تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

احتمال یک تغییر عجیب در فدراسیون فوتبال؛ آیا کفاشیان برمی‌گردد؟

فدراسیون فوتبال ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ از یک طرف سایه نهادهای قضایی و نظارتی را بالای سر خود می‌بیند و از طرف دیگر با نامه شدیداللحن فیفا و خطر تعلیق روبرو شده‌ است.

کد خبر: ۷۰۵۰۱
۱۲:۱۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹

احتمال یک تغییر عجیب در فدراسیون فوتبال؛ آیا کفاشیان برمی‌گردد؟

 

دیدارنیوز ـ گروه ورزش: در روز‌هایی که بیشتر توجه فوتبال‌دوستان به اتفاقات استقلال و پرسپولیس است، فدراسیون فوتبال هم روز‌های آرامی را سپری نمی‌کند. وضعیت فدراسیون چندان مستحکم و رضایت‌بخش نبود که حکم فیفا درباره پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی شرایط را وخیم‌تر هم کرد. ایران در رایی بی‌سابقه به پرداخت بیش از شش میلیون یورو به این مربی بلژیکی محکوم شد.

این تاوان سنگین، خشم جامعه و نهاد‌های نظارتی را برانگیخت. مجلسی‌ها و سازمان بازرسی کل کشور از محاکمه عاملان این فاجعه خبر دادند. گفته شد هشت عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای پاسخگویی به مراجع قضایی و مجلس فراخوانده شدند، فهرست اموال آن‌ها در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته و قرار است هزینه این پرونده و جریمه‌ای معادل این خسارت از آن‌ها گرفته شود؛ اقدامی عجیب و بی سابقه.

مهدی تاج، در آن سوی میدان تاکید داشت که انتخاب و قرارداد ویلموتس مشکلی ندارد و ایران می‌تواند در دادگاه حکمیت ورزش این رای را برگرداند. او این موضوع که پول ویلموتس را باید او و همکارانش بدهند را هم به باد انتقاد گرفت. کشمکش بین تاج و چند نماینده مجلس ادامه داشت که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم وارد ماجرا شدند.

این دو مرجع بالادستی فوتبال ایران در جریان این اتفاقات قرار گرفتند و در نامه‌ای مشترک به فدراسیون فوتبال ایران هشدار دادند ورود نهاد‌هایی غیر از فدراسیون فوتبال به ماجرای پرونده مارک ویلموتس دخالت دولت در امور فوتبال تلقی می‌شود و در صورت ادامه این روند فوتبال ایران تعلیق می‌شود. فیفا پیش از این نشان داده در محروم و معلق کردن فدراسیون‌ها شوخی ندارد.

این نامه فیفا هم با دو برخورد متفاوت همراه شد. گروهی تاکید کردند باید این موضوع را جدی گرفت و دیگر مجلس، دولت و قوه قضائیه بی پروا درباره فوتبال اظهار نظر و اقدام نکنند. گروه دیگر این نامه را یک جور سیاسی‌کاری مسئولان فدراسیون دانستند. آن‌ها معتقدند همانطور که در موضوع فساد مدیران فیفا نهاد‌های نظارتی خارج از فیفا ورود کردند در ایران هم امکان ورود نهاد‌های قضایی وجود دارد به شرط اینکه ارتباط مناسبی با فیفا برقرار شود.

به نظر می‌رسد حالا تصمیم سازان ورزش ایران می‌خواهند با یک سری اقدامات قابل توجه، یک راه بینابینی برای عبور از بحران کنونی پیدا کنند. راهی که در آن هم بشود با هیات رئیسه کنونی برخورد کرد و هم حساسیت فیفا را از بین برد.


انتخاب بحث‌برانگیز
شنیده می‌شود برخی مدیران ورزش ایران به اعضای هیات رئیسه پیام داده‌اند که خودشان از سمتهایشان استعفا بدهند و در صورت این اقدام با آن‌ها همکاری خواهد شد. استعفای این افراد شاید با واکنش فیفا روبرو نشود.

در این مسیر برای پیش بردن امور فدراسیون تا برگزاری انتخابات جدید که دو، سه ماه بعد است هم یک راه حل عجیب پیش بینی شده است؛ علی کفاشیان.

علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال در سال گذشته به واسطه حکم کمیته اخلاق از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. او البته در مقطعی اعلام کرد از سمت خود، نایب رئیسی فدراسیون فوتبال به دلیل بازنشسته بودن استعفا داده است. استعفایی که ظاهرا فقط در مصاحبه بوده و این مدیر خوشرو فعلا منکر آن شده است. به هر حال آن خانه‌نشینی یک ساله، کاملا به سود کفاشیان تمام شد چراکه نام او در پای قرارداد ویلموتس دیده نمی‌شود و پایش در این پرونده گیر نیست. کفاشیان دو ماه پیش پس از پایان دوره محرومیتش که به طرز عجیبی به یک سال کاهش پیدا کرد قصد داشت به فوتبال برگردد که با واکنش منفی جامعه فوتبال، نهاد‌های نظارتی، نمایندگان مجلس، برخی اعضای کنونی فدراسیون و پیشکسوتان روبرو شد. انتقاد‌های شدید باعث عقب نشینی او شد. حالا با نامه فیفا شرایط کمی متفاوت است.

باتوجه به اینکه علی کفاشیان همچنان نایب رئیس اول فدراسیون محسوب می‌شود، معرفی او به عنوان سرپرست راه‌حلی است که برخی مدیران ورزش برگزیدند. آن‌ها معتقدند فیفا این تغییر را نمی‌تواند دخالت دولت تلقی کند، چراکه فردی در راس فوتبال قرار گرفته که از بدنه فدراسیون است و از خارج تحمیل نشده است. کفاشیان هم ماموریت خواهد داشت در این دو، سه ماه انتخابات را برگزار کند و فدراسیون از این بحران خارج شود.

ظاهرا این راه فعلا در حال ارزیابی است، راهی که با آن به کار هیات رئیسه کنونی و مقصران پرونده ویلموتس در فوتبال ایران پایان داده می‌شود. مشکل اصلی این راه حل خود کفاشیان است که با در نظر گرفتن مسائل یکی، دو سال اخیر به ویژه محکومیتی که داشته دیگر فرد موجهی در ورزش ایران به شمار نمی‌رود و منقدان زیادی دارد. فیفا هم مثل گذشته اتفاقات را رصد خواهد کرد و خطر تعلیق را هم نباید دست کم گرفت. عبور از این گردنه کار آسانی حداقل برای این فدراسیون نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی