تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی

بار‌ها دیدار پایانی جام حذفی تبدیل به یک نبرد نزدیک و فراموش نشدنی شده ‌است. به بهانه فینال جام حذفی که امشب بین استقلال و تراکتور در مشهد برگزار می‌شود، پنج فینال تاریخی این رقابت‌ها را مرور می‌کنیم.

کد خبر: ۷۰۳۴۳
۱۲:۴۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی

دیدارنیوز ـ گروه ورزش: استقلال و تراکتور امشب در اهواز برگزارکننده فینال جام حذفی‌اند. نبردی که فاتح آن علاوه بر بالای سر بردن دومین جام فوتبال ایران می‌تواند به سهمیه مستقیم حضور در لیگ قهرمانان آسیا دست پیدا کند. استقلال با هفت قهرمانی، پرافتخارترین باشگاه در این جام محسوب می‌شود. این تیم پس از برد شیرین مقابل پرسپولیس پای به دوازدهمین فینال خود گذاشته است. تراکتور هم در تاریخ ۳۲ دوره قبلی جام حذفی تیم کم سابقه‌ای نیست، این تیم در گذشته چهار بار حضور در فینال را تجربه کرد که دستاورد این فینال‌ها تنها یک قهرمانی است. در دوره فینال اخیر، پرسپولیس و استقلال بدون مشکل حریفان دسته پایین‌تری خود را شکست دادند، اما بار‌ها دیدار پایانی جام حذفی تبدیل به یک نبرد نزدیک و فراموش نشدنی شده‌است. به بهانه فینال جام حذفی که امشب بین استقلال و تراکتور در مشهد برگزار می‌شود، پنج فینال تاریخی این رقابت‌ها را مرور می‌کنیم.
 

ملوان؛ اولین قهرمان
اولین دوره جام حذفی با الگوبرداری از رقابت‌های اروپایی در سال ۱۳۵۵ برگزار شد. تا آن زمان لیگ سراسری چند سالی برگزار شده بود و تمامی قهرمانی‌ها هم به تهرانی‌ها رسیده بود. در اولین فینال، اما دو تیم شهرستانی به مصاف هم رفتند. در سوم دی ۱۳۵۵ ملوان بندرانزلی موفق شد تراکتورسازی را چهار بر یک شکست دهد و به عنوان اولین قهرمانی جام حذفی ایران معرفی شود. جالب اینکه تراکتور، فینالیست امشب سابقه‌ای ۴۴ ساله در فینال جام حذفی دارد. ملوان سال‌های سال متخصص مسلم جام حذفی بود، طوریکه در هفت دوره ابتدایی جام حذفی شش بار به فینال رسید. اکثر فینال‌های ملوانی هم فینال‌های خاطره‌انگیزی از آب درآمده است. به عنوان نمونه در سال ۱۳۶۸ که دیدار پایانی به صورت رفت و برگشت برگزار شد، ملوان در بازی رفت سه بر یک شاهین اهواز را برد تا تصور کند قهرمانی‌اش مسجل شده، اما در بازی برگشت چهار بر صفر شکست خورد و جام را از دست داد.
 
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی
 

شاهکار سیروس و یاران
یکی از خاطره‌انگیزترین قهرمانی‌های جام حذفی در سال ۱۳۶۹ برای ملوان رقم خورد. انزلی‌چی‌ها در نیمه نهایی با درخشش سیروس قایقران پرسپولیس را حذف کردند و در فینال هم همین بلا را سر استقلال در آوردند. نیمه نهایی به صورت رفت و برگشت انجام شد، پرسپولیس بازی رفت را دو بر یک برد، اما در بازی برگشت، ملوان با دو گل قایقران، تیم پرستاره پرسپولیس را حذف کرد. فینال در ۲۶ اسفند در ورزشگاه آزادی برگزار شد. کار دو تیم پس از تساوی بدون گل به ضربات پنالتی کشید که ملوان فاتح این ماراتن جذاب بود.
 
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی
 

دربی در فینال
پرسپولیس با شش قهرمانی، دومین تیم پرافتخار جام حذفی محسوب می‌شود. قطعا شیرین‌ترین قهرمانی قرمز‌ها در این رقابت‌ها به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد. در بیستم تیرماه ۷۸، روزی که تهران به دلیل حوادث کوی دانشگاه ملتهب بود پرسپولیس و استقلال در فینال به مصاف هم رفتند. بازی تا دقایق پایانی یک - یک بود که افشین پیروانی با ضربه سر، قهرمانی را به قرمز‌ها هدیه داد. محسن صفایی فراهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال بعد‌ها درباره آن بازی توضیحات شگفت‌انگیزی ارائه کرد، اینکه به او توصیه شده بود بازی برگزار نشود یا برنده نداشته باشد و یا به هر دو تیم جام بدهند! این اولین دوگانه پرسپولیس در تاریخ بود.
 
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی


قهرمانی در روز خاص برای جباری
هفت قهرمانی استقلال، پرافتخارترین تیم جام حذفی به آسانی به دست نیامده است. این تیم چندین بار در فینال به دردسر افتاد. یکی از قهرمانی‌های سخت و شیرین استقلال در سال ۱۳۸۷ رقم خورد. فینال آن دوره رفت و برگشت بود، پگاه در بازی رفت با یک گل استقلال را شکست داده بود و در بازی برگشت در بیست و هفتم خرداد ۸۷، صدهزار استقلالی منتظر قهرمانی استقلال بودند، به ویژه چند روز  پس از قهرمانی رویایی پرسپولیس در لیگ. بازی در نود دقیقه یک بر صفر به سود استقلال شد و به وقت اضافی رفت. استقلال در وقت اضافه دو گل دیگر هم زد تا فصل کابوس‌وار خود در لیگ را با قهرمانی در جام حذفی به پایان برساند. زننده یکی از گل‌های استقلال در فینال مجتبی جباری بود که پس از بازی متوجه شد پدرش درست پیش از بازی فوت کرده است!
 
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی


تلخ‌ترین روز پرسپولیس
پرسپولیس لیگ دوازدهم را با هزار امید و آرزو شروع کرد. محمد رویانیان چندین ملی‌پوش به خدمت گرفت و با استخدام مانوئل ژوزه سرمربی گرانقیمت اهل پرتغال، قصد داشت قرمز‌ها را به قهرمانی برسد. تیم پرستاره پرسپولیس یک فصل ضعیف دیگر را تجربه کرد. در نیم فصل دوم با آمدن یحیی گل‌محمدی وضعیت بهتر شد، امید قرمز‌ها به قهرمانی در جام حذفی بود. پرسپولیس در فینال در ورزشگاه آزادی سپاهان را پیش رو داشت. استقلال دقایقی قبل از فینال حذفی، با شکست فولاد قهرمان لیگ شده بود. حالا نوبت به پرسپولیس و فتح جام در حضور صد هزار نفر رسیده بود. پرسپولیس دو بار برتری را از دست داد تا کار به ضربات پنالتی بکشد. پرسپولیس یک بار دیگر در فینال به سپاهان در ضربات پنالتی باخت تا روز خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا به کام او و هواداران این تیم تلخ شود. آن بازی آخرین حضور علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا در پرسپولیس بود. یک شب بسیار تلخ برای قرمزها؛ شب قهرمانی استقلال و ناکامی پرسپولیس.
 
به استقبال پایان فصل فوتبال در مشهد؛ پنج فینال به‌یادماندنی تاریخ جام حذفی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی