تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

بحرین، دومین شکار نتانیاهو و ترامپ برای معامله قرن!

دونالد ترامپ با همدستی بنیامین نتانیاهو طرح معامله قرن را در خاورمیانه دنبال می‌کنند. در این بین نان هم به یک دیگر قرض می‌دهند تا از شرایطی که در آن گرفتار هستند، خارج شوند. یکی به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی پرونده‌های اقتصادی خود است و دیگری رویای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را در سر می‌پروراند.

کد خبر: ۷۱۱۸۲
۱۹:۰۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
شکل جدید خورمیانه، اجرای طرح معامله قرن ترامپ
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: دومینوی توافق کشور‌های عربی با اسرائیل ادامه دارد. نخست امارات متحده عربی کاپ توافق با اسرائیل را بالای سر خود برد و امروز نیز بحرین وارد نقشه ترامپ شد. از آن طرف با ورود هر کشور عربی به این توافق، دونالد ترامپ شیپور خوشحالی را از داخل کاخ سفید به صدا در می‌آورد و عملی شدن طرح معامله قرن خود را بیشتر حس می‌کند.

به گزارش رویترز، روز جمعه (۱۱ سپتامبر) رهبران سه کشور آمریکا و اسرائیل و بحرین در بیانیه‌ای مشترک از توافق خود برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و بحرین خبر دادند. بحرین دومین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل به توافق رسیده است. ماه گذشته میلادی نیز خبر امضای توافقنامه‌ای میان اسرائیل و امارات منتشر شد. به گزارش الجزیره، به دنبال اعلام این توافق موجی از مخالفت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بحرین و جهان عرب به راه افتاد. بسیاری از شهروندان با هشتگ «بحرینی‌ها بر ضد توافق» ناخرسندی خود را اعلام کردند.

پادشاهی بحرین همچنین دعوت رئیس جمهور ترامپ برای پیوستن به اسرائیل و امارات متحده عربی برای شرکت در مراسم امضای تاریخی برای صلح در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، در محل کاخ سفید را پذیرفته است. برخی معتقد هستند که بعید است بحرین بدون کسب موافقت عربستان به عنوان متحد نزدیک خود، اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کرده باشد؛ از این رو به نظر می‌رسد باید منتظر ادامه داشتن اینگونه توافقات در منطقه باشیم.

گروه‌های فلسطینی این توافق را محکوم کردند و برخی آن را اصرار بر اجرای معامله قرن دانستند. بعضی از کشور‌های عربی با اینکه معامله قرن ترامپ را دارای اشکال می‌دانند، اما فکر می‌کنند شاید این طرح بتواند با تغییراتی بحران اسرائیل در منطقه را حل کند. به نظر می‌رسد در واقع توافق به اسرائیل قدرت آن‌ها را در منطقه بیش از قبل می‌کند و سر فلسطینی‌ها در این طرح بی کلاه خواهد ماند. از طرف دیگر توافقات جهان عرب با اسرائیل ردی از این دارد که شاید در منطقه خاورمیانه باید منتظر صهیونیسم اسلامی باشیم، امری که قبل از این در مسیحیت رخ داده است.

نتانیاهو و ترامپ بهم نان قرض می‌دهند؟

با تمام تحلیل‌هایی که در مورد توافق کشور‌های عربی و اسرائیل وجود دارد، اما مهمترین آن منافعی است که نتانیاهو و دونالد ترامپ از این توافق‌ها بدست می‌آورند. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از این توافقات برای گرم کردن کمپین‌های انتخاباتی خود استفاده تبلیغاتی ویژه‌ای می‌کند، خصوصاً در زمانی که به دلیل شیوع کرونا و تبعات آن که ترامپ شرایط خوبی در نظرسنجی‌ها ندارد. با این توافقات ترامپ رأی مسیحیان انجیلی آمریکا و لابی‌های قدرتمند اسرائیلی را هم به دست خواهد آورد. عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با کشور‌های منطقه یکی از محور‌های سیاست خاورمیانه‌ای دولت ترامپ بوده است.

از سوی دیگر اسرائیل تاکنون با کشور‌های حاشیه خلیج فارس روابط رسمی نداشته، اما روابط تجاری محدودی داشته است. با این توافقات، شرایط تجاری بین کشور‌های عربی و اسرائیل قدرت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این روز‌ها درگیر پرونده‌های فساد اقتصادی خود است از این طریق می‌تواند منتقدان خود را از پیگیری این پرونده‌ها منحرف کند. به همین دلیل توافق اسرائیل و اعراب در حال حاضر برنده‌ای جز نتانیاهو و ترامپ نخواهد داشت.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی