تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

کارشناس مسائل اروپا غفاری: ظریف باید تناقضات رفتاری را به طرف‌های اروپایی تفهیم کند

غفاری گفت: در جریان این سفر ظریف به اروپا، وزیر خارجه کشورمان باید بسیاری از تناقضات رفتاری به طرف‌های اروپایی تفهیم کند.

کد خبر: ۷۰۹۹۷
۱۰:۰۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفتگویی درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به اروپا، گفت: بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کشور‌های اروپایی بیانیه‌ای را در بروکسل ارائه دادند و در آن متعهد شدند به تعهدات ۱۱ گانه خود همچون مسئله خرید نفت، مسائل اعتباری، بیمه، مبادلات بانکی و سوئیفت عمل کنند.
 
او افزود: عملا اتحادیه اروپا هیچ گونه اقدام جدی در راستای تامین تعهدات خود نکرده است و در نهایت کانال اینستکس به صورت گنگ، مبهم و غیر عملیاتی راه اندازی شد و مبادلات چندانی هم در آن صورت نگرفت، حتی شاهد بودیم که کانال اختصاصی سوئیس هم در قبال بحث غذا و دارو عملیاتی نشد و تنها یک مبادله آزمایشی در آن صورت گرفت.
 
غفاری ادامه داد: اتحادیه اروپا چند ماه قبل با هدف اعلامی اینکه می‌خواهیم با دیپلماسی ایران را به بازگشت تعهداتش در برجام پایبند کنیم، بحث مکانیسم ماشه را کلید زد، همچنین در بحث تحریم تسلیحاتی ایران، بازیگران اروپایی مانند آمریکا خواستار تمدید این تحریم‌ها هستند، اما نه از طریق سازوکار شورای امنیت، آن‌ها سعی می‌کنند به نام دیپلماسی تحریم را در قالب خواسته‌هایی که می‌خواهند به ایران، مطرح کنند و در عین حال بحث مکانیسم ماشه را به صورت کلی فعال نگه دارند تا مطالباتی را از ایران درخواست کنند. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان حدود دو هفته قبل در دیدار با مقامات صهیونیستی این مسئله را به صورت طبیعی اعلام کرد که از روش دیپلماتیک می‌خواهیم ایران را محدود کنیم.
 
کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه دیدار‌ها و ملاقات وزیر خارجه کشورمان با مقامات اروپایی مهم و تعیین کننده است، گفت: اتحادیه اروپا نه تنها در قبال بحث مکانیسم ماشه و تحریم‌های تسلیحاتی ایران بلکه در مقابل خود مسئله برجام هم به نقطه‌ای رسیده است که باید نظر خود را اعلام کند، لذا بازی در میان پارادوکس‌ها، دوگانگی‌ها و واژگان مبهم دیگر نمی‌تواند در رفتار اروپا جایی داشته باشد، چراکه در حال نزدیک شدن به گلوگاه‌های حساس زمانی هستیم.
 
او افزود: قطعا مسئولان دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید مواضع اروپایی‌ها را به صورت دقیق رصد کنند، صحبت‌های مقامات کشور‌های مختلف اروپایی و مواضع تروئیکای اروپای را تجمیع کنند و پیام قاطعی را به آن‌ها ارائه دهند، پیامی با این مضمون که تا زمانی که اتحادیه اروپا عزم واقعی و جدی برای حفظ برجام نداشته باشد ادعای آن‌ها مبنی بر اینکه خواستار حفظ برجام هستند، قطعا ادعای مستند و قابل اتکا نخواهد بود.
 
غفاری ادامه داد: مقامات کشورمان در سفر به اروپا باید این مطالبه‌گری را از آن‌ها داشته باشند که دقیقا طی ۲ سال و ۴ ماه اخیر که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، چه گام عملی برای تامین منافع ما به ویژه منافع اقتصادی برداشته‌اند؟ همچنین در جریان این سفر آقای ظریف باید بسیاری از تناقضات رفتاری را به طرف‌های اروپایی تفهیم کند؛ به عنوان مثال بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس همواره در کنار دیگر مقامات اروپایی بیانیه‌هایی را با این مضمون که ما به برجام پایبندیم و باید توافق هسته‌ای حفظ شود امضا می‌کند، اما از طرف دیگر در سفرش به آمریکا می‌گوید برجام باید با توافق مورد نظر ترامپ جایگزین شود، بنابراین زمان آن رسیده است که تکلیف معیار‌های دوگانه و متناقض رفتاری از سمت اروپایی‌ها مشخص شود.
 
کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه ایران باید از منظر یک طلبکار در اروپا حضور پیدا کند نه صرفا یک بدهکار که شنونده پیام‌های اروپا باشد، گفت: میزان تاثیرگذاری سفر به اروپا در عمل به تعهدات آن‌ها، بستگی به پیام ظریف و نوع رفتار او دارد، اتحادیه اروپا در یک مرحله دریافت که نمی‌تواند در شورای امنیت در زمین آمریکا بازی کند و این مرهون استراتژی مقاومت فعال جمهوری اسلامی ایران بود.
 
او افزود: هر اندازه که پیام‌ها و تاکتیک‌های ایران ذیل استراتژی مقاومت فعال به طرف اروپایی منتقل شود، قطعا می‌تواند اروپایی‌ها را وادار کند که در مواردی ناچار شوند به تعهدات شان عمل کنند، اما اگر اروپا این حس را داشته باشد که استراتژی‌ها و اهداف ایران قابل معامله و تعامل است و گارد ما در مقابل آن بسته نیست، قطعا به بازی خود در زمین آمریکا ادامه می‌دهند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی