تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

تحریم و قرارگرفتن در لیست سیاهFATF قیمت ارز را به ۲۷ هزار تومان رساند

بهاءالدین حسینی هاشمی می‌گوید: قیمت ارز در بازار روندی افزایش را دارد اما سیاست‌ها نباید به سمتی برود که دلار در بازار به کالایی کمیاب تبدیل شود.

کد خبر: ۷۱۵۲۰
۱۹:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
تحریم و قرارگرفتن در لیست سیاهFATF قیمت ارز را به ۲۷ هزار تومان رساند
 
دیدارنیوز -  مقام اسبق بانکی و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: متاسفانه قیمت ارز در ایران طی کمتر از ۶ ماه روند صعودی شدیدی را تجربه کرده است و امروز در صرافی‌های بانکی نیز دلار از ۲۷ هزار تومان فراتر رفته است.به گفته ی وی در حالی که ارز مسافری یا اسکناس ارزی مورد نیاز تنها ۵ درصد از کل گردش ارزی را تشکیل می دهد، این ارز مبنای قیمت گذاری در بازار شده است.

وی گفت: مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده اند و این وضعیت را ایجاد کرده اند که در توضیح آنها می‌توان دو دسته را شناسایی کرد .

حسینی هاشمی ادامه داد: دسته‌ای از عامل که امروز تاثیر خود را نشان داده اند تشدید تحریم های اقتصادی، تحریم فروش نفت از سوی ایران، قرارگیری در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و همچنین دیگر عواملی است که از سوی خارجی‌ها به ما تحمیل شده است. دسته‌ای دیگر نیز به کارکرد سیستمی نادرست نظام بانکی و ... در سال‌های طولانی باز می گردد .

 وی گفت: اقتصاد ما بر پایه صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی استوار بود؛امروز حجم صادرات نفت به کمترین میزان رسیده و طبیعی است که چشمه ارز ایران مانند گذشته ورودی ندارد از سوی دیگر به دلیل قرارگیری در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بانک‌های دنیا درهایشان را به روی ما بسته اند و حتی کشورهای دوست نیز در همکاری بانکی با ما ملاحظه دارند ، در نتیجه در حوره مراودات بانکی نیز با مشکل روبرو هستیم و لازم است در توضیح شرایط کنونی این عوامل را در نظر گیریم .

این کارشناس اقتصادی گفت: شاید اگر ما به عضویت اف‌ای‌تی‌اف در می آمدیم امروز در این شرایط نبودیم، هر چند فشار تحریم‌ها حس می شد اما وضعیت بهتر از قبل بود و باید گوشزد کنیم بیشترین بازده اف‌ای‌تی‌اف اتفاقا برای دولت است که می‌تواند پول‌های مشکوک را شناسایی کند و سالم سازی اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهد .

 او تاکید کرد: در ادبیات اقتصادی جهان کشور دوست چندان مفهومی دارد، بانک ها در هر کشوری باشند برای پرهیز از جریمه شدن از همکاری با کشورهای غیر عضو خودداری می‌کنند .

حسینی هاشمی گفت: حالا می‌بینیم قیمت ارز در این محدوده قرار دارد و اگر سیاستی اتخاذ شود که بحران کنونی را دامن بزند، می تواند ارز یا دلار را به کالایی کمیاب بدل کند که تبعات این اتفاق ناگوار به چشم همه مردم می‌رود. همین حالا هم ارز در بازار هست اما دارندگان ارز ، دارایی‌شان را پنهان کرده اند و دولت نیز ذخیره باقیمانده خود را برای روزهای بدتر از امروز نگه داشت است.

 بحران‌های کهنه
وی تاکید کرد: سالیان طولانی است ایران از نظام چند نرخی ارزی رنج می برد اما همواره گروه ذینفع مانع اصلاح این سیاست شده است، ناکارآمدی بانک ها نیز سبب شد این نهادها به جای فعالیت در حوزه تخصصی شان به بنگاه‌داری روی بیاورند و نتیجه چیزی شده است که می‌بینید، در حالی برخی به اقتصاد آزاد حمله می کنند و این نکته را عامل بحران می دانند که با اقتصادی سراسر دستور و بخشنامه و کنترل مواجهیم.

 وی تاکید کرد: اصلا نباید مساله تحریم را نادیده گرفت، اتفاقات رخ داده سفره مردم را کوچکتر کرده است و درخوشبینانه‌ترین حالت اگر تنها کاهش ارزش پول ملی را در نظر بگیریم، به همان میزان مردم در تنگنا قرار گرفته‌اند .

 وی گفت: شاهدیم بخشی از طبقه متوسط قدرت خرید خود را از دست داده است، باید برای این وضعیت فکری عاجل شود و ما فارغ از تمام بحران ها، دست به اصلاحات اقتصادی عمیقی بزنیم و روابطمان را بازتعریف کنیم .

این کارشناس با اشاره به اینکه تحولات ایران زیر ذره بین دشمنان قرار دارد، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی یک انتخابات صورت نمی‌گیرد، اما جهان کاری با آنها دارد، در اینجا اما از هر فرصتی علیه ما استفاده می شود و می‌بینیم فشارهای وارده تاثیرات مخربی را به جا می‌گذارند .

 وی گفت: متاسفانه موج مهاجرت یا ناراحتی عمومی از وضعیت به چشم می خورد که هر دو برای کشور مخرب هستند. به گفته وی برای مهار این وضعیت باید دولت را در کانون سیاستگذاری قرار داد و اجازه داد شرایط تحت کنترل درآید. با این روند حل مشکلات داخلی و تلاش برای رفع فشار تحریم بی شک وضعیت را بهبود خواهد بخشید.
 
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی