی‌پذیرند. با شروع گفتگو‌های صلح، زنان افغانستانی پیوسته اعتراض کرده‌اند که مبادا دست‌آورد‌های آنان در این مذاکرات به هدر برود. علاوه بر بحث زنان، رسانه‌ها هم از نظر آزادی بیان نگران حضور طالبان در قدرت هستند. باید منتظر ماند و دید بعد ۴۰ سال افغانستان روی آرامش می‌بیند.

آیت‌الله صانعی مرجع اصلاحات درگذشت
 درپی بروزشکستگی لگن و دست که شب پنجشنبه ۲۰ شهریور برای آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی رخ داد، ایشان در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شدند و تلاش‌هائی برای فراهم ساختن مقدمات عمل جراحی به عمل آمد، ولی متاسفانه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند و ایشان صبح شنبه ۲۲ شهریور به لقاءالله پیوستند. آیت‌الله العظمی صانعی از مراجع تقلید مقیم قم بودند که از آغاز نهضت روحانیت با امام همراهی کردند و در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند. ایشان از شاگردان برجسته امام خمینی بوده و در حوزه درسی خود، مجتهدان زیادی را پرورش دادند.
 
یوسف صانعی متولد مهر ۱۳۱۶ در نیک‌آباد اصفهان بود. او از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ دادستان کل کشور بود. وی به‌خاطر فتوا‌ها و نگرش نوگرایانه‌اش به‌ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص داشت و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف بود. صانعی در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال ۱۳۳۴ رتبه اول را احراز نمود و مورد تشویق سید حسین طباطبائی بروجردی قرار گرفت. در همین سال در درس خارجِ امام خمینی شرکت کرد و تا سال ۱۳۴۲ به‌طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانی مُتقن ایشان بهره برد و در زمره شاگردان موفق او قرار گرفت. حضور فعال در درس خارج امام طی سالیان دراز و ممارست فراوان نسبت به فراگیری مبانی فکری و اِشراف وی بر دیدگاه‌های فقهی و اصولی امام را به درجه‌ای رساند که به تعبیر او، «در حد شعور مبانی بود و از حد صِرف دانستن، بالاتر.»
 
 او از دیگر استادان علوم دینی، چون سید حسین طباطبائی بروجردی، سید محمد محقق داماد و محمدعلی اراکی نیز بهره برد. وی از سال ۱۳۵۴ رسماً تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقانی (شهیدین) شروع کرد.
 
مرجع تقلید اصلاح‌طلبان چهارمین شخصیت مهم و تاثیر‌گذاری بود که بعد از امام (ره)، آیت‌الله منتظری و هاشمی رفسنجانی وفات کرده است. ایشان در ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ به‌دلیل شکستگی لگن به بیمارستان منتقل شد و ۱ روز پس از آن بر اثر مصدومیت جدی ناشی از شکستگی در بیمارستان فرقانی قم درگذشت.
 
از طبری تا افکاری؛ یکی ۳۱ سال حبس دیگری تا ابد خاموش!
دوشنبه ۲۴ شهریور سخنگوی قوه قضاییه  از محکومیت «اکبر طبری» به ۳۱ سال حبس (قابل اجرا)، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی و ضبط اموال خبر داد. روزنامه خراسان در رابطه با این حکم نوشت: «درباره حکم صادر شده برای پرونده اکبر طبری نکاتی به ذهن می‌رسد، نکاتی که هر چند ممکن است مبتنی بر احساس و به نوعی دغدغه تعداد زیادی از مردم و افکار عمومی باشد و نه نکاتی از جنس مبانی حقوقی. دادن و خصوصاً گرفتن رشوه و تشکیل باند ارتشاء توسط هر فردی بسیار شوم، مذموم و زیان‌بار است و البته اگر چنین عمل خیانت باری توسط مسئولی آن هم از مسئولان بالا انجام شود بسیار خطرناک‌تر، زیان‌بارتر و جرم و خباثتی نابخشودنی‌تر و اثر تخریبی آن در جامعه بسی سنگین‌تر و ویرانگرتر است، بنابراین اگرچه حکم صادره و قابل فرجام‌خواهی برای طبری و همدستان او حتماً براساس قوانین و آیین نامه‌های موجود صادر شده، اما گویا لااقل برخی از مردم و بخشی از افکار عمومی به دلایل گوناگون انتظاراتی فراتر داشتند هر چند این انتظارات نه مبنایی «حقوقی» بلکه «احساسی» و «روانی» داشته باشد.»
 
هم‌زمانی اجرای حکم اعدام نوید افکاری و اعلام محکومیت اکبر طبری به مقایسه‌هایی در این مورد دامن زد. نوید افکاری و برادرانش از حاضران در اعتراضات مرداد ۹۷ بودند. افکاری، کشتی‌گیری بود که به اتهام محاربه و نیز قتل مرحوم حسن ترکمان، کارمند سازمان آبفا به دو بار اعدام محکوم شد. مرحوم ترکمان به عنوان شهید مدافع امنیت شناخته شده و احتمالا ایشان به عنوان نیروی امنیتی در صحنه اعتراضات حضور داشته‌اند. خبر محکومیت نوید افکاری در شرایطی بازخورد گسترده‌ای در فضای مجازی داشت که پیش از این، ترند شدن هشتگ #اعدام_نکنید باعث توقف اجرای حکم اعدام سه نوجوان بازداشت شده در اعتراضات آبان ماه شده بود. انتشار فایلی صوتی که افکاری در آن بیان می‌کند که اعترافات او تحت شکنجه صورت گرفته است و به خصوص جمله احساسی او که گفت: «فهمیدم آن‌ها برای طنابشان به دنبال گردن می‌گردند.» باعث حساس شدن افکار عمومی نسبت به این پرونده شد. حتی پای نهاد‌های بین‌المللی هم به میان آمد و همه  درخواست کردند که اجرای حکم اعدام نوید افکاری را متوقف کند. با این حال، اما نوید افکاری در نهایت، در تاریخ ۲۲ شهریور، در ماه محرم و در حالی که تعدادی از خیرین و فعالان حقوق بشر برای جلب رضایت خانواده مرحوم حسن ترکمان راهی شیراز شده بودند، اعدام شد.

پرسپولیس روی نوار برد، سپاهان بیشترین گل زده
پرسپولیس سه روز پس از برد التعاون، امشب در چهارمین هفته از لیگ قهرمانان آسیا، مجددا به مصاف یک تیم عربستانی می‌رود. سرخ‌پوشان که در بازی قبل با تغییراتی در ترکیب خود به میدان رفتند چندان به برد امیدوار نبودند، اما برنده بازی شدند تا برای صعود به مرحله بعدی امیدوار بمانند. پرسپولیس با این ترکیب و بازیکنان جدید و برد مقابل التعاون می‌تواند با برتری مجدد مقابل حریف عربستانی امتیاز کسب شده خود را به عدد ۷ برساند و نیم‌نگاهی به صدر جدول داشته باشد.

  دور رفت مرحله گروهی مسابقات مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب با انجام بازی‌های گروه‌های سوم و چهارم به اتمام رسید و حالا سریعا باید شاهد آغاز دور برگشت باشیم. با این وجود نگاه می‌اندازیم به عملکرد چهار نماینده کشورمان در دور رفت. چهار تیم استقلال، شهرخودرو، سپاهان و پرسپولیس تا به اینجا ۱۱ بازی انجام داده‌اند که ماحصل آن ۲ برد، ۲ مساوی و هفت باخت بوده است. به عبارتی از ۳۳ امتیاز ممکن تنها هشت امتیاز گرفته شده است. به بیانی دیگر تنها ۲۴ درصد امتیازات گرفته شده و ۷۶ درصد باقی‌مانده به صورت کامل یا ناقص به رقبای عربستانی، قطری، اماراتی، ازبکستانی و حتی عراقی داده شده است. در گروه اول تیم فوتبال استقلال با کنار رفتن این الوحده امارات شانس خوبی برای صعود دارد. این تیم با یک امتیاز از ۲ بازی در رده دوم گروه خود جای دارد. الاهلی عربستان ۶ امتیازی است و الشرطه عراق هم یک امتیاز دارد. در گروه دوم شهرخودرو ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و هر سه بازی‌اش را باخته تا بعد از الهلال عربستانِ ۹ امتیازی، پاختاکور ازبکستانِ ۶ امتیازی و شباب الاهلی اماراتِ سه امتیاز قعرنشین گروه باشد. در گروه سوم تیم فوتبال پرسپولیس با برد  شب سه شنبه  چهار امتیازی شد، اما همچنان در رده سوم قرار دارد. در گروه چهارم هم سپاهان بعد از برد مقابل العین ۲ باخت در برابر رقبای قطری و عربستانی تجربه کرد تا حالا با سه امتیاز سوم باشد. در این گروه النصر عربستان هفت امتیاز دارد. السد قطر پنج امتیازی است و تیم العین امارات با یک امتیاز در قعرجدول جای گرفته است.
 
سرخابی‌های پایتخت با توجه به وضعیت رقبا و جایگاهشان در جدول شانس بیشتری دارند؛ سپاهان رقبای بسیار سرسخت‌تری دارد، اما راه صعود بسته نشده است. تا به اینجا پرسپولیس و سپاهان تنها تیم‌های با برد هستند. عملکرد ما مقابل تیم‌های عربستانی یک برد و سه باخت بوده است. در برابر ۲ تیم قطری ۲ باخت عایدمان شده است. مقابل سه تیم اماراتی یک برد، یک مساوی و یک باخت به دست آمده است. در برابر تک نماینده‌های عراق و ازبکستان هم به ترتیب یک مساوی و یک حاصل شده است. استقلال در گروه یک سه گل خورده و ۲ گل به ثمر رسانده است.  سرخپوشان پایتخت در سومین گروه چهار گل خورده و سه گل زده دارند و طلایی‌پوشان زاینده‌رود در گروه چهارم چهار گل به ثمر رسانده‌اند و پنج بار هم دروازه‌شان باز شده است. بدین ترتیب بهترین تیم از لحاظ گل زده سپاهان است و بدترین تیم از لحاظ گل خورده شهرخودرو. تفاضل گل سه تیم منفی یک است.
 

 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی