تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مروری بر یک تجربه تلخ در فوتبال ایران؛ سقوط برابر با نابودی!

نوزدهمین دوره لیگ برتر با سقوط دو تیم هم استانی به پایان رسید؛ پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر. سرنوشت تیم‌های سقوط کننده فصول اخیر نشان می‌دهد که  زنگ خطر برای این دو تیم به صدا در آمده‌است.

کد خبر: ۷۰۲۹۶
۱۴:۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
مروری بر یک تجربه تلخ در فوتبال ایران؛ سقوط برابر با نابودی!

دیدارنیوز ـ گروه ورزش: در شرایطی که بازیکنان بوشهری در لیگ‌های داخلی و اروپایی می‌درخشند، استان بوشهر حالا هیچ نماینده‌ای در سطح اول فوتبال ایران ندارد. بوشهری‌ها در لیگ نوزدهم با اتفاقی بی‌سابقه روبرو شدند؛ داشتن دو سهمیه در لیگ برتر. شاهین بوشهر و پارس جنوبی جم، اما در طول فصل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند. بی‌پولی و تغییر چندباره سرمربی کار دست آن‌ها داد و در نهایت دست در دست هم راهی دسته اول شدند.

سقوط به رده پایین‌تر یک اتفاق تلخ در هرکجای دنیا محسوب می‌شود، اما در ایران این تلخی چندبار است چراکه این سقوط در سال‌های اخیر حتی با نابودی یک باشگاه مترادف شده است. هیچکدام از تیم‌هایی که در چهار فصل اخیر فوتبال ایران به دسته اول سقوط کردند موفق نشدند دوباره لیگ برتری شوند و خیلی از آن‌ها حتی در دسته اول یا دسته دوم هم حضور ندارند.

 
پیش به سوی نابودی
از ۹ تیمی که در پنج فصل اخیر راهی دسته یک شدند چهار باشگاه راه آهن، نفت تهران، صبا و سیاه‌جامگان کلا محو شدند و به پایان کار خود رسیدند. ماشین‌سازی نیز تغییر هویت داد و امتیازش را به نود ارومیه واگذار کرد. (تیم فعلی ماشین‌سازی تیم گسترش فولاد است). سپیدرود پس از سقوط از دسته اول این بار یک سقوط دیگر را تجربه کرد و روانه دسته دوم شد. استقلال اهواز در لیگ استانی بازی می‌کند. در بین این ۹ تیم تنها استقلال خوزستان و ملوان فصل بعد در لیگ دسته اول حضور دارند. این دو تیم که سابقه قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی ایران را هم در کارنامه خود می‌بینند در فصل گذشته در دسته یک هم وضعیت خوبی نداشتند.

پیشتر هم تیم‌هایی مثل گَهَر دورود، آلومینیوم هرمزگان، استیل آذین، ابومسلم، پیام مشهد، شیرین فراز کرمانشاه، شموشک نوشهر و شهید قندی یزد با سقوط به رده پایین‌تر به کار خود در فوتبال ایران پایان دادند و یا حداقل دیگر با اسم قبلی خود فعالیت نکردند. این آمار واقعا فاجعه بار است و نشان می‌دهد که ۱۴ باشگاه در تاریخ ۱۹ ساله لیگ برتر محو شدند. چند باشگاه دیگر هم وضعیتی بهتر از ناپدید شدن ندارند. درباره استقلال اهواز نیز که بار‌ها گفته شده است. برق شیراز فصل قبل در سطح چهارم فوتبال ایران حضور داشت و پاس همدان در سطح سوم. بیشتر تیم‌هایی که به این حال و روز افتادند معمولا تیم‌هایی بودند که توسط بخش خصوصی اداره شدند، مالکان این باشگاه‌ها پس از سقوط تیم‌شان کلا قید تیم‌داری را زدند. چند باشگاه قدیمی و ریشه دار مثل برق شیراز، سپیدرود، استقلال اهواز و ... هم اسیر بحران‌های مدیریتی شدند.

کپی از روی دست پیکان
پارس جنوبی و شاهین بوشهر باید کاملا نگران باشند. درباره این دو تیم اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد. پارس جنوبی در همین فصل سپری شده هم اسیر مشکلات مالی بود، شاهین هم وضع بهتری نداشت. ادامه همین روند قطعا این باشگاه‌ها را به سرنوشت سیاه‌جامگان و راه‌آهن دچار خواهد کرد، اما مدیران این باشگاه می‌توانند به نیمه پر لیوان هم نگاه کنند. بار‌ها دیده شده در همین لیگ ایران تیم‌های سقوط کرده دوباره برگشتند که آخرین آن‌ها همین مس رفسنجان است که این فصل پس از هشت سال دوری دوباره به لیگ برتر سلام کرد. نفت آبادان، داماش و پیکان بار‌ها راهی دسته یک شدند و برگشتند. پیکان استاد این موضوع است. تراکتور و ملوان هم چنین مسیری را تجربه کردند. خود شاهین بوشهر هم نمونه خوبی است. این تیم در لیگ یازدهم سقوط کرد و در لیگ نوزدهم برگشت. در واقع آنچه این تیم‌های سقوط کرده را به سمت نابودی هل می‌دهد بحران‌های مدیریتی، بدهی‌های فراوان، ورشکستگی، پرونده‌های بین‌المللی و بعضا بازداشت شدن مدیران‌شان است، وگرنه از نظر فوتبالی راه بازگشت به لیگ برتر باز است. فصل بعد در لیگ دسته اول بازهم تیم‌های باسابقه مس کرمان، فجر، داماش، استقلال خوزستان، ملوان و... حضور دارند. باید دید این تیم‌ها در ۱۴۰۰ طلسم بازگشت را می‌شکنند؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی