تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

 پناهیان در کانون توجه، بورس در اغما، خودرو گران و کره نایاب شد

خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: در هفته‌ای گذشت همچنان هر روز بیش از ۱۰۰ هموطن را از دست دادیم، شاخص کل بورس همچنان در اغما ماند و علائم حیاتیش کاهش یافت، در صد سالگی روابط ایران و سوییس وزیر خارجه این کشور اروپایی سفر سه روزه‌ای به ایران داشت، پناهیان روحانی منبری معروف در کانون توجه قرار گرفته است و یاشار سلطانی، روزنامه نگار هر روز یک سناد اقتصادی جدید علیه او منشر می‌کند، هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو بار دیگر کاریکاتور پیامبر اسلام را منتشر کرد و موجب واکنش‌هایی در ایران و جهان اسلام شد، خودرو خیلی گران و کره نایاب شد.

کد خبر: ۷۱۰۶۵
۱۴:۴۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
 پناهیان در کانون توجه، بورس در اغما، خودرو گران و کره نایاب شد
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ۹ روز مانده به پایان شهریور ماه ۹۹، دیدارنیوز به روال هر پایان هفته خود، به بررسی مهمترین اخبار، اتفاقات و رویداد‌های مهم خبری نشست و طبق معمول کوید ۱۹ و خسارات آن اولین خبر این روز‌های ایران وجان است. مبتلایان و فوت شدگان در یک ماه گذشته روندی کاهشی نداشته است. با اینکه ایام عزاداری محرم و مسافرت‌های آن دوره به پیان رسیده، ولی همچنان نشانه‌ای از امید در کنترل آن وجود ندارد. فوت شدگان دقیقا مانند پنجشنه هفته پیش (۱۴ شهریور) ۱۲۹ نفر و در این یک هفته حدود ۱۰۰۰ نفر به تعداد جانباختگان افزوده شده است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه ۲۰ شهریور، گفت: تاکنون ۳۹۵ هزار و ۴۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.

لاری بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بورس همچنان در کما
هر سربالایی‌ای،  سرازیری در پی دارد. امری که اکنون در بورس ایران مصداق پیدا کرده است. هیجانات و حباب‌های بورس تمام شد و ترکید. پس از اینکه در هفته‌های گذشته نشانه‌های رکود در بورس پدیدار شد مردم به سرعت سرمایه خود را از این بازار خارج شدند و پول خود را به سمت بازارهایی، چون ارز و خودرو بردند. برخی کارشناسان هنوز معتقدند که بازار بورس در حال اصلاح خود است و گروهی هم از ابتدا می‌گفتند رشد بازار بورس با توجه به وضعیت اقتصادی ایران غیر واقعی است و به آن اعتماد نکنید. به هر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۹ شهریور) به عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از چهار درصد افت را تجربه کرد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۶ هزار و ۹۸۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۹۴ هزار و ۶۴۵ واحد به عدد ۲۷۹ هزار و ۹۳۵ واحد رسید.
 
 بازهم کاریکاتور باز هم نشریه شارلی ابدو
هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو بار دیگر کاریکاتور‌های بسیار مناقشه‌برانگیز پیامبر اسلام را روی جلد خود منتشر کرده است، درست یک روز پیش از محاکمه کسانی که به مشارکت در حمله پنج سال پیش به دفتر این مجله متهمند. لوران سوریسو سردبیر شارلی ابدو گفته است که بازنشر این کاریکاتور‌ها برای یادآوری این بوده که این نشریه از دفاع از آزادی بیان دست نکشیده و محاکمه فردا هم دلیل خوبی برای این کار بوده است. پنج سال پیش، پس از اینکه این نشریه فکاهی کاریکاتور‌های پیامبر اسلام را که پیش‌تر در یک روزنامه دانمارکی چاپ شده بودند منتشر کرد، دو برادر، سعید و شریف کوآشی مسلحانه به دفتر این نشریه حمله بردند و دوازده نفر از جمله سردبیر را کشتند. روز بعد فردی به نام امدی کولیبالی با حمله به یک فروشگاه یهودی و به گروگان گرفتن شماری خواستار آزادی این دو برادر شد. از او ویدئویی منتشر شد که به داعش اعلام وفاداری می‌کرد. دو برادر مهاجم که گریخته بودند روز بعد در درگیری با پلیس کشته شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به انتشار تصاویر توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) توسط مجله «شارلی ابدو» این اقدام موهن را محکوم کرد. سعید خطیب زاده افزود: هرگونه اهانت و بی احترامی به پیامبر مکرم اسلام و سایر پیامبران الهی به هیچ وجه قابل قبول نیست. اقدام موهن نشریه فرانسوی که به بهانه آزادی بیان تکرار شده است، موجب جریحه دارشدن احساسات موحدان عالم، اقدامی تحریک آمیز و توهین به ارزش‌های اسلامی و عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است. برخلاف اقدام موهنی که توسط این مجله انجام شده است، آزادی بیان ارزش والایی است که باید به شکل سازنده‌ای در جهت همزیستی مسالمت آمیز نوع بشر و تفاهم بیشتر میان ادیان به کار گرفته شود.

این بار کره نایاب شد
به دلیل عدم ثبات اقتصادی مردم ایران هر روز به گونه‌ای شوکه می‌شوند. یک روز قیمت خودرو، روزی ارز، مسکن و پوشک و حالا نایابی کره. روز چهارشنبه ۱۹ شهریور کره در فروشگاه‌ها نایاب شد و باعث شد مسئولین قول رسیدگی دهند.  روابط عمومی انجمن فرآورده‌های صنایع لبنی، اعلام کرد: با وجود اینکه موجودی انبار اکثر شرکت‌هایی که کره با ارز دولتی وارد می‌کردند به اتمام رسیده و این شرکت‌ها قرار است تولیدات داخل را با نرخ  هر ۱۰۰گرم حدود ۸۰۰۰ تومان به فروش برسانند، اما برخی از شرکت‌ها  در حال عرضه کره با قیمت مصوب قبلی هستند و موجودی انبار آن‌ها نیاز کشور را تا پایان شهریور ماه تامین می‌کند.

هفته سوییسی ایران
ایران و سوییس هرگز روابط پر مخاطره و متشتتی نداشته اند، از طرفی سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران، حافظ منافع ایران در عربستان و از شرکای قایل اعتماد ایران در صد سال گذشته بوده است. وزیر امورخارجه سوییس، صبح  روز دوشنبه ۱۷ شهریور با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد. "ایگناتسیو کاسیس" در ادامه  سفر سه روزه خود به ایران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در  مرکز مطالعات وزارت خارجه دیدار و رایزنی کرد. این دیپلمات ارشد سوییسی یک دیدار هم روز یکشنبه ۱۶ شهریور با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی داشت و در مراسم یکصدمین سالگرد روابط ایران و سوییس که در سفارت این کشور اروپایی در تهران برگزار شده بود، شرکت کرد. او بامداد روز شنبه ۱۵ شهریور وارد ایران شد و برای انجام سفر  کوتاهی راهی اصفهان شد.
  
محور‌های اصلی مذاکرات و دیدار‌های این دیپلمات سوییسی در تهران،   رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود. گفتگو در مورد روابط دو جانبه مسائل بین المللی و همچنین موضوع  کانال مالی سوییس از جمله محور‌های رایزنی وزیر امور خارجه سوییس با مقامات جمهوری اسلامی ایران بود. ایگناتسیو کاسیس روز دوشنبه سفر سه روزه خود به ایران را پایان داد و راهی کشور متبوع خود شد.
 
علیرضا پناهیان روی خط حاشیه
علیرضا پناهیان روحانی منبری که به طرفداری از گفتمان عدالتخواهانه احمدی نژاد معروف بود، در سال‌های اخبر اظهاراتی داشته که برایش حاشیه ساز بوده. از جمله چند سال پیش به تعدادی از بسیجیان پامنبری خود گفته بود، زرنگ باشید و پولدار شوید، حزب اللهی که پولدار نباشد بی عرضه است. او طی روز‌های گذشته در یک سخنرانی گفته بود در حکومت امام زمان (عج) اگر کسی زکات خود را به حکومت ندهد گردنش را می‌زنند و به تاکید کرده بود که این روایت است. اما یاشار سلطانی سردبیر سایت معماری نیوز که سابقه افشاگری در مورد قالیباف را هم در رزومه خود دارد، این بار دست روی نقطه ضعف شیخ پناهیان گذاشت و از شراکت او با مالک زر ماکارون پرده برداشت.

پس از انتشار اسناد شراکت علیرضا پناهیان با صاحب این شرکت مواد غذایی بر سر ملکی چند ده میلیارد تومانی، یاشار سلطانی روزنامه‌نگار سند دیگری منتشر کرد که نشان می‌دهد پناهیان سال ۹۱ زمینی در سعادت آباد تهران با ارزش چند ده میلیارد تومان را به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از یک ایرانی مقیم فرانسه خریداری کرده است.
 
سند اولی که چند روز قبل و برای اولین بار یاشار سلطانی، منتشر کرد نشان از شراکت علیرضا پناهیان با رضا مطلبی کاشانی مالک شرکت تک ماکارون داشت. سلطانی همراه با اسناد ملکی مربوط به این شراکت از پناهیان پرسید که «ماجرای شراکت شما در ساخت و ساز ملک منطقه ۲ تهران با آقای رضا مطلبی کاشانی مالک تک ماکارون چیست»؟ این روزنامه نگار همچنین خطاب به پناهیان نوشت که «برای ما دم از مواسات نزنید. کاش به جای هم اندیشی با میلیاردر‌ها و تریلیاردرها، کمی درس می‌خواندید تا بفهمید که عدالت از اصول دین ماست و حتی باید بر رفتار خدا نیز حاکم باشد، چه رسد به بنده خدا.»
 
علیرضا پناهیان در واکنش به انتشار سند اول، آن را تایید کرد، ولی با تاکید براینکه این ملک «هدیه دوستان» بوده است، گفت: «یکجور رذیلانه زدند شراکت فلان فرد با فلان کارخانه‌دار که هر کدام از رفقا زنگ زدند گفتند مگر برج ۱۰۰میلیاردی نیست، می‌گویم من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا؛ مانند امام خمینی که هدیه‌ای زندگی می‌کردند و مقام معظم رهبری   که با هدیه رفقایش زندگی می‌کنند، من هم اینگونه زندگی می‌کنم.» او همچنین گفت که «ما هیچ‌وقت دنبال پول درآوردن نبودیم من اگر قرار باشد همه جزییات زندگی‌ام را بگویم مردم برایم اعانه جمع می‌کنند». سخنان پناهیان با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود چرا که پیشتر  اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر دو رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در جریان دادگاهش به اتهام فساد، گفته بود که اموالش «هدیه دوستان» است.
 
افشاگری دوم: خرید ۴۲۳ متر زمین چند ده میلیارد تومانی در سعادت آباد به ۱۱ میلیون تومان
یاشار سلطانی روز سه‌شنبه هجدهم شهریور ماه سخنان پناهیان را «تایید ماجرای شراکت او با مطلبی مالک تک ماکارون» ارزیابی کرد. سلطانی اقدام به انتشار سند دیگری کرد که نشان می‌دهد علیرضا پناهیان زمینی به مساحت ۴۲۳ متر مربع واقع در سعادت آباد را در سال ۱۳۹۱ به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری کرده است. سلطانی همراه با انتشار اسناد خرید و فروش این زمین چهار پرسش را از پناهیان مطرح کرد و نوشت: «ماجرای خرید زمین ۴۲۳ متری در منطقه خوش‌نشین سعادت‌آباد تهران از خانم لیلا ممتحن در سال ۹۱ چیست؟ همانطور که در قولنامه آمده شما این زمین ۴۲۳ متری را به قیمت ۱۱میلیون و هشتصد هزار تومان خریداری کردید؟ چگونه و به چه مناسبتی زمین سعادت آباد را متری ۴۳ هزار تومان خریداری کردید»؟ سوال بعدی سلطانی از پناهیان این بوده است که «خانواده "ممتحن" که زمان انقلاب از کشور خارج شده‌اند این ملک را به یک چندم قیمت واقعی و با واسطه‌گری "مسگرزاده"به شما فروخته‌اند»؟ او در ادامه ابراز امیدواری کرد که پناهیان درباره خرید این زمین «مانند سوال اول برای افکار عمومی شفاف‌سازی» کند.
 
 غرضی اعلام کرد کاندیدای ۱۴۰۰ می‌شود
سید محمد غرضی در مورد گنجانده شدن شرط ارائه برنامه نامزد‌ها در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: این بسیار پیشنهاد خوبی است. داوطلبان باید برای سیاست داخلی، خارجی و امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی و محیظ زیستی برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و تعیین سقف سنی برای نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: قانون اساسی برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی شرط سنی در نظر گرفته است، اما در مورد رییس جمهوری سقف سنی لحاظ نشده است، به همین دلیل تعیین سن برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مغایر قانون اساسی است. افزودن شرایطی، چون مدرک تحصیلی، سن و دیگر موارد باعث محدود شدن حق انتخاب کنندگان (مردم) می‌شود.

غرضی، بازتعریف «رجل سیاسی»  در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر این طرح تبدیل به قانون شود، کسانی وارد این عرصه می‌شوند که الزاما سوابق و مقبولیت اجتماعی ندارند، زیرا ظاهرا مبنا را بر سوابق اجرایی، مدیریتی و اداری گذاشته‌اند. زمانی که قانون اساسی را تدوین می‌کردند در این باره دست اندرکار بودم، رجل سیاسی به کسی اطلاق می‌شد که دارای اعتبار اجتماعی باشد، اگر اعتبار اجتماعی را به توصیف‌های مختلف محدود کنیم تعریف را مختصر کرده‌ایم.
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی