تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
رییس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان:

مسئولان با واردات کالا به جای ارز موافقت کنند

کد خبر: ۷۱۲۳۸
۱۲:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

مسئولان با واردات کالا به جای ارز موافقت کنند

 

دیدارنیوزمحمد حسین روشنک در مورد آخرین وضعیت صادارت شرق کشور اظهار داشت: وضعیت صادرات شرق کشوربه دلیل شیوع ویروس کرونا چندان مطلوب نیست، با این وجود صادرات ما همچنان تداوم دارد. خوشبختانه حمل و نقل ریلی با وجود مشکلات فراوان در حال انجام است و حمل و نقل جاده‌ای در مسیر افغانستان و دوغارون همین روال را دارد.

 

وی ادامه داد: در لطف آباد و سرخس حرکت کامیونی وجود ندارد و مرز بسته شده است. اگرچه چند روز قبل این مرز بازگشایی شد، اما نه به معنای واقعی. زیرا تعدادی کامیون بار‌های خود را در ۲۰۰ متری پس از مرز سرخس به کامیون‌های ترکمنی تخلیه کردند که همان هم نیز دوباره متوقف شد. البته امیدواریم هرچه زودتر مجددا بازگشایی شود.

 

روشنک وضعیت صادرات را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: در این موضوع چند عامل دخیل هستند که نخست شیوع ویروس کرونا است. دیگری بلاتکلیفی ارز صادراتی است که مسئولین مشخص نمی‌کنند چرا ارز صادارتی نباید به صورت کالا به کشور بازگردد. زمانی که ما با کشور‌های آسیای میانه مبادله می‌کنیم، می‌توانیم در قبال ارز صادراتی، از مرز ترکیه کالا‌های مجاز دریافت کنیم. چرا بانک مرکزی و دولت چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهند؟ در مجموع این مقولات منجر شده رونق خوب صادرات را که می‌توانستیم را نداشته باشیم.

 

روشنک در مورد تجارت بین ایران و تاجیکستان هم گفت: متاسفانه عدم وجود مرز مشترک بین ایران و تاجیکستان ما را مجبور کرده از طریق مرز‌های افغانستان یا ترکمنستان مبادلات خود را انجام دهیم. در این میان مرز‌های افغانستان به دلیل موضوعات امنیتی امکان تردد آنچنان وجود ندارد. مشکل اساسی ما با کشور ترکمنستان است. زیرا اجازه ترانزیت کامیون‌ها را از داخل خاک خود به قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان نمی‌دهد.

 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، کشور ترکمنستان هم مساله شیوع ویروس کرونا را برای این اعمال محدودیت‌ها مطرح و بهانه کرده است و شاید این موضوع دلایل سیاسی داشته باشد. وگرنه تمام کشور‌های آسیای میانه از مبادله با ما استقبال می‌کنند.

 

روشنک در خاتمه یادآور شد: حمل و نقل ریلی ما اگرچه رضایت بخش نبوده است، اما در این شرایط به نوعی غنیمت است. نباید فراموش کرد، بین تاجیکستان و ترکمنستان اختلافاتی وجود دارد که کشور ترکمنستان اجازه ترانزیت کالا را از داخل ترکمنستان به سمت تاجیکستان را نمی‌دهد. همین امر باعث شده تا بازرگانان ما کالا را از داخل افغانستان به تاجیکستان ترانزیت کنند که آن نیز مشکلات امنیتی خود را دارد و این کار را برای ما دشوار کرده است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی