دیدارنیوز - به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ رامین کاشف آذر، دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما عنوان کرد: رونق هوانوردی عمومی و نیز شکل گیری هواپیمایی منطقهای یک الزام راهبردی است تا فرصت برابری دسترسی به حمل و نقل هوایی برای تمام ایرانیان فراهم شود.
کاشف آذر با بیان اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران در کنار دو کسب و کار اصلی خود یعنی اداره فرودگاهها و ارایه خدمات ناوبری سال هاست در قالب مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در راستای هوانوردی عمومی به عنوان کسب و کاری جدید فعالیت میکند، گفت: تاکنون پرداختن به هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بسیار محدود و مسوولیتی حاکمیتی بوده است. استراتژی جدید شرکت در این حوزه استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی، ملی و استانی و بهره برداری از AOC مرکز وارسی پروازی است تا از تمام ظرفیتها در کتگوریهای مختلف در این حوزه استفاده کنیم.
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اکوسیستم هوایی کشور را به اکوسیستم جنگل تشبیه وعنوان کرد: با خلاء اصل تنوع در اکوسیستم صنعت هوایی کشور رو به رو هستیم و همان گونه که برای پرباری وحیات اکوسیستم جنگل باید در کنار درختان بلند و میان قامت، درختچههای کوتاه نیز وجود داشته باشند، برای رونق و ادامه حیات اکوسیستم هوانوردی باید از اصل تنوع یعنی تایپهای مختلف هواپیماها و ناوگانهای متنوع بزرگ (بین قارهای و بین کشوری)، ملی و نیز کوچک برخوردار باشیم.
کاشف آذر با اشاره به اینکه برای داشتن اکوسیستم هوانوردی متعالی باید به اصل تنوع توجه شود، گفت: تا زمانی که هواپیماهای متناسب هواپیمایی منطقهای را به فراخور نیازهای شهرستانی ایجاد نکنیم، این اکوسیستم پربار نخواهد بود.
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه زیرساختهای راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقهای در فرودگاههای کم برخوردار وجود دارد، افزود: میتوان از ظرفیتهای موجود در این فرودگاهها با کمترین افراد آموزش دیده برای تحقق بهره وری و راه اندازی کسب و کار سوم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یعنی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقهای استفاده کرد.
کاشف آذر عنوان کرد: در این راستا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ظرفیت ویژه خود یعنی داشتن گواهینامه عملیات شرکت هواپیمایی به دلیل ظرفیت مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) استفاده میکند و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در مراکز استانها میتوانند تنها با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمایی منطقهای از تمام امکانات فراهم شده در ذیل AOC شرکت برای تامین نیازمندیهای این حوزه استفاده کنند. در این راستا شرکتهای خصوصی با استفاده از پروانه بهره برداری (AOC) مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) میتوانند بدون نیاز به طی کردن بروکراسیهای پیچیده و نیاز به تامین ساختمان، نیروی انسانی و چندین ناوگان، تنها با یک ناوگان از امکانات فراهم شده استفاده کنند.
وی در تشریح اقدامات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای برطرف کردن موانع موجود در راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقهای توضیح داد: بخشی از این موانع مرتبط با ملاحظات امنیتی است که در این راستا تلاش داریم با رعایت نیازهای نهادهای امنیتی و دراختیار گذاشتن دیتاهای مرتبط، اطمینان لازم را ایجاد کنیم. بخش دیگر موانع مرتبط با نهادهای ناظر بر قانون گذاری است که در این راستا میتوان از AOC مرکزوارسی پروازی و خدمات هوایی به عنوان تسهیل کننده و شتاب دهنده استفاده کرد.
کاشف آذر افزود: عدم اطمینان از تقاضا و نیاز بازار نیز مانعی در رونق هوانوردی عمومی است که با شروع کار و عرضه، تقاضا نیز ایجاد خواهد شد.
وی عنوان کرد: چنانچه تا سه ماه دیگر AOC مرکز وارسی پرواز دریافت شود میتوان تا پایان امسال شاهد نخستین پروازهای ایرتاکسی در کشورمان بود.