تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار آدینه ۱۲

خبرخوانی هفتگی دیدار: مدارس، قالیباف، بنیاد مستضعفان، خوزستان، کرونا، جام حذفی و ....

خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: در پایان این هفته کرونا جان ۱۲۹ نفر را گرفت و سفر مردم به شمال، عزاداری و بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور از حواشی کرونا بود، شاخص بورس روندی کاهشی داشت و بحث گذراندن دوران نقاهت یا زمان احتضار بورس این روزها مطرح شده ااست، با اضافه شدن ماجرای روستای ابوالفضل اهواز حواشی بنیاد مستضعفان همچنان ادامه دارد، مجلس طرح انتخاباتی پر حاشیه‌ای را در دستور کار قرار داد، محمدباقر قالیباف به خوزستان سفر کرد و فینال جام حذفی برگزار و با باخت ۳ به ۲ استقلال و قهرمانی تراکتور پایان یافت.

کد خبر: ۷۰۳۹۴
۱۵:۰۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
مجلس، قالیباف، بنیاد مستضعفان، خوزستان، کرونا، جام حذفی پرحاشیه‌های هفته و  بورس در احتضار!
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز بر پایه سنت هفتگی خود در  هفته میانی شهریور ۹۹ نیز اقدام به جمع‌بندی و بررسی رویداد‌ها و اتفاقات یک‌هفته گذشته کرده است. هنوز بلای ویروس کرونا مهمترین و ثابت‌ترین خبر ایران و جهان است. در پایان این هفته (پنجشنبه ۱۳ شهریور)، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۶۳ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسید.
 
 سیما لاری یادآور شد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارد. در همین وضعیت بود که عزاداری دهه محرم با احتیاط کامل برگزار شد، ولی کم بیش در گوشه و کنار کشور دسته‌ها و هیات‌هایی در ایام عزاداری اقدام به تجمع کردند.
 
اما در اوج این بلای ویروسی همچنان بخشی از مردم ایران نمره قبولی نگرفتند و در حالی که مردم در برگزاری مراسم عزاداری و مناسک مذهبی رعایت کردند، عده زیادی بار سفر بستند و راهی مناطق خوش آب و هوای کشور از جمله شمال شدند، در همین رابطه دیدارنیوز در گزارش‌هایی با عنوان "چرا شمال" و "جاده‌های شمال محاله یادم بره"، این موضوع را مورد بررسی و واکاوی قرار داد. سیما نیکنام خبرنگار اجتماعی در ادامه گزارش خود  با «قمر فلاح» جامعه شناس شهری هم گفت‌وگویی انجام داده است، که رجوع به آن خالی از لطف نیست.
 
بیشتر بخوانید: جاده‌های شمال محاله یادم بره؛ حتی در ایام کرونا!
 
 
آموزش و پرورش در منگنه اصرار رئیس‌جمهور؟
 بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور و نظر  مخالفان و مخالفان آن نیز از جمله مباحثی بود که مطرح  و هنوز از اهم موضوعات روز است. در این رابطه هم رسول شکوهی همکار دیدارنیوز گزارشی تهیه کرده که در بخشی از آن آمده است؛ محسن حاجی میرزایی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «کلاس‌های درس با آغاز سال تحصیلی یعنی از روز شنبه (۱۵ شهریور) در همه مناطق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شود و همه دانش‌آموزان باید در محل تحصیل خود حاضر شوند».

در حالی که صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش همه را در سردرگمی قرار داده بود حسن روحانی رئیس جمهور در اظهار نظری آب پاکی را روی دست خانواده‌ها و دانش آموزان و فرهنگیان ریخت. رئیس جمهور در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه در بحث بازگشایی مدارس، حفظ سلامت و همزمان، تداوم روند آموزش دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد، اطمینان داد که اجرای دقیق سیاست‌های اتخاذ شده برای بازگشایی مدارس، سلامت دانش آموزان را تضمین می‌کند.

روحانی در این باره ادامه داد: «پس از برگزاری موفق مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازگشایی کسب و کار‌ها و برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا، اکنون و به اعتقاد متخصصان امر، به این نقطه اطمینان بخش رسیده ایم که شرط بازگشایی مدارس، سلامت دانش آموزان به عنوان اولویت نخست است». او با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها خاطر نشان کرد: «رعایت این دستورالعمل‌ها نشان داد که می‌توان با  حفظ پروتکل ها، تمامی شئون زندگی مردم در شرایط کرونایی برگزار شود و تعطیل کردن فعالیت‌ها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست».
 
بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش در منگنه اصرار رئیس‌جمهور؟
 
 
 بورس؛ دوران نقاهت یا احتضار!
داستان ماه‌های اخیر بورس انسان را بعه یاد این شعر میندازد که، "رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود". بعد از شتاب شاخص بورس در ما‌های گذشته و ذوق زدگی مسئولان و مردم برای استفاده از مواهب آن رشد، همانگونه که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، این ماشین اقتصادی در سربالایی بِلا مقصد خیلی زود از نفس افتاد و روندی نزولی، غیر طبیعی و گاه نگران‌کننده به خود گرفت.
 
افت شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته تداوم یافت
به گزارش روز چهارشنبه ۱۲ شهریور  خبرگزاری دولت (ایرنا)، شاخص کل در بازار بورس  در روز چهارشنبه ۵۲ هزار و ۹۰۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۶۱۹ واحد کاهش به ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۳۴۰ واحد افت به ۲۹۴ هزار و ۶۴۵ واحد رسیدند و شاخص بازار اول ۴۰ هزار و ۹۵۹ واحد و شاخص بازار دوم ۹۷ هزار و  ۶۵۴ واحد کاهش داشتند.
 
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۵۹ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۱۴۲ واحد، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) با ۸۶ واحد، معدن بافق (کبافق) با ۵۸ واحد، قند نیشابور (قنیشا) با ۳۳ واحد، کارخانجات تولیدی شیشه رازی (کرازی) با ۲۴ واحد، معدنی دماوند (کدما) با ۲۴ واحد، فرآوری مواد معدنی ایران (فرآور) با ۲۰ واحد، شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) با ۱۶ واحد، نیروکلر (شکلر) با ۱۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
 
در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۲۲۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۹۷۸ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۴۷۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۲۸۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۴۸۴ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۸۱۴ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۷۳۱ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۶۵۷ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۶۲۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۴۵۲ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۳۷۲ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۱۳۷ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.
نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی مارون (مارون)، پلیمر آریاساسول (آریا)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، گروه توسعه ملی مهر آیندگان (ومهان)، اعتباری ملل (وملل)، صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، بیمه دی (دی)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.
 
البته نشانه‌ها و نماد‌های مثبتی هم طی این هفته به چشم می‌خورد که در رشد کلی شاخص بورس تاثیر محسوسی نداشت. با مشاهده این شرایط هنوز کارشناسان اقتصادی در این خصوص که بورس ایران دوران نقاهت را می‌گذارند یا در حال احتضار است، اختلاف نظر دارند، هر کدام از این دو تحلیل درست باشد، نتیجه‌ای که به دست می‌آید این است که "حال بورس خوب نیست".
 
بنباد مستضعفان در متن حاشیه‌ها!
بعد از افشاگری پرویز فتاح در تلویزیون علیه چند شخص و نهاد مبنی بر اینکه آن‌ها املاکی از بنیاد را پس نمی‌دهند، واکنش‌ها و عقب نشینی رییس بنیاد، خیلی زود حاشیه دیگری یقه این نهاد حاکمیتی را گرفت و آن ماجرای روستای ابوالفضل در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان بود. ماجرا از آنجا شروع شد که بنیاد مستضعفان که خود را مالک زمین‌های روستای ابوالفضل می‌داند، به کمک شهرداری و پلیس قصد تخریب منازل اهالی روستا را داشت که با مقاومت مردم و امام جمعه آن روستا مواجه شد. این ماجرا بازتاب جهانی پیدا کرد و بعد از آن بود که مقامات کشور از جمله پرویز فتاح از خواب برخواسته و هر کدام اقدامی انجام دادند. جالب اینکه فتاح در اظهار نظری رسمی گفت: "به ما گفته بودند زمین خواران املاک بنیاد را تصرف کرده‌اند". 

ماجرای روستای ابوالفضل و سفر شمخانی به ولایت!
در فضای مجازی کمپینی با هشتک "بنیاد مستضعفان در مقابل مستضفان" راه افتاد و هنوز هم ادامه دارد. اما مهمترین خبر در این رابطه با سفر علی شمخانی به خوزستان و مشخصا روستای ابوالفضل بود که برای بررسی موضوع و دلجویی اهالی آن روستا رقم خورد. در پی اتفاق‌های روز چهارشنبه ۶ شهریور در روستای ابوالفضل اهواز، بعد از ظهر روز یکشنبه (عاشورای حسینی) شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به میان مردم این روستا رفت و ضمن بازدید از منطقه و بررسی اتفاق‌های رخ داده، به گفتگو با اهالی و دلجویی از آنان پرداخت. او در آغاز ورود به روستا ضمن تکریم حجةالاسلام والمسلمین سید یوسف موسوی شوکی امام جماعت مسجد روستای ابوالفضل از او تجلیل کرد. ولی آنگونه که جسته و گریخته در فضای مجازی گزارش می‌شود بنیاد مستضعفان قصد دارد این روستا را تخلیه و تصرف کند و ظاهرا قرار است اهالی را به نقطه دیگری منتقل کنند.
 
باز هم خوزستان؛ اظهارات یک روحانی منبری و سفر سردار قالیباف!
خوزستان در این هفته مرکز خبر بود. از ماجرای روستای ابوالفضل، حواشی، کنش و واکنش‌های رسمی، خبری و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی که بگذریم، اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان علیه استاندار خوزستان و تم توهین آمیزی بود که در سخنرانی خود علیه استاندار استفاده کرده بود. او با اشاره به مشکلات بی‌آبی مردم بخش‌هایی از این استان گفته بود: "اگر من بودم استاندار را به گاری می‌بستم و می‌گفتم هر روز باید آب ببری"! در پی اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان در سخنرانی شب تاسوعای حسینی (ع)، روابط عمومی استانداری خوزستان طی یک بیانیه واکنشی تند نشان داد.
 
قالیباف؛ در خوزستان ۱۴۰۰ را کلید زد
این‌ها تنها اخبار رویداد‌های خوزستان نبود. در این هفته رییس مجلس شورای اسلامی هم اولین سفر خود بعد از ریاستش بر مجلس را به خوزستان رفت که دومین سفر او بعد از انتخابات اسفند ۹۸ به خوزستان است. این سفر قالیباف به خوزستان نیز حرف و حدیث زیادی به دنبال داشت و بیشتر فعالان عرصه سیاسی کشور سفر او را انتخاباتی قلمداد کرده‌اند. حامد سیاسی راد همکار سرویس سیاسی دیدانیوز روز پنجشنبه ۱۳ شهریور در همین رابطه گزارشی را به رشته تحریر درآورد. در بخشی از این گزارش که با تیتر "خلبان و سفر به خوزستان به سبک معجزه هزاره سوم! " آمده است؛ محمدباقر قالیباف سفر‌های استانی‌اش به عنوان رئیس قوه مقننه را از استان خوزستان آغاز کرد. قالیباف این سفر‌ها را در راستای اقداماتی که سال‌هاست نام «جهادی» روی آن گذاشته است و برای آشنایی بیشتر با معضلات و مشکلات مناطق مختلف عنوان کرد و نسبت به تاثیراتی که این سفر‌ها در بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ خواهد داشت ابراز امیداری کرد. با این حال، اما بسیاری برداشتی متفاوت از این سفر استانی داشته‌اند. محمدباقر قالیباف کاندیدای بالقوه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری است، پس وقتی تنها ۹ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است، بی راه نیست اگر عده‌ای این حضور را انتخاباتی تفسیر کنند.
 
بیشتر بخوانید: خلبان و سفر به خوزستان به سبک معجزه هزاره سوم!

 
صادق زیباکلام: مردم حق دارند یک بی‌سواد را انتخاب کنند!
مجلس شورای اسلامی طرحی در دست بررسی دارد که شرایط جدیدی برای کاندیدا‌های ریاست جمهوری تعریف کرده است. در این طرح نامزد‌های ریاست جمهوری حداقل باید مدرک فوق لیسانس داشته باشند، نمایندگان دو دوره مجلس رجل سیاسی محسوب می‌شوند، نظارت شورای نگهبان به بعد از انتخاب گسترش می‌یابد و کاندیدا‌ها حین ثبت نام باید به شورای نگهبان برنامه بدهند. جزئیات این را اولین بار «محمدحسن آصفری»، نایب رییس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در اختیار رسانه‌ها قرار داد. او از بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: «بازتعریف رجل سیاسی، مشروط کردن نامزد‌ها به داشتن مدرک کارشناسی ارشد، لزوم ارائه برنامه از سوی آنان از ویژگی‌های طرح جدید است.»

  دیدارنیوزبه این موضوع هم در یک گزارش پرداخت و در تیتری از زبان صادق زیباکلام کارشناس مسائل داخلی نوشت: "مردم حق دارند شخصی بی سواد را به عنوان رییس جمهور انتخاب کنند". مشروح این گزارش را در دیدارنیوز بخوانید.
 
  بیشتر بخوانید: مردم حق دارند شخصی بی سواد را به عنوان رییس جمهور انتخاب کنند!
  
استقلال؛ برد دربی، ماجراهای فرهاد مجیدی و حالا باخت در فینال
پس انتظار یک هفته‌ای طرفداران استقلال بلاخره عصر پنجشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۱۸:۱۵ دو تیم استقلال و تراکتور در ورزشگاه امام رضا (ع) در دیدار نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند. موعود بنیادی فر، سعید علی نژادیان، سعید قاسمی، وحید کاظمی، امیر عرب براقی و مرتضی منصوریان داوران این مسابقه هستند. نیمه نخست این بازی با برتری سه بر صفر تراکتور به پایان رسید. محمدرضا خانزاده در دقیقه ۱۷، اشکان دژاگه در دقیقه ۳۴ و اکبر ایمانی در دقیقه ۴۲ گل‌های این بازی را به ثمر رساندند.
 
تراکتور قهرمان جام حذفی شد
در نیمه دوم استقلال بازی را در دست گرفت و دو گل از سه گل را جبران کرد. این نتیجه  اما تا پایان حفظ شد و تراکتور قهرمان جام حذفی ایران شد. تراکتور برای رسیدن به فینال جام حذفی تیم‌های پاس، نود ارومیه، مس کرمان و نفت مسجد سلیمان را از پیش رو برداشته بود و استقلال با گذشتن از سد گل ریحان البرز، فجر سپاسی شیراز، سپاهان و پرسپولیس فینالیست شد. استقلال با هفت قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی فوتبال ایران است. تنها قهرمانی تاریخ تراکتور نیز در جام حذفی به دست آمده است.
 
ترکیب استقلال: سید حسین حسینی، محمد دانشگر، عارف غلامی، وریا غفوری، هرویه میلیچ، آرش رضاوند، مسعود ریگی، علی کریمی، فرشید اسماعیلی، مهدی قایدی و شیخ دیاباته. سرمربی: فرهاد مجیدی
 
ترکیب تراکتور: محمدرضا اخباری، محمدرضا خانزاده، ایمان سلیمی، اکبر ایمانی، مسعود شجاعی، سعید مهری، ساسان انصاری، میثم تیموری، اشکان دژاگه، احسان حاج صفی، مهدی تیکدری. سرمربی: ساکت الهامی
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی